بازدید 12783
ادامه حمایت از دولت با تأکید بر نقد عملکرد روحانی و یارانش؛

آیا خاتمی منتقدان دولت را دسیسه‌گر می‌داند؟!

در حقیقت جمع این سخنان نشان می دهد، هرچند خاتمی همچنان حامی روحانی و دولتش است، نقد را لازمه پویایی و تحرک دولت در عمل به خواسته های مردم و تحقق وعده های انتخاباتی می دانند. اصلاح طلبان با سخن خاتمی در کنار روحانی و دولتش خواهند ماند، ولی نه در قامت یک حامی صرف، بلکه به عنوان یک حامی منتقد و مطالبه کننده که بر عملی کردن خواسته های مردم در راستای عمل به وعده های انتخاباتی تأکید خواهند داشت.
کد خبر: ۷۵۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 26 December 2017

این روزها اصلاح‌طلبان درگیر مسأله مهمی هستند که به احتمال زیاد سرنوشت آنان را در انتخابات مجلس سال 98 و ریاست جمهوری سال 1400 مشخص خواهد کرد. آنان پس از حمایت از «حسن روحانی» در انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری امروز در برخی موضوعات منتقد دولت تدبیر و امید هستند؛ انتقاداتی که برخی اصلاح طلبان معتقدند باید باعث جدایی راه دولت و اصلاح طلبان شود تا این جریان بتواند در انتخابات آتی موفق ظاهر شود. بعضی از اصلاح طلبان هم پایان ائتلاف با اعتدالیون و اصولگرایان معتدل را اقدام و حرکت سیاسی نادرستی قلمداد می کنند.

به گزارش «تابناک»؛ همین تناقض تاریخی که اصلاح طلبان دچار آن شده اند که آیا به حمایت از دولت روحانی ادامه دهند یا اینکه پایان ائتلاف سیاسی – انتخاباتی خود را با اعتدالیون و اصولگرایان معتدل اعلام کرده و به فکر کار انتخاباتی برای مجلس و ریاست جمهوری آتی باشند، موضوعی است که تحلیل های بسیاری از سوی سیاسیون اصلاح طلب و اصولگرا پیرامون آن ارائه شده است.

هرچند بخش هایی از بدنه اصلاح طلبی و همچنین برخی سیاسیون اصلاح طلب معتقد به ایستادن در کنار مردم و منتقدان دولت را مطرح می کنند و اعتقاد دارند به دلیل عملکرد روحانی و دولتش که با انتظارات آنان و برخی شعارهای انتخاباتی او همخوانی ندارد، باید تیغ انتقاد را تیز کرد و به صرف حمایت در سالیان اخیر از شیخ دیپلمات و دولتش نباید این راه تا پایان ادامه یابد، بلکه هر جا احساس شد از آنچه عهده شده بود فاصله گرفته ایم، باید نقد را بر حمایت بی چون و چرا ترجیح داد.

این مباحث با اینکه در دو ماه اخیر و به ویژه در هفته های اخیر شدت یافته و دستمایه تحلیل های بسیاری در این زمینه شده، همان طور که برخی سیاسیون پیش بینی می کردند با واکنش رئوس و سران جریان اصلاح طلبی از جمله «سید محمد خاتمی» مواجه شده است. آنچه از رئیس دولت های هفتم و هشتم نقل شده، اختلاف نظر با بخش منتقد دولت و لزوم ادامه حمایت همه جانبه و جدی از روحانی و دولتش است.

روایات متفاوتی از اصل حرف خاتمی در مورد حمایت از «حسن روحانی» و دولت تدبیر و امید مطرح شده است که یک مورد آن را «احمد غلامی»، سردبیر روزنامه شرق در سرمقاله روز شنبه این روزنامه نقل کرد. او با تشریح راه های پیش روی اصلاح طلبان در قبال دولت روحانی، نوشت: «رئیس‌ دولت اصلاحات با حمایت بی‌چون‌وچرا از روحانی و دسیسه‌ خواندنِ انتقادات اخیر به بودجه ٩٨ و شرایط نامساعد اقتصادی با رویکرد پشیمانی از رأی به روحانی، آب پاکی را روی دست همه ریخت و سرنوشت اصلاحات را خواسته یا ناخواسته با دولت روحانی گره زد.»

او در مورد این حمایت بی چون و چرا از دولت عنوان کرده که «اغراق نیست اگر بگوییم این تصمیم، تصمیمی تاریخی است که بالاخره توانست تناقضات اصلاح‌طلبان را حل کند تا عیان شود اصلاحات از نظام فاصله نخواهد گرفت. با این رویکرد، اصلاح‌طلبان هویت یکدست پیدا کرده‌اند؛ هویتی که یا به آنان تحمیل شده یا خود خالقِ آن بوده‌اند و هر چه هست، از این پس باید در مدار این هویت تازه حرکت کنند و تعریف‌شان از مردم، مردمی است که به جبهه اصلاحات پایبند است، نه چیزی بیشتر و نه کمتر. »

جدای از مسأله حمایت از دولت، بحث ادبیات بکار رفته از سوی رئیس دولت اصلاحات موضوعی است که حتی اصلاح طلبان هم در مورد آن اختلاف نظر دارند. در همین زمینه، «محمد علی ابطحی» رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات و معاون پارلمانی او در آن زمان، نوشته که «آقاي خاتمي را ديدم. متني كه در توضيح سخنانش در مورد دولت دكتر روحاني نوشته بودم را باهم خوانديم. خيلي از اين توضيح استقبال كرد و گفت نظر من هم همين بوده است. از برداشت هاي مختلفي كه از اين خبر شده بود هم ابراز تأسف كرد.»؛ موضوعی که نشان می دهد ادبیات خاتمی را متفاوت از آنچه در واقع عنوان شده مطرح کرده اند.

ابطحی یادآور شد: «از قول آقای خاتمی نقل شده که این موج تخریبی به وجود آمده علیه دکتر روحانی را هدفمند و دسیسه‌ای برنامه‌ریزی شده برای مأیوس کردن مردم می‌داند. با شناخت دیرینی که از آقای خاتمی و ادبیاتش دارم، یقین دارم نظرش به منتقدان روحانی نیست. انتقاد بهترین هدیه به دولت است. آقای خاتمی بهتر از دیگران می داند، عملکرد دولت و شخص آقای روحانی در موارد زیادی باعث این مخالفت ها شده است.»

او ادامه داده است: «مفهوم سخن آقای خاتمی این است که نباید مخالفت و انتقاد از آقای روحانی و دولتش باعث شود عده ای به جامعه القا کنند که آقای خاتمی باید به نفع آنان تکرار می کرد و آنها انتخاب های بهتری بودند. دسیسه گران آنهایی هستند که انتقاد بحق از روحانی را می خواهند به نفع خود مصادره کنند و بار دیگر معجزه های قرن را تحمیل کنند. خطر بازگشت دوران هشت ساله خس و خاشاکی خیلی خطرناکتر از عملکردهای ناصحیح روحانی است. هر کس یک بار هم سخن با آقای خاتمی شده باشد، می داند که منتقدان نمی توانند در قاموس خاتمی دسیسه گر باشند.»

آنچه در ویدئوها و فایل های مربوطه از این سخن به بیرون آمده، نشان می دهد که رئیس دولت اصلاحات بر نقد تأکید دارد و نقادان را دسیسه گر نمی داند. او در مورد احتمال دسیسه هایی برای بعد از روحانی هشدار می دهد و به اصلاح طلبان تأکید دارد که باید مراقب بازی کردن در این زمین باشند.

در حقیقت جمع این سخنان نشان می دهد، خاتمی با اینکه همچنان حامی روحانی و دولتش است، نقد را لازمه پویایی و تحرک دولت در عمل به خواسته های مردم و تحقق وعده های انتخاباتی می دانند. اصلاح طلبان با سخن خاتمی در کنار روحانی و دولتش خواهند ماند، اما نه در قامت یک حامی صرف، بلکه به عنوان یک حامی منتقد و مطالبه کننده که بر عملی کردن خواسته های مردم در راستای عمل به وعده های انتخاباتی تأکید خواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۲
نفسش از جای گرم بلند میشه
سایه سید کم نشه....
چرا عکس سید رو از پشت انداختین ؟

حیف اون خنده ها نیست که دیده نشه ؟
سرخوردگی از احمدی نژاد بدجور اصولگرایان و رسانه هاشون رو به تکاپو انداخته برای دلجویی از اصلاحطلبان !
خاتمی محبوب دلها . بی انصافی هست که توقع داشته باشیم کسی که در شبه حصر باشد بتواند حرفش را کامل و بدون بریدگی و مفهوم بزند
درود بر خاتمي بزرگ مرد . اشكالي ندارد ممنوع التصوير هستي چون چهره نوراني و زيباي شما را در عكس الصاق شده در منزل و گوشي تلفن همراه هر روز مي بينم. نگران نباش
فكر كردين خاتمي كيه تافته جدا از بافته
75 ملیون ایرانی منتقد دولت پس دسیسه گر فقرا جاسوس طبقه آسیب پذیرمحارب.وملت ناسپاس هستند
برادر خاتمی آقای روحانی شعار چپ میدهد و راست کار میکند مثل راهنمای ماشین کار میکند اگر علامت چپ باشد به راست حرکت کنی احتمال خطا و تصادف زیاد هست احتمال دارد ماشین پشت سر هم برخورد کند مردم را گمراه نکنید درست نیست بودجه کشور را تصویب کرد بعد نقد را به مردم سپرد پس مجلس چیکاره هست ؟آیا اصلا نهادهای که بودجه را مصرف میکنند و پاسخ نمیدهند اصلا میشود انتقاد کرد ؟خداییش با فکر و احساس مردم بازی نکنید یا چپ باش یا راست مردم بدانند انتقاد مردم به چه کار میاید سر چشمه بودجه را از بالا باید گرفت روستای ما هنوز گاز و آسفالت ندارد همین عدم آسفالت روستاها باعث فرسایش خاک به پایین دست شهرها شده است آب فقط روزی دو ساعت فکر عنران روستا چه کسی هست بودحه را به کارهای عمرانی ببرید صوابش بیشتر هست
ارتباط این دو عزیز
کم از عهد اخوت نیست
ایندو خاطرشان برای یکدیگر خیلی خیلی عزیزتر از خاطر دنیاست
یعنی آدم حالش از بازی با کلمات شماها به هم میخوره
عشق است خاتمی
خاتمی باید به خاطر حمایتش از این دولت جوابگو باشد!!!!5 سال کشورو خوابوندند 5 سال از همه چی عقب افتادیم تحریمها بیشتر شده... داره گرونیها بیشتر می شه.......5 سال ذلت داشتیم. 5سال عق ماندگی و . تولید خوابیده... از این بدتر هم میشه
به عنوان یک اصلاح طلب عصبانی :
خط مشی اصلاحطلبان در حال حاضر ماندن در سیستم قدرت است به هر قیمتی. اصلاح طلبی و وضع نابسامان اقتصادی مردم هیچ جایگاهی ندارد.
این شیوه در بین اصول گرایان هم هست.
عملکرد دولت در این مدت خصوصا عملکرد اقتصادی آن در حدی ضعیف بوده که تورم در حال پیشی گرفتن از تورم زمان احمدی نژاد است.
این بازی اصلاح طلب و اصولگرا چندین سال است راه افتاده هر دو هم به حمدالله به قدرت رسیدند و ذره‌ای از هیچکدام ملت قهرمان سودی ندید هیچ بلکه ضرر هم کرد
هیچکدام از اینها نه تخم مرغ و گوشت میشه و نه نفت که سر سفره بیاد
هر مسئولی هم که بیاد فارغ از هرگونه محاسبه فقط به فکر جوجه های خودش هست که ژنشون رو صیقل بده و فربه کنه اونها رو
فقط موندم جواب خدا رو چطور میخوان بدن
دشمناش به زمین گرم بخورن ایشالله
با سلام نظرم این هست که آقای خاتمی دسبسه را از طرف ملت نمیداند ایشان منظورش از بیان دسیسه برای طیفی از سیاسیون هستند که در انتخابات شکست خوردند چون هزینه زیادی کردند اما موفق نشذند همچنان. منتظر بهانه هستند که از موج ایجاد شده اجتماعی موج سواری کنند اگر چه متاسفانه راهبرد علمی برای اداره کشور ندارند فقط در هر دوره شعارشان را عوض میکنند دولت کار و کرامت . دولت مهر ورزی . چیزی که ندارند و متاسفانه قبول هم ندارند علم کشور داری هست فقط شعار خوب سر میدهند از برابری و عدالت بحث میکنند اما برای تحقق آن برنامه ندارند چرا یک برنامه را خیلی خوبی دارند با زور و اجبار دارند تمام معقولات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را با زور میخواهند حل کنند شدنی هست ؟ کشور ما با گفتمان خاتمی راحت تر هست چه داخل چه خارج ایشان مردم را اطلاع داده که اگر روزی از شعار من عبور کردید و متاسفانه به احمدی نژاد رسیدید پس هشیار باشید
من از طرف کسانی مینویسم که به عنوان شهروند ایرانی تابع هیچ بیمه درمانی نبوده ایم از دولت روحانی که باعث شد 12میلیون ایرانی از بیمه درمانی دولت استفاده کنند متشکرم
تابناک شرم برتو که عکس رییس جمهور محبوبمون رو از پشت انداختی.
چه خبر شده . امشب تلویزیون اسم خاتمی میاره. تابناک تیتر به اسم خاتمی میزنه... ممنوعیتش تموم شده؟ یا خبر دیگه ایه؟ بگید ما هم بدونیم
بزرگترین اشتباه اصلاح طلبان حمایت از روحانی بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار