بازدید 24982
مدیرکل روابط عمومی هلال احمر در گفت وگو با «تابناک»؛

بین 30 هزار خانواده آسیب دیده 90 هزار چادر توزیع کردیم، به همه نرسید!

در این پروتکل ها تأکید بر آن است که در هنگام وقوع زلزله، پیش از هر اقدام دیگر، افراد محبوس در زیر آوار نجات یابند؛ اما در زلزله کرمانشاه، متأسفانه شرایط بر اساس استانداردهای جهانی پیش نرفت و نجات جان افراد زیر آوار از اولویت اول خارج شد. متأسفانه در دو روز آغازین سوء مدیریت بحران مشهود بود و مشکل ایجاد شده در عدم تأمین امنیت کافی سبب شد به خوبی عملیات توزیع صورت نگیرد.
کد خبر: ۷۴۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ 21 November 2017
در زلزله کرمانشاه پروتکل های جهانی امداد و نجات رعایت نشد/ دو روز اول امنیت کافی در مناطق زلزله زده تأمین نشدهشت روز از زلزله مهیب و دردناک شهرستان های غربی استان کرمانشاه می گذرد و در این مدت، بسیاری از نهادهای مربوطه، نهایت تلاش خود را برای کمک رسانی به مردم حادثه دیده کرمانشاه انجام دادند؛ تلاش هایی که البته مروری بر جزئیات آن، نشان می دهد، برخی اشکالات مدیریتی، خسارات این زلزله خانمان برانداز را افزایش داد.

به گزارش «تابناک»، از جمله نهادهای درگیر در عملیات امداد و نجات مناطق زلزله زده کرمانشاه که در روزهای گذشته با حمایت چشمگیر مردمی رو به رو شد، سازمان هلال احمر بود؛ سازمانی که رئیس روابط عمومی آن مدعی است، تا کنون چیزی حدود 75 میلیارد تومان فقط در بخش توزیع اقلام هزینه کرده و البته مردم چیزی حدود 35 میلیارد تومان به این سازمان کمک کرده اند.

اسماعیل رمضانی، مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در رابطه با هزینه های انجام شده این سازمان و همچنین کمک های دریافتی از سوی مردم گفت: تا کنون سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، رقمی معادل 75 میلیارد تومان از منابع خود برای تأمین نیازهای ضروری زلزله زدگان استان کرمانشاه هزینه کرده است؛ هزینه ای که البته باید بدانید، تنها شامل اقلام مورد نیاز مناطق زلزله زده است و هزینه های دیگر مثل پرسنل، جابجایی و... را شامل نمی شود.

وی افزود: در شرایط کنونی و به دنبال اعلام نیاز سازمان به کمک های مردمی، چیزی حدود 35 میلیارد تومان کمک مالی از سوی مردم نواندیش کشورمان صورت گرفته است که پیش بینی می کنیم، در روزهای آتی این مبلغ افزایش بیابد.

رمضانی تأکید کرد: پیش از این و در زلزله های قبلی که آخرین مورد آن زلزله ورزقان بود و در جریان کمک های آن زمان، مردم چیزی حدود 21 میلیارد تومان جمع آوری شد، همه این کمک ها صرف موارد اولیه و تأمین مایحتاج ضروری مردم مثل پتو، چادر و... می شد؛ اما در زلزله اخیر و بنا به رأی جمعی مدیران ارشد سازمان هلال احمر بنا داریم، این مبلغ جمع آوری شده را در بخش هایی که لزوماً وظیفه سازمان نیست، هزینه کنیم.

مدیر کل روابط عمومی هلال احمر با تأکید بر اینکه هنوز جزئیات دقیق فضاهایی که مبلغ جمع آوری شده هزینه خواهد شد، مشخص نیست، افزود:  تلاش ما بر این است که با کمک منابع مالی جمع آوری شده، گام مؤثری در حل مشکلات اصلی مردم زلزله زده برداریم و این موضوع با تأمین مایحتاج غذایی و اقلام حمایتی مثل پتو و چادر تفاوت دارد.

وی ادامه داد: مطمئن باشید حتی یک ریال از کمک جمع آوری شده مردم جایگزین منابع قبلی که صرف تهیه مایحتاج مردم شد نخواهد شد و ما تلاش می کنیم با رایزنی با دولت، کسری های ایجاد شده را در بخش منابع مالی سازمان جبران کنیم.

رمضانی با اشاره به اینکه سازمان هلال احمر 28 بالگرد قابل استفاده و فعال در سطح کشور دارد، افزود: بنا به دلایل مختلف، از جمله نبود فضای نشست و برخاست مناسب در مناطق زلزله زده و نیز ترافیک هوایی شدید شکل گرفته، ما در فرایند امداد رسانی به مردم شهرستان های غربی استان کرمانشاه، تنها 10 بالگرد را به کار گرفتیم که هر یک در روز، 13 بار نشست و برخاست کردند.

این مقام مسئول در مورد مراکز متعدد تصمیم گیر و مشکلاتی که این شرایط پیش آورد، گفت: ما مسئول ستاد بحران نیستیم و تنها یکی از سازمان های درگیر در مدیریت بحران هستیم که توسط وزارت کشور یا استانداری ها مدیریت می شود، اما در همه بحران ها از جمله زلزله اخیر مردم تصورشان این بود که هر مشکلی را باید نیروهای هلال احمر برطرف کند. برای مثال برخی قطع بودن آب و برق و یا آینده وضعیت مسکن های تخریب شده را نیز از هلال احمر مطالبه می کنند، این در حالی است که هر یک از این بخش ها، مسئول مرتبط خود را دارد.

رمضانی اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه، پروتکل های امدادرسانی جهانی رعایت نشد. برای مثال در این پروتکل ها تأکید بر آن است که در هنگام وقوع زلزله قبل از هر اقدام دیگر افراد محبوس در زیر آوار نجات یابند، اما در زلزله کرمانشاه، متأسفانه شرایط بر اساس استانداردهای جهانی پیش نرفت و نجات جان افراد زیر آوار از اولویت اول خارج شد.

وی با انتقاد از سوء مدیریت ها در فرایند امدادرسانی ادامه داد: برخی افراد که الزاماً در سازمان مسئولیتی نداشتند، به اجبار و به زور پلمپ در انبارهای هلال احمر را شکستند و بدون هیچ گونه محاسبه و برنامه ریزی، عملیات انتقال اقلام ضروری را به مناطق زلزله زده در دستور کار قرار دادند؛ اقدامی ما نتوانستیم در برابر آن مقاومت کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با چرایی عدم ورود صلیب سرخ جهانی به مسأله افزود: صلیب سرخ جهانی بر اساس اعلام نیاز کشورها، وارد عملیات کمک رسانی می شود و چون زلزله کرمانشاه در سطحی نبود که ما نتوانیم از مدیریت و امداد رسانی به حادثه دیدگان آن ناتوان باشیم به صلیب سرخ اعلام نیاز نکردیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر پروتکل های جهانی امداد و نجات رعایت می شد، یقین بدانید حجم خسارات به مراتب کمتر بود، اضافه کرد: تنها در یک مورد به شما بگویم که هنگام زلزله در انبارهای هلال احمر چیزی حدود 380 هزار چادر بود و هرچند در جریان زلزله چیزی حدود 33 هزار خانواده آسیب دیدند و تنها سازمان ما 90 هزار چادر توزیع کرد، ولی به بسیاری از خانواده ها چادر نرسید و مشخص نشد اقلام کمکی به چه شکلی توزیع شد.

او در پایان گفت: متأسفانه در دو روز آغازین سوء مدیریت بحران مشهود بود و مشکل ایجاد شده در عدم تأمین امنیت کافی سبب شد به خوبی عملیات توزیع صورت نگیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۲
خب چرا از اون کسی که پلمب رو شکسته شکایت نمیکنین!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
زرشگ
این یعنی بی مدیریتی دولت و شماها
وای بر این مدیریت مسخره
حالا پيگير باشين كه كمك ها كجا رفت، بايد هر كسي رو كه چادر هلال احمر رو برا فروش گذاشت مورد مواخذه قرار بديم كه فكر نكنند ديگه تموم سد!
مدیریت جهادی یعنی همین
اين ايراد مردم نبوده بلکه از هنر توزيع شما بوده
ضعف مديريت
يك بنده خدايي مي گفت از خارج مدير وارد كنيم.
این همون مدیریت جهانی معرفه. آخه کی چادر دست مردم مصیبت زده میده؟ آیا نباید این چادرها در یک مکان امن برپا میشد بعد در ختیار خانواده ها قرار می گرفت؟ اصلا تا حالا فکر نکردند که چطور یک زن تنها یا پیرد و پیر زن توان بر پا کردن چادر را واقعا دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
احسنت ! تذکر بجا
این تیتر کم از زلزله دردناک نیست ...
اون افرادی که پلمپ درها رو شکستن مشخصه عضو کدوم ارگان هستن!!
آشنایانِ ما که برای کمک رفته بودند دیروز باز گشتند وگفتند کمکها بی نظیر است. و چندین برابر نیاز اما در جاده ها جلوی ماشینها را می گیرند و گاه با زن و بچه در جاده میخوابند وماشین را مجبور به توقف کرده و بارهایش را خالی می کنند...واقعا نیروی انتظامی و امنیتی کجاست؟؟؟!!!!!!
خداقوت
رئیس جمهور به عنوان نفر اصلی اجرائی کشور باید پاسخگو باشد
ببینید چه جوری مدیریت کردید که 90 هزار چادر بین 30 هزار خانوار توزیع شده ولی به همه نرسیده!!!
حالا خجالت نمیکشید جار میزنید؟
سلام
خدا را شکر که مدیریت بحران داشتیم و این از اب در امد
پيدا كنيد دزد پرتقال فروش را
هیچ سازو کار مشخصی برای توزیع استاندار اقلام کمکی وجود ندارد ک هباید از ابتدایی ترین کارهای سازمان مدیریت بحران باشد.
از ساده ترین آنها یعنی آدرس محل سکونت تا گفتن اثر انگشت.
حتی با وجود اینکه اکثرا اوراق شناسایی مردم در حوادث در دسترس مردم آسیب دیده نیست، با وجود آن می توان با پرسیدن نام و نام پدر و یا کد ملی از بانک های اطلاعاتی ملی استفاده کرد و توزیع عادلانه ای داشت.
اگر حتی 10 برابر تعداد خانوار هم چادر توزیع شود باز نباید گفته شود. انسانی که سرپناه خود را از دست داده برایش داشتن یک چادر اضافه هم غنیمت است. وانگهی خانواده ها بزرگند و به خاطر شرم و حیا خانم ها و آقایان جدا می خوابند. باید مسؤولین این را هم در نظر بگیرند. از طرفی مردم کرد مبادی آداب هستند و بزرگ و کوچک برایشان خیلی مهم است گاهی کوچک ترها جایی که بزرگترها هستند نمی خوابند. مسؤولین اگر می توانند برایشان خانه بسازند چادر مهم نیست.
چند صد برابر مردم کمک کردند اگر مردم وارد عرصه نمی شدند این کار بسیار سخت و سنگین را هلال احمر نمی توانست انجام دهد . مدیریت متمرکز - سازماندهی - و سرعت عمل نقطه ضعف بزرگ مسئولین دولت می باشد.
اون کدوم شخص و یا ارگانیه که قدرت فک پلمب انبارهای هلال احمر را بدون اجازه را دارد؟! پیدا کنید پرتقال فروش را؟
روز به روز به مدد ژنهای خوب آقا زاده های عزیز به ناکجا آباد می رویم.
عزیز من بچه فقیر ها که باباشون راننده تاکسی و ننه آنها مثل ننه من چادرگلی می پوشه داعش رو بیرون کردند آخه ننه آقازاده های نمی تونه تحمل کنه بچه هاشون تو آتیش جنگ باشند. نیروی نظامی ما از لوث وجود آقازاده ها پاک.
بقیه قسمتهای کشور وقتی اداره کردنشون و می بینم یاد کارتون همینه می افتم.
وی با انتقاد از سوء مدیریت ها در فرایند امداد رسانی ادامه داد: برخی افراد که الزاماً در سازمان مسئولیتی نداشتند، به اجبار و به زور پلمپ در انبارهای هلال را شکستند و بدون هیچگونه محاسبه و برنامه ریزی، عملیات انتقال اقلام ضروری را به مناطق زلزله زده در دستور کار قرار دادند؛ اقدامی ما نتوانستیم در برابر آن مقاومت کنیم.
سئوال اينجاست اين افرادي كه الزاماً از سازمان نبودند كه هستند؟ دوربين ها نشان خواهد داد و تا انتهاي توزيع مي شود ماجرا را پيگيري كند! مملكت صاحب دارد! يعني چه؟ مگر معما است كه آشكار نشود! بايد معلوم شود تا از تخلفات بعدي جلوگيري شود! بازي با جان مردم هزينه سنگيني دارد و عده اي فكر نكنند كه در كشور هر گونه دلشان بخواهد مي توانند رفتار كنند! بايد مشخص شود! بايد پيگيري شود در غير اينصورت من به اين بي نظمي نمي گويم و مي گويم هرج و مرج درست و حسابي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شايد اين افراد هم مقصر نباشند بايد ديد اجناس كجا گم شده! به هر حال براي خروج هر جنسي از انبار هر سازماني خروجي مشخص است و اگر نيست بايد ديد اينها چه كساني هستند كه اينطور عمل كرده اند! 90 هزار چادر كم آمده بين 30 هزار نيازمند! اين مصداق يك سوء استفاده و يا يك بي مسئوليتي بزرگ است! چرا عدم هماهنگي! چرا خودمحوري! چرا بي حساب و كتاب! مسئله اينجاست! چادرها كجا هستند؟!
بزرگترین مشکل در مناطق زلزله زده، مشکل فرهنگی میباشد که باعث شده است توزیع کمک های مردمی به درستی انجام نپذیرد.
بطور مثال بنابر اظهارات شاهدان عینی بیشتر مردم افزون بر نیاز خود خدمات و کالا دریافت کرده و در جهت انبار کمک های مردمی اقدام کرده اند.
اصولا چادری نباید توزیع شود بلکه باید هلال احمر و گروههای امداد رسان سایت های امنی را برای برپا کردن چادر انتخاب و خودشان چادرهار را با نظم و شماره گذاری برپا بکنند و بعد خانواده ها را اسکان بدهند . کاری که در همه جای دنیا مرسوم هست . آنوقت به همه چادر خواهد رسید و حیف و میل هم نخواهد شد و آمار خانوار و آدرسشان مشخص و خدمت رسانی با نظم انجام خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
احسنت .
اصولا مدیریت نظامی برای چنین حوادثی جواب نمی دهد و باید کار دست غیرنظامیان باشد
شکستن پلمپ واقعا جالب است . چرا و چه ارگانی
دست این رییس روابط عمومی درد نکنه، اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار عموم قرار دادند که چرا امداد رسانی به درستی انجام نشد. حالا ما باید این سرنخ ها رو دنبال کنیم که زلزله یا سیل بعدی اینقدر اشفته در تصمیم گیری نباشیم.
اقلام کمکی الان در خانه برخی هموطنان که متأسفانه دستشان کج است دپو شده . بخدا این کار ها عاقبت نداره . آخه این چه رسم مسلمونیه .
در ایران حادثه باید اتفاق بیافتد بعد به فکر مدیریت ان میافتند
یاد تو پهای شلیک شده از میدان تو پخانه تهران بطرف روسها در زمان قاجار افتادم.
که توپچی باشی به شاه گفت وضع این میدان اینجوریه . فکر کن ببین در روسیه چه خبره؟
مشخص است از چه کسانی گله دارند
معمولا در این طور موارد استاندار و همکاران ایشان متولی کار هستند
باید کمپ ایجاد میکردند تا کسانی که خانه اشان خراب شده استفاده کنند
در هنگام وقوع زلزله مدیریت بحران چند دستور استاندارد داره که در تمام دنیا به یک صورت انجام میشه
۱-به دستور مدیر بحران منطقه که معمولا شهردار می باشد کمپ هایی در محل های از قبل پیش بینی شده سریعا کمپ چادر برپا می گردد.
۲_برای هر کمپ یک مدیر که معمولا یکی از روسای ادارت شهر می باشد انتخاب می گردد
۳_,هر کمپ باید دارای یک انبار تدارکات وسرویس بهداشتی وحمام وچادر ارایه دهنده خدمات پزشکی باشد
۴_ازهر خانواده زلزله زده یه نفر به عنوان سرپرست انتخاب و با ارایه یک کارت که مشخصات سایر افراد تحت تکفل در آن ذکر شده باشد نسبت به تحویل چادر اقدام شود
۵_کلیه خدمات حمایتی باید صرفا به سرپرست تحویل در کارت ثبت شود
۶_با راه اندازی اکیپ های سیاروگشت در مناطق زلزله زده افراد حاضر در محل به کمپ راهنمایی گردند
۷_محل مناسبی با حفاظت مناسب در منطقه در نظر گرفته شود و کمک های ارسالی از سایر نقاط در آنجا دپو شود و بر اساس درخواست.مدیر هر کمپ به انجا ارسال شود
ضمنا در پایان بحران می بایست کلیه چادر های برپا شده مجددا جمع و برای بحران های احتمالی در اختیار دولت قرار گیرد
از کجا معلوم است که راست میگویند این امار هارا
از 90 هزار چادر ، 60 هزار تای آنها به سرقت رفته ! واقعا شرم آوره
احتمالا کسانی که چادر برده اند خارج از محدوده مناطق زلزله زده بوده اند .عده ای همیشه دنبال فرصت هستند
باور کنیم که اخلاقیات در جامعه سالهاست مرده است
آثار گدا پروری ملت ایران توسط مدیران ایرانی کاملا مشهود است. یارانه، کوپن، ...
از استاندار و فرماندار محترم پیگیر باشید لطفا
چون مسول مدیریت بحران است
سو مدیریت مشهود است در این حادثه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر