بازدید 58295

پیش‌بینی تحلیلگر سابق وزارت خارجه آمریکا از سرنوشت ناآرامی‌های ایران

از همان چهار ستون قبلی می‌توان به عنوان ابزارهایی برای تحلیل نتیجه نهایی اعتراضات استفاده کرد. مشروعیت مردمی، کارآمدی نظام، همبستگی نخبگان و انحصار توانایی استفاده از زور در دست دولت، نشانگرهای نظام ایران برای حفظ ثبات در کشور هستند و تغییرات در میزان نارضایتی عمومی، سازماندهی، ایدئولوژی و رهبری عواملی هستند که مدت دوام اعتراضات را تعیین خواهد کرد.
کد خبر: ۷۶۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 02 January 2018

آیا در ایران یک انقلاب در جریان است؟ این پرسشی است که همزمان با دور جدید حوادث در ایران همواره از رضا مرعشی، یکی از تحلیلگران سابق مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا پرسیده می‌شود. او در پاسخ می‌گوید، این اولین بار نیست که از من خواسته می‌شود، مسأله‌ای را توضیح دهم که حتی تحلیل‌گران مقیم ایران نیز در توضیح آن مشکل دارند.

در سال 2009، من در دفتر امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، مشغول به کار بودم و یکی از معدود افرادی بودم که مسائل پس از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری را از ابتدا تا انتها در دستور کار داشتم. چند روز پس از ماجرا، این پرسش سخت از ما پرسیده شد، این ماجرا به کجا خواهد انجامید؟

با این حال، بررسی دقیق و باحوصله ماجرا، ما را به نتایجی رساند که به مقامات بالاتر ارائه شده و بعدا درستی آن نیز اثبات شد. در یک نگاه کلی، همان تحلیل هشت سال پیش، امروز هم قابل استفاده است.

به گزارش «تابناک»؛ در مطلبی که هافینگتون پست درباره تحلیل سرنوشت اعتراضات اخیر کشورمان به قلم آقای مرعشی نوشته، آمده است، در ابتدا، ما بر این نگاه تأکید کردیم که ثبات نظام حاکم بر ایران، بر چهار پایه استوار است: مشروعیت دولت در نگاه مردم، کارآمدی در مدیریت امور کشور، یکپارچگی میان نخبگان سیاسی و انحصار استفاده از زور در دست دولت. در سال 2009، نگاه وزارت خارجه آمریکا این بود که دو ستون اصلی در نتیجه حوادث پس از انتخابات آسیب دیده است. نخبگان سیاسی با یکدیگر اختلافات قابل توجهی داشتند، ولی بعدا وضعیت تغییر کرد و در سال 1392 با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری همبستگی نخبگان بیشتر شد. از سوی دیگر، در همه این مدت به انحصار نظام در استفاده از زور خدشه‌ای وارد نشده است.

اگر وضعیت اکنون را با آن سال مقایسه کنیم، معترضین وضع بهتری ندارند. اعتراضاتی در خصوص دو پایه اول قدرت نظام وجود دارد، ولی نخبگان سیاسی، احساس دشمنی سال 1388 نسبت به یکدیگر را ندارند و توانایی نظام برای این که در صورت لزوم از قوای انتظامی و نظامی استفاده کند نیز قابل تردید نیست.

در سوی دیگر ماجرا، ما در وزارت خارجه آمریکا، به چهار ستون مورد نیاز برای ایجاد شرایط براندازی در ایران توجه داشتیم: برای رسیدن به این وضعیت انقلابی، لازم است که نارضایتی همگانی در میان مردم وجود داشته باشد، شبکه سازماندهی شده‌ای وجود داشته باشد که معترضین را هماهنگ کند، معترضین یک ایدئولوژی داشته باشند که گرد آن متحد شوند و این که رهبری مقبول داشته باشند. در سال 2009 نارضایتی در میان جمعیت انبوه معترضین وجود داشت و آنان از یک رهبری هم برخوردار بودند، ولی توانایی‌های نظام جمهوری اسلامی، مانع از این می‌شد که سایر عوامل مورد نیاز برای تغییر مورد نظر آمریکا فراهم آید.

با در نظر داشتن شرایط امروز ایران، به نظر می‌رسد که نارضایتی وسیع وجود دارد ولی معترضین فراتر از نارضایتی از وضعیت کشور نه ایدئولوژی مشترکی دارند، نه رهبری و نه یک ساختار منظم. به علاوه نظام همچنان این توانایی را دارد که مانع شکل‌گیری این عوامل شود.

هشت سال پیش، ما به مقامات بالاتر خود در وزارت خارجه آمریکا گفتیم که برای بروز وضعیت انقلابی در ایران، باید هر چهار عامل مربوط به سمت دولت و هر چهار عامل مربوط به طرف مقابل فراهم باشد. در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آتی ما وضعیت ایران را نظاره‌گر بودیم و هر چه جلوتر رفتیم درستی تحلیل ما بیشتر اثبات شد؛ بنابراین، وقتی در یک کشور شرایط انقلاب و تغییر نظام حاکم نیست، باید اتفاقاتی را که در آن می‌افتد، یک جنبش و یا حرکت در راستای حقوق مردم بنامیم.

امروز هم همان تحلیل صادق است. اعتراضات اصلی در ایران امروز هم ادامه حرکت‌های مردم ایران برای رسیدن به حقوق خود است و نه یک تلاش برای براندازی نظامی که بر ایران حکومت می‌کند. نتیجه‌گیری تنها وقتی می‌تواند تغییر کند که هشت ستونی که قبلا به آن اشاره شد، دچار تغییر شده باشد.

با در نظر داشتن جمیع این شرایط، همان نتیجه‌ای که در سال 2009 در وزارت خارجه آمریکا به دست آمد باز هم صادق خواهد بود. مردم ایران خواست‌هایی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند که اگر تامین نشود سبب شکاف میان مردم و حاکمیت خواهد بود.

مرحله بعدی در کار ما در وزارت خارجه آمریکا این بود که به این پرسش پاسخ دهیم که دولت آمریکا باید در قبال حوادث ایران چه واکنشی نشان دهد؟ در سال 2009، توصیه وزارت خارجه به مقامات بالاتر این بود که نگرانی خود را در خصوص اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان ابراز کنند و اهمیت آزادی بیان، فرایند دموکراتیک و مخالفت مسالمت‌آمیز با دولت را مورد تأکید قرار دهند. نظر وزارت خارجه این بود که نیاز است دولت آمریکا احترام کامل خود به تمامیت سرزمینی ایران، پرهیز از تبدیل شدن به یکی از طرفین دعوا در صحنه داخلی ایران و همچنین باور به این که تعیین حاکمیت ایران خارج از حدود اختیارات آمریکا است، ابراز کند. این توصیه‌های وزارت خارجه وارد فرایند تصمیم‌گیری مجموعه نهادهای دولت آمریکا شد و سرانجام بر سر آن توافق شد. اغلب تحلیلگران مسائل ایران خارج از دولت نیز از همین رویکرد حمایت می‌کردند.

اقلیت کوچکی بودند که این نظر عمومی را قبول نداشتند و اصرار داشتند که آمریکا باید اقدامات بیشتری در خصوص ایران انجام دهد، ولی آنها گزینه عملیاتی قابل توجهی ارائه نمی‌کردند. عده‌ای از آنها مدعی بودند که ایران مستعد حمله آمریکاست. عده دیگری مدعی بودند که عمر نظام ایران به شماره افتاده است و فشار تحریمی بیشتر آنها را به لبه پرتگاه خواهد برد، ولی هیچ یکی از ارزیابی‌های داخل دولت این نظرات را تأیید نمی‌کرد. حتی یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره مدعی بود که باید برای حمایت از معترضین در ایران، برای آنها دستگاه کپی بفرستیم. البته وی توضیح نمی‌داد که چنین دستگاه‌هایی چگونه می‌توانند به مخالفان دولت در ایران کمک کنند.

امروز هم دولت آمریکا هیچ ابزاری بیشتر از آن روز برای تأثیرگذاری بر نتیجه تحولات در ایران ندارد. بنابراین نمی‌توان رویکردی را خارج از همان اصول کلی هشت سال پیش توصیه کرد.

چند روز پس از شروع اعتراضات اخیر در ایران، اوضاع همچنان سیال است، ولی از همان چهار ستون قبلی می‌توان به عنوان ابزارهایی برای تحلیل نتیجه نهایی اعتراضات استفاده کرد. مشروعیت مردمی، کارامدی نظام، همبستگی نخبگان و انحصار توانایی استفاده از زور در دست دولت نشانگرهای نظام ایران برای حفظ ثبات در کشور هستند و تغییرات در میزان نارضایتی عمومی، سازماندهی، ایدئولوژی و رهبری عواملی هستند که مدت دوام اعتراضات را تعیین خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۵۹
شما هم هر کی به نفعتون حرف میزنه، حرفشو میزارین اینجا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مگر بقیه چه میکنند و ایا میشود انتظاری غیر از این داشت.
خود شما چند بار نظراتی را پذیرفتید و یا بیان کردید که با ایدوئولوژی شما مخالف بوده... پس شعاری برخورد نکنید
تحلیل جالبی بود. من هم موافقم با وجود همه اعتراضات و مخالفت ها مردم هنوز تمایل جدی برای براندازی این نظام ندارند و البته رهبری مقتدر و محبوب عموم مردم هم نیست که به مخالفت ها جهت دهی کند. لذا حرکت های مردمی ب صورت پراکنده و خود جوش و تحت تاثیر شرایط شکل می گیرد و خیلی زود هم توسط نیروهای امنیتی کنترل می شود. ولی ب نظرم همین حرکت های پراکنده و مخالفت های مقطعی ب مرور می تواند زمینه انقلاب را فراهم کند.
دولت باید هشیار باشد و با ارائه و اجرای راهکارهای مناسب خشم مردم را کنتزرل کند. در صورت عدم توجه به خواست های ب حق مردم در سال های آتی شاهد بحران های شدیدتر و گسترده خواهیم بود. این مساله قطعی است. باید از تاریخ درس بگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
نفرمایید دولت بفرمایید حکومت که دولت را هم در بر بگیرد. چون بیشتر از نیمی از بودجه مملکت به دست دولت نمیرسد.
ناشناس
| Armenia |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
یادمان باشد هر ایرانی کشور خود را دوست دارد وقتی مسئولین صدای حق مردم را نمی شنوند و مردم از آنها نا امید می شوند به راه های دیگر متوسل می شوند تاریخ را مطالعه کنیم گروه معتلفه اسلامی چرا با آن فلسفه روی کار امد چو.ن حرف آنها را کسی نمی شنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
این هم نظر ناهید رجوی، که تابناک عزیز آن را منشر کرد تابناک مثل اینکه تو هم از آماج جریان نفوذی خزنده بی ؛
بهره نبودی
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آقاي روحاني ميگويد غير از مشكلات بيكاري و معيشتي مسائل ديگر هم معترضين مطرح ميكنند و اين همان مسائلي است كه آقاي روحاني در دور دوم كه كانديد شد و به مردم قول اجراي آنرا بمردم داد و بعد از انتخاب شدن تا معرفي كابينه كه چند ماه طول كشيد و در موقع معرفي كابينه از آن قولها خبر نبود و اين نشان ميدهد كه در پس پرده افرادی بوده اند كه به خواسته هاي مردم و قولهاي روحاني نخواسته اند وعده عمل بپوشانند
احسنت که درست تحلیل کردن!
رئیس جمهور گفتنه اند نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد از ۳۶۰ هزار میلیارد بودجه کشور در اختیار دولت نیست. پس در اختیار چه کسانی است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اگر صحیح باشد که نیست همینقدر هم زیاد است چون مثل همه کشورها باید به بخش خصوصی واگذار شود
و 90دصد اختیار دولت است و اکثرا خرج حقوق دولتی ها میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
باز آدرس غلط برای توجیه ناکارامدی
قلندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اگر همین هم باشد برای دولتهای قبل هم بوده چرا دولتهای قبل موفق بودند و کسب و کار خوب بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
برو سخنرانی کاملش رو بخون خودش گفته که کجاست ! از رفتن به صندوق توسعه ملی تا پرداخت بازنشستگی ها انقدر سیاه نمایی نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بهونه اس اگه دروغ نباشه
پس با این تحلیل مسوولان محترم همچنان به خواب زمستونیشون ادامه بدن. به فساد روزافزون، به بیکاری، به رکود، به تورم، به محیط زیست و همه دغدغه های خرد و کلان مردم و کشور بی توجه باقی بمانند تا کشور به ورطه نابودی کشیده شود!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
دست مراکز دینی
خوراک تبلیغاتی چند ماه آینده همه بوغ های تبلیغاتی مهیا گردید. فلان آمریکایی چنین گفت و فلان آمریکایی چنان کرد. کافی است مردم دارای مشکلات عدیده ای هستند. گور پدر تمام آمریکاییها . شما بهتر است به فکر مشکلات مردم باشید.
پاسخ ها
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
حداقل املای بوق را بقول خودت بوغ ننویس ببم
خوب انقلاب شدن كه معلوم است نميشود و اما احتمال هرج و مرج بوسيله عوامل صهيونيست ها و وهابي ها ميرود پس رهبري بايد به جوانان اميد و انها را أرام كند چون اميد به اينده در بين جوان ها ايران كم ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
برو عمویی امید واهی و ما دهه 60 ها پشت سر گذاشتیم هیچ امیدی به هیچی نیست من یکی که خونه نشین و بیخیال دنیا و این مملکت شدم و منتظرم عمو عزرائیل بیاد منو با خودش ببره

برید باز دل خوش کنک بدین با بادکنک دست مردم

شماها که شکم سیر هستین و کارت و بودجه طلایی تون میرسه و ماشین و خونه و امکانات بهتون میدن از حال ملتی که به هیچ کجا وابستگی ندارن و پدر بدبخت خانواده به معنای واقعی با نون حلال زندگیشو رو گذرونده و الان با 80 سن هیچی نداره که به بچه هاش بده و بچه هاشم همه مشکل دارن رو چه خبر دارید؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
من جوانم و ناامید. اما از رهبر انتظار امید دادن ندارم انتظار پاسخگویی دارم. . نیاز به حل مشکلات دارم. مشکلات من با حرف حل نمیشود. اعتمادی که با عمل از بین رفته با حرف برنمیگرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اگر عوامل صهیونیست اینقدر در کشور نفوذ کرده اند و قدرت دارند و اگر تا این اندازه مردم با آنها همراه هستند که من دیگه حرفی ندارم
باید دید فاز جدید التهاب آفرینی غرب و سعودی چیست؟
چون سرعت دولت در ایجاد رضایت و آرامش پایین تر از التهاب آفرینانی خارجیان است
لذا قطعا باید شاهد تداوم اغتشاش باشیم
بعبارتی نباید فنر در میرفت و حالا که در رفته جمع کردنش سخت و زمان بر است
همیشه خراب کردن راحتتر و سریعتر از ساختن و ترمیم است
مگر با حضور خود مردم مانند 9دی جمع شود
و بعد مسولین از خواب خرگوشی بیدارشده و به اقدامات سازنده و ضدفساد و کنترل قاچاق سرعت دهند
آمین
یعنی مسئولین ما خودشون راجع مملکت خودشون اینقدر فکر میکنن؟!
شش ماه هستش دندانم به عصب رسیده وبا دردش دارم مدارا میکنم وعذاب میکشم اما نمیدونم که اگه از حقوقم به دندانم هزینه کنم کرایه خانه رو چیکارکنم کاری به هیچی ندارم فقط وفقط از خدا میخواهم پروردگارا تویی که قادر وتوانایی وتویی که آگاه به همه عالم وآدمی خدایا خودت یا مرگ مارو برسون یا نجاتمون بده قبل از اینکه اون باقیمانده ایمانمون نسبت به خودت از دست بره
رييس جمهور بايد شفاف به مردم بگويد که 60% بودجه در اختيار کدام نهاد است که در دست دولت نيست ... در ظاهر که ارگانهاي نظامي و رهبري در بودجه رديف دارند پس اين موضوع 200 هزار ميليادر در اختيار کيست و کجا خرج ميشه ؟
رایطه مردم و مسولین قطع شده است. مردم و خواسته هایشان به یک سو می روند و مسولین و خواسته هایش به سوی دیگر. در خیابان که راه بروید متوجه می شوید دغدغه مردم موشک، هسته ایی، فلسطین، سوریه و ... نیست. دغدغه آنها داشتن شغل برای خود و فرزندانشان، داشتن فضایی برای کمی تنفس بیشتر، اطمینان از وضعیت اقتصادی و ... است. . مسولین باید نشان دهند حرف و خواست مردم را می فهمند و مطابق آن عمل می کند، نه اینکه می فهمد و برخلاف آن عمل می کند.
به نظر بنده از این نکته باید درس بگیریم که اول یک مطالعه ای انجام میدن و بعد که به نتیجه رسیدن در تمام ارکان دولت به صورت هماهنگ اعلام موضع میکنن. نه مثل ما که وقتی آقایون میخوان درباره موضوعی بین المللی اظهار نظر کنن از هر طرف یه اظهار نظر متفاوتی میشه و اصولا نظر مسولین با هم یکی نیست.
۲۰۰ هزار میلیارد از ۳۶۰ هزار میلیارد بودجه کشور در اختیار دولت نیست??????
من فک میکنم این کشور فقط متعلق به یک فرد و یا گروه خاصی نیست لطفا برای این مردم نیز بیان بفرمایید دقیقا نصف بیشتر بودجه کجا خرج می شود ؟
این حق ماست بدونیم ، خواهشا هر چه زودتر شفاف سازی شود
دشمنان خارجی و داخلی را ول کنید. آنها همیشه دشمن بوده اند و هستند. به فکر جوانان باشید. برای اشتغال برنامه شما چیست؟ برای نخبگان بیکاری که بنیاد نخبگان دروغین در حال بازی با آنهاست راهکار شما چیست؟ به جای پاسخ به اراجیف دشمن راهی پیدا کنید قبل از اینکه همه غرق شویم.
پس ان همه طرفداري از اين موسوي توسط اوباما براي چي بود؟اگر طرفدار يك جريان نبوديد؟!
هم وطنان عزيز لطفا به جوان ها رهنمود بديد كه راه رهايي از مشكلات انقلاب نيست بلكه بايد با ديد اصلاح امور مغفول مانده به كارها نگاه كنيم دولت مردان به هوش باشند وحركتهاي برنامه ريزي شده را تسريع كنند
همسولين خوب مي دانند مردم از مسولین نااميد شده اند وراهي جز ادامه تظاهرات ندارند
البته در مورد بقاء حکومت انشالله مشکلی وجود ندارد مسئله اصلی ماهیت حکومت است.
آیا بی حساب کتابی، تفرقه و فساد ما را ظالم جلوه داده؟ این سؤال شوخی نیست.
حکومت مستضعفان به چه تبدیل شده؟آیا ما نسبت به مشکلات برادران و خواهرانمان بی تفاوتیم؟
آیا ما نصایح کسانی که برای نظام و انقلاب دل می سوزانند را رها کرده و دل در گرو کسانی داریم که فقط منافع و آینده خود را آن هم در خارج از کشور، می بینند؟آیا ما از متخصصان متعهد به خوبی استفاده می کنیم؟نوع عملکرد ماست که جواب این سؤالها را می دهد.برنامه ما برای ایجاد شغل و تامین آینده مناطق محروم چیست؟
آیا ما در خواب غفلتیم؟
تابناک پروفسور رنانی و پیش بینهای او رابه ما بیشتر شناساند.اینان مانند چشمان ملت و حکومتند.آیا به سخنان او توجه شد؟وقتش است که این فرزندان و چشم و چراغهای ملت به ویژه خود ایشان مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
اين تفكرات معيوب است ، چرا كه اعتراضات مردمي در ٨٨ براي آزادي بيشتر بود ولي اكنون براي حداقل هاي لازم براي زندگي است، همچنين در سال ٨٨ جغرافياي اعتراضات محدود به قسمتي از تهران بود ولي اكنون كل ايران است. و اينكه اوباما و هيلاري كلينتون بيطرف بودند كه اين در مورد ترامپ و اروپاي امروز اين چنين نيست و شكاف ميان احزاب داخلي اكنون به اوج خودش رسيده.
اصولا حركت هاي افراطي هرگزتوفيق ودوام پايدار ، پيدانخواهندكرد چون شكست در ذات و ماهيت آن نهفته است ، هرچند همه ويا تعدادي از اركان مذكورراداشته باشند . نمونه بسياربارز آن پروژه داعش بود كه عليرغم برخورداري از حمايتهاي گسترده ودارابودن اركان متعدد فوق نتوانست دوام بياورد. لازمه دوام وپايداري يك حركت برخورداري از اقبال عموم وهمگاني شدن آنست كه هرگز توده هاي وسيع مردم اين نوع رفتاررانمي پذيرندواصولا نظام طبيعت برتعادل ومخالف طاغيگري بنانهاده شده كه : الا تطغو في الميزان .
با این تحلیل ها حال کنید . به قول مسعودفراستی مثل استمنا می مونه این لذت بردن شما ....
انقلاب چهارتا بچه زیر بیست سال !!! خنده داره
این حرکت جنبش توده هاست توده هایی که مشکللت معیشتی و اقتصادی امان از آنها بریده و به هر نحو ممکن خواستار تغییر شرایط موجود می باشند و حاضرند برای این هدف هر هزینه ایی پرداخت کنند
مسولین در این سالها توده ها را به حاشیه رانده اند شرایط کاری و معیشتی برای قشر متوسط و پایین تر سخت و طاقت فرسا شده است مزایایی که در دولت های قبل برای مردم در نظر گرفته شده بود نظیر یارانه ها بیمه سلامت همگانی وام های زود بازده و..... به تدریج در دولت جدید از مردم گرفته می شود آزادی های مدنی محدودتر شده نارضایتی ها از دستگاه قضایی و نظارتی زیادتر شده
حکومت باید شرایط جدید جامعه را درک کرده و در جهت اصلاح اساسی امور قدم بردارد وگرنه در آینده شاهد این جنبش ها با انرژی بیشتر و انسجام بالتر در جامعه خواهیم بود
کسانی که باعث وضع کنونی اقتصادی هستند منفعت خودشان از مردم برایشان مهمتر است و آنقدر به این روند ادامه می دهند که به زودی چیزی از آن 4 پایه اصلی نمی ماند
به فرض این که مردم به خانه هایشان رفتند.خب مرتبه بعدی که میخواهند انتخابات برگزار کنند چه کسی رای خواهد داد؟!
امروز به همه ثابت شد دیگه انتخاب بین عقرب یا مار نیست.
مردم حداقل در 4-5 سال اخیر چندین بار صدای خودشون را از طریق صندوق ارا با وجود همه محدودیت ها خواستند برسانند اما انگار گوش شنوایی نبود.نباید همیشه مردم را سرزنش کرد چون تعهد به کشور باید دو طرفه باشد نه فقط از جانب مردم.اغتشاشگر خواندن یا فتنه گر خواندن مردم درمانده زرنگی نیست.همین کسانی که این روزها کف خیابان ها هستند در گذشته مثل مردمان متمدن دنیا رای دادند اما تاثیری که باید میگذاشت را نگذاشت.در خاورمیانه مردمان کدام کشور با ان حجم بالا برای رساندن نظرشان در انتخابات شرکت میکنند؟ اما مردم ایران این کار را کردند.اما چه شد؟!
به هر حال این روز ها مسئولان باید تصمیم بگیرند که میخواهند تاریخ درباره انها چه بنویسد.
تا وضع تعامل بین مردم و دولت بیشتر نشده باید طی یک بیانیه از سوی رهبری خواستهای بحق مردم اعلام شود و به آن رسیدگی شود ! ضمنا یک حد معینی از ثروت برای هر خانواده با توجه به تعداد نفرات آن و در نظر گرفتن شرایط خاص مثل بیماران خاص و امثال آن مشخص گردد و طبق شرایط یکسان همه مردم تحت یک پروتکل مشخص از امکانات موجود بهره ببرند. طبق برخی محاسبات غیر رسمی در صورت پخش عادلانه ثروت برای هر شخص ایرانی حدود 3 ملیارد تومان ثروت موجود است که با این مبلغ همه زندگی عالی خواهند داشت ! یادمان باشد طبق آیات قرآن مالکیت از آن خداست و انباشت بیش از حد ثروت نزد برخی افراد در حقیقت طاقوت است . به نظر من اگر مردم ترس از درماندگی و فقر نداشته باشند واحساس خطر نکنند که در آینده وضعیت معیشت چه خواهد شد هرگز اقدام به مال اندوزی نخواهند کرد و اینچنین جامعه دچار آشوب نخواهد شد ! بیایید حتی اقلام عمومی را قیمت گذاری کنید و تصمیم بگیرید از فردا همه ایران یک شیوه بهتر را برای زندگی در پیش بگیرند... این واقعیت دارد که اگر همه با هم توبه کنیم خداوند نعمتها را به این سرزمین برخواهد گرداند و برای زندگی در ایران با این همه نعمت نیازی به دروغ و دزدی و سایر رفتارهای ناشایست نیست ... به خدا قسم بار کج به منزل نمی رسد و بهترین شیوه زندگی برای انسان همهن است که زرتشت گفته : پندار نیک گفتار نیک کردار نیک
البته اینها از نور خدا که از اول انقلاب مشهود بودند چیزی نمیفهمند. همین آقا در voa سقوط رژیم اسد رو کاملا قطعی پیش بینی کرده بود. چی شد پس؟ با کمترین امکانات نذاشتیم تو سوره غلطی بکنن اینجا که دیگه ایرانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اینقدر شما متوجه نیستی که اونجا داعش بود اینجا مردم ایران؟ یعنی میخواید مردم ایران را هم بکشید؟!
با سلام کاش رییس جمهور محترم جناب روحانی اینقدر دیپلماتیک حرف نمی زدن
کاش اقای رییس جمهور شفافتر مسایل را بیان می فرمودن
کاش اقای رییس جمهور فرا فکنی نمی کردن
کاش اقای رییس جمهور به شکاف طبقاتی بسیاری از مسولین واطرافیان انجناب با عامه مردم توجه می فرمودن
کاش جناب رییس جمهور حرف درمانی نمی فرمود.
اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی را همین مردم با نثار خون خود وفرزندان وتحمل سختی ها حفظ کرده وهمچنان حفظ می کنند .
ولی مسولین محترم مشکلات زیاد است وخیلی از حقوق قانون اساسی مردم هنوز اجرا ورعایت نشده است
همه چیز را سربسته گفته و راهکارها و روشهایی که قبلا اتخاذ کرده اند و احتمالا این بار و همیشه اتخاذ میکنند را واضح بیان نکرده و البته جرات هم میخواد.
امریکا و نظایر ان الان به ویرانی کل ایران و کشته شدن همه مردم نیز راضی هستند به همین جهت هر اقدامی ولو اینکه مطمئن باشند به تغییر نظام هم به هیچ عنوان منجر نمیشود را حمایت و هدایت میکنند..
به نظر من تا زمانی که نظام ما (که قطعا مورد حمایت اکثریت ملت است) یک خانه تکانی بنیادی در خود انجام ندهد، نه تنها نباید امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشت، بلکه باید منتظر حوادث بدتر و اعتراضات شدیدتر نیز بود. خانه تکانی به این معنا که مسئولینی که در انجام وظایف محوله به خود ناتوانند، برکنار شوند و جای خود را به افراد نخبه (با هر نوع جهتگیری سیاسی، یا حداقل متمایل به جریانهای سیاسی قانونی در کشور) بدهند و در کنار تاکید مدام بر تعهد، به تخصص افراد نیز توجه شود. ضمن اینکه تمامی مسئولین کشور که خود یا منسوبینشان سابقه دست داشتن در فساد اقتصادی داشته اند، برکنار شده و به شکلی عادلانه و بدون هیچ تعارف یا مصلحتدیدی محاکمه شوند. و شاید مهمتر از همه اینکه قانون به طور کامل و بدون هیچ چشم پوشی رعایت شده و هر قوه، وزارتخانه یا اداره ای تنها در زمینه اموری که به آن مربوط میشود، فعالیت کند. به این ترتیب شاید در طی تنها یکی دو سال، وضعیت کشور زیر و رو شود. اما آیا میتوان چنین امیدی داشت؟
احمقها وقتی گل سر سبدشان یک دیوانه بنام ترامپ است معلوم است که بخواهن با دستگاه کپی نظام را ساقط کنند !!!
آی نخبگان مملکت کجائید، ، مدونید مملکت بدون نجبه سیاسی دست چه کسانی میفته، الان وقت ساکت شدن نیست اعلام موضع کنید
اقای ناشناس شما می گویید امید به اینده در بین مردم و خصوصا جوانان کم است ما می گوییم اصلا امیدی نیست هر روز یوم البد تر. از ما گذشت اما دلم بحال جوانان این مرز و بوم که من هم جوان دارم می سوزد . فقط خدا بدادشون برسه و کمکشون کنه .برخی مسوولین که گوش شنوا ندارند و گویی در خواب ناز هستند. فقط بفکر ریاست و قدرت و مکنت خودشون هستند.
چرا ما که مشکل پیدا می کنیم فقط دیگران را مقصر می دانیم. پس خودمان چه؟ کی به این مسولان رای داده؟ ریس جمهورونمایندگان که همه کاره اقتصاد ایران هستند راچه کسانی انتخاب کرده‌اند؟ انموقعی که کف و سوت میزدیم ورای احساسی می دا دیم باید فکراین روزها راهم می کردیم
تحلیل تاحدودزیادی درست است اما به راستی چه می توان گفت درمورد ایرانیان وطن فروشی که درخدمت دستگاه استکبار وباارائه تحلیل آنهارا درایرادضربه به مردم ایران تقویت می کنند؟گرچه پاسخ این خیانتهارا حتی امریکائیها به موقع خواهندداد.امثال این آقا خائنینی هستند که راه های ددرو منزل خودرا به دزدان نشان می دهند.
یعنی این آقا عقل کل هست ولی مردم داخل ایران نا آگاه!؟ دست بردار تابناک جان از این کارها‌!هر کی باور نداره اجازه یک راهپیمایی آرام رو حکومت بده تا عیار دستتون بیاد!!
کسانیکه اینچنین نسخه می پیچن هنوز ملت ایرانو نشناختن تنها ملتی هستیم که قابل پیش بینی نیستیم .
تابناک جان شماکه دستی بر آتیش دارید تحلیلهای بیرونی به درد این مرد م نمیخوره برید ببینید مردم چی میخان به خاستشون توجه کنید تمام
خیلی متاسفم رفتار تابناک تاییدی است بر رفتارهای امروز مملکت. عدم احترام به انتقادهای دلسوزانه و از سر خیر خواهی مردم.
شاید زمانی که ظهور القاعده در سوریه پیش بینی شد خانم کلینتون حتی به این کلمه بعنوان یک قدرت نگاه نمی کرد القاعده امد ومیلیونها نفر چوب بی تفکری خانم کلینتون را خوردند ومیخورند بهرصورت ارایش سیاسی گاه منجر به باز کردن درها وگاه منجر به بستن درها می گردد اما تا وقتی که از سطح شعار فراتر نرویم و به تغییرات سریع واساسی دست زده نشودهمواره وضعیت موجود را نمیتوان براحتی که در سطو‌ر بالا نوشته پیش بینی کرد مگر دولت کارگروهایی را تشکیل دهد که مطالباتی مانند حقوق های داده نشده کاهش قیمت مسکن وافزایش قدرت خرید مردم برای افزایش تولید وازادی اجتماعی و انتقال بعضی وزارت خانه ها وخروج جمعیتی از تهران بدلیل همه بحرانهایی که دارد وجهت دهی سرمایه گذاران از تهران به شهرستانها فعالانه این اهداف را با کمک کارشناسان اجرایی کند
ما نه فتنه را برمیتابیم نه فتنه گری را نه موج را نه موج سواری را. ما برای این مملکت زحمت کشیده ایم مابرای اینکه برخی از افراد به راحتی و بدون شماره افتادن نفسشان در سینه شان حق خود را از نظام و دولت طلب کنند خون داده ایم و جون داده ایم و الان هم پای آن ایستادگی میکنیم. نه آتشیم که در دامن قلمرو کسی بیفتیم و هستی اش را بسوزانیم و نه از آتش بیاران معرکه و تهییج کنندگان ایم و نه آنان را دوست داریم . ما زحمت زیادی کشیدیم تا با رهبری واحد این کشتی نجات کشور و دین و ملت به سرممنزل مقصود خویش یعنی سرافرازی ایران در جهان برسیم و اکنون نیز ایستاده ایم . بنا نبود ما از وجود رهبری و نظام بهره ای ببریم بنا بود ما دین خود را به نظام و ملت و دین و مردم ادا کنیم. ما خود را پیش از این بدهکار این مردم می دانستیم چطور شد به ناگاه طلبکار دولت و ملت شدیم. مگر چه اتفاقی افتاد کا چنین شد. چرا از بزرگان دیگری که برای حفظ نظام خودشان را کنار کشیدند و فدا کردند تا کشور و دین بماند درس نگرفتند بعضی ها چرا اینقدر کلیپ و تهییج و سخنرانی و بست نشینی و گردن کلفتی و طلبکاری و لجاجت و گردن کشی و غرور دارند بعضی ها مگه چی شده خوب یه نفر اومده تو انتخابات و پیروز نشده خوب باید برود دنبال زندگی اش چرا از یک سر مملکت خودش با اعوان وانصارش مردم و شهروندان را تهییج به نارضایتی و اعتراض و خشونت و گردن کشی و پافشاری بر تندی و بی اخلاقی؟؟؟!! این اعتراض است یا اغتشاش؟؟؟ این طلب حق است یا تضییع حقوق یک ملت. ما سراغ نداریم تا الن اسراییل از این حرکات پشتیبانی صریح کرده باشد چه کردید که همشون دارند به صراحت حرف از تغغیر نظام می زنند!!! این تذهبون؟ کجا دارید می برید مملکت را جواب خون این هایی که کشته شدند را کی میخاد بده!!! خون شهیدانی که برای این ناموس زحمت کشیدند را دارید پامال می کنید. هر کس باید وظیفه خودش بداند از اصل نظام و مملکت و دولت و سیستم اداره این کشور حمایت کند نه چوب لای چرخ آن! ما ار این حرکات بچه گانه و مغرضانه و منفعت طلبانه بی زاریم و تقبیح می کنیم و محکوم میکنیم و این غیر از دفاع از حقوق ملت است. خدایا شاهد باشد دلمان خون است از این حرکات ناشیانه اما هدفمندی که به ضررمان تمام شد. اقتدار ما را در جهان شکست. اسطوره سردار قدرقدت ما را در جهان خراب کرد. عراق و سوریه و یمن و لبنان چشمشان به آرامش ماست و دقیقا دشمن همین خواسته اش بود که این ستون آرام و مستحکم را بلرزاند که توی دل ملت ها خالی بشه و سعودی ها از اون طرف شادی کنند صهیونیست ها با دمشان پسته بشکنند . به خدا پناه می بریم. ای شهیدان ما را ببخشید
آن دوستمان , خانه تکانی بنیادین را خوب آمد , درود بر ایشان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر