بازدید 7537

دلایل و عوامل موثر در ایجاد کمردرد

کد خبر: ۷۵۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 29 November 2017

یک فلوشیب آرتروسکوپی شانه و زانو درباره عوامل بروز کمردرد و شیوع آن توضیح داد.

به گزارش ایسنا، ‌دکتر محسن مردانی در خصوص علل کمردرد به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در مردان و زنان، اظهار کرد: عوامل بسیاری می‌توانند موجب کمردرد شوند که میزان شیوع متفاوتی دارند.

وی افزود: عواملی همچون تومورهای نخاع یا تومورهای خوش خیم یا بدخیم یا متاستاتیک مهره‌ها، شکستگی مهره، پوکی استخوان، روماتیسم، عوامل روانی، بیماری‌های مفصل ران یا التهاب مفصل ساکروایلیاک در لگن، بیماری‌های زنان مانند تومورها یا عفونت‌های رحم و اندومتریوز، بیماری‌های پروستات، بیماری‌های کلیه مانند عفونت یا سنگ دستگاه ادراری، مشکلات دستگاه گوارش مانند پارگی زخم معده یا پانکراتیت، انسداد یا آنوریسم آئورت یا شریان‌های لگن، بیماری‌های عفونی عمومی مانند آنفلوانزا، حصبه و تب مالت و عفونت‌های مهره از علل کمردرد هستند.

وی درباره دردی که بیمار مبتلا به کمردرد احساس می‌کند، گفت: کمر درد ممکن است با خم شدن و یا بلند کردن اجسام بیشتر شود، با نشستن شدیدتر شود، با ایستادن و راه رفتن بدتر شود، بعضی روزها شدید باشد و بعضی روزها خفیف بوده یا اصلا وجود نداشته باشد، به پشت باسن یا قسمت خارجی لگن انتشار پیدا کند ولی پایین‌تر نرود.

وی ادامه داد: کمر درد ممکن است به ساق انتشار پیدا کند. این درد ممکن است همراه با احساس خواب رفتگی و گزگز و یا حتی احساس ضعف و سستی در ساق و پا باشد. به این حالت سیاتیک گفته می‌شود. توجه داشته باشید که سیاتیک ممکن است بدون کمردرد باشد.

مردانی در خصوص بررسی‌های تشخیصی کمر درد، گفت: پزشک معالج بعد از صحبت با بیمار راجع به مشکلات وی و بعد از معاینه ممکن است از آزمایشات یا روش‌های تصویربرداری برای مشخص کردن علت کمردرد استفاده کند.

وی رادیوگرافی ساده را یکی از روش‌های تصویربرداری عنوان و تاکید کرد: گرچه تصاویر حاصله از یک رادیوگرافی ساده فقط استخوان را نشان می‌دهند ولی می‌تواند اطلاعات مهمی مثل شکستگی استخوان، تغییرات ناشی از روند پیری در مهره و تغییر شکل و دفرمیتی‌های ستون مهره را نشان دهد.

وی ام آر آی را یکی دیگر از روش‌های تصویربرداری عنوان کرد و گفت: ام آر آی می‌تواند اطلاعات بیشتری را راجع به بافت‌های نرم مثل عضلات، لیگامان‌ها، دیسک بین مهره و نخاع و اعصاب نخاعی در اختیار پزشک قرار دهد.

مردانی اسکن را به عنوان روشی دیگر برشمرد و افزود: با سی تی اسکن می‌توان مشکلات استخوانی مهره را بهتر مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه در اسکن استخوانی که به آن اسکن رادیوایزوتوپ هم می‌گویند، می‌توان در مواردی مانند عفونت، سرطان، روماتیسم و یا سایر علل به تشخیص کمک کرد، گفت: تست تراکم استخوان به تشخیص پوکی استخوان که می‌تواند از علل زمینه‌ای و مساعد کننده کمردرد باشد، کمک می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان