بازدید 22759

چرا شهردار تهران نگران زلزله احتمالی در پایتخت نیست؟!

با هر لرزشی که زمین زیر پای هموطنانمان در منطقه‌ای از جغرافیای میهن‌مان رخ می دهد، این سؤال در ذهن اهالی پرشمار تهران مرور می‌شود که چه زمانی نوبت به تهران خواهد رسید و با وقوع زلزله در تهران، چه چیزی از پایتخت کشورمان خواهد ماند؟
کد خبر: ۷۵۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 25 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
«زلزله، طبیعت زمین است و نباید از آن ترسید»؛ این جمله را کسی گفته که برخی تصور می‌کنند به دلیل جایگاهی که دارد، باید با توجه به اخباری که این روزها از مناطق زلزله زده غرب کشورمان مخابره می‌شود، حتی خواب به چشمانش راه نیابد اما ظاهرا این گونه نیست.

به گزارش «تابناک»؛ با هر لرزشی که زمین زیر پای هموطنانمان در منطقه‌ای از جغرافیای میهن‌مان رخ می دهد، این سؤال در ذهن اهالی پرشمار تهران مرور می‌شود که چه زمانی نوبت به تهران خواهد رسید و با وقوع زلزله در تهران، چه چیزی از پایتخت کشورمان خواهد ماند؟

پرسشی که برخی پاسخ آن را فاجعه ای بزرگ می‌دانند؛ فاجعه ای در ابعاد جهانی که از هر نظر خواهد توانست جهانیان را مبهوت نماید؛ زلزله در شهری که از جمله متراکم ترین نقاط جمعیتی کره زمین است، زیرساخت هایش فرسوده است و سازه هایی فرسوده تر آن را شکل داده و حتی بی زلزله نیز اوضاع نگران کننده ای دارد.

شهری که نه تنها حومه های آن، که در بخش های پراکنده اما پرشماری در بدنه آن هم حاشیه نشینی رواج دارد، با معضل ترافیک دست به گریبان است، آلودگی هوا هر روز شیشه عمر ساکنانش را سر می‌کشد و فقر شمار زیادی از ساکنانش را می‌توان با گشت و گذار کوتاهی در خیابان هایش به وضوح نظاره گر بود و رنج کشید.

با این تفاسیر، عجیب نیست اگر بگوییم زلزله بزرگترین دغدغه اهالی این دیار خواهد بود. بزرگترین دغدغه مردمانی که اکثریت قریب به اتفاقشان اهل شهرهای دیگر هستند و به دلایل فراوان سکونت در تهران را برگزیده اند و از این روی، اگر روزی زلزله به این شهر سر بزند، ملتی را عزادار خواهد کرد؛ ملتی که شماری از مردمانش حتی ساکن ایران نیستند

چرا شهردار تهران نگران زلزله احتمالی در پایتخت نیست؟!

شاید همین دورنمای تاریک بود که موجب شد چندین سال پیش، سلسله اقدامات پیشگیرانه در دستور کار مسئولان قرار گرفته و سوله های مدیریت بحران در برخی نقاط پایتخت سر بر آورند. سوله هایی برای مواقع بحرانی که منظور از بحران در آنها، بیش و پیش از هرچیزی، زلزله است؛ زلزله احتمالی در تهران!

اقداماتی که متأسفانه تداوم نیافت و به ساخت چند سوله محدود ماند تا نتواند نگرانی از وقوع زلزله در تهران را مهار کند؛ نگرانی که هر بار جایی از کشورمان می‌‌لرزد و خسارات جانی و مالی به هموطنانمان تحمیل می‌کند، شعله‌ورتر می‌شود و جدی تر بروز و نمود می‌یابد؛ آنقدر که می‌خواهیم از مدیران شهری تهران و دیگر مسئولان کشورمان بپرسیم تهران در قیاس با سرپل ذهاب چقدر در مقابل زلزله ایمن شده یا برای بحرانی که پس از این دست وقایع رخ خواهد داد آمادگی دارد؟

سؤالی که شهردار تهران به آن پاسخ عجیبی داده است. نجفی که چندماهی است بر کرسی شهرداری تهران تکیه زده، در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی تهران در مقابله با حوادث غیرمترقبه مثل زلزله می‌گوید: «زلزله، طبیعت زمین است و نباید از آن ترسید، بلکه باید کاری کنیم که ریسک این حادثه تا حد امکان کاهش یابد. طبیعتا ایجاد ساختمان‌های بهتر و فراهم کردن امکانات برای شرایط بعد از وقوع حادثه و مدیریت بحران تهران از جمله موضوعات حیاتی است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مدیریت بحران تهران از برخی جهات در شرایط مناسبی قرار دارد و جای نگرانی نیست. در بخش آموزش و سخت افزاری آمادگی داریم. البته مدیریت و پیشگیری باید محور قرار گیرد که نظام مهندسی بخشی از مقوله پیشگیری به حساب می‌آید و البته این موضوع در حیطه شهرداری تهران نیست.»

بله، زلزله طبیعت زمین است و با تکیه بر این پاسخ شعاری، شهردار تهران از زلزله نمی‌ترسد. شهردار همچنین نگران هم نیست، چون بر این باور است آمادگی نسبی در مقابل زلزله در تهران در سایه اقداماتی مانند اختصاص فضای ویژه برای مواقع بحرانی در پارک های جنگلی سطح شهر، ساخت پایگاه ها و سوله های مدیریت بحران، برنامه ریزی برای محلاتی که ممکن است در اثر زلزله دچار خسارت شوند و... حاصل آمده است.

این در حالی است که شهردار باید بیش از آنچه عموم درباره فرسودگی شهر می‌دانند و از کمبودها آگاهند، از مشکلات فراوان تهران و ضعف هایش در مقابل زلزله بداند و از این رو، باید نگران تر از هر فرد دیگری باشد. نکته ای کلیدی که موجب می‌شود، بیش از پیش نگران زلزله احتمالی در تهران باشیم، چون می‌بینیم شهردار شهر نگران نیست و این مقدمه فاجعه ای ا‌ست که سالهاست بیخ گوش تهران نشسته و جدی گرفته نشده و نمی‌شود!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۱
حرف غیرمنطقی نزده
در ضمن مسئول مبارزه با زلزله ایشان نیست، ایشان به اندازه سهم خودشان باید در زمینه مقابله با زلزله ایفای نقش کنند، یکی دو روزه که نمیشه ساختار شهری را تغییر داد
اما باید پاسخ بدهند برنامه ایشان برای اصلاح ساختار شهری و زیرساختها برای مقابله با زلزله چیست
شورای شهر با انتخاب این آقا اشتباه بزرگی کرد و باید اشتباه خودش را جبران کند. ایشان از شهردار بودن فقط پرستیژ و لابی کردن را خوب دارند
اگه تهران زلزله بیاد فک میکنی کسی هم زنده میمونه؟ پس میبینی ک نیازی به نگرانی نیس چون خیالمون راحته و تکلیف مشخصه ...
به نظرم نویسنده محترم تو ایران زندگی نمیکنه.
جواب سوال فقط یه قاه قاه بلند است.
شهرداری تهران یا شهردار تهران آقای نجفی که تازه شهردار شده...!
میشه بگید دقیقن چطوری به این نتیجه رسیدید که شهردار جدید تهران نگران زلزله احتمالی در پایتخت نیست؟!
چرا شهردار تهران نگران زلزله پایتخت نیست؟ زیرا بعد از زلزله کسی نیست که بخواهد از او بازخواستی بکند!
به این خاطر که هیچکس و هیچیک از مسئولین محترم نگران صدمات ، ضعفها ، عملکرد بد و شرایط بدی که بوجود آوردن نیستن.... چرا چون هیچکس شما رو بازخواست نخواهد کرد.... اگر هم بازخواست بشید هم جوابی براش تو آستین دارین و در بدترین شرایط از یک جایگاه به جایگاه بالاتر ارتقاء پیدا میکنید.....
تو شرایط فعلی که معضلی پیش میاد و اینهمه آدم حاظر و ناظر وجود داره کسی جوابگو نیست.... وای به اینکه یه زلزله درست و حسابی بیاد اونوقت دیگه کسی نمیمونه که بخواد مدعی باشه....
چون خونه خودش امن و امانه.........
به همان دلیل که شهردارانِ قبلی نگران نبودند!
لطفا سوالات سخت از شهردار تهران نپرسيد.
با هر کی مصاحبه میکنی میگی مشکلت چیه میگه کوچه علی قلی رو آسفالت کنید وقتی سطح انتظارات مردم همینه چرا باید پاسخگو باشن
اتفاقا خوب حرف زده فقط نخواسته نگرانی را در شهر دامن بزنه. باید پیگیرش بود که همه نهادهای دخیل وظایفشون را انجام بدهند و آمادگی داشته باشند. نجفی راست میگه نظام مهندسی نقش مهمی داره در پیشگیری. خونه های نوساز باید مقاوم باشند. روی گسلها ساخت و ساز نشه. شبکه آب و برق و گاز و فاضلاب تهران اصلاح بشه و... همه باید کمک کنند
وقتیکه کاری نمیتونه بکنه چرا باید در موردش فکر کنه؟
جهت بازسازی منزل مسکونی ۵ طبقه ۵۰ سال ساخت خود واقع در بلوارکشاورز تهران به شهرداری منطقه ۶ مراجعه کردیم. پارسال مجوز ساخت ۵ طبقه میدادند اما امسال گفته شد فقط ۴ طبقه میتوانید بسازید یعنی یک طبقه کمتر از وضعیت فعلی.
این وضعیت حمایت از نوسازی بافت های فرسوده در مدیریت جدید است.
ایشون از زلزله نمی ترسند ولی من از ایشون می ترسم.
آری راست می گویید فقط آنچه مسخره است این که این همه نکته سنجی و ایراد های ظریف و ریز بینی زمانی که آن آقا باغ های رو مناطق پر گسل تهران را به تاراج می داد هزاران هزار ساختمان زشت دیلاق مسخره بالا می برد !خبری نبود ....
پایتخت باید تغییر کند
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
چشم! میاریمش برلین! خوبه؟
با توجه به آبرفتی بودن اکثر مناطق تهران ،زمین لرزهٔبا قدرت بالا نخواهد داشت ،الا چند منطقه که در دامنهٔ کوه البرز میباشد ،ودر جنوب هم کوهای بی بی شعربانوی شهر ری گسلهای تهران در درهٔ فرزاد ،وپونک ،واوین ،ودر شمال شرق فشم ‌ولوسانات واقع شده ،بگونه ای که تقریبا از بزرگراه همت ،تا بزرگراه آزادگان ،از شمال به جنوب گسلی نیست ،از. غرب به شرق هم ،از بزرگراه لشکر ،تا بلوار صیاد شیرازی ،که درصورت وقوع زلزلهٔ بالای هفت ریشتر مناطق داخل این محوده کمترین آسیب را دارند ،اما متاسفانه ،ساخت سازها بی کیفیت است ،واز استاندارد مورد نیاز بی بهره ،شهرداری تهران ،وسازمان نظام مهندسی ،به وظیفهٔ خود که اجرای قوانیین است عمل نمیکنند ،وهر کدام فقط بفکر درآمد زایی برای خود میباشند ،و ذر بعضی موارد ،مثلا ،روز مهندس ،ویا زمان انتخابات هیات مدیره ،وشورای مرکزی نظام مهندسی ،صدها میلیون تومان هزینهٔ میشود که هیچ سودی برای مردم ،وتاثیری در ساخت ،وسازها بوجود نمی آورد ،و شهرداریها هم در زمان انتخابات شوراها ،وشورایارها همینگونه عمل میکنند ،در ایران الخصوص در تهران باید سازمان نظام مهندسی از تقسیم ،وسهمیه بندی دست بردارد ،و به نظارت بر عملکرد اعضای خود دقت کند ،وتنها بفکر حمایت از اعضا نباشد ،و شهرداریها هم فقط به صدور پروانه ،وگرفتن عوارض ،و درآمد فکر نکنند ،وبصورت واقعی سازندگان را وادار به کار گیری واقعی افراد دارای صلاحیت بنمایند ،و شرکتهای بیمه ای را بجد برای ورود به بیمهٔ کیفیت ساخت ،ومصالح دارای استاندارد ،وارد نمایند ،بخش نظارتی ساخت به شرکتهای بیمه ای میرود ،وبخش اجرایی هم به مجریان ساخت ،واینکه مجری ،ویا ناظر فقط لیسانس باشد ،بسنده نکنند ،زیرا هستند افراد کاردان ( فوق دیپلم ) که تحربهٔ بیش از دودهه کار اجرایی دارند که در اجرا مهارتی بیش از کارشناسان دارند ،که با حذف این افراد ضربه ای مهلک به ساخت ‌وساز وارد میگردد ،همینگونه که تا کنون گردیده است ،ودیگر اینکه مهارت آموزی استاد کاران ،وافراد دخیل در ساخت ،وساز را جدی بگیریم ،وکاری نماییم که همهٔ افراد دخیل در ساخت مسکن ،دارای صلاحیت باشد ،ودر پایان که به شناسنامه. فنی ساخت نیاز هست ( باید ،باشد ) بصورتی که نام ،ومسولیت افراد را در شناسنامهٔ پایان کار درج گردد ،واین افراد هم درقبال حوادث ،و پایداری ساختمانها مسولیت داشته باشند آنهم در مقابل شرکتهای بیمه ای ،،، و احازه داده نشود هیچ فردی بدون صلاحیت به ساختن مسکن ورود نمایند ؟،،
ایشان خواسته خیلی جو شهرمتشنج ولرزان وتشویش نشود. بقول معروف مردم از ترس مرگ خودکشی نکنند
یکی از راهکارهای اساسی این است که باید چندین هکتار از شهر تهران که دسترسی به آنها در صورت وقوع زلزله امکان پذیر نیست تخریب شود، و زمین آن تبدیل به اتوبان یا پارک و یا غیره به جز ساختمان مسکونی شود. منطقه 10 و 11 فاجعه بار است با کوچه های 5 متری و ساختمان های 4 -5 طبقه
ایشون هنوز خواب وزارت اموزش وپرورش رو می بینند .یه نفر این استاد ریاضی رو بیدارش کنه!
زلزله تهران فاجعه قرن خواهد بود . در ثانی تهران تنها نیست حومه تهران کرج شهریار، قدس و رباط کریم و.... اصلا قابل تصور نیست که چه اتفاقی میافته اگه زلزله بیاد. تراکم شهری به شکل وحشنتاکی تهران رو در صورت بروز زلزله به بزرگترین قبرستان تاریخ تبدیل میکنه.
هجوم مردم دیگر شهر ها برای یافتن عزیزانشون که در زلزله جانشون رو از دست دادند فاجعه رو صد چندان میکنه و عملا کشور فلج میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
به به !
دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما میخوریم تا دیگران نخورند.
البته در مرحله اول پاسخ شهردارمحترم درست است، از این نظر که در این روز ها نباید شهروندان را دچار اضطراب زلزله نمود. از طرفی باید برنامه های اجرا شده برای مقابله و کاهش مشکلات زلزله را عنوان نماید که این بحث هم ارائه شده . اما بخش پایانی باید برنامه های آینده و ادامه امور مقابله و کاهش تخریب در اثر زلزله، مثل نوسازی بخش های قدیمی شهر و تقویت بافت های ضعیف و تقویت نظارت بر ساخت و ساز هایی که برای آن ها مجوز صادر شده و ایجاد محدودیت برای ساخت در محدوده گسل های تهران را مطرح نماید. یک از برنامه هایی که باید توسط مدیریت شهری به جد دنبال شود ساخت مجتمع ها و مرکز ارزان قیمت پارکینگ خوردرو است و خلوت سازی گذر ها و کوچه های باریک است که در هنگام بروز هر گونه بحران در محله ها کار امداد رسانی را بسیار دشوار می نماید و دیگری آموزش به شهروندان برای عدم هجوم به نقاط اسیب دیده و باز گذاشتن مسیر برای امداد رسانی تخصصی سریع در دقایق طلایی است . علاوه براین ها سایر اقدامات و آموزش ها و پیش بینی های لازم خانواده ها برای بسته موارد بهداشتی و آب و خوراک روز های بحران است. لذا همه باید در این زمینه ها همفکری و یکدیگر را یاری نماییم . طرح موضوع خوبیست موفق باشید.
شهردارتهران می دونه چه نگرا ن باشه یا نباشه فرقی نمی کنه چون کاری ازدستش برنمیاد. پس بهتره جوش زیادی نزنه و بره بخوابه.!این خداست که به داد مردم برسه.
سلام
لطفا این مطلب رو پیگیری نمایید چرا در زلزله های ادوار گذشته همچون رودبار،بم،ورزقان و... تجهیزات اسکان مثل کانکس از مردم پس گرفته نمیشود پس از اسکان دایم؟؟؟ چرا چادرها بعداز اسکان موقت پس گرفته نمیشود تا در مواقع نیاز خوب نگهداری گردد؟؟ چرا بانک اطلاعاتی ضعیفی داریم و اینهمه منابع و کمک رسانی کجا می روند؟؟ چرا اطلاعات ساکنین در محله ها مدیریت نمیشود؟؟؟
متاسفانه خیلی از مدیران کشور فکر میکنند من که جام امنه, بی خیال مردم.
آقای شهردار زلزله ی تهران کشته های میلیونی خواهد داشت.
شهردار بیشتر نگران سمت های انتصابی درون سازمانی است ...
سلام
من خودم هم در زمان شهرداری آقای احمدی نژاد هم در دوران آقای قالی باف نماینده یکی از سازمانهای درگیر در زلزله در مانورهای سالانه که الحمدلله ظاهرا چند سالی آن هم انجام نمی شود بودم اما بگویم مانور چگونه بود !
چند اتاقک آجری در یک بیابان ساخته بودند ( در هرمنطقه ای فضای بازی را در نظر گرفته بودند) بعد خودروهای آتش نشانی ، اورژانس ، آب و برق و گاز و مخابرات و هلال احمر و... هم دور این محوطه ردیف استاده بودند بعد با فرمان مجری یک بولدوزر ساختمانی را با هل دادن نیمه تخریب میکرد و چند لاستیک و مقداری بنزین درآنجا می ریختند و آتش میزدند و مجری مثل اینکه داره مسابقه فوتبال را گزارش میدهد میگفت : خوب آتش نشانی وارد شده و مشغول خاموش کردن حریقه و بعد میگفت نوبت شرکت گازه که وارد شده و علمک های گاز را قطع کرده و لوله را راست می کند ، خوب حالا نوبت برقه که وارد شده و برق قطع شده منطقه را از سز تیر چراغ برق وصل می کند و همزمان سازمان آب واردشد و آب منطقه که لوله آن شکسته را ترمیم می کند ، همزمان نیروهای هلال احمر و اورژانس در حال رسیدگی به مصدومین هستند و منطقه توسط پلیس کنترل می شود که کسی به فکر سرقت از حادثه دیدگان نباشد ، مخابرات هم تلفن منطقه را وصل کرد و پایان مانور !!! همه هم با لباسهای شیک و نوکلی دست و هورا می کشیدن و عکسهای یادگاری می گرفتندو بعد همه رفتند تا زلزله بعدی .اما:
اولا: در این مانورها که همه خودروها دورتادور منطقه مانور ایستاده اند و همگی آنها ظرف نیم ساعت رفع مشکل می کنند آیا در زمان زلزله واقعی که خیابانها قفل شده می توانند سریع به مناطق حادثه دیده برسند؟
دوما:این افراد خدمت گذار اگر خودشان در زمان زلزله زیر آور نمانده باشند آیا ممکن است زن و بچه خودکه ممکن است درزیز آوار مانده باشندرها کرده تا به دیگران خدمت کنند؟
سوما" بد نیست فیلم نهران چند درجه ریشتر را سرچ کنید و ببینیداین فیلم بر اساس واقعیت هایی است که مسوولین امر با شرکتی ژاپنی به آن اطلاعات رسیده اند و تاثیر گذار ترین فیلم مستندی بود که ار صدا و سیما دیدم که اگر ببینید متاثر می شوید از بی نفاوتی مسوولین ! آیا با اتفاقاتی که در فیلم نشان داده میشود از داخل تهران کسی میتواند به داد تهران برسد ، همانموقع هم بنده به عنوان ناظربرای مدیریت بحران شهرداری و فرمانداری نامه نوشتم اینگونه مانورها را باید استانهای معین در تهران انجام دهند تا در موقع وقوع زلزله گیج و گنگ دنبال یافتن منطقه و خیابانها نگردند و بتوانند از سریع ترین مکان خودرا به تهران و منطقه آسیب دیده برسانند
چهارما" پیشنهاد دادم به جای این همه مانور های سخیف در خارج تهران یک شهرک با ساختمانهای تخریب شده و آسمانخراش و کوچه پس کوچه های کم عرض و.... بسازند تا نمایی از هر منطقه از شهر باشد و استانهای معین و سازمانهای درگیر داخل تهران دایما" باهم مانور مشترک داشته باشند اما کو گوش شنوا ؟
تابناک عزیز وقت رو تلف نکن..! الان زمان گیر دادن به شهردار جدید و شورای شهر نیست..! نه زورتون می رسه و نه آقایون حوصله و وقت این مسائل را دارند..! برید یقه برادر قالیباف بگیرید..! کلی حرف داره..! کلی می شه زیر سئوالش برد..! کلی آرزو داشته که زمان و روزگار امانش نداد..! و .. و... و.. کلی زورش کمتر شده ..! و... و.. کلی زمان دارد که فکر کند و پاسخ دهد می توانست چه کارها بکند..! دیگه فکر ریاست جمهوری نیست..! مهمتر جدیدا رفته مناطق زلزله زده کرمانشاه و کلی ایده دارد..! از مهم تره بیخیال بابا برید ببینید ژاپنی ها چه استانداردهایی برای توکیو دارند..! آدرس سفاات ژاپن را بفرستم..؟ ای بابا..!
با سلام
نقاط كشور كه زلزله مي آيد و ساختمانها ويران مي شوند دولت بودجه اي در نظر مي گيرد و كمك بلا عوض به زلزله زدگان مي دهد. اگر در تهران هم زلزله بيايد دولت مجبور است همين كار را انجام دهد ولي با هزينه بسيار گزاف پيشنهاد مي كنم به جاي اينگه كمك بلا عوض را آن زمان بدهد بيايد با بانكها مذاكره كرده جهت نوسازي منازل فرسوده وام هاي بدون بهره در اختيار مردم قرار دهد و بهره آن را دولت متقبل شود و براي تشويق مردم شهرداري نيز هزينه ساخت و ساز را 50 درصد كاهش و يك طبقه تراكم تشويقي بدهد آنگاه ببينيد مردم چگونه استقبال كرده و خانه هاي فرسوده را مي سازند اين كار باعث ميشود هم بافتهاي فرسوده از بين برود هم ساخت و ساز رونق بگيرد و هم در آينده از بروز مشكل جلوگيري شود . و كارها ي زياد ديگه بشرط اينكه فكر كنيم و مسئولين بخوان البته اگه بخور بخورهاشون اجازه فكر كردن رو بهشون بده.
با این شرایطی که در شهر تهران است جناب قالیباف یه جای خالی نگذاشته و همه جاهها را مجوز ساخت و ساز داده و خیابانها همه تنگ باریک با ساختمانهای بلند مرتبه ، اگه زلزله بیاد مردم کجا باید زیر چادر اسکان پیدا کنند؟؟؟تابناک حرف از زلزله نزن با این ساختمانهای بساز بو بنداز به مردم همان بهتر که همه بمیریم وگرنه اگه زنده بمونیم همدیگه را می خوریم؟//
چون نگرانی برای سلامتی شهردار مضر است .
تابناک جون سئوالهای سخت نپرس از ایشون دوباره رگ سیاتیک ایشون میگیره ها!!!
فقط شهردار؟کلا کسی بفکر ساختمانسازی مدرن و ارائه چهره ای مدرن از ایران نیست.حتی در پایتخت
بزرگترين فاجعه قرن دركمين تهران است،وقتى جان مردم دست ناكاربلدان است،منتظر باشيد اگر زنده بمانيم شاهد بزرگترين فاجعه انسانى درتهران خواهيم بود
تهران بسیار بزرگ با جمعیتی زیاد باید همه دست به دست هم بدهند نه یکی دو نفر از مقامات گرفته تا مردم عادی خواهش میکنیم قبل از این که دیر بشه دست به کار بشید همین امروز فردا دیره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل