بازدید 4213

بی‌اعتباری بسکتبال ایران در سطح بین‌المللی!

افشین رضاپور
کد خبر: ۷۴۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 23 October 2017
نمی‌دانم دختران بسکتبال ایران امروز با سریلانکا بازی می‌کنند یا نه، اما فقط این را می‌توانم بگویم تا همین اندازه هم یک آبروریزی بین‌المللی اتفاق افتاده است. دو تیم ایرانی در دو جام جداگانه، رهسپار رقابت‌های آسیا شدند با این وجود، هر یک از این تیم‌ها استرس و اضطراب تهدید به کنار گذاشتن از رقابت‌ها را به جان خریدند. تهدیدهای مسئولان آسیایی بسکتبال و وعده‌هایی که هر بار از سوی مسئولان ایرانی داده شد، مشکل روی مشکل گذاشت تا این‌که یک آبروریزی در سطح بین‌المللی برای ورزش ایران به‌جا گذاشت.

کمتر از یک ماه پیش و در جریان رقابت‌های بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا، مسئولان آسیایی بسکتبال، یقه تیم پتروشیمی بندرامام(ره) را در این بازی‌ها چسبیدند که بدهی فدراسیون بسکتبال پای شماست و تا آن را پرداخت نکنید حق بازی‌کردن ندارید. این برای دومین‌بار بود که بسکتبال ایران از سوی فیبای آسیا تهدید می‌شد زیرا آن‌ها یک‌بار در جریان رقابت‌های آسیاکاپ در بیروت، مسئولان ایرانی را تهدید کرده بودند در صورت ندادن بدهی 325 هزار دلاری، تیم‌های ایرانی را از مسابقه‌های بعدی کنار خواهند گذاشت.

تهدیدهای فیبا تا قبل از رقابت‌های دختران زیر 16 سال آسیا ادامه پیدا کرد و وعده‌های فدراسیون بسکتبال برای پرداخت بدهی بی‌نتیجه ماند تا این‌که دیروز، سایت اختصاصی رقابت‌های بسکتبال قهرمانی نوجوانان دختر آسیا، نام تیم ایران را از جدول مسابقات حذف کرد. این بدهی مربوط به مسابقه‌های آسیاچلنج است که 14 ماه پیش در ایران برگزار شد و مسئولان آسیایی بسکتبال، بار‌ها هشدار داده بودند تا این‌که دیروز به تیم نوجوانان اجازه حضور در مسابقه‌ها را ندادند. هرچند قرار شد تا پایان زمان تعیین‌شده (دیروز) این بدهی توسط فدراسیون بسکتبال پرداخت شود و شاید تاکنون این مشکل برطرف شده باشد، اما آن‌چه در این میان باقی می‌ماند بی‌اعتبار کردن بسکتبال ایران در سطح بین‌المللی است؛ همین‌طور استرس و اضطرابی که در پس این جریانات تاکنون گریبانگیر تیم‌های ایران به‌ویژه تیم دختران زیر 16 سال شده است.

فدراسیون بسکتبال 14 ماه برای پرداخت این بدهی فرصت داشت؛ حتی گفته می‌شود اعتبارات ریالی این بدهی توسط وزارت ورزش و جوانان پرداخت شده است؛ بنابراین فدراسیون بسکتبال برای رفع ابهامات مالی در این زمینه و به‌جای من بمیرم تو بمیری و التماس به مسئولان آسیایی برای به تعویق‌انداختن بدهی، باید شفاف‌سازی کند.

موضوع بعدی، نظارت وزارت ورزش و جوانان است که به‌نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی کرده. وزارت ورزش‌وجوانان از زمان مسعود سلطانی‌فر که فعالیت‌های مثبتی برای دختران بسکتبالیست انجام داده است تاکنون با چالش‌های بین‌المللی فراوان روبه‌رو بود که بخشی از آن‌ها به بی‌تدبیری مدیریتی در بسکتبال برمی‌گردد. یکی از این چالش‌ها، اشتباه فدراسیون بسکتبال در نام‌نویسی تیم پسران در رقابت‌های سه‌نفره بازی‌های داخل سالن آسیا بود که فرصت حضور این تیم با اشتباه فدراسیون از دست رفت. با تکرار این اشتباه‌ها در سطح بین‌المللی که نظیر آن در دوره ریاست محمود مشحون، کم اتفاق نیفتاده است، جا داشت بعد از سوءمدیریت در فدراسیون بسکتبال بابت پرداخت بدهی این فدراسیون به فیبا، وزارت ورزش‌وجوانان از ابزارهای نظارتی بیشتری استفاده می‌کرد و با نظارت مستقیم روی بدهی فدراسیون بسکتبال از بروز چنین آبروریزی بین‌المللی‌ای جلوگیری می‌کرد. مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال اردیبهشت امسال بعد از ۳۷ سال مجوز حضور بانوان محجبه بسکتبال در میادین رسمی بین‌المللی را صادر کردند. با این اوصاف، حضور تیم بسکتبال نوجوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا بعد از تیم سه‌نفره دختران در بازی‌های داخل سالن آسیا، دومین حضور بین‌المللی بسکتبال بانوان ایران است که بعد از ۳۷ سال انجام می‌شود و البته اولین حضور در رده سنی نوجوانان که امیدواریم به این غائله پیش از بازی نخست این تیم پایان داده شده و شاهد بازی دختران در رقابت‌های هند باشیم.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر