بازدید 11521
تاملی بر نگاه عارف و آیت‌الله مصباح یزدی به مقوله احمدی‌نژاد؛

داشتن نگاه صفر و صدی باعث ظهور «احمدی‌نژادها» می‌شود

در حقیقت مطالبه گری در مورد پاسخگویی برای انجام اقدامات یا رفتاری که از جمله آن می توان به حمایت برخی اصولگرایان از احمدی نژاد و دولتش است، اقدام مطلوب و درستی است، اما اگر این رویه بخواهد تبدیل به فرصت طلبی برخی سیاسیون برای بهره گیری در جهت منافع سیاسی شان باشد؛ اقدام درستی نیست و قطعا دردی را دوا نخواهد کرد. این رفتار نه تنها مانع احمدی نژاد ها نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز چهره هایی با این خصوصیات می انجامد.
کد خبر: ۷۵۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ 01 December 2017

 

این روزها، داستان احمدی نژاد و اطرافیانش به مطالبه و سئوال بخشی از جامعه که مخالف او بودند، تبدیل شده و این طیف بر این عقیده هستند که علاوه بر مجازات رییس دولت های نهم و دهم و رسیدگی به تخلفات او و اطرافیانش، حامیان او نیز باید پاسخگوی چرایی حمایت از او باشند. از طرفی حامیان دیروز احمدی نژاد هم به منتقدان جدی او بدل شده و خواهان برخورد قانونی با او به واسطه اقدامات، عملکرد و رفتارهای امروز او هستند.

به گزارش «تابناک»، اصلاح طلبان به عنوان منتقدان جدی عملکرد احمدی نژاد و دولتش این روزها به طور جدی اقدامات و رفتارهای او را دنبال می کنند و این اقدامات را به معنای صحت و درستی دیدگاه و انتقاداتشان از رییس دولت های نهم و دهم و اطرافیان او می دانند. این طیف علاوه بر اعتقاد به رسیدگی جدی به تخلفات و اتهامات احمدی نژاد و یارانش بر این عقیده هستند که باید حامیان دیروز او نیز پاسخگوی چرایی حمایت بی چون و چرا از او باشند.

بر همین اساس اخیرا «محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید (اصلاح طلبان) مجلس دهم اقدامات اخیر احمدی‌نژاد و اتهاماتش به قوه قضاییه، گفته که «در مورد این مساله ما مخالف رسانه‌ای شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است، اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هر چه زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم.»

وی همچنین بیان کرده که «کسانی که ایشان (احمدی نژاد) را به عرش خدا بردند چه شد که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظفند پاسخگو باشند. عارف درباره اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت در این مورد موضع‌گیری می‌کند یا خیر؟ گفت: این مسأله جزو وظایف مجمع نیست که به این مسائل رسیدگی کند البته اخیرا در جلسه مجمع قبل از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخی نداد.»

بخشی از این انتقادات مستقیما درباره حمایت چهره هایی نظیر «آیت الله محمد تقی مصباح یزدی» از احمدی نژاد و دولتش بود که آیت‎الله مصباح‎یزدی که از حامیان جدی احمدی‎نژاد و پشتیبان او در دوران ریاست جمهوری‎اش بود، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره رفتارهای امروز احمدی نژاد و اطرافیانش موضع خود را اعلام کرده و گفته که «امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.»

او در پاسخ به این سپوال که خیلی از مردم سؤال می کنند که آیت الله مصباح یزدی که معرف احمدی‎نژاد به جامعه ایران بود و از او طرفداری می کرد، امروز چه نظری راجع به اعمال و رفتار او دارد؟، عنوان کرده که «ما هر کسی را، تا مادامی که در مسیر اسلام کار می‎کند، حمایت می‎کنیم؛ طرفداری‎اش می کنیم؛ هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می‎شویم.»

آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به سپوال دیگری مبنی بر اینکه این موضوع شما یعنی اینکه تحرکات اخیر او را تأیید نمی کنید؟ یاد آور شده «نه، اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.»

حد فاصل این دو دیدگاه هم نگاه برخی اصولگرایان معتدل درباره احمدی نژاد و دولتش است که در حقیقت نه صفر است و نه ۱۰۰. یعنی این طیف به رویکردها و اقدامات فارغ از چرایی انجامش نگاه کرده و اصلا اینگونه تحلیل نکرده و نکردند که ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار محروم جامعه، حضور مسوولان در شهرها و روستاهای کشور و مسایلی از این دست با نگاه پوپولیستی و با هدف بهره برداری سیاسی و انتخاباتی صورت گرفته است یا خیر؟

این طیف عقیده شان این است که جدای از ارج نهادن اقدامات مثبت و خود فارغ از هدفی که در این باره دنبال شده است و ادامه آن راه درست استِ اگرچه به طور جدی هم باید با تخلفات، اتهامات و تحرکات و اقدامات اخیر که این طیف که مشکلاتی درجامعه ایجاد کرده است؛ باید برخورد شود. این موضوع حاصل نداشتن نگاه صفر و صدی است که در حقیقت صلاح جامعه را نیز به دنبال دارد.

در نقطه مقابل این دیدگاه؛ نگاه سیاسی برخی اصولگرایان و بعضی اصلاح طلبان قرار گرفته است که مساله را یا صفر و یا صد دیده اند؛ لذا حاصل آن تندروی و بروز مشکلاتی نظیر آن چیزی است که در پایان دولت اصلاحات شاهد آن بودیم و یا موضوعی است که در مورد دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد .

در حقیقت مطالبه گری در مورد پاسخگویی برای انجام اقدامات یا رفتاری که از جمله آن می توان به حمایت برخی اصولگرایان از احمدی نژاد و دولتش است، اقدام مطلوب و درستی است، اما اگر این رویه بخواهد تبدیل به فرصت طلبی برخی سیاسیون برای بهره گیری در جهت منافع سیاسی شان باشد؛ اقدام درستی نیست و قطعا دردی را دوا نخواهد کرد. این رفتار نه تنها مانع احمدی نژاد ها نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز چهره هایی با این خصوصیات می انجامد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۹
اکنون فهمیدید؟یعنی در طی آن هشت سال متوجه نشدید ؟ بصیرت کسانی را که خواص بی بصیرت می خواندند بیشتر نبود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
سلام و درود خداوند بر محمود و دولت پاک ایشان.
پیامبر به سه نفر، سلمان و ابوذر و زبیر، میگن که منا اهل البیت.
دیگه کم و بیش با انحرافات زبیر که آشنا هستین ایشالا؟!
مگر جريان اصولگرا يك مساله رو پتك نميكنه تو دو هزار تريبون تكرارش ميكنه
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
ما نه جریانی به نام اصولگرایی داریم و نه جریانی به نام اصلاح طلبی. یک عده نام خود را اصولگرا نامیده اند که هیچ وقت هم اصول خود را تعریف نکرده اند و یک عده یدگر خود را اصلاح طلب می دانند ولی هیچ گاه نمی گویند که دنبال اصلاح چه اموری هستند. مجموعاً از هر طرف 200 - 300 نفر بیشتر در کشور نیستند. ملت ایران هر باره به هر کدام از آنها نشان می دهند که بهتر از هر دوی آنها مصالح کشور را می دانند. ولی آنها به حساب خود می گذارند.
هیچ شخصیتی به اندازه میرجسین موسوی احمدی نژادرانشناخته بود به مرور زمان تمامی نظرات نخست وزیر محبوب امام وامت به اثبات رسید معاون اولش بجرم فساد روانه زندان شد معاون اجراییش روانه زندان شد وخود وی هم دارای پرونده های فساد زیاداست ازطرفی همان نمایندگانی که دادوفغان برای اعدام ایشان میدادند همگی رشوه گیر درآمدند وتوسط ملت بیرون انداخته شدن حال بهتراست دلالان فتنه بخودشان بیایند از ملت عذرخواهی نمایند
تابناک روش نشد در مورد اینکه آقای مصباح گفنه بود امام زمان (ع) احمدی نژاد را تأیید کرده از ایشان سئوال کند. اینها نان را به نرخ روز میخورند.
دولت بعدی هم ساختار فعلی رو خواهد شکست
همینکه هر روز تابناک نام ایشان را منتشر می کند نوعی حمایت و پوشش دادن است.
اقا ولش کنیدبنده خدارو
احمدي نژاد از درون همين جامعه بيرون آمد و وارداتي نبود . بايد تفكر احمدي نژادي را جدي مي گرفتيد نه شخص احمدي نژاد را . اون تفكر مشكل داشت و هنوز هم داره
مشکل اینجا هست که مردم عادی احمدی نژادرا شناختند ولی مسولان بالا این بصیرت را نداشتند و به ایشان میدان دادند تا کشور را به لبه پرتگاه ببرد.
مصباح فرمود، امروز اطاعت از رئیس جمهور (احمدی نژاد) اطاعت از خداست. آدم به همه اعتقادات ایرانی ها شک میکنه. ایرانی ها توحید شون مشکل داره. همش دنبال ساخت یک جانشین برای خداوند هستند که او را بپرستند. تمام بلاهایی هم که سرمون میاد از همین شرک ورزیدن است.
تابناک ! وجداناً جواب بده . اوضاع بد اقتصادی ایران ، چند درصدش مربوط به اشتباهات احمدی نژاد است ؟ شما رجوع کن به دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و یک نظرسنحی انجام بده ببین آیا زمان دولت اصلاحات رضایت مردم از اوضاع معیشتی بیشتر بود یا زمان احمدی نژاد که تورم روزانه داشتیم و سر از دلار 4000 تومانی در آوردیم . مشکل این جاست که حرکت در راه اسلام نباید به قیمت نابودی ایران و ایرانی تمام شود . هر چیزی باید جای خودش را داشته باشد .
خودتون و خسته نکنید تا وقتی نهادها و ارگانها و قوه هایی داریم که تافته جدا بافته اند و خودشون مقدستر از اون میدونند که نظارتی بر اونها باشه امثال احمدینژادها و زنجانیها و وو... توش ول خواهند خورد
دوباره احمدی نژاد یک سفری رفت و مردم از او استقبال کردند و رسانه هایی مثل تابناک می خواهند قضیه را برعکس نشون بدهند . بابا احمدی نژاد در قلب مردم جا داره . اما شما رسانه ها این را نمی فهمید . کاریتون هم نمی توان کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
قلب تو یا قلب مردم ؟ اشخاصی که از صدقه سری احمدی نژاد به نان و نوا رسیدند این روز ها حالشان خیلی بد است .
جناب آیت ا..مصباح
همان روز اول که دولت احمدی نژاد شعارش اسلام در کنار اخراج میلیونهامسلمان پناهنده جنگزده ازجمله زنان وکودکان بود به اسلام نژاد پرستانه اش پی بردیم .شما که بهره هوشیتان بلاتر بود در دولت دوم هم متوجه نشدید؟!!
ریال ایران واقعا در برابر دلار امریکا ارزش خوبی داشت که احمدی نژاد آن را از ملت ایران گرفت
پیشنهاد من به تابناک این هست که اگر مصالح اجازه می ده و می تونه نتیجه رو اعلام بکنه، دعوای حقوقی بین اطرافیان احمدی نژاد و قوه قضائیه رو به چند وکیل برجسته و بی طرف بسپاره و قضاوت و داوری آنها رو منتشر کنه تا مردم هم دقیقا بفهمند کدوم طرف داره درست حرف می زنه. الان طرفدارهای هر کدوم دیگری رو متهم به ظلم و قانون شکنی می کنند.
احمدی نژاد صفر بود و متاسفانه طیفی که تحت عنوان اصولگرائی جهت رسیدن به منافعش خط قرمزی نمی شناسد اما هر گونه حرکتی که در مقابل خودش مشاهده کند تحت عنوان عبور از خط قرمز افراد و جریانات را متهم به برانداز و ضد ولایت معرفی می کند به حساب آمد. هنوز هم اگر احساس کند محمود خان منافعش را تامین نماید همچنان سکوت و توجیه را به خورد مردم می دهد! آقایان از خواب غفلت بیدار شوید و مردم را عوام ندانید
بنده هم انحرافی در فرقه مصباحیه مشاهده کردم بخصوص انزمان که یکی از مریدانشان در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم شرکت ایشان در جنگ فرمود یعنی انتظار دارید حضرت ایت الله اسلحه بدست بگیرند؟
اصلاح طلبان در برابر خدمات احمدی نژاد چاره ای ندارد جز خراب کردن ایشان. 4 سال تخریب. لطفا خدمات احمدی نژاد را یک گروه بی طرف مثل دفتر مقام معظم رهبری با بقیه دولت ها مقایسه کند و به مردم گزارش دهد.
درود بر احمدی نژاد، کارش درسته.
احمدی نژاد هرچی باشه انگلیسی یا روسی نیست. یه چیز دیگه است!!!!!!!!!!!!!
احمدی نژاد کارش درسته اگه نبود این همه مخالف نداشت.
احمدى نژاد جوهر حاكميت اسلامى در زمان خود بود ، احمدى نژاد طَي٣٨ سال گذشته بهترين خادم مردم ايران بود و نام ايشان در تاريخ با همين ويژگى ماندگار ميشود وحالا هم در سكوى خدمت از همه مدعيان بالاتر ايستاده انشالله سه سال بعد بالآترين مقام إجرائي را در دست گيرد ،أمين
خداوند سلامتی به اقای احمدی نژاد عنایت نماید، که محبوب است ، ومردم به اوامید بسته اند .
از حضور پر رنگ مردم بانه در استقبال از احمدی نژاد هم گزارش بگیرید . تا همه یک کمی بفهمند که احمدی نژاد چقدر قدرتمند است
کاش عکس های سفر به بانه ایشون رو میتونستم بزارم تاببینید نظر مردم در مورد ایشون چیه اقای رضایی اگه تونستی دل مردم رو بدست بیاری اونوقت بیا در مورد ایشون نظر بده
این خط کش فوق دقیق آقایان فقط در احمدی نژاد انحراف ثبت کرده وبقیه کاملا در صراط مستقیم هستند، یعنی هیچ انحرافی به جز در مورد این بنده خدا، رخ نداده ، انحرافات بسیار نادر در حد نانومتر را که فقط در احمد ی نژاد رویت می شود را به این وضوح نمایان می نماید . دست شما درد نکند . که به فکر همه ی جوانب بوده وهستید
تک تک کسانی که از این آدم حمایت کردند باید روز قیامت جواب پس بدهند ................
باسلام
از چه اشفته اید ان مرد که هولوکاست ار انکار کرده دیگه رفته.چندتا راست و چند تا چپ و چنتا کج و چندتا اقازاده الان پنج سال ازگار در فحاشی به احمدی نژاد مسابقه گذاشتید و اسمش را گذاشتید مطالبات مردم.دوتا اجر برای این مردم رو هم نگذاشتید و از مسکن مهرش انتقاد ها می کنید.جرات نداشتین بیش از ۳۵ سال جلوی مصرف بی رویه انژی رو بگیرین و به هدف مندی یارانه هاش میگین گدا پروری وبهش میگید استوانه های نظام رو تخریب کردی.تورم ۴۷درصدی دولت هاشمی رو انکار می کنید و به او میگید ارزش پول ملی رو کاهش داد.و به خادمترین ریس دولت میگید اختلاسگر و.....انشااله که د ازنده نزدیک ر سوا خواهید شد.
احمدی نژاد صفر نبود که یک ننگ بزرگ بود.
احمدی نژاد کارش درسته.
احمدی نژاد بهترین ریس جمهور ایران بوده و خواهد بود.
درود بر احمدی نژاد ضد فساد و رانت اگر دین ندارید حداقل آزاد مرد باشید تمام رانت خوار ها با احمدی نژاد مخالف بودند و هستند تابناک تو کدوم طرفی هستی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
مخصوصاً زنجانی و خاوری !!!
کاربران محترم آقای احمدی نژاد مثل همه ماست منتها بنام رییس جمهور اما این دلیل نمیشود که اگر کسی کاندید ریاست جمهوری شد و با شعار به اینکه بگوی آهای بگیرید فلانی ... هست فلانی آمریکای و غربی هست چنین شخصیتی برای ریاست جمهوری کفایت میکند ؟ کسی که اصول ابتدایی اقتصادی که عرضه و تقاضا و کارشناسی اقتصادی را باور ندارد درست هست ؟ برای اداره کشور فقط شعار پوپولیستی و سوسیالیستی کفایت نمیکند . برای چنگ زدن به خزانه کشور شورای پول و اعتبار با کارشناسان را تعطیل نمیکنند . برای اداره کشور صد میلیونی باید برنامه اقتصادی و سیاسی داشت باید احزاب سیاسی و قوی داشت تا از داخل آن حزب افراد با تجربه تربیت شوند و اگر حزب نداری پس حداقل شورای قوی از با تجربه ترین افراد در حوزه اقتصادی و سیاسی باید باشد که رییس جمهور را از نظر قدرت و تقسیم ثروت مهار کند مثل غضیه ترامپ اگر چه مردم آمریکا گزینه مطلوبتری نداشتند ولی تمام انحرافات در مسایل ملی کشور ایشان مجلس آمریکا مهار میکند پس اگر این باشد من رییس جمهورم شعارم این هست مردم بمن رای بدین همه با هم برابر زندگی میکنید دوستان شدنی هست چون در سال 1925در روسیه همه مردم کشور کار میکردند ولی تاریخ میگوید پس چرا فروشگاها خالی از مواد غذایی بود ؟چون برنامه اقتصادی نداشتند . تاریخ بخوانیم خیلی بهتر از حرف زدن هست
مهمترین اشتباه محمودسیاست خارجی او بود یا شاید هم توانایی درک عواقب کار خود را نداشت در هر صورت مشایی و بقایی و ...نزدیکان او بودند.دولت قبل از او بخوبی از عواقب ارسال پرونده هسته ای در شوری امنیت باخبر بود و تقریبا امتیازاتی نزدیک برجام از اروپایی ها گرفت در حالی که دلار1000تومان بود و یک قطعنامه هم علیه ایران صادر نشده بود و مهمتر از همه ضعف ایران در مقابل تحریم برای طرف های مقابل رو نشده بود.الان انها حتی برای موشک هم می خواهند از حربه تحریم بین المللی استفاده کنند.که قبل از سیاست های اوباما این تحریم ها در فکر اتحادیه اروپا حتی خطور هم نمی کرد...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان