بازدید 4054

اعلام آمادگی کلانشهرها برای کمک به دولت و کشور

کد خبر: ۷۴۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴ 28 October 2017
کنفرانس خبری نشست شهرداران کلانشهرهای کشور، عصر امروز (جمعه) در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی - شهردار تهران - در این نشست با بیان اینکه مسأله رشد شتابان شهرها و شهرنشینی امروز در همه دنیا به عنوان یک پدیده جهانی یاد می‌شود، گفت: به همین دلیل شهرها تدریجا هویت جدیدی در دنیا پیدا کرده اند و ارتباطات بین‌المللی شهرها، ارتباطات کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه همان طور که کشورها براساس سیاست ها و برنامه های دیپلماتیک خود، روابطی را طراحی و تنظیم می‌کنند، امروز شهرهای بزرگ دنیا هم مستقل از ارتباط کشورها، برنامه های مشترکی را دنبال می‌کنند، ادامه داد: این مسأله در سطح ملی نیز مورد نظر است. افزایش مستمر جمعیت شهری و بالا رفتن نسبت جمعیت شهری به جمعیت کل کشور، مسائل جدیدی را پیش روی ما قرار داده که از این شرایط می‌توان به عنوان فرصتی در جهت توسعه و بهبود شرایط زیستی در کشور و ایجاد آسایش و آرامش بیشتر استفاده کرد. البته این مسائل به عنوان یک تهدید و مجموعه ای از چالش‌ها، برنامه ریزان کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در خصوص اینکه اگر بخواهیم با این چالش‌ها و تهدید ها به خوبی مبارزه کنیم نیاز به یک درک مشترک از مجموعه مسائل و مشکلات داریم، اضافه کرد: این درک مشترک باید در سطوح مختلفی به وجود بیاید. از دیگر سو در میان کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور باید یک برنامه مشترک باشد تا در کنار مسائل مشترک بتوانند مسائل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و برای آنها راه‌حل‌های مناسبی اتخاذ کنند.

در برنامه سوم دولت مکلف شد بخشی از وظایف خود را به شهرداری‌ها واگذار کند

نجفی با تاکید بر اینکه اگر این اتفاق بیفتد مرحله بعدی ایجاد درک مشترک میان همه مدیران شهری و بعد میان مدیران شهری و مسئولان دولتی و سپس همه قوای کشور است، یادآور شد: از این رو باید همه ما به عنوان یک برنامه ضروری این موضوع را دنبال کنیم که یک تفاهم، تعامل و هم اندیشی سازنده ای در سطوح مختلف کشور برقرار شود تا طی سال های آینده با مشکلاتی که امروز در اداره شهرها مواجه هستیم، روبرو نباشیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز جلسه شهرداران کلانشهرها برای دهمین دوره برگزار شد و از ابتدا موضوعات مختلفی، آن بخشی که جنبه عمومی‌تر داشت به بیانیه ۹ ماده‌ای تبدیل شد، گفت: اعلام آمادگی کلانشهرها برای کمک بیشتر به توسعه کشور و کمک به دولت در این بیانیه مطرح شده و در کنار آن خواسته‌های مشترک از دولت، مجلس شورای اسلامی و مجموعه مدیران کشور مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه امروز مشخص بود بخش عمده ای از مسائل و چالش‌های شهرداران برای شهرهای مختلف کشور مشترک است، افزود: از این رو اگر راه‌حل‌هایی برای آن مسائل پیدا کنیم، در همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ و کوچک قابل اجراست. برگزاری این جلسات در ماه‌های آینده منظم‌تر و با دستور مشخص‌تری خواهد بود و قطعا راه‌های نوینی برای اداره و مدیریت شهرها پیش روی ما می‌گذارد.

نجفی در پاسخ به سؤال خبرفوری درباره مدیریت واحد شهری گفت: اولین بار در برنامه سوم دولت مکلف شد بخشی از وظایف خود را به شهرداری‌ها واگذار شود. از آن زمان شعارهای زیادی داده شده، اما تحقق پیدا نکرده و حتی یک قدم به سمت مدیریت واحد شهری حرکت نکردیم؛ از این رو تاکنون دولت موفق به طراحی سیستمی برای اجرای این ایده و قانون نشده است.

در تهران ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک ها بدهی داریم


وی درباره اینکه به جای بحث برای مدیریت یکپارچه شهری که یک هدف دور از دسترس است بهتر است در مرحله اول صحبت از مدیریت هماهنگ شهری با محوریت شهرداری‌ها کنیم، یادآور شد: یعنی اگر قرار است خدماتی توسط نهادهای دولتی و غیردولتی و شهرداری‌ها داده شود در یک جایی تصمیم گیری شود و شهرداری‌ها محوریتی برای هماهنگی مسائل داشته باشند.

شهردار تهران در خصوص اینکه در بیانیه ۹ ماده ای نیز یکی از موارد اعلام آمادگی شهرداران کلانشهرها برای قبول بخشی از مسئولیت ها و ماموریت های دولت برای خدمت رسانی به شهروندان است، تاکید کرد: البته هر بخشی از خدمات که واگذار می‌شود، باید بودجه های متناسب با آن نیز به شهرداری‌ها داده شود. امیدوار هستیم به تدریج مسأله هماهنگی در شهرها برای ارائه خدمات در دستور کار قرار گیرد و از مدیریت هماهنگ به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنیم.

نجفی در پاسخ به خبرگزاری ایسنا درباره بدهی‌های شهرداری‌ها و تامین درآمدهای شهری گفت: همه شهرداری‌های کلانشهرها انواع بدهی‌های مختلفی را دارند. بخشی از بدهی‌ها مربوط به بدهی بانک ها به بانک شهر و بخشی برای سایر بانک هاست. همچنین شهرداری‌ها در سال های گذشته اوراق مشارکت منتشر کرده اند و در حال حاضر زمان بازپرداخت آن اوراق یا پرداخت سود فرا رسیده است. بخشی از شهرداری‌ها در این زمینه مشکل دارند. در تهران ما ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک ها بدهی داریم.

تخلف راهنمایی و رانندگی در پرداخت جرایم به شهرداری‌ها


وی با تاکید بر اینکه قسمت دوم بدهی‌ها مربوط به پیمانکارانی است که طرح هایی را به اجرا گذاشتند و هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: اما با پیمانکاران تسویه حساب نشده است که این رقم در تهران براساس صورت وضعیت ها حدود ۹ هزار میلیارد تومان است. این در حالیست که بخش سوم بدهی‌های متفرقه‌ای است که شهرداری‌ها به شکل های مختلف دارند که این رقم در تهران ۳ هزار میلیارد تومان است. از این رو مجموع بدهی‌های قطعی شهرداری تهران حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

شهردار تهران در خصوص اینکه بدهی سایر شهرها نیز در همین سه گروه قابل تقسیم بندی بوده و ارقام خیلی کمتر از تهران است، خاطرنشان کرد: ما با مشکلاتی مواجه هستیم. از یک سو حجم بدهی‌هایی که از قبل باقی مانده و از طرف دیگر افت شدید درآمدهای شهرداری‌ها وجود دارد. درآمدهای درونی شهرداری از طریق ساخت و ساز و عوارض و ... بوده که این درآمد از ابتدای امسال کاهش پیدا کرده است. همچنین بخشی از درآمدهایی که مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است، نیز به خاطر یکی از موارد برنامه ششم کاهش یافته و سهم شهرداری‌ها از این محل تقریبا نصف شده است.

وی با تاکید بر اینکه درآمدهایی برای شهرداری‌ها در قانون بودجه مشخص شده و باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، اضافه کرد: مثلا بخشی از درآمدهای مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی باید به شهری پرداخت شود که در آن تخلف صورت گرفته است که تاکنون در این مورد در شش ماه اول سال چیزی پرداخت نشده است.

به دنبال راه‌حل‌های جدیدی هستیم


وی با اشاره به اینکه از یک طرف بدهی‌های کلان شهرداری‌ها و از دیگر سو محدودیت در درآمدها منجر به آن شده است که به دنبال راه‌حل‌های جدیدی باشیم؟ یادآور شد: این قطعی است که با روش‌های گذشته دیگر نمی‌توان شهرها را اداره کرد و باید به سمت منابع درآمدی جدید برویم. در شهرداری تهران به سمتی رفتیم که برای اجرای طرح ها از سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی استفاده کنیم.

نجفی با بیان اینکه همچنین مجلس قبلا پرداخت ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه راه آهن شهری را تصویب کرده بود که این قانون از قبل از دولت دکتر روحانی اجرا نشد و باقی مانده است، اذعان کرد: به دنبال آن هستیم که این قانون، در بودجه سال آینده احیا شود. در صورت احیای این ۲ میلیارد دلار به طور قطع مقدار زیادی از فعالیت های مربوط به مترو در شهرهای بزرگ قابل اجرا و پیگیری خواهد بود. اصل مسأله این است که بدهی‌ها در کنار محدودیت درآمدها چالشی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است که باید با کمک نمایندگان مجلس و دولت محترم از این چالش به سلامت عبور کنیم.

باید از دولت با حداکثر توان حمایت کرد


نجفی در پاسخ به روزنامه آسیا در خصوص بانک شهر افزود: حمایت شهرداران از بانک شهر و تقویت بانک شهر مورد بحث قرار گرفت، مقرر شد طی یک ماه آینده گزارش دقیقی از مجموعه امکانات، ظرفیت ها و مشکلات بانک شهر ارائه شود و در جلسه آینده بانک شهر در دستور کار قرار می دهیم. همه شهرداران حمایت خودشان را از این بانک اعلام کردند، امیدواریم روزی بهترین و پیشرفته ترین بانک نه تنها در ایران و منطقه خاورمیانه باشد. این در حالی است که در جلسه امروز صحبتی درباره تغییرات مدیریتی در بانک شهر نشد.

نجفی در پاسخ به روزنامه شهرآرا درباره همکاری و تعامل با دولت ادامه داد: حتما هماهنگی و تعاملی که بین شهرداری‌ها و دولت ایجاد شده است، می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات فی مابین کمک کند. همانطور که در بیانیه اعلام شده، باید از دولت با حداکثر توان حمایت کرد؛ چراکه مشکلات دولت، مشکلات ما است و در مقابل، مشکلات شهرداری‌ها در اولویت حل مسائل از سوی دولت قرار دارد.

امیدواریم طی هفته جاری طرح نوسازی بافت فرسوده را به رئیس‌جمهور ارائه دهیم


وی درباره اینکه در طول دو ماه گذشته جلسات متعددی با وزرا برای حل مشکلات فی مابین داشتیم، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه بیش از چهار سال بحث واگذاری پارک پردیسان در تهران مطرح بود اما در این مدت این کار انجام نشده بود؛ در حالی که طی دو هفته با تشکیل کمیته مشترک با سازمان محیط زیست مسأله را حل کردیم و شهروندان می‌توانند در سطح گسترده تری از امکانات این بوستان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خود آقای رئیس‌جمهور جلسه ای برای بافت فرسوده تشکیل و شهرداری و وزارت راه برنامه های خود را ارائه دادند، افزود: به همین منظور کمیته مشترکی با وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل دادیم و طرح جدی برای نوسازی بافت فرسوده تهران تهیه کردیم و امیدواریم در این هفته این طرح را خدمت رئیس‌جمهور توضیح دهیم. این طرح به گونه ای است که در صورت تصویب در همه کلانشهرها قابل اجرا است و در صورت اجرا تحولی در حجم نوسازی و بازسازی ایجاد می‌شود.  ما هم همانند بسیاری از مردم و مسئولان امیدواریم این هماهنگی‌ها باعث حل مشکلات شهروندان شود.

تکلیف مطالبات شهرداری‌ها از دولت به زودی روشن می‌شود


نجفی در پاسخ به روزنامه صبح مشهد درباره مطالبات شهرداری‌ها از دولت گفت: اختلاف نظر درباره اصل و رقم مطالبات وجود دارد. با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره صحبت کردیم و قرار شد که مطالبات شهرداری از دولت و مطالبات دولت از شهرداری را مشخص کنیم. دیروز هم شهردار مشهد با دکتر نوبخت در مشهد جلسه ای داشتند و این موضوع در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه با رابطه مثبتی که بین دولت و شهرداری‌ها مشخص شده تکلیف این مسأله به زودی روشن می‌شود، خاطرنشان کرد: البته انتظار نداریم بعد از تعیین رقم، دولت بتواند امسال این رقم بدهی را پرداخت کند؛ چراکه با مشکلات بودجه ای دولت نمی‌توان این انتظار داشت اما همین که اختلافات کنار گذاشته شود، گام اول محسوب خواهد شد. گام دوم این است که از طریق بودجه های نقدی دولت و اوراق مالی که از سوی دولت منتشر می‌شود، چگونه می‌توان این مطالبات را دریافت کرد.

مدت قانونی طرح تفضیلی تا پایان امسال تمام می‌شود


شهردار تهران در پاسخ به ایرنا درباره ضوابط بلند مرتبه سازی ادامه داد: قرار بوده است دستورالعمل مورد توافق وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران تهیه شود. با توجه به مشکلاتی که در زمینه ساختمان های بلند مرتبه در تهران بوده، براساس آن ضوابط مشکلات برطرف شود اما باز همه به خاطر مشکلات و اختلافات قبلی این ضوابط تعیین نشده بود.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی تا پایان سال جاری مدت قانونی اش تمام می‌شود و ضروری است تغییرات طرح تفصیلی را اعمال کند، اضافه کرد: از این رو امیدوار هستیم طی چند ماه آینده این ضوابط نهایی شده و از ابتدای سال آینده بلند مرتبه سازی ها براساس این ضوابط صورت گیرد.

وی در پاسخ به پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به شدت پائین آمده است، ادامه داد: در تهران حدود ۲ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده کم شده است. رایزنی هایی انجام داده ایم که ماده قانونی که در برنامه ششم آمده را حذف کرده یا سهم شهرداری‌ها را افزایش دهند.

درباره توسعه مترو ردیف هایی در برنامه ششم پیش‌بینی شده که قابل توجه نیست


نجفی با تاکید بر اینکه درباره توسعه مترو ردیف هایی در برنامه ششم پیش‌بینی شده است که قابل توجه نیست، خاطرنشان کرد: بهترین کار پرداخت سهم ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای خطوط ریلی است که یک میلیارد دلار از آن سهم تهران است. امیدواریم براساس وعده نمایندگان مجلس در بودجه سال ۹۷ این موضوع احیا شود و حق شهرداری‌ها نیز همین است که از این امکان استفاده کنند.

نجفی در پاسخ به سؤال مشهد تریبون درباره طرح انتخاب مستقیم کلانشهرها تصریح کرد: یکی از مواردی که در لایحه وزارت کشور به دولت آورده شده، موضوع انتخاب مستقیم شهرداران است که این موضوع هم اکنون در دستور کار قرار دارد. هنوز درباره این لایحه اختلاف نظرهایی وجود داشته و این لایحه از موافقان و مخالفانی برخوردار است. بنده هم جزو مخالفان این موضوع هستم و معتقدم که کار خوبی نیست، اما با این وجود هنوز لایحه به صورت نهایی تنظیم نشده و موضع دولت در این باره مشخص نیست.

شهردار مشهد: کاهش درآمد شهرها از بودجه دولتی از ۶۰ درصد به ۱۰ درصد طی ۳۷ سال گذشته


تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد در این نشست خبری با بیان اینکه از سال ۱۳۶۰ تاکنون درآمد شهرها از بودجه دولتی به تدریج از ۶۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که اگر منابعی برای شهرهای بزرگ قطع شده، راه دیگری برای درآمدزایی ترسیم نشده است.

وی در خصوص اینکه امروز همه می گویند تراکم فروشی کار درستی نیست اما این اتحاد در عدم تراکم فروشی راه حل نشان نمی دهد، ادامه داد: تجربه نشان داده است همه شهرداران در ابتدای کار قاطعانه عنوان می‌کنند، نمی خواهیم این کار را انجام دهیم اما بعد از مدتی که برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبرو می‌شوند، راه حل نهایی را تراکم فروشی می بینند.

وی با اشاره به اینکه عوارض پایدار شهرها بیشتر در دست دولت است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۶۰ برابر با ۱۵ درصد از مالیات شهرها به خود شهرها بازگشت داده می شد، اما امروز حتی عوارضی که برای شهرداری‌هاست، با پیچیدگی های بسیاری به شهرهای بزرگ باز نمی گردد و این در حالیست که نگاه به شهرهای کوچک نباید به قیمت فراموشی شهرهای بزرگ تمام شود.

خامسی با بیان اینکه در جلسه بعدی شهرداران کلانشهرها باید یک گفت و گوی مشخص درباره درآمد پایدار داشته باشیم، اضافه کرد: حداقل انتظار ما این است که عوارض هر شهری به خودش برگردد. اگر دولت می‌خواهد برای تعادل بخشی به شهرهای کوچک کمک کند، این اقدام از بخش مالیات صورت گیرد.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به روزنامه خراسان درباره تامین درآمد های پایدار شهرداری‌ها گفت: یک شهروند با داشتن یک خودرو و خانه متوسط در سال ۱۲۰ هزار تومان عوارض پرداخت می‌کند. این در حالی است که شارژ یک واحد مسکونی در سال بسیار بیشتر از این عدد است؛ حتی بخشی از این عوارض به شهرهای بزرگ بر نمی گردد و به شهرهای کوچک اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت گرفتار است و برای همه ما روشن است که از دولت چیزی نمی خواهیم، ادامه داد: بلکه از دولت می خواهیم راه را هموار کند تا از این طریق به شهرها کمک شود.

وی درباره اینکه در سه برنامه گذشته توسعه آمده است که زیر ساخت های حمل و نقل باید از سوی دولت پرداخت شود، اضافه کرد: ما در کنار دولت هستیم و از دولت حمایت می کنیم، اما حداقل انتظار ما این است که حقوق شهرهای بزرگ، به خودشان بر گردد. شهردار مسئول شهر است، نمی‌شود که عوارض آن شهر در جای دیگری یا توسط فرد دیگری توزیع شود.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به روزنامه قدس برای ترافیک اطراف حرم گفت: شهر مشهد هنوز طرح جامع ندارد، طی ماه آینده طرح جامع را ابلاغ خواهم کرد که پس از آن به سمت طرح جامع ترافیک و دیگر طرح ها برویم.

شهردار مشهد در پاسخ به خبرفوری درباره فعالیت فرهنگی در شهرداری مشهد یادآور شد: تاکنون درباره مشهد و تهران شهرداری‌ها از زیر بار مسائل فرهنگی شانه خالی نکردند و حتی بیش از توان خود در این زمینه دخالت می‌کنند. اما در ابلاغ به معاونت فرهنگی تاکید کردم تا فعالیت خود را بیشتر به سمت فرهنگ شهرنشینی ببریم. در تهران و مشهد در این زمینه خلاء های زیادی داریم و معاونت فرهنگی باید به این سمت در کنار ترویج فرهنگ شهروند هوشمند برود.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایرنا درباره بلند مرتبه سازی ها اذعان کرد: ما در مشهد طرح جامع و تفصیلی نداریم و پهنه بلند مرتبه سازی نیز مشخص نشده است، از این رو تلاش می کنیم که منطقه به منطقه و حوزه به حوزه این را روشن کنیم که تکلیف سازندگان و مردم برای برج سازی با مشهد روشن شود.

وی در خصوص اینکه در زمینه تعامل شهرداری با آستان قدس نیز هم اکنون این تعامل در حد بسیار مطلوبی است و مسائل و مشکلات در جلسات حل می‌شود، یادآور شد: حتی تولیت آستان قدس هر از چند گاهی جلسه ای برای همدلی و همراهی برگزار می‌کنند تا مسائل شهر برای خدمات رسانی به زائران و مجاوران حل شود.

شهردار اصفهان: مبارزه با معضلات اجتماعی جامعه را با مسائل زیرزمینی روبرو خواهد کرد


قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان با بیان اینکه معضلات اجتماعی در شهرها ایجاد شده و راهکارهای پیش رو درباره این معضلات در جلسات شهرداران قابل حل است، گفت: همچنین می‌توان راهکارهای واحدی برای قانون گذاری یا تصمیم گیری دولت در این جلسات ارائه داد.

وی با ابزار امیدواری از اینکه با محوریت دکتر نجفی بتوانیم این جلسات را تکرار کرده و از تجربیات کلانشهرها برای حل مشکلات و مسائل مشترک استفاده کنیم، افزود: حاشیه نشینی در شهرها، خصوصا شهرهایی که وضعیت آب و هوایی آنها به شدت تهدید کننده است، به عنوان یکی از معضلات جدی تبدیل شده است.

شهردار اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در جلسات شهرداران کلانشهرها در مورد مسائلی همچون حاشیه نشینی بحث کنیم تا راهکاری برای مدیریت آن ها ایجاد شود؛ چراکه مبارزه با معضلات اجتماعی نه تنها آنها را حل نمی‌کند بلکه جامعه را با مسائل زیرزمینی و مشکلات آتی روبرو خواهد کرد.

نوروزی با تاکید بر اینکه در اصفهان به دنبال کوچک کردن دایره مداخلات شهرداری در امور فرهنگی هستیم، ادامه داد: چراکه معتقدیم شهرداری‌ها باید زیر ساخت های امور فرهنگی را فراهم کرده و تسهیل کننده امور فرهنگی باشند. متاسفانه شهرداری‌ها در سال های گذشته مستقیما متولی امور فرهنگی شده اند که نتایج خوبی نداشته است. امیدواریم در سال های آینده سازمان‌های مردم نهاد بتوانند با امکانات شهرداری‌ها، نسبت به ترویج فرهنگ و مسائل این حوزه اقدام کنند.

وی در خصوص اینکه در زمینه ورزشی نیز معتقدیم شهرداری‌ها مسیر اشتباهی رفتند، گفت: امروز اگر شهرداری‌ها به دنبال ورزش های قهرمانی باشند اشتباه است و حتی داشتن سازمان ورزش در راستای اهداف شهرداری‌ها نیست. شهرداری‌ها باید بتوانند سالن های ورزشی و امکانات را برای استفاده بخش خصوصی فراهم کنند تا امر ورزش مسیر خودش را طی کند؛ البته این درباره ورزش همگانی متفاوت است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها باید به شهروندسازی گرایش پیدا کنند. اگر شهروند سازی درست انجام شود، بسیاری از معضلات اجتماعی و مسائلی که در شهرها مشکل آفرین شده است، حل و فصل خواهد شد.

شهردار اهواز: تجمیع عوارض دریافتی شهرداری‌ها در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده


منصور کتانباف، شهردار اهواز در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی بوده که به عنوان پیشانی خدمات رسانی مطرح هستند، اذعان کرد: این در حالیست که عموما درآمد و هزینه آن ها از محل پرداخت های مردم است.

وی با بیان اینکه مجموعه عوارض دریافتی شهرداری‌ها در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده تجمیع شده است، افزود: در هر دوره تصمیمی برای آن گرفته شد تا سهم شهرداری‌ها و کلانشهرها کاهش پیدا کند. امسال هم یکی از سال هایی است که این سهم به صورت اساسی کاهش پیدا کرده و شهرداری‌ها در اداره شهر و موضوعات شهری به مشکل برخورده اند.

کتانباف با بیان اینکه نقش دولت در اداره شهرها را باید تعیین کنیم، یادآور شد: از این رو مقرر شد، جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشیم تا شرایط مطلوب را برای شهرهای بزرگ ایجاد کنیم. آلودگی آب، خاک، هوا و موضوعات زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی به صورت جامع و کامل بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است، هر چند در قوانین دستگاه های مختلفی درگیر هستند. امیدواریم با اصلاح قوانین و مقررات به نتیجه مطلوبی برای اداره بهتر شهرها برسیم.

سرپرست شهرداری شیراز: راه دولت و شهرداری‌ها بیش از ۳۰ سال است که از هم جدا شده است


محمد حسن اسدی، سرپرست شهرداری شیراز درباره اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم کشور در شهرها ساکن هستند، گفت: در شرایط فعلی در و دروازه شهر باز است و هیچ ضابطه ای برای کنترل وجود ندارد؛ از این رو هر کسی که تمایل پیدا کند، می‌تواند در کلانشهرها ساکن شده و از خدمات شهر استفاده کند.

وی در خصوص اینکه راه دولت و شهرداری‌ها بیش از ۳۰ سال است که از هم جدا شده است، اضافه کرد: پس از اعلام خودکفایی شهرداری‌ها، کنترل و نظارتی از سوی دولت صورت نگرفت؛ اگر این جدایی ادامه پیدا کند، کلانشهرها و شهرداری یکی از چالش‌های اساسی و پاشنه آشیل دولت در آینده خواهند بود.

سرپرست شهرداری شیراز درباره اینکه مردم می‌خواهند در یک شهر قابل سکونت و آرمانی زندگی کنند که از نظر محیط زیستی کمترین مشکل و تبعات را داشته باشد، افزود: در صورتی که امروز یکی از چالش‌های اصلی کلانشهرها محیط زیست، ترافیک، آلودگی، درآمد پایدار و مدیریت واحد و یکپارچه شهری است.

اسدی با تاکید بر این موضوع که بیش از ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری‌ها تعریف شده است، اذعان کرد: نهایتا مردمی که در شهر زندگی می‌کنند باید در مقابل خدماتی که از شهر و شهرداری می‌گیرند، بهای خدمات خود را بپردازند و شهرداری‌ها هم خدمت شایسته ای به مردم داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی