بازدید 7063

بودجه ما هنوز به نفت وابسته است/ روش بودجه ریزی باید تغییر کند

هم اکنون بیش از 80 درصد بودجه کشور، صرف هزینه های جاری دولت می شود و به عبارت دیگر، 78 میلیون تن کار می کنند، نفت بفروشند و مالیات دریافت می دهند، تا دولت حقوق دو میلیون کارمند و سایر هزینه های مشابه خود را تأمین کند.
کد خبر: ۷۵۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 28 November 2017

بودجه ما هنوز به نفت وابسته است/ روش بودجه ریزی باید تغییر کند  پانزدهم آذر ماه، زمانی است که هر ساله باید دولت لایحه بودجه خود را تقدیم مجلس کند؛ بنابراین، با نزدیک شدن به این زمان، واکاوی های بودجه های قبلی توسط کارشناسان صورت می گیرد و بعضاً نتایج شگفت انگیزی از آن به دست می آید.

به گزارش «تابناک»؛ به تازگی طی مصاحبه ای، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان به نکاتی پیرامون بودجه مجلس اشاره کرده که جای بسی تأمل دارد.

در این مصاحبه آمده است: بودجه مجلس از سال 83 تاکنون 2300 درصد رشد کرده است. البته این بخشی از بودجه ای است که باید صرف ساخت و ساز کشور می شد و در مقایسه با بودجه کل کشور، به نظر بسیار ناچیز می نماید. هم اکنون بیش از 80 درصد بودجه کشور، صرف هزینه های جاری دولت می شود و به عبارت دیگر، 78 میلیون تن کار می کنند، نفت بفروشند و مالیات دریافت می دهند، تا دولت حقوق دو میلیون کارمند و سایر هزینه های مشابه خود را تأمین کند.

باید گفت، پرداخت حقوق و هزینه کرد این میزان از درآمدها برای پرداخت حقوق به کارکنان دولت باعث شده است تا دولت برای تأمین آن از بودجه سایر منابع، از جمله بودجه های عمرانی ـ که اتفاقا سهم ناچیزی نیز در بودجه کشور دارد ـ به این کار اختصاص و اعتبارات این بخش از بودجه را که موتور محرک اقتصاد کشور است، کاهش دهد.

به همین دلیل، این موضوع با واکنش های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است. برخی از نمایندگان بر این اعتقاد هستند که تنها راهکار هزینه کرد صحیح بودجه، تغییر نظام بودجه ریزی است و باید بودجه ریزی به سمت عملیاتی پیش رود و به عبارت دیگر، نهادهای مختلف بر اساس میزان فعالیتی که دارند، بودجه دریافت کنند.

از سوی دیگر، برخی دیگر از نمایندگان بر این باورند که راهکار مناسب برای این کار دیده شده است و اگر دولت ها بر اساس برنامه توسعه عمل نمایند، این مشکل خود به خود رفع خواهد شد.

محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه بهارستان درخصوص بودجه ریزی ۹۷ گفت: بودجه نویسی و اجرای آن باید مبتنی بر احکام برنامه ششم توسعه باشد و طبق برنامه ریزی ها، دولت باید هر ساله ۲۰ درصد از لایحه بودجه را عملیاتی کند تا در پایان برنامه پنج ساله توسعه اهداف برنامه ششم محقق شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقولات خوبی مدنظر قرار گرفته و مصوبات مناسبی تدوین شده که باید اجرایی شود. همچنین در حوزه های مختلف اولویت ها مشخص شده و باید بودجه ها به سمت آنها هدایت شود تا پیش بینی های مدنظر تحقق یابد.

وی با اشاره به برخی از مواد برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه، مقولاتی چون کشاورزی و افزایش تولیدات و محصولات و همچنین مدیریت کشت و کاهش مصرف آب مدنظر واقع شده و احکام خوبی در این زمینه به تصویب رسیده است.

این نماینده مجلس افزود: رویکرد بودجه نویسی ما هنوز نفتی است و این قیمت نفت است که قسمت اعظم درآمدهای بودجه ای را تعیین می کند؛ هرچند دولت عنوان کرده که نقش نفت تنها ۳۰ درصد در بودجه پیش بینی شده، وابستگی به نفت همچنان وجود دارد و اگر درآمدهای نفتی با مشکل مواجه شود، دوباره شاهد کاهش بودجه های عمرانی خواهیم بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: به جز نفت، بخش دیگری از درآمدها از طریق مالیات تأمین می شود که ما شاهد بودیم این بخش نیز فشار مضاعفی را ایجاد کرده و باید در این خصوص اصلاح صورت گیرد و ما به فعالیت های معاف از مالیات برای رونق اقتصادی نیاز داریم.

وی با انتقاد از روند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: از نظر من، ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستند و مابقی باید حذف شود که اگر این اتفاق بیفتد رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد ذخیره خواهد شد که این میزان سرمایه باید در صندوقی ذخیره و صرف امور و پروژه های عمرانی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۰
بدبختی اینجاس هی میگن نداریم نداریم
این مطلب رو دوبار تو صفحه اصلی نوشتید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
بعضی اوقات که تابناک از مطلب خوشش میاد چند بار منتشرش می کنه :))
با حذف یارانه بگیرانی که واجد شرایط نیستند 20 هزار میلیارد ذخیره میشه تا صرف اختلاس های کلان مملکت بشه و هیچ ربطی به ذخیره شدن در صندوق جهت امور عمرانی نداره !
آقا نفرمائید این هزینه ها به جیب کارمندان دولت میرود ... شما زحمت بکشید حقوق مدیران دولتی رو بیشتر دقت کنید متوجه میشوید که این پولها فقط به جیب وزیران و مدیران دولتی میرود آقایان هر سال حداقل 35٪ به حقوقهای خود اضافه میکنند و اینها بغیر از پاداش و اضافه کار و ماموریت داخلی و خارجی و ... هست باضافه ماشین پلاک شخصی با طرح و راننده و هزاران مورد دیگر . خجالت بکشید کارمندان دولت با سیلی صورتشان رو سرخ نگه میدارند
کلا سیاستهای کلان ایران بسیار دور از خرد و آگاهی است چون همه بر اساس بی خردی و ناآگاه بودن از وضعیت علم و تکنکلوژی و ثانیا زیاده طلبی افراد با ژن خوب است.
پیچ نمیتونیم بسازیم, میخواهیم صادرات خودرو بکنیم.
مدیریت نداریم, میخواهیم مدیریت جهانی بکنیم.
من نمیدونم ببعد از این همه سال هنوز نفهمیدیم داریم چی کار میکنیم؟
تو بحث صنعت, بعنوان مثال ماشین لباسشویی پاکشوما, همه قطعات اصلی وارداتی بی کیفیت, 4 تا پلاستیک بی کیفیت هم داخل تولید میشه, این میشه جنس ایرانی آیا؟؟!!
انتظار دارید به صنعتی که با مالیات مردم اداره میشه وابسته بشه ؟
لازمه خروج از اقتصاد نفتی خروج از انجصار و اقتصاد دولتی است که هرگز در ایران اتفاق نمی افته.
چرا فقط کارمندان؟
شما به شرکت های تابعه وزارت خانه ها مراجعه کن
مثلا همین وزارت نیرو، چقدر بودجه داره و صرف چی میشه؟
در شرکتهای توزیع برای روشنایی معابر و... به پیمانکاران مبالغ چند صد میلیونی میدن تا ی محدوده ای رو تحت نظر بگیرند و تعمیرات اونهارو انجام بدن، کارگر بدبخت با ماهی یک میلیون مجبوره تو بارون و برف بره بالای تیر برق،پیمانکار محترم ده ها برابر حقوق اوندکارگر از بودجه کشور بخوره...
این انصافه؟
این بود خصوصی سازی؟
گاهی بدون بیمه
فشار و انواع و اقسام لج بازی پیمانکار با کارگر و کارمندش
بت قرارداد یکساله یا گاهی بدون قرارداد و شفاهی
خدا بداد ما جوونها برسه فقط خود خدا
چند سال دیگه به فکر بیفتید حالا زوده ناراحت اقتصادی نفتیمون باشید اقایان
مالیات را دریافت می کنند . دریافت نمی دهند .
کارمندان دولت چه کسانی هستند ؟ مگر به جز وابستگان خودتان غریبه هم استخدام می کنید ؟ اول از صدا و سیما شروع کنید .
یهویی بیایید کل کارمندا و کارکنان دولت بجز مدیران ارشد که اصلا بار مالی برای کشور رو ندارن رو اخراج کنید و راحت شین.
100 برابر حقوقی که به 4 تا کارمند میدید رو ازشون پس میگیرین اونوقت میگین پول ندارین
تنها راه فوری اینه که دو کار انجام شود:
۱- افزایش سالیانه حقوق در بخش دولتی و خصوصی متوقف شود و پاداش در ازای افزایش کارایی دستگاه ها پرداخت شود. این کار باعث کنترل تورم شده و از افزایش سالانه هزینه های دولت فشل جلوگیری میکند.

۲- با کنترل هزینه های زائد نظامی و امنیتی و تبلیغاتی قیمت ارز نیز کنترل شده و همه منافع آن را حس خواهند کرد.
تو کشور ما اداره کشور چند تا راه داره.اول نفت بعد مالیات بدون کارشناسی البته نور چشمی ها از مالیات فراری هستند با گردن کلفتی هم نمیدن.راه بعد بی ارزش گردن پول ملی و گران کردن ارز.راه سوم دولت واردات میکنه و گرون میفروشه.والا اقایون سواد بودجه ای ندارند.
قسمت زیادی از بودجه هرز میره یعنی صرف مواردی میشه که بود و نبودش یکی است .
آیا مطمئن هستید مبالغ صرفه جویی در بودجه ، صرف کار های عمرانی خواهد شد ؟
به نظرم باید با جلوگیری از واردات بی مورد و کالای قاچاق به بخش صنعت مریض احوال کمک کرد ومالیات متناسب با درامد کسب کرد . باید از خروج ارز بی مورد جلوگیری شود . برای جلوگیری از ختلاس ثروت توزیع گردد. عوارض مربوط به شهرداریها جهت اجرای بخش های عمرانی پرداخت شود . با ارائه خدمات وتجهیزات داخلی به خارج از کشور ارز وارد کرد ودر بخش های عمرانی هزینه شود . با کاهش هزینه ای بی مورد مثل همایشها و.... در وزارتخانه اقدام شود . و...... باید به معیشت وزندگی مردم کمک شود بعد تقاضای مالیات کرد. ...... . باید قانونی مدون گردد که هر کس که اختلاس و.... کرده چون مربوط به بیت المال هست حتی اگر بنام هر کس ویا هر سازمانی باشد باید به نفع بیت المال مصادره گردد. و.....
بخش زیادی از بودجه صرف ارگانهای تبلیغاتی که سفرهای خارجی با حق ماموریت و بلیط درجه یک ونیز .....
بيچاره مردم بدبخت همش ماليات رو بايستي اونا بدند
بغير از آقاiهایی كه فرار مالياتي دارند.
فقط فقط به كارمندان و كارگران وحقوق بگيران گير بديد و سر ماه مالياتشون رو از فيش هاشون برداريد.
دولت ایران حجم بزرگی داره و کلی کارخانه و وزارتخونه در ید دولت هستش وحالا چون ایران از انقلاب به اینور در تحریم هستش برای جبران تحریم و بیکاری مجبور اداره این کارخونه ها و شرکتها رو خودش تو دستش بگیره و گرنه با این قضیه تحریم خیلی وقت پیش ورشکست شده بودند و دولت مجبوره این شرکتها و کارخانجات رو با هزینه بالا اداره بکنه مثل ایران خودرو و سایپا و ... در صورتی که اگه تحریم ها نبودند و با واگذاری این کارخانجات به بخش خصوصی هم اداره دولت خیلی ارزان تمام میشد هم بخش خصوصی در تولید محصولات متنوع و ارزان راحت کار می کردند و هم مردم بیکار نبودند
اولاً الان ديگه بودجه به نفت وابسته نباشه به چي وابسته باشه؟ ديگه چيزي نداريم. اين حرف براي سالها پيش بود الان ديگه کار از کار گذشته
دوماً هر طور که بودجه رو بنويسيد وضع کشور همينه؛ خيلي وقته که ديگه مشکل از بودجه‌نويسي نيست، آدمامون مشکل دارن. مدام پشت نقص بودجه نويسي يا نقص قوانين مخفي نشيد. اگر مشکل اين همه سال مشکل داشته اين خودش سندي است بر ناکارآمدی
چند ساله که ماهی 45 تومان به مردم پول میدید و چند برارش رو در میارید و همیشه هنین حرفه که یارانه بابد حذف بشه ، مثل کوپن که قدیم میادید اون بهتر از این یادانه بود چی شد اخرش ، این رو هم دیر یا زود قطع میخاهید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار