بازدید 7923

ناگفته‏های فني‌ترين بازيكن واترپلوي آسيا پس از رفتن مرادی

با اين دشواري و تمرين‌هاي بسيار سنگين اين رشته بايد بگويم قراردادهاي اين رشته با سقف يك ميليون و 200 هزار تومان در طول يك فصل (ماهي 100 هزار تومان) آغاز شد و به مرور تا امسال به سقف حدود 25 تا 30 ميليون در سال رسيده است. يعني به طور ماهانه برترين بازيكنان ايران، حدود 2 ميليون تومان در ماه دريافتي دارند كه البته معمولا بموقع و كامل هم پرداخت نمي‌شود. به هر حال متاسفانه همه چيز يكطرفه است و ما ناچار به پذيرش هرگونه برخوردي در اين زمينه از جانب باشگاه‌ها هستيم.
کد خبر: ۷۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰ 01 December 2009
كسي انتظار نداشت در رقابت‌هاي اخير قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا و در حضور بازيكنان بزرگ جهان نظير آتيلاوري، يوريچف، واسويچ، جولته پته‌وري و ... عنوان فني‌ترين بازيكن به يك ايراني برسد، ولي سيد سعيد ميرمهدي، بازيكن بااخلاق و تحصيلكرده كشورمان با درخشش بالاي خود همگان را وادار به تحسين كرد و در حالي كه براي نخستين بار در طول حضور

چند ساله‌اش در اين مسابقه‌ها، دستش از جام و مدال‌ خالي مانده بود عنوان بهترين بازيكن را به دست آورد. حتي اگر گل او در پنالتي‌هاي پايان بازي رده‌بندي محاسبه مي‌شد عنوان آقاي گلي جام را آن هم در نقش يك مدافع به دست مي‌آورد!

ميرمهدي كه در اين فصل به عنوان بازيكن تيم دانشگاه آزاد در ليگ شركت كرده است به عنوان يار كمكي در رقابت‌هاي قهرمان باشگاه‌هاي آسيا تيم نفت و گاز گچساران را همراهي كرد. او سابقه 2 فصل حضور در ليگ واترپلوي سوئد و قهرماني اين كشور و حتي كسب عنوان در ليگ قهرمانان اروپا را دارد.

آنچه در پي مي‌آيد حاصل گفتگوي اين بازيكن ملي‌پوش 192 سانتي‌متري و 98 كيلويي با جام‌جم است كه در كوران هفتمين دوره مسابقه‌هاي واترپلوي قهرماني باشگاه‌هاي آسيا در شهر دمام عربستان انجام شده است، با اين توضيح كه در خلال همين گفتگو برخي مسوولان و چهره‌هاي سرشناس دنياي واترپلو نزد ميرمهدي مي‌آمدند و به مشي اخلاقي و بازي‌هاي زيباي او تبريك مي‌گفتند.


گفته مي‌شود شما تنها لژيونر ايراني واترپلو در اروپا بوده‌ايد؟

البته شايد دوستان به اين اعتبار كه قزاقستان جزو اروپا نيست، اين را گفته باشند چون كمي پيش از من آقاي رضواني هم با همراهي تيم قزاقستان توانست در ليگ روسيه بازي كند و سپس در تيم‌هاي عربي به بازي بپردازد. پيش از اين هم بازيكنان ايراني‌تباري در اروپا بازي كرده‌اند، ولي تنها كساني كه همزمان با حضورشان در اروپا براي ايران هم بازي كرده باشند فقط آقاي‌رضواني و من بوده‌ايم.


از بازي در اسكوكوي سوئد طي سال‌هاي 2002 و 2003 بگوييد. آيا با مشكل ناهماهنگي روبه‌رو نبوديد؟

من 2 فصل در سوئد بازي كردم پس طبيعي بود با تيم به هماهنگي كامل رسيده باشم، ولي بيش از آن انگيزه و علاقه‌اي به بازي در آنجا پيدا نكردم.

منظورم ناهماهنگي ابتداي كار بود كه اغلب در ماه‌هاي اوليه حضور هر لژيونر ايراني در كشورهاي اروپايي به وجود مي‌آيد و مشكل زبان آن كشور كه مانعي بر سر بازيكنان ما مي‌شود.

من هم پيش از رفتن به سوئد از ناآشنايي با زبان سوئدي نگران بودم، ولي در عين غافلگيري متوجه شدم در آن كشور زبان انگليسي بيش از سوئدي كاربرد دارد. مربي ما هم انگليسي با بازيكنان صحبت مي‌كرد و تنها در مواردي به بعضي بازيكنان، منظورش را با زبان سوئدي مي‌فهماند.


در مورد هماهنگي اوليه با تيم هم درست است، من در بدو ورود در تركيب تيم قرار نگرفتم و از شنا و تمرين‌هاي تكنيكي شروع كردم و پس از رسيدن به آمادگي كامل به مرور در تركيب تيم قرار گرفتم.

چگونه؟

ابتدا با نظر مربي در پست‌هاي غيراختصاصي خودم قرار مي‌گرفتم؛ مثلا مربي، من را در پست نوك حمله قرار داد كه به بازيكني بسيار تنومند و فيزيكي نياز داشت، ولي آمادگي بدني مناسب آن زمانم كمك كرد در همان بازي اول 3 گل بزنم و در اين پست باقي‌بمانم. پس از فيكس شدن در تركيب تيم، به مرور به پست اصلي خود برگشتم و توانستم از قابليت‌هاي اصلي مثل شوتزني بخوبي استفاده كنم.


پست اصلي شما كجاست؟

پست 4 واترپلو، يعني سمت چپ خط جلوي مدافع مياني.


چه شد كه پس از 2 سال ديگر در سوئد به كارتان ادامه نداديد؟

برخلاف توصيه‌هاي اغلب دوستان و حتي بازيكنان، مربيان و مسوولان باشگاه سوئدي خودم علاقه‌اي به ماندن در استكهلم نداشتم و تصميم گرفتم در ليگ و تيم ملي خودمان به كار ادامه دهم. البته مايل بودم عنوانم در ليگ قهرمانان اروپا را با بازي در آن ليگ مهم همراه كنم، ولي مصدوميت اين اجازه را به من نداد.


به لحاظ امكانات رفاهي چه شرايطي را آنجا داشتيد؟

علاوه بر دريافت حقوقي كه‌ خيلي بيش از دريافتي‌هايم در ايران بود ، منزل مسكوني، خودروي شخصي و بليت آزاد هر نوع مسافرتي اعم از دريايي، زميني داخل يا خارج شهري و هوايي در اختيار داشتم. بيمه كاملي هم در اختيارم بود. البته امتياز بسيار خوب ديگري هم كه از آن بهره مي‌بردم اين‌كه اجازه داشتم علاوه بر بازي در تيم ملي، در فصول تعطيلي مسابقه‌هاي سوئد مثل پاييز و زمستان در تيم‌هاي باشگاهي ايران هم بازي كنم.


شما اكنون در آستانه 27 سالگي بازيكن بسيار با تجربه‌اي براي تيم ملي هستيد.تعداد گل‌ها و بازي‌هاي ملي خود را به خاطر مي‌آوريد و البته افتخارات‌تان؟

متاسفانه هيچ وقت علاقه‌اي به شمردن تعداد بازي‌ها و بويژه گل‌هايم نداشته‌‌ام، چون همه را ماحصل لطف خدا و تلاش همه اعضاي تيم مي‌دانم. فقط توجه و هدفم به اين است كه كار خود را به نحو شايسته انجام دهم. به هر حال اين افتخار نصيبم شده كه در 19 سالگي همراه تيم ملي، عنوان سوم قهرماني آسيا را به دست آورم كه اين افتخار در اين سن قبل از من فقط براي آقاي رضواني به دست آمد و پس از من براي بازيكن ديگري تكرار نشده است.


به هر حال از سال 80 يا 79 در تيم ملي بازي مي‌كنم و در بازي‌هاي آسيايي پوسان و دوحه صاحب عنوان چهارمي شديم و در بازي‌هاي كشورهاي اسلامي در مراكش به قهرماني رسيديم.

طي اين سال‌ها در عرصه باشگاهي هم در 4 دوره جام باشگاه‌هاي آسيا صاحب 2 قهرماني با پتروشيمي در فيليپين و با ايران توسعه در كويت شدم. با نفت و گاز گچساران باز در كويت و با آب و برق منطقه‌اي گيلان در تايلند هم به نايب قهرماني اين تورنمنت رسيديم.


تيم ملي ما در اين رشته كاملا پرنوسان ظاهر شده و عمدتا نتوانسته به نتايجي كه شايسته آن است برسد. به عنوان بازيكني پرتجربه در اين تيم دلايل را در چه نكاتي مي‌بينيد؟

دو سه سال پس از شروع كارم در تيم ملي، آقاي ناكيچ سر مربيگري اين تيم را قبول كرد و بعد از حدود 3 سال كار كنار رفت و هموطن كرواتش كواكويچ جايگزين او شد كه البته هر دو از مربيان سطح جهاني هستند. واقعيت اين است كه تيم ايران تيم پر قدرت و صاحب پتانسيلي است كه جزو 30 تيم برتر دنيا محسوب مي‌شود و مسائل حاشيه‌‌‌اي و دلايل جانبي مانع از آن شده كه اين تيم به مقام‌ها و نتايجي كه شايسته آن است، برسد. شما به عنوان نمونه مي‌توانيد به علي‌اكبر شيرجيان نگاه كنيد؛ بازيكني كه تا 6‌ماه‌پيش كاپيتان تيم ملي بود، ولي الان تنها به خاطر درگيري با مشكلات و گرفتاري‌هاي شخصي و شغلي حتي بدون باشگاه باقيمانده است. شيرجيان داراي چنان قدرت و صلابتي در بازي است كه اگر به عنوان بازيكن كمكي همراه باشگاهي در هر تورنمنتي بازي كند آن باشگاه را از پذيرش هر بازيكن خارجي در پست دفاع بي‌نياز مي‌كند.

منظورم از اشاره به نام شيرجيان اين است كه واترپلوي ايران داراي پتانسيل بسيار قدرتمندي است كه به دليل بروز مشكلات جانبي بازيكنان پرنوسان ظاهر مي‌شود و نمي‌تواند آنچه شايستگي‌اش را دارد به دست بياورد. ما در برابر تيم‌هاي بزرگي مثل ايتاليا و آلمان بازي‌ها و نتايج آبرومندانه‌اي به دست آورده‌ايم، ولي مشكلاتي همواره مانع دسترسي‌مان به جام‌ها و عناوين در خور ناممان مي‌شود. در واترپلوي ملي ما هنوز حقوقي براي حضور در تيم ملي پرداخت نشده است و اين در درازمدت مشكلاتي را براي ملي‌پوشان به وجود مي‌آورد. از آن بدتر متاسفانه فرهنگي است كه به صورت قانوني نانوشته حكم‌فرمايي مي‌كند.


مثال مشخصي در اين مورد مي‌زنيد؟

مجيد غلامي، كاپيتان تيم ملي و تيم نفت و گاز گچساران (برنده هر 3 جام واترپلوي ايران) است. اين بازيكن دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد تربيت بدني است و علاوه بر اين، به دليل كار با مربيان صاحب نام خارجي، دانش زياد و آمادگي بالايي براي كمك به تيم ملي دارد، ولي ما به دليل كوته‌بيني‌هاي خودمان، سال‌ها اين بازيكن را از تيم ملي دور كرديم و ناخواسته دستمان را از كسب افتخارات خالي گذاشتيم. واقعا حيف نيست بازيكني كه بنا به هر دليلي شما بگوييد روابط مناسب ‌ براي تيم منتخب جهان مقابل كانادا بازي كرده است، سال‌ها در تيم ملي بازي نكند و نتواند به اين تيم كمك كند؟ ‌با رفع چنين مسائل و مشكلات جانبي و استفاده از تمام نيروها، تيم ما توانايي درخشش در جهان را دارد.


امسال نفت و گاز گچساران با حضور ستاره‌هاي زياد موجود در تيمش به عنوان بخت اول قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا به عربستان آمد، ولي در نهايت نتوانست از قهرماني دوره قبل كشورمان دفاع كند و در عين غافلگيري به عنوان چهارمي قناعت كرد. دليل اين ناكامي را در چه مي‌بينيد؟

مشكلات، ناهماهنگي‌ها و مسائل جانبي مانع نتيجه‌گيري مناسب اين تيم شد. به هر حال من به عنوان بازيكني كمكي در خدمت اين تيم قرار گرفتم و نه با ريز اين مشكلات به طور كامل آشنا هستم و نه به لحاظ اخلاقي صحيح است كه به آن بپردازم. من چند روزي در خدمت اين تيم قرار گرفتم و تمام تلاش خودم را هم كردم، ولي نتوانستم موفقيت‌هاي سال پيش را براي اين تيم به ارمغان بياورم.


خيلي‌ها مايلند بدانند درآمد بازيكنان واترپلو در ايران چقدر است و بهترين بازيكنان ما چقدر دريافت مي‌كنند.

ورزش واترپلو سختي بي‌نظيري دارد و حتي در حالت استراحت هم بازيكن بايد فعاليت نسبتا شديدي براي شناوري خود در آب انجام دهد. با اين دشواري و تمرين‌هاي بسيار سنگين اين رشته بايد بگويم قراردادهاي اين رشته با سقف يك ميليون و 200 هزار تومان در طول يك فصل (ماهي 100 هزار تومان) آغاز شد و به مرور تا امسال به سقف حدود 25 تا 30 ميليون در سال رسيده است. يعني به طور ماهانه برترين بازيكنان ايران، حدود 2 ميليون تومان در ماه دريافتي دارند كه البته معمولا بموقع و كامل هم پرداخت نمي‌شود. به هر حال متاسفانه همه چيز يكطرفه است و ما ناچار به پذيرش هرگونه برخوردي در اين زمينه از جانب باشگاه‌ها هستيم.


و در پايان...؟

مي‌خواهم از تك‌تك مربيان و مسوولان كه در سال‌هاي اخير برايم زحمت كشيده‌اند و خانواده‌ام كه در سختي‌هاي مالي و فكري كمكم كرده‌اند، تشكر كنم و نامي از افشين شهيدي‌پور، دروازه‌بان شايسته تيم ملي ببرم كه داراي بيشترين بازي ملي است و سال‌ها در كنار او بازي كرده‌ام.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل