بازدید 4904
اقتصاد در گذر زمان

از برگزاری دوره نخست انتخابات مجلس تا کنترل بهای نفت توسط رزمندگان ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۳۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 16 September 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

25 شهریور 1285، پس از صدور فرمان مشروطيت و تصميم‏ گيري درباره تاسيس مجلس شوراي ملي، در این روز دوره نخست انتخابات مجلس در تهران و سراسر كشور برگزار شد.

25 شهریور 1332، هندرسن به دولت ايران اطلاع داد طرح جديدي براي حل مسئله نفت تهيه شده كه در آن تقاضاي غرامت از ايران حذف شده است.

25 شهریور 1336، کارخانه قند آبکوه در شهر آبکوه مشهد مورد بهره ‌برداری قرار گرفت. در همان روز برخی جراید در خبر کوتاهی یادآور شدند که با حمل چغندر قند انبوهی به محوطه این کارخانه بهره‌برداری از آن آغاز شده است. به گفته دست‌اندرکاران این اولین کارخانه قندی بود که در‌ آن سال مورد بهره ‌برداری قرار می‌ گرفت و بقیه کارخانه‌ های قند در دست ساخت تا اواسط مهر ماه همان سال (36) مورد بهره ‌برداری قرار می‌ گرفتند. در خبر کوتاه دیگری نیز در همین روز آمده است که در جلسه شورای عالی معادن، با صدور پروانه بهره ‌برداری از معدن کرومیت شمال شرقی شیراز موافقت شد. در این جلسه همچنین درباره معادن سطح ‌الارضی شن و ماسه کرج، معدن سرب در «تن طبس»، سنگ گچ اطراف شیراز و معدن سنگ ساختمانی چنارک شهرستان قم نیز تصمیماتی اتخاذ شده بود. همچنین روز 25 شهریور سال 1336 در خبری کوتاه شرکت چرم ‌سازی تهران به سهامداران خود اعلام کرده بود روز 7 مهر ماه در مجمع عمومی شرکت چرم درباره ادامه کار یا انحلال کار این شرکت تصمیماتی گرفته می ‌شود.

25 شهریور 1365، روزنامه «كريستين ساينس مانيتور» چاپ آمريكا نوشت بهاي جهاني نفت در جبهه جنگ ايران و عراق رقم مي خورد و اين رزمندگان ايراني هستند كه كنترل بهاي نفت را در اختيار دارند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار