بازدید 18311

خزانه دولت، صدور کارت هوشمند ملی را برای مردم گران تمام می کند!

کارت هوشمند ملی به گفته مسئولین کلید ورود به دولت الکترونیک است و حدود 40 میلیون تن از مردم ایران، فاقد این کارت هستند و باید تا پایان سال 97 برای اخذ آن اقدام کنند. نکته حائز اهمیت در این میان اینکه هزینه تمام شده برای هوشمند کردن کارت ملی 31 هزار تومان است که هزینه بسیار بالایی است. همین موضوع باعث شده تا خیلی از مردم به این موضوع معترض باشند. عمده هزینه صدور کارت هوشمند ملی به خزانه دولت واریز می شود.
کد خبر: ۷۳۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 06 October 2017
کارت هوشمند ملی به گفته مسئولین کلید ورود به دولت الکترونیک است و حدود 40 میلیون تن از مردم ایران، فاقد این کارت هستند و باید تا پایان سال 97 برای اخذ آن اقدام کنند. نکته حائز اهمیت در این میان اینکه هزینه تمام شده برای هوشمند کردن کارت ملی 31 هزار تومان است که هزینه بسیار بالایی است. همین موضوع باعث شده تا خیلی از مردم به این موضوع معترض باشند. عمده هزینه صدور کارت هوشمند ملی به خزانه دولت واریز می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، هفدهم تیر ماه 1396 بود که سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشستی خبری عنوان نمود: طبق دستوری که از سوی هیأت وزیران اعلام شده، اعتبار کارت های ملی صادره از سال 80 تا 89 تا پایان سال 96 است. ابوترابی با بیان اینکه کارت های ملی از سال ۹۷ فاقد اعتبار است، تأکید کرد: مردم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای کارهای اداری از مورخه 18 تیر 96 به دفاتر پست و پیشخوان مراجعه کنند. ابوترابی در خصوص رقم دریافتی از مردم به منظور صدور کارت ملی هوشمند، تصریح کرد: هزینه درخواست کارت هوشمند ملی از تکمیل ثبت نام تا تحویل در سراسر کشور 31 هزار تومان است.

همان گونه که ملاحظه می شود، کل مبلغ هوشمند سازی کارت ملی 31 هزار تومان است. با توجه به اجبار در هوشمندسازی کارت ملی تا پایان سال 96، اگر فرض کنیم یک خانواده 5 نفری قصد هوشمندسازی کارت ملی خود را داشته باشند، باید در مجموع 155 هزار تومان پرداخت کنند که این می تواند بار مالی بسیاری را به یک خانواده پنج نفری تحمیل کند. اما مقصر بالا بودن هزینه تمام شده برای صدور کارت هوشمند ملی کیست؟

از 31 هزار تومن هزینه برای صدور کارت هوشمند ملی 20 هزار تومان هزینه ثبت نام است و طبق مصوبه مجلس به حساب خزانه دولت واریز می ‌شود، 9 هزار تومان در زمان تکمیل ثبت نام توسط دفاتر پیشخوان یا پست اخذ شده، همچنین دو هزار تومان در هنگام تحویل کارت هوشمند ملی دریافت می‌ شود.

بنابراین طبق آنچه اعلام شده است، حدود 65 درصد از هزینه صدور کارت هوشمند ملی به حساب خزانه دولت واریز می شود و مقصر اصلی بالا بودن هزینه تمام شده صدور کارت هوشمند ملی، حساب خزانه دولت است، حال آنکه قیمت صدور یک کارت با بهترین کیفیت و به همراه تراشه، طبق آنچه اعلام شده، 4 هزار و 260 تومان است.

همچنین 9 هزار تومان از مبلغ 31 هزار تومان به دفاتر پیشخوان یا پست بابت ارائه خدمات پرداخت می شود. عمده کاری که دفاتر پیشخوان و پست برای صدرو کارت انجام می دهند، وارد کردن اطلاعات، گرفتن اثر انگشت و گرفتن عکس می باشد. در این بین، گرفتن عکس برای روی کارت ملی شاید بیشترین هزینه را برای دفاتر پیشخوان و پست به همراه داشته باشد. مطابق با مصاحبه جوکاری نماینده و بازرس عکاسان در اتاق اصناف، از آنجا که این کار توسط فردی عادی و نه حرفه ای صورت می گیرد، بنابراین طبق قانون نباید برای آن ارزش ریالی در نظر گرفت و تعیین قیمت برای این گونه افراد نیز جرم محسوب می شود.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه می شود، هزینه صدور یک کارت هوشمند ملی بسیار پایین تر از مبلغ اعلام شده و این هزینه فعلی برای خانوارها با جمعیت بالا، بسیار است و بار مالی بسیاری به آن ها تحمیل می کند و از آنجا که دولت مسئول افزایش سطح رفاه خانوارهاست، بهتر است برای کاهش هزینه تمام شده صدور کارت ملی چاره ای بیندیشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۷۴
البته ناگفته ناند در بند اول پایان سال 97 و در ادامه پایان سال 96 اعلام نموده اید ضمن آنکه مبالغ فوق جهت ثبت و دفاتر در حالی که اگر بخواهید در کافی نت ها یا دفاتر خدماتی ثبت نام کنید باید مبلغ 3000 تومان بابت هر پیش ثبت نام انجام دهید /آیا دفتری در ایران هست که کار پیش ثبت نام را رایگان انجام دهد بنابراین میشود 34000 تومان بماند در جایی هم تا 5000 تومان دفاتر کافی من ها می گیرند .
انشا... که مسئولین بخونن و رسیدگی کنن . هرچند که این قضیه روال شده انگار . هرچند سال یه طرحی برای تعویض کارتی چیزی اجرا میکنن که یه پولی از ملت بگیرن و کسریاشونو از جیب مردم با این بهونه جبران کنن.
..
..
راستی هزینه سند خودور اخرش به کجا رسید؟ اونجا هم هنوز باید ملت پول زور بدن؟؟؟؟؟
یا سلام : از آنجا که یک عکاسی برای راه اندازی وگرفتن مجوز و تجربه عکاسی متحمل زحمات و هزینه زیادی می شود انوقت
طرف با یک دوربین معمولی بدون هیچگونه تجربه یک عکس غبر حرفه ای می ندازه و تمام وکسی نیست که از حقوق عکاسی ها دفاع کنه
این شغل یواش یواش داره از بین میره . تازه عکسی که مشتری میبره دفتر پیش خوان برای شناسنامه هم گزینش می کنند وافراد می فرستند به عکاسی هایی که شفارشی هستند حتی تبلغ او عکاسی هم می کنند بنده خودم عکاس هستم از نزدیک شاهد این ماجرا هستم
زمانی که ارزون بود ثبت نام میکردند ! کلا ملت فقط حرف و شعار میزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
دوست عزیز شما حتما یا کافی نت داری یا دفترخانه دار هستی که سوختی از این گزارش .. من وضع مالی بدی ندارم ولی حاضر نیستم پول زور بدم . آقا من کارت ملی نمی گیریم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
خودشون اجبار می کنن برای گرفتن کارت، پس خودشون هم باید هزینه اونو پرداخت کنن نه مردم
تو زنجان از من بجای 31 هزار 36هزار گرفتن. اعتراض کردم گفتن همینه اگه نمیخوای برو
من هم در اعتراض به مبلغ بالای صدور کارت ملی هوشمند برای دریافت آن اقدام نکردم
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
منم همینطور .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
نزدیک عید که شد باید توی صف یک کیلومتری ثبت نام وایسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
وقتي خواستي بري پول از حسابت برداري بهت گفتن كارت مليت اعتبار نداره مجبور ميشي بري عوضش كني
خدا خیرت بده یارانه مون رو که حذف کردند سهام عدالت هم رو که می خوان حذف کنند دیگه چه بلایی می خوان سرمون بیارن خدا می دونه
مشکل اصلی پولش نیست بلگه دردسرهای گرفتن ان است.کسانی که این قانون را پیش پای مردم گذاشتند باید به همه جوانبش فکر میکردند.شما تصور کنید یک معلول یا بیمار سعب العلاج چگونه میتواند این هفتخوان را طی کند؟بعدشم انگار میخواهند جنایتکار یا جاسوسی را شناسایی کنند.اثر تمام انگشتان،انهم چند بار! عکس مزخرفی که خودشان میگیرند.یکبار برای ثبت نام و بار دوم برای انجام عملیات و بارسوم برای تحویل.یعنی سه روز علافی!درضمن مبلغ هم بیشتر از ۳۱هزارتومان است.
باید رایگان باشد.هر چند سال کمبود بودجه که ماورند از این ط رحها مریزند .مبلغ فوق را ضربدر ۷۰۰۰۰۰۰۰ کن ببین چقدر میشود
چرا مردم نباید عکسشون رو از بیرون بیارن بدن مگه چه مشکلی داره هر کس یک عکس خوب داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
خوب اگر بخواهند از نظر قانونی ارزش داشته باشد نباید دستکاری شده باشد.
اینجوری پول میگیرن بعدش میگن اثرات مثبت برجامه درامد خزانه رفته بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
اون ماهی 45 تومن که می گیری کحا میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
اون ماهی 45 تومن؛ چند برابرشو تو قبوض آب برق گاز تلفن میگیرن تو غصشو نخور
چه تضمینی وجود دارد چه بعد از صدور این کارت نو.بت کارت بعدی نباشه ........همین برنامه برای کارت سربازی هم بود . منبع درامد خوبی شده تعویض کارتها.
5000 تومان هم بابت هزینه برای کسانی که توانایی ثبت نام آنلاین ندارند نیز به این مبلغ اضافه کنید که دفاتر پیشخان (پیشخوان) دریافت می کنند و معطلی 7 ساعته در دفتر پست که یه روز کامل باید وقت بزاری براش
جيب ما و دولت نداره كه!
من 50 هزار تومان پول دادم و 4 ماه طول کشید تا کارت اماده بشه. بدترین قسمتش هم همین عکس گرفتن هستش که شخص عکاس اصلا این کاره نیست و عکس اصلا مناسب چاپ روی کارت نیست اما اصلا براشون مهم نیست
ﻗﻴﻤﺖ ﻳﻪ ﻛﺎﺭﺗﻮ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﻦ ﺩﺭﺳﺖ در ﺑﻴﺎﺭﻥ
ﺑﻌد ﻣﻴﺨﻮاﻥ ....
هیچکدوم از اعضاء خانواده تا بحال اقدام نکرده چون این پول زور نه خدمت . مگه صذدور کارت چقدر هزینه داره و یه خانواده 4 نفره چقدر درامد داره بخواد 120 هزارتومن برای کارتی بده که باز باید شناسنامه را هم همه جا ارائه بدی ؟
مگه کارت قبلی چه استفاده ای داشته تا الان ؟!
مهمترین ماموریت دولت تدبیر انداختن بار مشکلات بر گردن مردم بود.فقط...
من خودم طرفدار این دولت بودم ولی اصلا از عملگردش راضی نیستم. ما اصلا راضی از این اقدامات نیستیم.هزینه ها مال مردم،حقوقهای نجومی و اختلاس و ماموریتهای خارجی و ...مال از ما بهتران....
با سلام.....خانواده ای هشت نفری هستیم...به خدا درامد پایین داریم...هزینه صدور کارت برامون خیلی گران تما م شد. تازه هزینه رفت وامداز روستا به شهر هم اضافه بشه....تابناک تصور کنید چی میشه....
دولت براي خودش درآمد درست ميكنه تازه بعدش هم هرجا بري باز كپي شناسنامه را هم ميخوان، پس كارت ملي به چه درد ميخوره!
اصلا بحث گرون بودن یا ارزون بودن نیست. صحبت اینه که من برای هویت ملی خودم همش باید هزینه بدم. کسی هم نیست بگه این الان آخرین باره یا نه. همش سعی و خطا. هر کس تو دوره خودش میاد یه طرحی میده از جیب مردم. شونصد تا کارت به هزینه ملت صادر کردن. کارت ملی گواهینامه پایان خدمت هر بانک کارت خودش هر اداره کارت خودش هر سازمان کارت خودش کارت سوخت کارت خودرو. همین چند وقت پیش واسه تعویض گواهینامه حدود 85 هزاااار تومن با عکسش شد!!! آخه چرا؟ چرا این همه هزینه؟!!!! کارت ملی هم هرجا 31 تومن گرفت اطلاع بدین بریم اونجا. فقط در خونه مسئولین 31 تومنه. چرا هر ایرانی یه کارت نداره و تماااام؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
برو خود ثبت احوال هزینش با هزینه ثبت نام اینترنتی همش می‌شه 23 تومن. پدرم چون بطور مادرزادی هیچ گونه اثر انگشتی نداره (بااینکه انگشت هاش سالمه و هیچ مشکلی نداره) فقط باید می رفت ثبت احوال. هم هزینش کمتر شد و هم کلا 10 دقیقه طول نکشید . بر عکس دفاتر که حداقل یکساعت باید وقت صرف کرد و 32 تومن هم هزینه کرد.
خوب دولت باید حقوق کارمندانش را از یک جایی تامین کند و ان هر چند وقت یک بار از همین طریق فشار از خودش بر میدارد!!!
آقا اگه جایی 31 تومن میگیره اعلام رسمی بکنید از ما که 34 تومن گرفتن!چندتا دفتر خدمات رو نمیتونیم کنترل کنیم گرون نگیرن بعد انتظار داریم کل بازار رو دولت تحت نظر بگیره تورم ایجاد نشه!
منبع درامد ....!!!!!!!!!!!!!!
هر 5 سال هم باید تمدید بشه!
چند ماه پیش دفتر پیشخوان بابت یک عکس غیر حرفه ای مبلغ ۸ هزار تومان اضافه بر آن مبلغ ۹ هزار تومانی که در این مقاله ذکر شده از بنده دریافت کرد.. جالب اینجاست که بعد از دیدن عکس خودم روی این کارت ، از اینکه بگویم این عکس من است شرم دارم ... یک کودک ۵ ساله با یک موبایل میتوانست عکس بهتری از بنده بگیرد ...
جدای از مبلغ زورگیری شده !!! ، از آنجایی که این عکس هیچ شباهتی به بنده ندارد، امیدوارم روزی مجبور نشوم به مراجع قانونی ثابت کنم عکس روی این کارت متعلق به بنده است !!!
دولت فقط به فکر حقوق آخر ماه مدیران نجومی بگیر خودش چیکار داره مردم چجور زندگی میکنن
این سی و یک هزار تومان فقط هزینه ای است که اداره پست دریافت می کند. علاوه بر آن دفاتر خدمات دولت هم برای پیش ثبت نام بسته به انصافشان مبالغی دریافت می کنند و میرسیم به جایی که اثار انگشت متقاضی در سیستم نباشد و بایستی در هر شهری هستی کفش آهنی بپوشی و دنبال مرکز صدور بگردی با توضیحات فوق هزینه تمام شده برای دریافت کارت برای هر نفر بیش از 120 هزار تومان تمام میشود زیرا هر کس شخصا بایستی این سیکل را تا دریافت طی کند و وکالت قبول نمی کنند.
بزرگ‌ترین‌اشکال که از هزینه هم بالاتر است اینکه چرا باید ۵ سال اعتبار داشته باشد؟
من سال 87 خدمت ام تمام شد. پول تمبر و هزینه صدور کارت پایان خدمت را دادم. توجه بفرمایید 21 ماه خدمت کردم پول دادم کارت گرفتم. چند سال بعد گفتند کارت های پایان خدمت باید تعویض شود. دوباره پول دادم. مث حکایت کارت ملی و تعویض الانش.
سوال من اینه چرا باید چند برای اوراق هویتی پول بدم؟ یکبار کافی نیست؟ اگه دولت دوست داره مدارک هویتی را هرچند سال یکبار عوض کنه مدارک رو گناه من چیه؟ این چرخه تا کی ادامه داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
منم خدمت کردم پول لباس و پوتین و رفت و آمد رو بابای کارگرم میداد
یکی به این پیشخوان ها عکاسی یاد بدهَ اصلا بلد نیستن. قیافه ها رو همه عجق وجق انداختند
يه ٢ تا سوالي كه الان براي من پيش اومده اينه كه دقيقا چيه اين كارت هوشمنده؟ چكار ميكنه اون تراشه هوشش ؟ دوم اينكه اگه مثلا نريم كارت رو عوض كنيم تاريخ انقضاي ايراني بودمون ميرسه و ديگه ايراني نيستيم؟و چرا تاريخ انقضا داره؟ مگه هويت مثه ماستو تخم مرغه كه تاريخ انقضا داشته باشه؟ شانس آورديم هويتمون ماليات بر ارزش افزوده نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
چرا تاریخ انقضا داره؟ خب معلومه .. برای اینکه بعد از منقضی شدن کارت دوباره جیب ملت رو خالی کنن
بلخره کارت های بعد سال 90 از سال97اعتبار داره یا نه؟هرکی داره یه چیزی میگه
حداقل اگر عکس خوبی هم میگرفتن آدم ناراحت نمیشد، از هر کس بپرسی از عکس کارت ملیش ناراضیه
بیچاره یک جوان اگر بخواهد ازدواج کند .نه خانه ای دارد نه کاری و نه ... در این چند سال هیچ خانه ای نساختند .
جالبه تو دفتر پیشخوان ۱۵ بار از من عکس گرفتند و گفتند تایید نشده و دوباره گرفتند و ۷ بار انگشت نگاری از انگشتان هر دو دست که مدت دوساعت فقط برای همین عکس و انگشت نگاری وقت تلف شد . پرسیدند شغلت چیست گفتم کار با کامپیوتر و طراحی و تایپ ، گفتند به همین دلیل شیار های انگشتانت ساییده شده و اسکنر قادر نیست بخوبی اثر انگشت شما را اسکن کند
اين مبلغ ناچيزيه كه دولت از جيب مردم ميگيره بماند مبالغ فروش نفت و گاز. ...سير نميشند
تدبیر پسا برجامی دولت برای پر کردن خزانه.
مگه فقط کارت هوشمند هزینه داره معاینه فنی هم همینه . شناسنامه هم پولیه . وقتی الکی یارانه میده الکی هم پول می گیره .
گرفتن سند هویت اصولا باید رایگان باشد. حتی در آمریکا هم که هزینه همه چیز را از آدم می گیرند، برای صدور برگ های هویت فرزندم چیزی نگرفتند.
۱ _ اولا" مبلغ پرداختی سی و سه هزارو پانصد بوده است نه کمتر.
۲ _ عکس با یک دوربین معمولی بدون نور پردازی توسط یک فرد مبتدی گرفته شده بطوریکه عکس غالب مردم شبیه یک حیوان شده .
۳ _ اینجانب به علت اشتباه دفتر پیشخوان در گرفتن عکس دو باره مراجعه و عکس گرفتم.
۴ _ داشتن کارت ملی چون یک مسئله امنیتی هست باید از طرف دولت رایگان باشد.
خیلی از کارهای دولت همین گونه است. اصلا جای تعجب ندارد.
مثلا یارانه چندین سال است که 45,500 تومان است . اگر قرار بود مردم یارانه را بدهند به دولت الان حدود 200هزارتومان هم بیشتر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
لعنت بر یارانه ی 45 تومنی و ....
عکسش قشنگه
شماچرا خانواده 5نفره را مثال میزنید خانواده 5نفره هم 225هزارتومان در ماه یارانه میگیرند
ايا اداره ثبت واحوال فكرى براى تعويض كارت هاى ملى ايرانيان خارج كشور هم كرده اند
کارت پایان خدمت وکارت ملی و گواهی نامه و شناسنامه و کارت بانکی و کارت بیمه چرا هر کدام رامجزا میدهند برای انکه بابت هر کدام پول بگیرند کسی فکر پول و وقت مردم نیست
سلام. من در هنگام تصویب این طرح و دریافت هزینه از مردم برای صدور کارت هویت، به شبکه 6 در یک گفتگوی زنده در این مورد پیامک دادم و گفتم نباید هزینه آن را مردم بپردازند. زیرا مگر مردم از شما خواسته اند که کارت هویتی آنان هوشمند شود؟ در هیچ جای دنیا این هزینه ها از شهروندان دریافت نمی شود. به نظر می رسد این عزیزان هیچ گونه اطلاعات مدیریتی در اداره کشور ندارند و این باعث تاسف است...
واقعا میرسلیم کار خوبی میکنه که حتی شناسنامه شو عوض نکرده بود
درود بر احمدي نژاد
درود بر احمدي نژاد
من پول زور نمیدم کارت ملی هوشمند هم نمیخوام اگه همه یکصدا باشیم ببینیم میخوان چیکار کنن /ضمنا من دو روز پیش برای تعویض گواهی نامه 75 هزار پیاده شدم کارت پایان خدمت و نمیدونم بقیه ماجراها بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
وقتي خواستي بري پول از حسابت برداري بهت گفتن كارت مليت اعتبار نداره مجبور ميشي بري عوضش كني.
دولت با فشار به مردم هزینه هاش رو تامین میکنه بعد میگه تورم تک رقمی شده نمیگه این مدت چقدر از مشاغل تعطیل شده و رونق بازار و کسب کاهش پیدا کرده همش میخوان سر مردم کلاه بذارن ...
يه كارت با 5 سال اعتبار .....
برای تعویض کارت هوشمند پایان خدمت که با دوندگی بسیار دو سال طول کشید و کلی هزینه و به درد هیچی هم نخورددیگر سراغ تعویض هیچ کارتی نخواهم رفت که جز نقره داغ شدن و علافی نتیحه ا ی ندارد
بهتره ادمها به جای اسم همان شماره ملی داشته باشند .
این موضوع مصداقی از هزاران دلیل می باشد که مهمترین عامل گرانی و تورم خود دولت است.
دولت با این گونه تصمیمات روی اعصاب مردم راه می رود؛ با مرتضی موافق هستم؛ این گونه تصمیمات بیشتر از آنکه دلایل امنیتی داشته باشد، اهداف اقتصادی را دنبال می کند. اکثریت مردم دیگر به هیچ جناحی اطمینان ندارند؛ روحانی انتظار های ملت را برآورده نکرد و تمام سازمانهای زیر مجموعه دولت را مثل ... به جان مردم انداخت.
اتفاقا من ثبت نام اینترنتیشو انجام میدم نفری هزار تومن ولی واقعا کارت هوشمند ملی سر کیسه کردن مردمه آخه چه لزومی داره که هر سال باید به کارهای الکی و دادن پول بیخودی بپردازیم. چرا برای این نوع کارها باید مردم پول بدن؟ خب خودشون انجام بدن بره دیگه. تازه تو کارت هوشمند ملی شماره شناسنامه و کدپستی رو هم درج نمیکنن و هرجا بریم کدپستی از ما میخوان و کپی کارت هوشمند ملی رو با هزار التماس قبول میکنن
یعنی اگر کسی پول نداشت ایرانی نیست؟پس سهم ما از درامدهای وطن برای اثبات هویتمون کافی نیست؟ کارت ملی صادر نکنید میریم سازمان ملل به عنوان بدون کشور از دولت ایران شکایت میکنیم به چرم صلب غیر قانونیه تابعیت اینکار خودش مصداق نقض حقوق بشره
مسخرس، یه دوربین حرفه ای با لنز عالی و درجه یک دستشه نمیتونه عکس نیمه حرفه ای بگیره؛ کلی معطلی درست کردن واسه یه کارت اما خداییش خودشونم این معطلی رو دارن یا مثلا این هزینه رو پرداخت میکنن؟
اونوقت وقتی میگی چرا ۴۰ تومن میگیری میگه همینه که هست خدایی چرا باید هر گوشه یه قیمتی بگیرن اخه معلومه که دارن پول زور میگیرن از مردم مگه ما چه گناهی داریم که تو این وضعیت بجای هواداری از مردم تازه نمک هم رو زخمشون میپاشید ؛ آیا این انصاف است؟ مسولین چرا نظارت نمیکنید پس شما مسول چی شدید؟
اولا ۳۰ت نیست ۴۵ ت گرفتن بعد عکس هم که خودمون میبریم قبول نمیکنن کجا باید گزار داد معلوم نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار