بازدید 67227
۱
تلاش مثبت و قابل تقدیر سازمان میراث فرهنگی؛

غفلت تاریخی ما و چرایی بازنگرداندن آثار و اشیای باستانی ایران+ تصاویر

باید بیان داشت که این حرکت اقدام شایسته و درخور تحسینی است که به رغم انتقاداتی که به عملکرد سازمان میراث فرهنگی هست، نباید آن را از نظر دور داشت...نقش برجسته‌اي از تخت جمشيد در حراج کريستي لندن به قيمت يک ميليون و صد و هشتاد هزار و دويست و هشتاد و چهار دلار به فروش رفت، ایران شکایت کرد اما بهانه اصلي دادگاه اين بود که چرا دولت وقت ايران در اکتبر 1974 که «دنيس برند» نقش برجسته را در يک حراجي نيويورک خريده بود، هيچ واکنشي از خود نشان نداده است؟!
کد خبر: ۷۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳ 22 November 2009

انتشار خبر یافتن بقایای سربازان ایرانی دوره پادشاهی کمبوجیه و واکنش امیدوار کننده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این بارقه امید را ایجاد کرد که موضوع حفظ و بازیابی آثار هویتی ایرانیان به ویژه در حوزه آثار باستانی و نمادهای فرهنگی با جدیت بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی امر پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، پس از خبر انتشار کشف بقایای اجساد سربازان ایرانی در صحرای مصر و پوشش وسیع این خبر توسط رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، آقای بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگاران، از پیگیری و رایزنی‌های سازمان مطبوعش برای گفت‌وگو با مقامات مصری در این باره سخن گفت.

در همین حال، گفته می‌شود حتی بقایی برای تسریع  فرایند گفت‌وگو در باره وضعیت آثار و بقایای اجساد سربازان ایرانی در پی دیدار با مسئول دفتر حفاظت منافع مصر در تهران نیز بر آمده است. باید بیان داشت که این حرکت اقدام شایسته و درخور تحسینی است که علی رغم انتقاداتی که به عملکرد سازمان میراث فرهنگی وجود دارد، نباید آن را از نظر دور داشت؛ البته امید می‌رود این سخنان در مقام عمل نیز با جدیت پیگیری شود.

این گزارش می‌افزاید، به نظر می‌رسد باید در روند بازگرداندن آثار باستانی و اشیاء تاریخی ایران که در بیشتر موزه‌های معروف دنیا پراکنده شده‌اند، بازنگری صورت پذیرد.

برای نمونه، چندي پیش، نقش برجسته‌اي از تخت جمشيد در حراج کريستي لندن به قيمت يک ميليون و صد و هشتاد هزار و دويست و هشتاد و چهار دلار به فروش رفت (سوم آبان سال 1386). ابعاد اين نقش 24 در 31 سانتيمتر است و سر سرباز هخامنشي را به همراه قسمتي از نيزه اين سرباز نشان مي‌دهد. باید یادآور شویم که تصاویر برگرفته از سایت"فایند اینویز" می باشد.

 
نقش برجسته سرباز هخامنشي


در معرفي اين اثر گفته مي‌شد که نقش سربازي است از کاخ خشايارشاه در تخت جمشيد اما با آگاهي سازمان ميراث فرهنگي ايران از اين حراجي و بررسي کارشناسان مشخص شد؛ اين حجاري مربوط به پلکان شرقي کاخ آپاداناست. به تصوير زير که به صورت رايانه‌اي محل قرارگيري اين اثر را در جاي صحيح خود در پلکان شرقي نشان مي‌دهد، توجه کنيد.
 


در ادامه این روند و با شکایت دولت ایران از حراج «کریستی» این اثر از فهرست حراجی خارج شد و دارنده آن آقای «دنیس برند» و سازمان میراث فرهنگی ایران در دادگاه عالی لندن در برابر هم صف آرایی کردند. اما یک پرسش؟ چرا دولت ایران نسبت به آثار دیگری که در سراسر موزه‌های دنیا پراکنده است واکنشی نشان نمی‌دهد؟ پاسخ شاید این باشد: به یک دلیل ساده.

اما دلیلش به نظر می‌رسد که این موضوع باشد؛ بخش اعظمی از این آثار زمانی از ایران خارج شده‌اند که کشور ما فاقد قانونی برای حفاظت و نگهداری آثار ملی و باستانی بوده است و یا بدتر از آن چنین آثار نفیسی با قراردادهای رسمی و رضایت رسمی دولتمردان (به ویژه در زمان سلسله قاجار) به موزه‌ها و مجموعه‌های خارجی راه یافته‌اند و با اینکه تعلق فرهنگی و تاریخی این آثار به ایران مسلم و محرز است، از نظر حقوقی نمی‌توان ادعا یا شکایتی را مطرح کرد؛ اما موضوع این سرباز هخامنشی با نمونه‌های قبلی تفاوتی عمده داشت.

این اثر زمانی از ایران به سرقت رفته یا خارج شده است که به طور قطع، کشور ما دارای قانون عتیقیات بوده است. پلکان شرقی آپادانا در پی حفاری‌های «ارنست هرتسفلد»، باستانشناس آلمانی در سال 1933کشف شده و پیش از آن، ایران قانونی برای حراست و حفاظت از آثار ملی خود در سال 1929به تصویب رسانده بود. اما دریغ که غرض ورزی‌های سیاسی باعث شد که دادگاه عالی لندن مدارک ایران برای اثبات مالکیت اثر را نپذیرد و سر سرباز هخامنشی به فروش برسد. بهانه اصلی دادگاه این بود که چرا دولت وقت ایران در اکتبر 1974 که دنیس برند، نقش برجسته را در یک حراجی نیویورک خریده بود، هیچ واکنشی از خود نشان نداده است. به دنبال این خبر موجی از ناراحتی و اعتراض در میان دوستداران میراث فرهنگی دیده شد. این موضوع انگیزه‌ای شد تا با یاری از اینترنت در موزه‌های معروف دنیا، گشتی بزنیم و دریابیم فروش سر این سرباز در قیاس با آنچه در زمان‌های گذشته روی داده چندان جلوه‌ای ندارد. نخست از موزه‌های اروپایی شروع می‌کنیم. تمرکز من بر آثار سنگی تخت جمشید بوده و نه کل تمدن هخامنشی.

نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه «ارمیتاژ» سن پترزبورگ روسیه ـ اهدایی دولت ایران به این موزه در سال 1935 میلادی

 
سر سرباز هخامنشي در موزه «آرميتاژ»



نقوش سنگي تخت جمشيد در موزه بريتانيا

1- نقش برجسته دو مادي از پلکان شمالي آپادانا
 


2-نقش برجسته ارابه‌ران از پلکان شمالي آپادانا

انتقال از تخت جمشيد در جولاي سال ۱۸۱۱ توسط «رابرت گوردون» از اعضاي هيأت سياسي «سر گور اوزلي». سر اسبان اين نقش توسط سر گور اوزلي به پسرش هديه شد که در سال ۱۹۸۵ موزه «ميهوي» ژاپن آن را خريداري کرد که در جاي خود نشان داده خواهد شد
 



3-نقش برجسته سربازن جاويدان
 




4-نقش برجسته اسفينکس

 


موزه «ميهو» ژاپن

در موزه ميهوي ژاپن دو حجاري از تخت جمشيد  وجود دارد. همان گونه که گفته شد يکي از اين دو ادامه نقش ارابه ران در موزه بريتانياست که موزه "ميهو" درسال ۱۹۸۵ آن را خريده است.

نقش اسبان ارابه در موزه ميهو (ژاپن)
 
سر اسبان ارابه - موزه ميهوي ژاپن


همان گونه که گفته شد، اين نقش ادامه حجاري ارابه‌راني است که در موزه بريتانيا قرار دارد. به تصوير زيرين توجه کنيد.
 
نقش کامل ارابه‌ران


نقش خدمتکار از تخت جمشيد موزه ميهو (ژاپن)
 
قطعات تخت جمشيد در موزه‌هاي ايالات متحده آمريکا

۱-موزه «متروپوليتن» نيويورک

نقش برجسته ملازمين به ابعاد ۶۴ در ۸۶ سانتيمتر، بنياد «هريس بريس بن ديک»
 


قطعات سنگي تخت جمشيد در موزه «بوستون»

۱-نقش برجسته سرباز هخامنشي در موزه «بوستون» به ابعاد ۵۳ در ۴۶ سانتيمتر


 


۲-نقش برجسته يک نجيب زاده مادي و دو هديه آور به ابعاد ۴۵ در ۷۷ سانتيمتر

 


۳-نقش برجسته يک ملازم به ابعاد ۶۹ در ۳۲ سانتيمتر


قطعه سنگي ديگري از تخت جمشيد در موزه «بروکلين» نيويورک


نقش برجسته نگهبان هخامنشي در موزه بروکلين


 
قطعه سنگي ديگري از تخت جمشيد در موزه شهر ديترويت


نقش برجسته يک خدمتکاردر موزه ديترويت
 

قطعات سنگي تخت جمشيد در موزه شرقشناسي دانشگاه شيکاگو


۱-رديفي از شيرهاي غران تخت جمشيد در موزه دانشگاه شيکاگو
 

 ۲-سر ستوني از تحت جمشيد در موزه دانشگاه شيکاگو
 

۳-سر ستون ايوان شمالي کاخ صد ستون-اکنون در موزه دانشگاه شيکاگو
 

۴-سر سنگي گاو نر از جبهه شرقي رواق شمالي کاخ صد ستون-موزه دانشگاه شيکاگو
 
براي درک ابعاد اين مجسمه به تصوير زيرين بنگريد
 

همچنین کتيبه‌اي آجري از خشايارشا و همين طور بخش‌هايي از طاقچه‌هاي سنگي تخت جمشيد در اين موزه هست که متأسفانه تصویری با کیفیت مناسب برای نمایش یافت نشد. همينطور چند نقش برجسته سنگي در موزه استکهلم و به احتمال قريب به يقين در کتابخانه ملي پاريس موجود است.


در همین باره، دکتر میرسنجری عضو هیات علمی دانشگاه  به «تابناک» گفت: در حالی که کشف اجساد سربازان ایرانی هخامنشی در مصر و همزمان مژده انتقال موقت منشور حقوق بشر از لندن به تهران احیای غرور ملی بسیاری از ایرانیان را در سراسر جهان به دنبال داشته، متأسفانه تاکنون توجه به تاریخ تمدن و پیشینه سترگ ملی در ایران در برخی موارد با بی توجهی‌هایی همراه بوده است.

با این حال، خبر مسرت‌بخش واکنش مسئولانه دست‌اندرکاران میراث فرهنگی برای باز گرداندن اجساد فرزندان میهن بعد از 2500 سال نشان دهنده یک تغییر نگرش و آشتی با پیشینه پر افتخار نیاکانمان و افتخارات تاریخی وملی ما بوده است. امید این که در مواردی چون بازسازی و تبلیغ برای خانه زادگاه نظامی گنجوی در روستای «تا» در تفرش، شناساندن، مرمت و احیای آثار هخامنشی در معرض ویرانی در در استان بوشهر، از میان بردن سد مخرب سیوند و ...
به طور منظم تداوم یابد ...

ایشان در ادامه افزود: در اینجا بد نیست به اجمال نظری بیندازیم به کوروش دوم یا کوروش کبیر، بنیانگذار دولت هخامنشی و دیدگاه‌های او؛ پدران کوروش کبیر، «کامبیز»، «کوروش اول»، «چیش پیش»، و «هخامنش» همگی رؤسای قوم پارس بوده‌اند. پس فرمانروا شدن کوروش چندان دور از ذهن نبود؛ اما چرا او مردی متفاوت است؟ دگراندیشی او بیشتر به روش حکومتش باز می‌گردد. بنیانگذار حکومت هخامنشیان زمانی به قدرت رسید که رسم بود، پادشاهان پس از گسترش قلمروی خود یا تمدن و آیین سرزمین اشغال شده را نابود می‌کرد و مردمان آن را وادار به پذیرش مذهب و حتی زبان خود می‌نمودند و یا اگر نمی‌خواستند سرزمین اشغال شده را به قلمروی خود پیوند دهند، پس از غارت دارایی‌ها و گرفتن بردگان مورد نیاز آن را ویران می‌کردند.


«بخت النصر» (با نام اصلی Nebuchadnezzar) پادشاه سرزمین بابل و معاصر کوروش بود. بخت النصر که بسیار مورد علاقه دیکتاتور بغداد بود و صدام حسین همواره خود را با او مقایسه می‌کرد و حتی تندیسی از خود با شباهت زیاد به او در بخش‌های گوناگون عراق نصب کرده بود، کتیبه ای از زمان تسخیر فینیقیه توسط بابلیان از او باقی مانده که در آن چگونگی اشغال فنیقیه توصیف شده که فرهنگ غالب آن روز جهان را به خوبی به تصویر می‌کشد: «...فرمان دادم صدهزار چشم از كاسه درآورند و صدها هزار قلم پا را بشكنند. با دست خودم چشم فرمانده دشمن را درآوردم. هزاران پسر و دختر را زنده زنده در آتش سوزاندم. خانه‌ها را چنان كوفتم كه ديگر بانگ زنده اي از آنها برنخيزد.»

«آشورنسیرپال دوم»، امپراتور دیگری است که تقریبا با هخامنشیان معاصر بود. در کتیبه ای که از این فرمانروای آشور باقی مانده می‌خوانیم: «...شهر را تسخير کردم، 600 تن از جنگجويان را از دم تيغ گذراندم، 3000 اسير را زنده زنده در آتش سوزاندم، همه را کشتم، پوست حاکم شهر را کندم و سپس آنرا بر فراز ديوار شهر پهن کردم...»

اما کوروش دوم زمانی که در واکنش به حمله بخت النصر به ایران، سرزمین بابل را فتح می‌کند، بنا بر روش و منش ایرانی پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک، روشی کاملا متفاوت را در برخورد با کشور مغلوب برمی‌گزیند. در استوانه معروف کوروش که با نام منشور حقوق بشر معروف است و اصل آن امروز در موزه بریتانیا در لندن و نمونه ساخته شده اش در موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) نگهداری می‌شود، او پس از معرفی خود به عنوان کوروش، شاه بزرگ، شاه شاهان، فرزند کمبوجیه... می‌نویسد: «...نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این سرزمین وارد آید. من برده داری را برانداختم. درماندگی‌هایشان را چاره کردم. فرمان دادم همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان را نیازارد. من همه شهرهای ویران را از نو ساختم. همه نیایشگاه‌های بسته شده را گشودم. همه مردمان آواره را به جایگاه‌های خود برگرداندم. خداوند از کارهای من خشنود باشد.»

وی افزود: متفاوت بودن کوروش در زندگی شخصی او هم پیدا است. «زنوفون»، تاریخ نویس یونان باستان در کتاب Cyropaedia در بخشی از وصیت نامه کوروش می‌نویسد: «...پس از مرگ، بدنم را مومیایی نکنید و در طلا و زیور نپوشانید. آن را در خاک دفن کنید تا ذره ذره بدنم خاک ایران را تشکیل دهد.» هرچند زنوفون متهم است که همواره افسانه‌ها را با تاریخ آمیخته، اما دست کم این یک مورد کاملا با واقعیت هماهنگ است. و این گونه بود که کوروش کبیر بنیانگذار پادشاهی هخامنشی در پاسارگاد دفن شد.

در بخشی دیگر از همان کتاب، زنوفون از کوروش نقل می‌کند که «...همواره حامی کیش یزدان پرستی باشید، اما هیچ قومی را مجبور نکنید که از آیین شما پیروی نماید. به خاطر داشته باشید که هر کس باید آزاد باشد تا از هر کیشی که می‌خواهد پیروی کند.» این نقل قول هم در رفتار خود کوروش دیده می‌شود و هم در عملکرد پادشاهان هخامنشی پس از او. چنانکه هخامنشیان پس از تصرف مصر مردم آن سرزمین را در پیروی از آیین، زبان، و فرهنگ خود آزاد گذاشتند. تا جایی که در تاریخ مصر «هخامنشیان» سلسله ای از دودمان فرعون‌های مصر هستند؛ یعنی مصریان، هخامنشیان را نه یک قوم بیگانه که به عنوان بخشی از تاریخ خود پذیرفته‌اند.

 در کتاب‌های مقدس یهودیان (کتاب حضرت داود، کتاب حضرت اشعیاء، و...) کوروش به عنوان فرستاده خدا و رهایی بخش یهودیان معرفی شده است و در قرآن هم از فردی به نام «ذوالقرنین» بسیار تمجید شده که به عقیده بیشتر مورخان غیرعرب و حتی مرحوم آیت‌الله العظمی علامه طباطبائی؛ او همان کوروش دوم هخامنشی است. از همه جالبتر آن که یونانیان باستان که همواره دشمن شماره یک ایرانیان بودند و در تاریخ نویسی خود هیچگاه از تحقیر ایران فروگذار نمی‌کردند، برای کوروش احترام بسیار قایل بودند و به او لقب «بزرگترین پادشاه جهان پیش از اسکندر» را داده بودند...

با این اوصاف، به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید با تغییر استراتژی خود در پیگیری آثار ایرانی در موزه‌های دیگر کشورها نسبت به بازگرداندن این آثار و یا جلب همکاری و دریافت امتیازهایی از موزه‌های یاد شده در راستای تقویت حوزه میراث فرهنگی کشورمان، زمینه را برای معرفی بهتری از ایران و ایرانیان در جهان فراهم سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱
ازمقاله زيباي شمالذت برديم.بهترنيست كمي واقع بين باشيم ؟اينهمه آثار هخامنشي درجاي جاي كشورمان توسط عوامل طبيعي ويا توسط اشخاص بي مسؤليت بعضا" درموزه ها درحال تخريب است .چه كاركرديم؟اگر برخی مسئولين بي مسئوليت كشورمان ازعرضه نگهداري اين اشياء برنمي آيند چه اشكالي دارد كسي درجايي ديگر ازآن حفاظت كند؟
وقتی به این خوبی ازشون محافظت میشه بزارین اونجا بمونه .وقتی خودمون میریم تخت جمشید رو دیواراش یادگاری مینویسیم .نمیدونم چی بگم .من خودم دیدم رو دیواراش پر یادگاری شده
يه فكري براي آثار باستاني داخل كشور بكنيد كه در حال نابودي است .
بسیار جالب و مایه تاسف ایرانیان! ولی در این شکی نیست که آنها خیلی بهتر از آین اثار نگهداری می کنند!
از نويسنده اين مقاله جامع سپاسگزارم. كاش سردبير محترم تابناك در انتخاب مقالات و گرايش به سمت مقالات اينچنيني و علمي و جامع علاقه بيشتري نشان دهند.

در ضمن بد نبود عكس هائي هم از سالن بزرگ ايران در موزه لوور در اين مقاله گنجانده مي شد. انسان متعجب مي ماند از حجم آثاري كه فرانسوي ها در اين موزه جمع كرده اند و به جرات مي توان گفت يكي از غني ترين و بزرگترين سالن موزه لوور متعلق به ايران است. ابعاد ستون هائي از تخت جمشيد كه در اين موزه گذاشته اند چند برابر عكس موجود در اين مقاله است. البته مضر يا مفيد بودن حضور آثار ايراني در اين موزه ها هم جاي تامل دارد.
برخي بر اين باورند كه حضور اشياي تاريخي ايران در اين موزه ها علاوه بر اينكه تبليغي براي گردشگري در ايران است (كما اينكه مصر هم چنين استفاده اي مي كند) به ماندگاري اين آثار هم كمك ميكند. اگر سري به اماكن باستاني ايران بزنيم و تخريب آثار را ببينيم از اروپائي ها بابت نگهداري آثار تاريخي مان تشكر هم خواهيم كرد.
وقتي كه ميخواهند تاريخ را از كتب آموزش و پرورش حذف كنند ؛ بعيد نيست كه اشياء تاريخي را نيز نابود كنند ؛ پس چه بهتر كه در اينجا نباشند .
راستی چه شد جریان چغازنبیل؟
چرا از موزه لوور و آتار فراوان آن چیزی نگذاشته اید برید تمدن ایران عزیز را در آنجا ببینید 9 اتاق متعلق به آتار کشور عزیز ماست
انقدر برای میراثمان ارزش قائلیم که در سراسر تهران یک خیابان هم به نام کورش یا داریوش نیست
به نظر من جاشون هم خیلی خوبه.حداقل بافرهنگ ما آشنا میشن.البته نه اینکه نخواهیم برشون گردونیم یعنی هر وقت توان نگهداری پیدا کردیم
از نویسنده بسیار ممنونم.کار شایسته ای است. روزی پاداشش را به یاری خداوند خواهید گرفت.سپاس بی کرانه
با سلام
ممنون از مقاله بسیار زیبای شما
امیدوارم مسئولین آثار به یغما رفته کشورمان را با تدابیر منطقی به کشور عزیزمان باز گردانند
.
لطفا" از این سری مقالات را بیشتر در سایت قرار دهید و سرنوشت سربازان ایرانی در مصر را همچنان پیگیری فرمائید
با تشکر
اینجانب یک باستان شناس می باشم و معتقدم که اصولا چنین یافته هایی فقط شامل تعدادی زیادی اسکلت می باشد که از منظر کاوش های باستان شناسی دارای ویژگی های خاص خود است و نباید این تصور را داشته باشیم که با کاوش در این محل لایه های فرهنگی دوره هخامنشی و یا آثار معماری بدست خواهد آمد. هنوز صحت و سقم اینکه واقعا اجساد فوق مربوط به دوره هخامنشی است تایید نشده است و بارها شنیده ایم که یک چنین فرضیاتی طرح می شود و بسرعت به دلیلی که دارای استدلال قوی نبوده است بسرعت رنگ باخته است. متاسفانه این موضوع خیلی تبلیغاتی شد بطوری که رئیس جمهور برای پی گیری این موضوع دستور ویژه داد.فرض را برآن نهیم که ما با هیئت های مصری و ایتالیایی چه می خواهیم چگونه همکاری کنیم و انتظار ما چیست و سهم ما از این تحقیق چیست؟ در آوردن اسکلت ها و اجساد کار زیار سختی نمی باشد و باستان شناسان ایتالیایی می توانند همین کار را انجام دهند. یادمان باشد که ذوق زده نشویم و واقعا هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا اینها سربازان هخامنشی هستند یا خیر. 50000 سرباز هخامنشی کم تعدادی نیستند و امید است که واقعا برآوردها صحیح باشد. ایران اگر بخواهد به مصر به منظور کاوشهای محل فوق برود نیاز مند تیمی از انسان شناسان و متخصصین DNA می باشد تا با تحقیق جامع واقعا از لحاظ ژنیتیکی بتواند به تحقق این مهم برآید. در ضمن یادمان باشد که سازمان میراث فرهنگی دارای هیچ متخصص انسان شناسی نیست و این رشته در ایران غریب می باشد.
نکته پایانی که خیلی مهم است این است که آیا سازمان میراث فرهنگی برای حوزه ایران شناسی در خارج اهمیت قائل می شود واگر چنین است چرا روابط بین المللی ایران بطور بی سابقه ای چراغ آن خاموش گشت و تمام علاقمندان به حوزه باستان شناسی ایران را فراری داده اند. امید است که پدیده سربازان هخامنشی یاد آور مسئولیت خطیر سازمان در ارتباط با مقوله باستان شناسی ایران در خارج باشد که فعلا امیدی به آن نیست.
به نظر من تو موزه های معتبر خارج از کشور مثل بریتانیا بهتر مورد استقبال قرار می گیرند جاشون خوبه
هنوز بیشتر مردم ما نمی دونند هخامنشیان قبل از اسلام بودن یا بعد از اسلام!!!
جانم فدای ایران.
مرغ همسايه هميشه غاز بوده بابا چرا ما اصل و ول كرديم به فرع چسبيديم همين آثاري كه الان تو تخت جمشيد هست و خوب حفظ كنيد بقيش پيش كشه آقايان ميراث فرهنگي .ننگ بر ما كه خودمان قدر داشته هايمان را نمي دانيم...
ما كه قرار است پادشاهان را از كتاب درسي حذف كنيم همانبهتر كه آثارشان را هم بدهيم يه جاي درست و حسابي نگه دارند.
آدم میمونه کدوم رو باور کنه حذف پادشان از کتاب درسی یا پیگیری حضرات؟!
فکرکنم میخوان بیارنشون اینجا که در راستای حذف از کتاب درسی نابودشون هم بکنن که دیگه سندی دی دست نباشه!
نویسنده‌ محترم باید سری هم به‌ کرماشان میزد و از طاق بوستان و کتیبه‌ی بیستون او از معبد آناهیتا در کنگاور و.....دیدن میکرد تا به‌ چشم تیز بین خود میدید که‌ از آثار باستانی چگونه‌ با محافظت شده‌ و خواهد شد . همین که‌ خارجیان از آثار ما به‌ خوبی نگهداری میکنند کافی است
به نظر من که اصلا ایرادی نداره . ازشون خوب محافظت میشه و با دقت بررسی میشن . بعد هم خارجی ها با فرهنگ اصیل کشورمون تو کشورهایی که از لحاظ توریستی پر بازدید هستن و ازش زیادی برای توریست ها دارند با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا میشن .
خودم توی شوش کنار یه اسب سنگی 2 متری عکس دارم که سرش چند متریش روی زمین افتاده و داره تخریب میشه .
ملتی که ریشه های خود را انکار کند شاهد توهین بیگانگان خواهد بود منتظر نشستیم تا فیلم موهون 300 را بسازند بعد اعتراض کردیم . اسکندر و چنگیز به ایران حمله کردند و شهرها ویران شد کتابخانه ها آتش گرفت و ... در حالیکه تسخیر ممالک توسط سپاه ایرانیان توام با آبادانی بوده است . نمونه آن لوح افتتاح کانال سوئز است که در حال حاضر در موزه لوور پاریس هم دلیلی است بر افتخار ایرانیان هم دلیلی است بر نام خلیج فارس
نگه داری فرق داره با اینکه اشیا رو بردارند برای خودشون!!!!!!!!!!!دوست نفر اول به مسائل سیاسی هم اینجوری نگاه میکنی؟این کشورها از ناتوانی ما در طول قرن ها استفاده کرده اند و حالا حاضر نیستند پس بدهند.
به نظر من هم چکار برای تخت جمشید کنونی کرده ایم غیر ازاین که از همین اثار باقی مانده نیز جهت کسب درامد استفاده کرده وقدمی در جهت باز سازی وجلوگیری از خرابی ان بر نداشتیم باز هم خدا پدر شان رابیامرزد که از این اثار نگهداری وعظمت وتمدن ایران را به رخ جهانیان میکشانند
دوست عزيز
به جاي واقع بيني بهتر است كه ساده لوح نباشي.
اين آثار به خاطر اهميتي كه دارند جلب تورسيت مي كنند و بالطبع جلب درآمد،
پس چرا اين درآمدها براي ما نباشند ، درحاليكه حق ماست.
از نويسنده مقاله بسيار متشكرم و مي گويم كه چنين هموطناني موجب افتخار ما هستند و از تابناك هم بسيار ممنونم كه مدتي است به اين مسائل اهميت بيشتري مي دهد.

ابتدا بخاطر زحمتی که در جمع آوری این مطالب کشیده اید سپاسگذارم .ولی به نظر من با توجه به بی توجه ای ما ایرانیان و مسئولین نسبت به آثار باستانی کشورمان بهتر است همان دولتهای خارجی آنها را به موزه های خود انتقال بدهندو از آنها در کمال دقت و تخصص نگهداری کنند
اینجانب ،دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی ، از اقدامات اطلاع رسانی و دغدغه های ایران دوستانه سایت تابناک ، مسرور بوده و سپاس خود را اعلام می کنم .
معلومه که این مقاله سفارشی است و محصول لابی بقایی با خبرنگاران . خبرگزاری فارس و رجا و ... چندی پیش ماهیت شورای رسانه ای میراث فرهنگی را فاش کردند . این نوشتار محصول کار آن شورا (خبرنگار استخدامی میراث ) است . از تابناک بعیده !!!!
خوشحالم که جای خوبی نگهداری میشه انصافا ما قدر شناس آنها نیستیم شاید یادتان رفته آقایان می خواهند اسامی پادشاهان ایرانی را از تاریخ بزدایند . فراموش کردید ؟؟؟؟
چو ایران نباشد تن من مباد
قلبم از ناراحتي درد گرفت...معلوم نيست چه بلايي داره سرمون مياد..حيف اين همه آثار نيست كه از دست داديمشون؟؟
درود بر تابناک به دلیل پوشش عالی موضوعات ملی،فرهنگی تاریخی

ایران دوستان عزیز نباید همه چیز را یا سیاه یا سپید ببینند.
نقد اصولی می تواند کار گشا هم باشد.همانگونه که باید کارها و تصمیم گیری های خوب سازمان میراث فرهنگی( مثل پیگیری باز پس گیری یک بخش از تخت جمشید و پیگیری باز گرداندن پرشکوه کالبد سربازان جان بر کف ایرانی هخامنشی از مصر به ایران و...) باید مورد حمایت و تشویق قرار بگیرد ،قصور و سستی های صورت گرفته نادرست (مثل ایجاد سد سیوند و زیر آب بردن غارهای تاریخی تنگه بلاغی،تابودی بقایای جسد کوروش کبیر در به اصطلاح باز سازی پاسارگاد،عدم رسیدگی به منزل نظافی گنجوی در روستای تا در تفرش،نابودی شکارگاه خوسرو پرویز در شهر کرمانشاه و...) مورد انتقاد و بازخواست واقع شود.
آقای بقایی،آقای رحیم مشایی ما چه دوست داشته باشیم چه نباشیم وارث تمدن دیر پای 8000ساله پدرانمان هستیم و نمی توانیم و نباید آن را نادیده بگیریم وانکار نماییم...

جاوید باد فرهنگ کهن و تمدن دیر پای ایران بزرگ
به ایران بازگردانده شود که چه شود؟ در تخت جمشید زیر نور آفتاب و باران و یادگاری نویسی و سد سیوند و... از میان بروند؟ همان بهتر که همان جا بمانند و به خوبی از آن ها نگه داری شود.
درود بر میهن دوستان ایرانی

در پاسخ به افراد ساده اندیشی که مدام تکرار می کنند بگذارید این آثار در همان موزه های خارج بماند متذکر می شوم که آیا این عزیزان به خود اجازه می دهند به طور مثال یادگار های به جا مانده و یا جواهرات قدیمی که از جدشان به ارث رسیده در مکانی و توسط افراد غریبه عرضه و در معرض بازدید و بلیط فروشی غریبه ها قرار گیرد؟؟!!آثار تاریخی ما هم همانند آن است و خروج آثار تاریخی از ایران دیگران را غنی و ما را فقیر تر خواهد کرد(هم از نظر مادی هم معنوی)و جالب توجه است که بر اساس آخرین برآوردها تعداد بازدید کنندگانی که با خرید بلیط به دیدن آثار تاریخی ایران می روند از تعداد تماشاگران زمین های فوتبال در اروپا بیشتر است...
وای بر خود کم بینی ما ایرانیان
تابناک جون، چرایی بازنگرداندن اشیای تاریخی و باستانی مثل خیلی چیزهای دیگه معلوم است!!!
چقدر باید افسوس بخوریم سر این مسائل! چقدر؟؟؟!
ولی از یک طرف هم فکر می کنم اونا بهتر از ما از این اثار باستانی نگهداری می کنند! همین الان هم ما تو کشورمون اثار باستانی در حال تخریب و ...... رو داریم! کسی به دادش نمی رسه!
تمدن جيرفت غارت شدومازماني متوجه شديم كه آثار آنرا درموزه هاي ساير كشورهاديديم اگرعرضه حفظ وحراست از ميراث گذشتگان را نداريم بهتر نيست ديگران از آنها محافظت كنند؟
واقعيتي دردناك وتلخ ولي چرا اجازه بديم آثار فرهنگي ايران كهن ما اينطور به يغما بره حفظ اين آثار يعني حفظ فرهنگ غني ايران
با تشکر ويژه از سايت تابناک که از زمان ورود اينترنت به ايران تا بحال در بين سايت‌هاي معتبر و خبرگزاري‌ها، اولين سايت رسمي‌اي است که چنين مطلب کاملي را؛ هرچند با کپي کامل از يک وبلاگ علاقمند به تاريخ اين کشور؛ نقل کرده‌است.
خوشحالم که بالاخره سايتي پيدا شد و بر ايراني بودن ما هم ... بله، توجه کرد. «حب‌الوطن من‌الايمان»
درواقع معلوم نبود اگر اين آثار در ايران بودند، به اين سالمي وجود داشتند يا در اثر عميات‌هاي عمراني متعدد و زيربنايي و جهت کمک به آينده مترقي کشور از بين مي‌رفتند. در خارج بودن آثار ايران علاوه بر مصون بودن موجب تبلغ تاريخ و فرهنک ايران نيز مي‌شود. وقتي تاريخ خود را حذف ‌کرده و بر اوهام پافشاري، مشخص است چه بلايي بر سر آثار تاريخي مي‌آيد و مي‌آورند.
بعضی‌‌ها شاید فکر میکنند کوروش با وجود اینکه بیش هزار سال قبل از ظهور اسلام زندگی میکرده، باید مسلمان میشده.
حتما دقت كرديد ، قريب به اتفاق آنهائي كه پيغام گذاشته اند معتقدند اگر آثار باستاني ما در همان موزه هاي خارجي بمانند بهتر است چون آنها بهتر از ما از آنها مراقبت ميكنند. آيا اين ننگي براي مسئولين ميراث فرهنگي نيست؟ افو ...
سلام
شما میدونید قسمت اعظم اموال فرهنگی ایران که تو حراجی ها فروخته میشه کاملا قانونیه در زمان سلسله پهلوی و قاجار قانونی وجود داشت که هر باستان شناس خارجی (کشور خارجی) که چیزی رو در ایران کشف می کرد مالک نیمی از اموال مکشوفه می شده و دولت های ایران تیز سند مالکیت به اونها می دادند
همون بهتر كه در موزه هاي معتبر جهان نگهداري شود. يادتون رفته چي بر سر كتيبه خارك اومد؟ يا جام طلايي كه تو موزه ملي مفقود شد؟
ديگران بهتر از ميراث پرافتخار ما نگهداري مي كنند. وااسفا!!
مگر نمي دونيد بسياري از ايرانيهاي وطن پرست!مدعي اند كه گذشته پرافتخار ما ايرانيها ساخته صهيونيستهاست؟! ببينيد سليمي نمين چي ميگه؟ آثار ملي ما را دارند نابود مي كنند شما گله منديد چرا آثار ملي ما تو موزه هاي معتبر دنياست!
حضور محترم آن هموطنی که درباره نام خیابانها در تهران فرموده بودند عرض کنم در تهران منطقه 7 ما بین خیابانهای شریعتی و سهروردی ، بالاتر از عباس آباد خیابانی به نام کورش موجود می باشد ... ان شاء الله که نام آن تغییر نکند همچنین در همین منطقه 7 عزیز مابین خیابانهای عباس آباد و کیهان به موازات سهروردی خیابانی به نام داریوش موجود می باشد
با مقایسه گفتارهای بخت النصر و آشورنسیرپال با کورش کبیر (بنیانگزار رادمردی و بزرگواری) اشک ریختم
به امید دیدن مجسمه کورش کبیر در ورودی همه شهرهای ایران زمین
جاوید بوده و خواهد بود فرهنگ کهن و دیر پای ایران بزرگ
اون ور اب جاشون امن تره .. میاد اینجا از بین میره....


برید نام پادشاهان ایرانی رو از کتاب ها حذف کنید... با اثار شون چه میکنید !
چرا نویسنده یه سری به موزه لوور نزده که یک سالن کامل متعلق به اشیا بسیار بزرگتر و با ارزش تر و صد البته سالم ترایران است نظیر سر ستون ،سربازان هخامنشی و غیره
دست خاندان پهلوی درد نکنه عجب یادگاران تمدنی را به باد داده.
در پاسخ به چند کامنت اول:
واقعا از این احساس تشخص و میهن پرستی و عزت شما احساس غرور کردم. شما ها زیاد بشین کارمون تمومه.
درد اینکه اومدن آثار باستانی ما را بهترین هاشو تیکه تیکه کردن ودزدیدن بردن کمتر اینکه یه عده از خدا بی خبر وطن فروش مهر تعییدی بر کارهای این استعمارگران می زنند!
یاد داستان کتیبه خارک افتادم!
به گفته بسیاری از دوستان همان بهتر که این اشیأ در کشورهای دیگر تحت مراقبت باشند. چرا؟ برای مثال سر ستون مشابه شماره ۲ در دانشگاه شیکاگو در میدان ولی‌ عصر شهر شیراز مگر نبود؟؟ چه چیزها که به سر این سر ستون نیاوردند، حدود ۱۵ سال پیش، نمیدونم آیا مجسمه سر در میدان ولیعصر به کسانی‌ شاخ میزد یا نه‌ ولی‌ از بیخ کنده شد.
ali bood...
خیلی بی وجدانید واقعا

اون زمانی که خاتمی خوشکله زفته بود دانشگاه شیکاگو و زیر همین آثار باستانی با صاحبان موزه ها عکس یادگاری! انداختن چرا یاد آثار باستانی نیفتادید؟

مردشور هر چی نون به نرخ روز خوره
میدونم چاپش نمیکنی ولی همینکه اینو بخونی کفایت میکنه که یه خورده وجدان کور و کرت تکون بخوره شاید چیزی از حقایق دیدی و شنیدی
جهانی شدن تمدن جیرفت را مدیون همین خارجی ها هستیم که مسئولین ما را خبردار کردند. بگذارید این آثار همونجا بمونه خیلی امن تره ما که نه عرضه نداریم حفظ شون کنیم.
Kaamelan, movafegham va bayad tamamie in asaar ra pass gereft, darzemn bayad az aasaar dakhele keshvar ham be nahve monasebi negahdari be amaal biyayad
ما واقعا در نگهداری از آثار فرهنگی خودمان ضعیف عمل میکنیم اما این بدین معنی نیست که خوب بیخیال بهتر است خارجیها از آثار ما مراقبت کنند، این بدین معناست که مسئولین که در برابر ملت سوگند یاد کرده اند بسیار بسیار بسیار بیشتر از پیش در حفظ و نگهداری آثار گرانقدر پدران عزیز و بزرگوار ما و خودشان بکوشند و به این باور برسند که این گوهرها واقعا با خون دل خوردن گذشتگان به دست ما رسیده است.
من از فرانكفورت براي شما اين متن را ارسال مي كنم به نظر من چرا بايد افرادي رابزرگ جلوه داد كه امروز فقط افسانه اي از آنها باقي مانده است. به نظر من مسئولين محترم و فرزندان محترم مسئولين محترم و فاميل هاي سببي و نسبي محترم مسئولين محترم كه سمت هاي لشكري و كشوري را برعهده گرفته اند بسيار برتر از كوروش و داريوش مي باشند و بايد اسامي آنها به كبير ملقب گردد.
اگه یه ملاقه فلفل قرمز می خوردم اینقدر نمی سوختم که این عکس هارو دیدم!! هر چند قبلا تو موزه لوور هم همینقدر سوخته بودم!!
اينقدر متاثر شدم كه نصف عكس ها رو نتونستم ببينم . واقعا ما چي هستيم . كي هستيم. ؟ كارمون شده افراط وتفريط اين درست نيست.
کوروش نقل می‌کند که «...همواره حامی کیش یزدان پرستی باشید، اما هیچ قومی را مجبور نکنید که از آیین شما پیروی نماید. به خاطر داشته باشید که هر کس باید آزاد باشد تا از هر کیشی که می‌خواهد پیروی کند.» ++++++
دزدیدن و آب کردن لوح زرین هخامنشی داریوش در موزه ملی یادتون نره.اگه میرفت خارج بهتر نبود.
يه فكري براي آثار باستاني داخل كشور بكنيد كه در حال نابودي است .
تابناك جان از خبرت ممنونم واصلا توجهي به حرفهاي يك عده كه ميگن نون به نرخ روز خوري و..... نكن به نظر من عالي بود چون اگه نبود يك سري خبرهايي كه امثال شماها ميديد نبود ديگه هيچ كس هم نمي فهميد كه چه اتفاقاتي افتاده وداره ميافته پس با تمام قوا برو جلو( ميدوني شايد اين اتفاقات عمدي است وميخوان ما اصلا از تاريخ وتمدنمون دور بيوفتيم تا يادمون بره كي بوديم وحالا چي شديم وبه چه روزي افتاديم)
فكر ميكنم عوامل طبيعي مثل طوفان و سيل سهم عمده اي در اتقال اين آثار به لندن و پاريس و حراجيهاي دوبي دارد!!!!
حفظ میراث گذشتگان حفظ تاریخ هر ملتی است اهمیت آن صد چندان میشود زمانی که این میراٍث افتخارات بزرگی را با خود بدوش میکشند . اگر این میراث با ارزش و افتخار افرین نبودن تکه تکه های آن الان میلیونها دلار به فروش نمی رفت و این داستان که این اشیاء با ارزش در دنیا پراکنده شده اند حقیقتی بسیار تلخ است .
امیدوارم مسئولان سایت تابناک که این موضوع را بخوبی درک کرده اند همچچنین وصیتنامه داریوش کبیر به فرزندش خشایار شاه را در این سایت درج کند تا همه بدانند چه درسهای بزرگی در این وصیتنامه نهفته و ابرقدرتهای زورگو از روش امپراتوری ایران در آن زمان الگو بگیرند .
ا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل