وزیر راه علت تلفات جاده ای را تسخیص داد؛

بنزین ارزان علت تلفات جاده ای است

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا زمانی که قیمت سوخت در ایران ارزان باشد، حمل و نقل شخصی به عمومی منتقل نشده و جاده ها ایمن نخواهد شد.
کد خبر: ۷۵۰۱۶۳
|
۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 25 November 2017
|
8448 بازدید
|

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا زمانی که قیمت سوخت در ایران ارزان باشد، حمل و نقل شخصی به عمومی منتقل نشده و جاده ها ایمن نخواهد شد.

به گزارش مهر, عباس آخوندی در همایش بررسی ایمنی راه ها در مجمع جهانی راه (پیارک) با بیان اینکه در موقعیت سختی قرار داریم و تعداد زیادی از هموطنان ما در فاجعه زلزله اخیر، مصیبت زده هستند و جان و روان مردم ایران متوجه آنهاست، گفت: موضوع ایمنی راه ها یک بحث جهانی است و در تمام دنیا مطرح است. سالانه در دنیا ۱.۳ میلیون نفر کشته و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در سال در اثر سوانح رانندگی مجروح می شوند که رقم کوچکی نیست و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم. به همین دلیل است که سازمان ملل ۱۰ سال آتی را دهه اقدام نام نهاده است.

وی افزود: در کشور ما در زمان مناسبی که موضوع کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده ای توجه شد و نقشه راه افزایش ایمنی راه ها در کمیسیون ایمنی راه ها به تصویب رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نقشه راه در ۵ محور راهبردی شامل جاده ایمن، خودرو ایمن، اعمال قانون، اقدامات ایمنی و راهداری ایمن را شامل می شود که این ۵ راهبرد اساسی در سیاست های عملیاتی شامل ۸۰۰ اقدام عملی تنظیم و تدوین شده است.

آخوندی با تأکید بر اینکه در هر یک از این ۵ محور راهبردی ایمنی راه ها باید به صورت ساختاری ورود کرد، اظهار داشت: اگر در ساختارهای حمل و نقل جاده ای ایران تجدیدنظر نکنیم موفقیت ما در ایمنی راه ها محدود خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت سنتی جاده ها به شیوه ای که در سالهای ابتدای انقلاب و زمانی که تنها ۵۰ هزار کیلومتر جاده و دو میلیون دستگاه خودرو داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار کیلومتر و بیش از ۲۰ میلیون خودرو داریم که باید با تغییر مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند، سطح ایمنی جاده ها را ارتقاء بخشیم.

وی مدیریت هوشمند جاده را شامل همه اقدامات اعم از مدیریت سیستم، نصب تجهیزات، نصب دوربین، سامانه MIM، سامانه های یکپارچه امدادی و غیره دانست و گفت: دستیابی به این اقدامات، فرآیندهای بزرگتری همچون ارتقای دانش فنی کاربران سامانه ها، سرمایه گذاری کلان ریالی، آموزش کادر و سطح هماهنگی ها می شود.

آخوندی در ادامه با اشاره به افزوده شدن سالانه ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو به مجموعه خودروهای فعال در کشور یادآور شد: در بحث ایمنی راه ها علاوه بر اقدامات مذکور باید موضوع امداد و نجات را نیز ارتقاء داده و به سیستم امداد یکپارچه برسیم. در حال حاضر علیرغم وجود نیروهای ورزیده امدادی اما به دلیل نبود سیستم یکپارچه امداد میان پلیس راهور، هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداری و امداد خودرو میزان موفقیت ها در سطح مطلوب نیست.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اجرای این تحولات ساختاری اجماع ملی، راهبری ملی و پشتیبانی ملی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: رسیدن به این اجماع کار یک دستگاه و یا دولت نیست باید نظام به این اجماع برسد و هماهنگی ها در بالاترین سطوح اجرا شود که امیدواریم با تکرار گفتگوهای انجام شده در این زمینه در سطح کمیسیون راه ها، مجلس شورای اسلامی و رسانه ملی، موضوع ایمنی راه ها به یک مسئله ملی منجر شود.

دو راهکار ایمن سازی جاده‌ها/افزایش حمل و نقل ریلی؛ کاهش حمل و نقل شخصی

وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل شخصی جاده ای در ایران به شدت فزاینده است، افزود:نیاز به دو اقدام داریم، یکی افزایش سهم حمل نقل ریلی در برابر جاده ای و دوم انتقال حمل و نقل شخصی به عمومی. ایمنی در بستر حمل و نقل عمومی تحقق خواهد یافت.

آخوندی ادامه داد: آیا تصور می کنید که همچنان می توانیم بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار را در جاده ها داشته باشیم، تعداد خودروها نیز به ۳۰ میلیون دستگاه برسد اما باز هم ایمنی در جاده داشته باشیم؟

به گفته وزیر راه و شهرسازی اگر به این سمت برویم که ریل ۲۰ درصد جابجایی مسافر و ۳۰ درصد جابجایی بار را برعهده بگیرد نیازمند سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد دلاری در صنعت ریلی هستیم که یک تصمیم بزرگ است و رهبر معظم انقلاب نیز در سیاست های ابلاغی نظام به موضوع توسعه حمل و نقل ریلی توجه ویژه داشتند.

وی از دیگر موارد منجر به ارتقای ایمنی راه ها را یکپارچه شدن حمل و نقل همگانی درون و برون شهری عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر سفر در سال انجام می شود که ۷۰۰ میلیون نفر سفر آن مربوط به حمل و نقل حومه ای است. یعنی مردمی که صبح وارد کلان شهرها می شوند و عصرها به شهرهای خود باز می گردند.

آخوندی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران روزانه ۲.۵ میلیون سفر حومه ای انجام می شود. از سوی دیگر ۳۰ درصد تلفات جاده ای در ۳۰ کیلومتری ابتدایی جاده ها واقع می شوند. بنابراین اگر حمل و نقل حومه ای را با این حجم از تصادفات و سوانح، تقارن بدهیم، اهمیت توسعه حمل و نقل حومه ای آشکار می شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه این ۲.۵ میلیون نفر از طریق ۵۵۰ هزار وسیله نقلیه شهری وارد تهران می شوند و عصرها از پایتخت خارج می شوند. اهمیت ایمنی سفر این تعداد مسافر فارغ از اهمیت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی مطرح می شود که با افزودن اینها، اهمیت موضوع دوچندان می شود. بنابراین چاره ای جز اینکه تردد عمومی به سمت ریل منتقل شود، نداریم.

وی افزود: حمل و نقل عمومی با قیمت تمام شده سفر در ایران ارتباط ویژه ای دارد از آنجایی که هزینه سفر با خودرو شخصی از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با ریل است، به سختی می توان این جمعیت را به حمل و نقل ریلی منتقل کرد. تا زمانی که کشور ما دومین کشور ارزان سوخت دنیا باشد حمل و نقل عمومی مزیت چندانی ندارد.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کامیون در ایران داریم که ۲۰ سال است در نوسازی این ناوگان موفق نبوده ایم. دلیلش این است که وقتی می توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قیمت جهانی سوخت خودروهای سنگین است در جاده های کشور تردد داشت دیگر دلیلی برای تغییر خودروی پرمصرف و نوسازی ناوگان وجود ندارد به خصوص اینکه ۲۰ درصد این تعداد کامیون ها در وضعیت بسیار فرسوده قرار دارند.

 

اشتراک گذاری
سلام پرواز
سفرمارکت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
شما وسایل عمومی را با کیفیت گسترش بدید و بعد فقط بفکر گرون کردن باشید
پاسخ ها
یه نفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
این افراد هروقت قافیه شعرشون تنگه میاد از مردم و جیب مردم استفاده میکنند.حالا هم تمامی موارد را حل کردنه و رسیدن به ارزونی سوخت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
پس يعني کيفيت خودروهاتون، جاده هاتون، علائمتون، پليستون، خدمات اورژانس سوانحتون و بقيه مواردي از اين دست هيچ مشکلي نداره فقط مشکل قيمت سوخته
آقاي وزير اصلاً به نظرتون علت تلفات جاده‌اي، وجود مردم نيست؟
مخاطب تابناک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
فعلا که حمل و نقل جاده ای داره اتوبوسی به کشتن میده آدما رو وای به حال اینکه همه مردم بخان از وسایل عمومی استفاده کنن ، هر موقع درآمد مردم و قیمت مشاین ها مثل بقیه جاها شد بنزینم همون قیمت میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
بنزین ارزان!!! دیگه بهونه دیگه ای نداشتی این جمله رو عنایت کردی؟ جاده ها داغون، ماشینها غیر استاندارد ، .... بعد بهونه بنزین ارزون دیگه چی بود.
دامون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
کدوم سیستم حمل و نقل عمومی
امین
|
Germany
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
هردم ازین باغ بری میرسد! :|

من که صدها بار پشیمونم آقای روحانی، که در کشور غریب از کار و زندگی زدم و رفتم به شما رای دادم و همه اطرافیان رو هم مجبور به این کار کردم! :| من پشیمونم، بقیه رای دهندکان به شما رو نمی دونم!
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
دقیقا منم پشیمون
ولی چه فایده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
ما هم همچني راضي نيستيم ولي گزينه ديگه اي نبود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
منم همينطور پشيمونم صدر در صد
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
از یه وزیر انتظار میره نظر به مراتب کارشناسانه تری ارائه بده. نه اینکه دنبال آسونترین راه حل باشه
saber
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
علت تلفات جاده ای حلبی های هستند که به اسم خودرو درجاده های کشور تردد میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
و البته جاده هاي نا جور و غير استاندارد و صد البته رانند گان ناشي و بي اعصاب و متخلف كه از هر فرصتي براي فرار از قوانين رانندگي استفاده ميكنن حالا اين بابا گير داده به قيمت بنزين آخه ربطش چيه اخوي ؟
سام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
ارزان بودن بنزین شاید یکی از دلایل باشد واز دلایل اصلی نیست
یکی از اصلی ترین دلایل عدم برخورد مناسب و قانونمندانه پلیس با خاطیان می باشد البته این برخورد هم خودش داستانهایی دارد به شرح زیر :
1-عدم گزینش مناسب پرسنل و استخدام انها از افراد خاص
2-حقوق ناچیز پرسنل زحمت کش
3-انواع قرارداد استخدام !
4-وجود افراد خاص در جاده ها که خود را بزرگتر از افراد نظامی می بینند و متاسفانه تدادشان هم کم نیست
5-جاده نامناسب
6-فرهنگ پایین رانندگی بین مردم
7-عدم توجه صدا وسیما به فرهنگ سازی د ربین مردم
8-خودرو سازی بی کیفیت و باندها ی خودروساز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
چ جالب تعجب داره این نظرات !!فرهنگ رانندگی باید نهادینه بشه چ ربطی ب قیمت بنزین داره ....
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
اگه قیمت بنزین بشه لیتری 10 هزار تومن مشکل ترافیک تهران یک شبه حل میشه. اون روزی که سهمیه بندی بنزین شروع شد ، خیابون های تهران به حدی خلوت بود که هیچ کس تصورش رو نمیکرد. باید بنزین حداقل 10 برابر افزایش قیمت پیدا کنه اما دولت باید به خدمات حمل و نقل عمومی بار و مسافر سوبسید بده تا از یک طرف افزایش قیمت بنزین باعث گرانی کالاها و خدمات نشه و از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی هم تقویت و کارآمدتر بشه. کاری که در خیلی از کشورهای پیشرفته داره انجام میشه. حتی تو همین ترکیه هم به همین صورت هست و قیمت بنزین کاملن واقعی و گران است. دلیلی نداره تو تهران و کلان شهرهای ایران هر روز یک نفر برای رفتن به محل کار یا دانشگاه یا خرید و ... از ماشین شخصی استفاده کنه و موجب آلودگی هوا و بروز ترافیک بشه و هزار مشکل دیگه بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
از آن سر دنیا تز می دهی. فکر کردی هزینه سرویس های حمل و نقل عمومی چقدر می شود بله برای آن وزیر با سرمایه آنچنانی چیزی نمی شود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
بهتره دوستاني نظر بدن كه ايراني هستن و توي ايران زندگي ميكنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
زمانی که بنزین 10 تومن هم بود این حرف رو میزدند الان 1000 تومن هست
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# دیدار پوتین و ترامپ # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت