بازدید 5085

۵ سؤالی که باید قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید از خود بپرسید

کد خبر: ۷۴۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰ 09 November 2017
همیشه وقتی مشغول تماشای بازی دیگران هستید، به‌راحتی می‌توانید فرصت‌های کسب امتیاز در بازی را تشخیص دهید؛ اما وقتی خودتان وارد بازی می‌شوید، امتیاز گرفتن برایتان دشوار خواهد بود.

این همان چیزی است که برای کارآفرینان نیز اتفاق می‌افتد. کارآفرینان اغلب ایده‌های زیادی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در سر دارند، اما بعضاً تجربه و وقت لازم را برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ ندارند و از طرفی نمی‌توانند ریسک‌های موجود را به‌خوبی تحلیل کنند.

۵ سؤالی که باید قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید از خود بپرسید

در اینجا یک سؤال بزرگ وجود دارد: قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار، کارآفرینان باید چه چیزهایی را بدانند؟ البته هیچ پاسخ کامل و مشخصی برای این سؤال وجود ندارد زیرا عوامل تأثیرگذار برای کسب‌وکار شما و دیگران می‌توانند گاه کاملاً متفاوت باشند. درعین‌حال، همه ما باید تلاش کنیم که قبل از اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، در ذهن خود پاسخ روشنی برای این پنج سؤال بیابیم:


1. اساساً چرا من این کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنم؟

کارآفرینان به دلایل مختلفی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید می‌کنند. برخی دوست ندارند زیردست دیگران باشند و برخی دیگر از روزمرگی و 8 ساعت کار روزانه در ساعات مشخص خسته شده‌اند؛ برخی نیز فقط می‌خواهند از قطار کسب‌وکار جا نمانند و درنهایت پولی از این راه به جیب بزنند. اگر شما هم با استناد به یکی از دلایل گفته‌شده قصد دارید کسب‌وکار جدیدتان را راه‌اندازی کنید، باید بدانید که احتمالاً شکست خواهید خورد.

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، شما باید هدفمند عمل کنید نه احساسی. به‌طور مثال فرض کنید در یک منطقه خاص هیچ مرکز مشاوره‌ای برای ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص راه‌اندازی کسب‌وکار وجود ندارد و شما متوجه می‌شوید که مردم منطقه فاقد دانش کافی درزمینهٔ تدوین طرح کسب‌وکار (business plan) بوده و از این بابت احساس نیز می‌کنند. اگر شما در آن منطقه یک آژانس مشاوره کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، نه‌تنها نیاز مردم را برآورده خواهید ساخت بلکه خودتان نیز سود خوبی به دست خواهید آورد.

بررسی کامل ابعاد مختلف کار پیش از اتخاذ تصمیم نهایی برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ، امری به‌شدت حیاتی است. ممکن است شما ایده‌های متعددی در ذهن داشته باشید اما درعین‌حال باید دقت کنید که مبادا تمرکزتان را از دست بدهید. هرگاه ایده‌ای به ذهنتان رسید، ابتدا جنبه‌های مثبت و منفی آن را به‌طور کامل و دقیق بسنجید و مقایسه کنید؛ و سپس کسب‌وکارتان را راه بیاندازید.

2. «بازار هدف» من را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

تشخیص درست بازار هدف نقش بسیار مهمی در موفقیت یک بنگاه اقتصادی دارد، چراکه فروش و سودآوری بیشتر زمانی محقق می‌شود که کالا یا خدمات شما خریدار داشته باشد. البته اگر شما همه را هدف بگیرید، درواقع هیچ‌کس را هدف نگرفته‌اید! از این رو شما باید از طریق بررسی‌های میدانی، بازار هدف خود را بیابید و روی نیازهای مشتریان بالقوه خود تمرکز کنید.

همیشه با ارسال پرسشنامه و یا حتی از طریق گفتگوی مستقیم، با مشتریان بالقوه در تماس باشید. با انجام این کار شما می‌توانید همان کالاها یا خدماتی را تولید کنید که مشتریان دقیقاً به آنها نیاز دارند. انتخاب یک بازار هدف مناسب، نقطه عطف کسب‌وکار شماست. اگر نتوانید یک بازار هدف مناسب را برای خود تعریف کنید، مجبور خواهید شد که بی‌هدف به دنبال یافتن مشتری باشید. فراموش نکنید که در بازارهای امروز، همه‌کس به معنای هیچ‌کس است.

3. «استراتژی دیجیتال» من چه خواهد بود؟

حتی در کشور توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا نیز حدود نیمی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک فاقد وب‌سایت اختصاصی هستند؛ این در حالی است در دنیای کسب‌وکار امروز نمی‌توان بدون بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال راه به جایی برد. روش‌های سنتی برای بازاریابی، فروش و تحویل کالاها و خدمات دیگر پاسخگوی نیاز و سلیقه مشتریان و ارباب‌رجوع نیست؛ آنها همواره به دنبال راحت‌ترین و کارآمدترین راه برای خرید کالاها و خدمات هستند.

فناوری‌های دیجیتال، مدیریت کسب‌وکار را در قیاس با گذشته بسیار ساده‌تر کرده‌اند. مثلاً شما قادر خواهید بود با بهره‌گیری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان دسترسی پیدا کنید. از طرفی شما می‌توانید در شرکت خود برخی کارها را با کمک اتوماسیون و هوش مصنوعی به انجام برسانید.

4. طرح کسب‌وکار من شامل چه مواردی خواهد بود؟

برخی از افراد فکر می‌کنند تدوین طرح کسب‌وکار تنها زمانی ضرورت دارد که بخواهند آن را برای گرفتن وام، به یک بانک یا هر تأمین‌کننده مالی دیگری ارائه کنند؛ اما یک طرح کسب‌وکار درصورتی‌که به‌درستی تدوین شود می‌تواند از طریق مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف یک کسب‌وکار، به شما نشان دهد که راه‌اندازی آن کسب‌وکار درنهایت به نفع شما است یا اینکه بهتر است از آن صرف‌نظر کنید.

پذیرفتن ریسک و وارد شدن به یک کسب‌وکار، خود یک انتخاب مهم است. نتیجه انتخاب امروز ما می‌تواند در آینده‌ای نزدیک مشخص شود بنابراین سعی کنید در طرح کسب‌وکار خود، مسائل مالی، عملیاتی و بازاریابی را به‌دقت شرح دهید تا در آینده با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده کمتری مواجه شوید.

5. من از چه مزیت‌های رقابتی خاصی در بازار برخوردار هستم؟

اگر شما کالاها و خدماتی بهتر یا متفاوت‌تر از سایر رقبا به بازار ارائه دهید، مشتریان به شما روی خواهند آورد و کالاها و خدمات شما را انتخاب خواهند کرد. نکته مهمی که باید در هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به خاطر داشته باشید این است که شما باید آن چیزی را که مشتریان می‌خواهند به آنها ارائه دهید، نه لزوماً آن چیزی که خودتان می‌خواهید.


منبع: اتاق ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار