بازدید 4085

حریری: دوست دارم نخست‌وزیر باقی بمانم

کد خبر: ۷۵۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 28 November 2017

نخست‌وزیر لبنان، حزب‌الله لبنان را به مداخله در درگیری‌های منطقه‌ای متهم کرد و از آن خواست با اتخاذ سیاسی بی‌طرفانه به بحران سیاسی در این کشور پایان دهد.

به گزارش تسنیم، «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌نیوز» فرانسه، حزب‌الله را به مداخله در امور کشورهای خارجی متهم کرد و از آن خواست سیاست «بی‌طرفی» را جهت پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور بپذیرد.

الحریری گفت: «نمی‌خواهم در دولتم حزبی باشد که در کشورهای عربی علیه سایر کشورهای عربی مداخله می‌کند.»

وی افزود: « من منتظر بی‌طرفی در دولت هستم، همان چیزی که بر سر آن توافق کردیم... نمی‌شود یک حرفی بزنیم و طور دیگری عمل کنیم.»

الحریری در تکرار اتهام‌های اثبات‌نشده‌ علیه ایران، تهدید کرد در صورتی‌که ایران و حزب‌الله توازن سیاسی در لبنان را نپذیرند، از نخست‌وزیری لبنان استعفا می‌دهد.

نخست‌وزیر لبنان، تحت فشار مقام‌های سعودی حتی پس از ترک عربستان، همچنان در ظاهر همان مواضع ضدایرانی دیکته‌شده از ریاض را تکرار کرد و مدعی شد که حزب‌الله که مورد حمایت ایران است بخشی از دولت لبنان است و در سوریه در کنار نیروهای دولت «بشار اسد» علیه مخالفان می‌جنگد. این گروه در عراق هم حضور دارد اما نقش داشتن در مناقشه داخلی یمن را تکذیب می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که در صورت مخالفت حزب‌الله با تغییر اوضاع کنونی، از نخست‌وزیری استعفا خواهد داد، مدعی شد که استعفایش یک شوک مثبت ایجاد کرده است.

او همچنین گفت رایزنی‌ها تا این لحظه در مورد آینده مثبت بوده است و دید مثبتی نسبت به برگزاری انتخابات در سال آینده دارد.

الحریری در ادامه افزود که دوست دارد نخست‌وزیر باقی بماند. او افزود: «آنچه که در عربستان بر سر من گذشت را پیش خود نگه خواهم داشت.»

وی در تملق از عربستان و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد آن، بن‌سلمان را «مصلحی بزرگ» توصیف کرد و گفت: «هیچ چیزی درباره روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل نمی‌دانم و شایعات بسیاری در این‌باره وجود دارد.»

نخست‌وزیر لبنان اضافه کرد: «من محبوب در میان تندروها و نظام سوریه نیستم... و تهدید همچنان وجود دارد... موضعم درقبال ایران و حزب‌الله واضح است و ما دستم را برای کمک به سوی تمامی لبنانی‌ها دراز می‌کنم.»

وی همچنین از سفر برنامه‌ریزی‌شده «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه مارس آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بتواند در این سفر، به‌عنوان یک نخست‌وزیر از ماکرون استقبال کند.

سعد الحریری، چهارم نوامبر با سفر به ریاض، ضمن انتقاد شدید از ایران و حزب‌الله، از نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد.

الحریری پس از بازگشت به لبنان و در پی ملاقات با «میشل عون» رئیس‌جمهوری این کشور، استعفایش را به حال تعلیق درآورد و گفت که برای دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوهای داخلی و

تامین شرط بی‌طرف ماندن لبنان در کشمکش‌های منطقه‌ای، کناره‌گیری از نخست وزیری را تعلیق کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر