بازدید 8411

سیاست های مسکن دولت به توسعه بی خانمانی انجامید/ بخش مسکن در دولت تعطیل است

گویا تا کنون کاری در زمینه مسکن اجتماعی برای کشور صورت نگرفته است. به نظر من، هم اکنون دلیل رکود مسکن، عرضه و تقاضا نیست، بلکه دلیل آن، گرانی بسیار قیمت در بازار مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ است.
کد خبر: ۷۴۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹ 10 November 2017
در حالی که مقامات دولتی وعده گشایش و بهبود اوضاع اقتصادی در سال آینده را می دهند، ارگان رسمی دولت تأکید کرد، گران شدن مسکن در سال آینده اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، مردم از همین الان برای خرید خانه اقدام کنند.

به گزارش «تابناک»؛ همه چیز از افزایش قیمت مسکن در سال آینده حکایت دارد. برخی از رشد قیمت ها از 15 تا 20 درصد صحبت کردند و گروهی دیگر هم از نوسانی گفتند که احتمال دارد به دلیل نزدیک شدن به انتخابات رخ دهد.

هرچند دولت در سال گذشته، برخی تسهیلات از جمله وام 160 میلیون تومانی، پیش فروش مسکن، فروش اقساطی و... را برای خروج از رکود در این بخش در نظر گرفت، هیچ یک از اقدامات مؤثر نبود و بازار مسکن همچنان در رکود است.

علیرضا محجوب در خصوص این موضوع اظهار داشت: چند وقت پیش در رابطه با همین موضوع سؤالی از وزیر کرده بودیم و درباره اوضاع مسکن و طرح هایی که دولت در این خصوص دارد، از وزیر توضیح خواستیم؛ اما تا کنون هیچ توضیحی از سوی دولت در این باره داده نشده است.

این نماینده مجلس گفت: گویا تا کنون کاری در زمینه مسکن اجتماعی برای کشور صورت نگرفته است. به نظر من، هم اکنون دلیل رکود مسکن، عرضه و تقاضا نیست، بلکه دلیل آن، گرانی بسیار قیمت در بازار مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: متأسفانه با ادامه این وضعیت در آینده، با افزایش تقاضای بی خانمان ها روبه رو خواهیم شد. در واقع می توان گفت، اقدامات دولت به جای توسعه خانه دار شدن به توسعه بی خانمانی انجامیده است. شاید در گذشته و ده سال پیش، می شد کمتر کسی را در خیابان ها خوابیده دید، ولی هم اکنون در هر نقطه از شهر می توان افراد بی خانمان را دید.

این نماینده مجلس افزود: به نظر من، توسعه بی خانمانی، نبود حمایت از سوی حاکمیت برای تأمین مسکن است. زمانی که ما از طرح مسکن حمایت می کنیم، باید در این کار آنقدر جدی باشیم که بتوانیم در مورد آن آمار دهیم و بگوییم که چند نفر را پوشش دادیم، یا برای چند بی خانمان خانه ساخته ایم، اما الان ما هیچ آماری در این باره نداریم و دلیل آن این است که هیچ کاری در این مورد انجام نداده ایم.

البته ما دو مدل مسکن اجتماعی داریم؛ یک نوع مربوط به کارتن خواب هاست که مکانی عمومی درست می شود و افراد شب را در آنجا به صبح می رسانند، ولی چیزی که بیشتر مد نظر ماست، این است که ساختمان های چند طبقه ساخته شود و به افراد با قیمت های حمایتی خانه تحویل دهیم.

وی همچنین یادآور شد: اکنون ما در حوزه مسکن حمایتی نمی بینیم و حتی در مسکن مهر هم وضعیت به همین شکل است. نخست کارهایی را شروع کردند، ولی هم اکنون کار به جایی رسیده که حوزه مسکن در کشور تعطیل شده و فقط از برخی سازنده ها حمایت و به این افراد پول هایی داده می شود تا بتوانند سرمایه های خود را افزایش دهند. این در حالی است که قانون اساسی کشور، دولت ها را به حمایت از بی پناهان مکلف کرده و باید پیش از هر کاری به فکر این افراد می بودند؛ بنابراین، ما فکر می کنیم که دستگاه های راه و شهرسازی و سایر دستگاه هایی که مسئولیت های اجتماعی دارند، همگی در خصوص مسکن کار خاصی برای مردم نکرده اند.

وی در پایان افزود: در اصل 31 و 43 قانون اساسی بر این موضوع تأکید شده است، ولی متأسفانه مسکن به جای یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای در کشور تبدیل و همین عامل باعث شده است تا این وضعیت در کشور ایجاد شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر