کپی برداری مجازی از جمعه سیاه در ایران
کد خبر: ۷۵۰۰۴۱
| | 11952 بازدید
«جمعه سياه» يا همان «Black Friday» حالا رفته رفته در ايران هم مشتاقان به خريد كالاهاي داراي تخفيف را به مقابل فروشگاههاي برندهاي مشهور ميكشاند تا از خريد با تخفيف كالاها بهرهمند شوند. سنت «جمعه سياه» متعلق به امريكا است.
به گزارش روزنامه اعتماد، در روز بعد از جشن شكرگزاري در ايالات متحده و برخي كشورهاي اروپايي برندهاي معروف و برخي فروشگاههاي بزرگ كالاهايشان را با تخفيفهاي قابل توجه كه تا ٧٠ درصد قيمت اوليه همان كالا را شامل ميشود؛ عرضه ميكنند.
شكلگيري صفهاي بلند مقابل فروشگاهها و هجوم خريداران به فروشگاهها در دقايق اوليه آغاز به كارشان، هر سال موجب بروز حاشيههايي ميشود. مصدوم شدن برخي خريداران بر اثر ازدحام جمعيت يكي از حاشيههاي هميشگي اين نوع از خريد است.
چند سالي است كه همزمان با «جمعه سياه» -آخرين جمعه ماه نوامبر – در ايران هم برخي از فروشگاهها اقدام به ارايه تخفيف روي كالاهايشان كردهاند. امسال در ايران دو فروشگاه مشهور اينترنتي تبليغات زيادي را براي تخفيف جمعه سوم آذرماه انجام دادند. همين تبليغات براي عرضه كالاهاي داراي تخفيف موجب شد تعداد مراجعهكنندگان به اين دو فروشگاه به قدري زياد باشد كه سايت اين فروشگاهها بارها با مشكل روبهرو شد. از دسترس خارج شدن اين دو سايت گلايههاي فراوان كاربران را در شبكههاي اجتماعي هم در پي داشت.
«عباس» يكي از همين كاربران در صفحه توييترش نوشت: «يعني تيمهاي فني اين دو سايت چقدر ضعيف هستند كه از قبل براي پاسخ به اين حجم از مراجعات كاربران پيشبيني لازم را نكردهاند؟» بخشي ديگر از گلايههاي كاربران هم متوجه قيمتهاي برخي كالاهاي عرضه شده بود. كاربران ناراضي در توييتهايشان از برخي كالاها نام بردهاند كه به عقيده آنها قيمتهايشان پس از اعمال تخفيف هم بالاتر از نرخ مرسوم بازار است.
در سه روز گذشته تعدادي از برندهاي معروف عرضهكننده لباس و كفش نيز در تهران، كالاهايشان را با تخفيف ٦٠ تا ٧٠ درصدي عرضه كردند. شكل گرفتن صف بلند مردم مقابل فروشگاه يكي از برندهاي مشهور لباس در تهران موجب شد تا بسياري از مراجعهكنندگان قيد خريد را بزنند و با دست خالي به خانه بازگردند.
مكانيسمهاي حراج
«جمعه سياه» هر سال بيش از گذشته در ايران مورد توجه قرار ميگيرد و فروشگاههاي بزرگ به آن ميپيوندند. اما فلسفه واقعي چنين روزي چيست؟ اصلا چرا بايد برندها محصولاتشان را با تخفيفهاي بسيار زياد به خريداران عرضه كنند؟ مكانيسم شكلگيري اين عرضه و تقاضا به نفع خريداران است يا فروشندگان؟ اينها پرسشهايي بود كه با «علي سوند رومي» پژوهشگر جامعهشناسي اقتصادي و خانواده در ميان گذاشتيم. سوند رومي در اين باره گفت: «در دنيا معمولا ٥ نوع مكانيسم حراج وجود دارد. مكانيسم اول ارايه تخفيف براي كالاهايي است كه تاريخ مصرف شان رو به پايان است و در صورت باقي ماندن در فروشگاهها، توليدكنندگان متضرر ميشوند. حتي اين تخفيفها درباره محصولات غذايي به صورت روزانه هم اعمال ميشوند. يعني در ابتداي صبح قيمتها واقعي است و در ساعات پاياني كار فروشگاه قيمتها پايين ميآيد.» به گفته او، نوع دوم حراج براي كالاهايي است كه در دوره زماني مشخصي مورد پسند قرار ميگيرند و در صورت باقي ماندن در فروشگاهها به عنوان جنس بنجل و فروش نرفته شناسايي ميشوند و به توليدكننده ضرر ميرسانند. نوع سوم تخفيف روي كالاهايي است كه فصل مصرف آنها در حال اتمام است و چهارمين مكانيسم هم تخفيف از طرف فروشگاههايي است كه علاقهمند هستند از يك حوزه اقتصادي به حوزهاي ديگر وارد شوند.
تخفیف 50 درصد با چه منطقی؟
همچنینی روزنامه خراسان نوشت: اگرچه در غرب برخی علت ارائه این تخفیف های ویژه در انتهای سال را ناشی از سنت هایی خوب برای کمک به مردم جهت خرید مایحتاج در آستانه سال جدید و بعد از مراسم شکر گزاری دانسته اند اما این نوع فروش، برای فروشندگان هم فواید و منافع بسیاری دارد. اولا آن ها با ارائه تخفیف ویژه اگرچه سود خود را به حداقل می رسانند اما با افزایش شدید فروش، مجموع سود خود را افزایش می دهند. علاوه بر آن، آن ها در پایان سال نیاز دارند که انبارهای خود را خالی کنند تا بتوانند اجناس جدید را جایگزین کنند.
از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید"
گزارش خطا
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟




