بازدید 28641

مدیران کمیته امداد در مسجد را غل و زنجیر زدند و سیم خاردار کشیدند!

گرهی که اگر کور هم نشده باشد، در مسیر کور شدن قرار دارد و از این روی لازم است دیگرانی برای گشودن آن اقدام کنند؛ اما ظاهرا کسی احساس مسئولیت نکرده به آن ورود کند؛ ورود به داستان مسجدی که نمازگزاران را به آن راه نمی‌دهند و نه در آسیای شرقی یا آن سوی خاورمیانه، که در قلب کشورمان واقع است؛ در ام القرای جهان اسلام!
کد خبر: ۷۵۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 30 November 2017

غل و زنجیر زدن بر در مسجد و سیم خاردار کشیدن بر بالای نرده ها و دیوارهای آن؛ این اتفاقی است که ممکن است باور نکنید، اما مدت نسبتا طولانی است رخ داده و هنوز حل و فصل نشده است!

به گزارش «تابناک»؛ حکایت مسجد جامع نور ولایت در سوهانک تهران، ماجرای عجیب و غریبی است که اگر در جریان جزئیاتش نباشید، ممکن نیست باورش کنید؛ داستان مسجدی که در قلب یک اختلاف عمیق واقع شده و از این روی، یکی از طرفین ماجرا بر درهایش قفل و زنجیر زده و حتی برخی درهای ورودی آن را جوشکاری کرده و بر نرده هایش سیم خاردار کشیده است.

تصمیمی که موجب شده مسجد و مجموعه های پیرامونی آن از دسترس عموم خارج شده و برگزاری نماز جماعت در خیابان مجاور مسجد، ذهن رهگذران و ناظران را با پرسش ها و ابهامات عجیبی درگیر نماید؛ ابهاماتی از این دست که مگر مسجد را هم می‌توان پلمب کرد و مانع حضور نمازگزاران در آن شد؟!

پرسشی که در قلب کشورمان، در پایتخت جمهوری اسلامی رخ می‌دهد و از این روی، بسیار شگفت آور ست، به ویژه اگر بدانیم پاسخی به آن داده نشده و کسی قصد پاسخگویی هم ندارد. انگار نه انگار که درباره مسجد سخن می‌گوییم که لقبش خانه خداست، نه یک مجتمع تفریحی، تجاری یا حتی مسکونی.

اما ماجرا چیست؟ کنکاش ها برای یافتن پاسخ این پرسش، هرچند بخشی از ماجرا را عیان می‌کند، حاوی نکات دردناک تری است، زیرا پی خواهیم برد رقم زننده این ماجرا و مسئول غل و زنجیر کردن مسجد، کمیته امداد امام خمینی(ره) است! مجموعه ای که مدعی است حق و حقوقش در این مسجد رعایت نشده و از این روی، راه را بر نمازگزاران بسته است.

 

 

داستان از آنجایی شروع می‌شود که سال های سال پیشتر، با همراهی مردم، خیرین و همکاری کمیته امداد، زمینی که به کمیته تعلق داشته، به ساخت این مسجد بزرگ اختصاص پیدا می‌کند و این همکاری با تغییر رئیس کمیته امداد هم ادامه می‌یابد تا اینکه در نهایت مسجد نور ولایت به بهرداری می‌رسد؛ نقطه ای که باید پایان بخش ماجرا باشد اما این گونه نشده است.

بعدها در این مسجد پایگاه مقاومت بسیج و مقبره شهدای گمنام هم افزوده می‌شود و در نامه نگاری های صورت گفته به این منظور، همه فرایند طی شده مورد تأیید رئیس جدید کمیته امداد هم قرار می‌گیرد؛ اما بناگاه اختلافاتی بروز می‌کند که موجب می‌شود، کمیته امداد خود را مالک بنا خوانده و از تلاشش برای رقم زدن تغییراتی در آن سخن به میان آورد.

اختلافی که ظاهرا در آن، پیشینه واگذاری این ملک کمیته امداد به مسجد و موافقت دو رئیس پیشین کمیته امداد و دیدگاه رهبر انقلاب در این خصوص فراموش شده است. عجیب آنکه یادآوری این موضوعات به رئیس فعلی کمیته امداد که مسجد در زمان وی به بهره برداری رسیده هم راه به جایی نبرده است.

ماجرایی عجیب که اگر بدانیم برخی مباحث خاص ـ از جمله تعلق زمین به خانواده بزرگ مستمری بگیران و تحت حمایت این کمیته و مجاز نبودن برای ساخت مسجد یا غیرقابل برگشت بودن ساختمانی که صیغه مسجد بر آن جاری شده و... ـ به آن سنجاق می‌شود، عجیب تر جلوه خواهد کرد و جوشکاری و قفل و زنجیر درهای مسجد مانع از آن می‌شود که بپذیریم خود به خود حل شدنی‌ است!

گرهی که اگر کور هم نشده باشد، در مسیر کور شدن قرار دارد و از این روی لازم است دیگرانی برای گشودن آن اقدام کنند؛ اما ظاهرا کسی احساس مسئولیت نکرده به آن ورود کند؛ ورود به داستان مسجدی که نمازگزاران را به آن راه نمی‌دهند و نه در آسیای شرقی یا آن سوی خاورمیانه، که در قلب کشورمان واقع است؛ در ام القرای جهان اسلام!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۸
خوب خرابش کنند به جاش پاساژ بسازند هر کی هم سهمشو بگیره و خلاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
گل گفتی
کجایش تعجب آور است تابناک؟!!! اینجا این اتفاقات عجیب نیست!
تابناک عزیز غل و زنجیر نه قل و زنجیر. غل به معنی زنجیر قفل دار است.
پاسخ ها
تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
تابناک: سپاس از توجه شما. درست شد
اصلا کی به کمیته امدد گفتته شما بیا مسجد بساز؟ کار کمیته امداد چیه؟
ما برای ساختن مسجد و مکان های فرهنگی 100 تا موسسه و ارگان داریم با بودجه بی انتها
کمیته امداد بهتره بره به فکر خونه ساختن و افزایش حقوقريال بیمه و .... برای افراد تحت پوشش خودش باشه!
ما تا جایی مسلمان هستیم که به نفعه جیبمون باشه. مثلا خاوری تا 3000 میلیارد تومان مسلمان بود.
وقتي پاي پول بيا وسط در كعبه را هم غل و زنجير و ويران مي كنند
غل به معنای حلقه یا طوق فلزی است که به گردن مجرمین می بستند معنای زنجیر هم مشخص است بنابراین عبارت
قل و زنجیر! ( بقول شما) بی معنا و مضحک است
پاسخ ها
تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
تابناک: سپاس از توجه شما. درست شد
غل و زنجیر نه قل وزنجیر ، دلبدم !
پاسخ ها
تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
تابناک: سپاس از توجه شما. درست شد
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
دلبدم دیگه چیه افشین؟
این کمیته امداد وساير نهادها وار گانها وموسسات و... یواش یواش باید بر چیده شود چون موازی کاریست کشور را باید دولت اداره کند
اف بر آنهایی که درب مسجد را بستند خدا به سرتان می آورد چه جراتی که در خانه خدا را بستند
حالا برادر بشین ببین قل زنجیر را درست نوشته اند یا غلط . غل و زنجیر !
چقدر تیزبین شده اید. چرا تیزبینیتان را ب دایره فقر متمرکز نمی کنید .فحشا بیداد می کند. فقر به خانواده ها فشار اورده.مردم در تهیه ارزاق خود مانده اند. تو بگو غل یا قل!!
چرا حالا تعجب ؟! اصل موضوع بهره برداری مالی و اقتصادی و اینکه حق مالکیت زمین در اختیار کیست؟ مسجد یا پاساژ بهانه است.فقط تفاوت مسجد تقدیس کردن این بهره برداری مالی هست.
اگر اینجا مسجد است ، اهالی آن محل خیلی نبایدکه اجازه بدهند که مسجدی که با پول این ملت ساخته شده است توسط یک مدیر کمیته امداد پلمب شود ! اگر این مسجد در محله ما بود یکساعت هم اجازه نمیدادیم بسته بماند !
اگر مال مردم ویتیم باشه مسجد ساختن جایز نیست .بفروشند مستمری بدهند یا کاربری تجاری که نفعش به مستمری بگیران برسه .مراجع باید فتوا بدهند.باید دقیقا مالکیت مشخص بشه
یکی از عجیب ترین چیزهایی که در این مملکت شنیدم این بود که پاساژ پلاسکو و هزاران ملک دیگه شبیه به اون نال بنیاد مستضعفانه. کار این بنیاد چیه؟ این درامدها کجا صرف میشه؟ پس چرا اینقدر مستضعف توی این کشور هست؟
نماز خواندن در مسجدی که زمینش غصبی باشد، حرام است. کمیته امداد این زمین را ازکجا آورده بود؟اگر مال غیر بوده که صحبش وقف نکرده باشد ، حرام است.مسجدها را مردم محل یا خیرین می سازند. زمین آن هم باید وقفی باشد نه تصرفی.
میگم نمیشه چند تا ساختمون بسازند به جوانهای تازه ازدواج فرضا بدن دوسال بشینند تا زندگیشون پا بگیره بخدا هزار راه دیگه عبادت خدا هست که هم خدا راضیتره هم خلق گرفتار خدا
تابناك فكر نميكني خيلي زود وبا عجله در خصوص مشكل بوجود آمده في مابين نمازگزاران وكميته امداد قضاوت كردي .
كنيته امداد امام ره تنها حامي واقعي محرومين است
قطعا طرفين اين دعوا هركدام ادله اي دارند كه نياز به بر رسي بيشتر ميباشد .
بنظرم تابناك با بزرگ نمايي مشكل پيش آمده فقط قصد محكوم كردن كميته امداد را دارد كه اين اقدام منطقي نيست .
بسیاری از مساجد ایران قفل و زنجیر شده اند و عده ای خود را صاحب مساجد می دانند
کمیته امداد چرامسجد ساخته مگه کار کمیته امداد مسجد ساختنه
نميدونيم سجده شكر فتاح در برنامه ماه عسل رو باور كنيم يا اينگونه اعمال خدانپسندانه را ؟ اينگونه اقدامات و بستن درب مسجد به هر دليلي دشمني با مظاهر دين خداست ! اميدوارم خدا ايشون و امثالهم رو تا دير نشده هدايت كنه !
از اوايل دهه80 و به همت مرحوم حاج سيدرضا نيري، سرپرست وقت كميته امداد امام خميني و با كمك جمعي از خيرين و مؤمنان خداجو، مسجدي در مجاورت مجتمع عظيم ساختماني كميته امداد امام خميني در سوهانك تهران، شروع به احداث و با توقف‌هاي مكرر، بالاخره پس از ۱۲ سال در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. در اين منطقه كه مناطق مسكوني زيادي پيرامون آن است و مسجد ديگري هم نيست، فعاليت‌هاي اين مسجد با اقبال مؤمنين و اهالي محل روبه‌رو شده‌ است. متأسفانه اخيراً شاهد رفتارهايي از سوي كميته امداد در اين محل هستيم كه نه در شأن كميته‌اي كه منسوب به نام حضرت امام (ره) است، مي‌باشد و نه در شأن مسجد و نه در شأن شهداي گمنامي كه در صحن آن آرميده‌اند و نه در شأن مردم مؤمن و مسلماني كه سال‌ها انتظار كشيدند تا اين مسجد به بهره‌برداري برسد، حال كه این مسجد از فعال‌ترين مساجد تهران است، به ناگاه در مسجد را زنجير و برق آن را قطع و چراغ‌هاي گنبد و گلدسته‌ها را كه زيبايي و معنويت خاصي به محيط و فضاي منطقه مي‌بخشيد، خاموش کرده‌اند و از همه بدتر روي نرده‌هاي دور مسجد سيم‌ خاردار کشیده‌اند!

چند روز است كه مردم محل نمازهاي جماعت صبح، ظهر و شب را در مقابل درهاي به زنجير كشيده شده مسجد مي‌خوانند و روحاني آن نيز كه از ابتدا تلاش زيادي براي راه‌اندازي مسجد داشته است نيز پيشگام آنهاست و حاضر نيستند دست از اين مسجد بكشند و حق هم دارند. به هر حال كميته امداد صريحاً بگويد چه نقشه‌اي در سر دارد؟! آيا مي‌خواهد 3 هزار متر مساحت اين زمين را كه بخش اصلي آن را خانمي به نيت احداث مسجد تقديم كميته امداد كرد و با كمك خيرين و با همت مرحوم حاج سيد رضا نيري مسجد شد، ضميمه مستحدثات كميته امداد تلقي كند و همه را با هم يكجا بفروشد؟! آيا مسجد اصلاً فروختني است؟ مزار شهداي گمنام را چه مي‌گوييد؟! آيا مردم حق ندارند براي زيارت به كنار مزار اين عزيزان بروند، چرا صد عن سبيل‌الله مي‌كنيد؟ چرا در مسجد را مي‌بنديد و چرا براي جلوگيري از ورود نمازگزاران سيم خاردار مي‌كشيد!
منبع : روزنامه جوان ۱۲ آبان ۹۶
گرمسلمانی در این است که مسجد بفروشند وای اگر از پس امروز بود فردائی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر