بازدید 58703
۹

چرا بازیهای فوتبال اروپایی در کنداکتور تلویزیون قرار می‌گیرند اما پخش نمی‌شوند؟!

در سال اخیر فشار به ماهواره‌ها افزایش یافته و بیم آن می‌رفته که صاحبین کپی رایت بازیهای اروپایی از ماهواره‌ها بخواهند سیگنال صداوسیما را به دلیل نقض کپی رایت حذف کند و یا خسارت نقض کپی رایت را پرداخت کنند که طبیعتاً ماهواره‌ها گزینه اول را انتخاب می‌کردند...
کد خبر: ۷۲۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱ 09 September 2017
پخش نشدن بازی تیم‌های فوتبال لیورپول - منچسترسیتی از تلویزیون و پخش همزمان از چندین سرویس اینترنتی این پرسش را پیش آورد که چرا برای چندمین بار بازیها‌ی فوتبال اروپا در کنداکتور قرار می‌گیرد اما در نهایت یا پخش نمی‌شود یا با بازیها‌ی دیگر جایگزین می‌شود؟
 
به گزارش «تابناک»؛ پخش فوتبال جذاب‌ترین نوع محتوا برای شبکه‌های تلویزیون است؛ از هزینه تمام شده ی ارزان تا باکس‌های آگهی‌های گران، باعث می‌شود صداوسیما تا جایی که توان داشته باشد از پخش بازی‌ها نگذرد و شبکه‌های سه و ورزش حجم بالایی از این مسابقات را پخش می‌کنند اما در ماه‌های اخیر اتفاقات عجیبی رخ داد که اوج آن را امشب با عدم پخش بازی لیورپول - منچسترسیتی شاهد بودیم و گلایه برخی از کاربران را در پی داشت.
 
این اتفاق در حالی رخ داد که بازی لیورپول - منچسترسیتی در کنداکتور تلویزیون بود اما در نهایت بازی رئال - لوانته، جایگزین بازی حساس لیگ برتر انگلیس شد. پیش از این نیز چندین بار بازیهایی که در کنداکتور شبکه‌های تلویزیون اعلام شده بود یا پخش نشد و یا با برنامه‌های دیگر جایگزین شد. با این حال همزمان با این اتفاقات، سایت‌های پخش آنلاین اقدام به پخش همین بازیهایی کردند که در تلویزیون پخش نشد.
 
صداوسیما در گذشته در برخی موارد به سادگی بازیهای لیگ‌های اروپایی را با پوشاندن لوگو سایر شبکه‌های خارجی پخش می‌کرد و طبیعتاً کپی رایت این بازیها خریداری نشده بود، در غیر این صورت تصاویر بدون این لوگوها و دست اول که به سیگنال کلین مطرح است، پخش می‌شد. در سال اخیر فشار به ماهواره‌ها افزایش یافته و بیم آن می‌رفته که صاحبین کپی رایت بازیهای اروپایی از ماهواره‌ها بخواهند سیگنال صداوسیما را به دلیل نقض کپی رایت حذف کند و یا خسارت نقض کپی رایت را پرداخت کنند که طبیعتاً ماهواره‌ها گزینه اول را انتخاب می‌کردند.
 چرا بازیهای فوتبال اروپایی در کنداتور تلویزیوم قرار می‌گیرند اما پخش نمی‌شوند؟!
 
در این شرایط تلویزیون مجبور به رعایت کپی رایت و استفاده از تصاویر دست اول و سیگنال‌های کلین شده است. با این حال پروسه خرید این سیگنال‌ها به شکل طبیعی نبوده، چرا که خرید کپی رایت بازیهای اروپایی به شکل طبیعی و آن گونه که برخی شبکه‌های عربی خریداری کرده‌اند، بسیار گران‌تر از توان شبکه‌های سیماست. بنابراین رویه متفاوتی برای دریافت سیگنال کلین از شرکت‌های صاحب کپی رایت و سیگنال کلین بازیهای اروپایی در نظر گرفته شده و قرارداد متفاوتی نیز منعقد شده است.
 
این شرکت‌ها در مواردی نمی‌توانند شرایط فنی انتقال سیگنال کلین را برای صداوسیما فراهم کنند و به همین دلیل امکان پخش بعضی از بازیها با وجود قرار گرفتن در کنداکتور فراهم نمی‌شود. با توجه به ملاحظات فوق الاشاره، مسئولان تلویزیون توان پوشاندن لوگو و پخش بازی از یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای را نیز ندارند و بدین ترتیب به یک باره بازی رئال-لوانته، جایگزین بازی منچسترسیتی-لیورپول در کنداکتور تلویزیون می‌شود!
 
وب‌سایت‌های پخش آنلاین و آی پی تی ها با توجه به عدم قرار گرفتن ذیل قوانین شبکه‌های ماهواره‌ای، فعلاً مشکلی برای پخش بازی از سایر کانال‌های ماهواره‌ای ندارند و بدین ترتیب در چنین مواقعی از تلویزیون پیش می‌افتند. البته به این وب‌سایت‌ها تاکید شده باید تنها به آی پی‌های ایران سرویس دهند و قرار نیست این تلویزیون‌ها در خارج از قلمرو اینترنت ایران سرویس‌دهی داشته باشند.
 
باید دید در آینده شرایط برای کپی رایت در حوزه اینترنت تا چه میزان دشوار خواهد شد و آیا در سال‌های آینده اتفاقاتی شبیه آنچه در فضای ماهواره‌ای رخ داده، در فضای اینترنت ایران نیز نمود عینی خواهد یافت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۹
یعنی صدا وسیما با این بودجه و درآمد توان خرید چند تا بازی را ندارد یا به مخاطبش اهمیت نمیدهد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
ارتباطی بین مدیران یکی از این وبسایتهای معروف فوتبالی و پس پرده وجود دارد که تمایل دارند انحصار داشته باشتند
یکباره نبوده
از روز قبل هم در سایت ورزش سه خبری از پخش مستقیم این بازی نبود و مشخصه که سیاست صداوسیما در عدم پخش این مسابقات است.
سه بازی بی اهمیت از لیگ اسپانیا و یک بازی از لیگ آلمان اما بازی های حساس لیگ انگلیس پخش نشد
فک کن کل سرگرمی جوون ایرانی همین فوتبالاس اونم نمیتونن پخش کنن
پس اینا سرمایه واسه انجام چه کاری دارن؟! هیچی که نمی‌تونن انجام بدن بودجشون نمیرسه
اونوخ ماهواره هم نمیزارن استفاده کنیم
تکلیف چیه وجدانا
اینطور که ما شنیدیم ، کاپیتان های دو تیم رو بازوبند کاپیتانی لوگوی حمایت از همجنسگرایان رو داشتند
فوق الاشاره ؟!؟! ماذا فاز
بازی لیورپول و سیتی قرار نبود پخش شه قرار بود چلسی و لستر پخش شه که والنسیا و اتلتیک رو پخش کردن
سلام،حالا این تغییرپخش بازی ها به کنار،چرا بااینکه شبکه های دیجیتال اکثرنقاط کشور هست ولی هنوز بعضی جاها موقع پخش فوتبال از شبکه سه و ورزش یا دارن فیلم سینمایی نشون میدن یا مستند؟یعنی همون ماهواره داشته باشیم بهتره واقعا؟؟؟
هیچکس نگفته ماهواره بده خیلی هم خوبه ما تمام بازیها را از آنجا میبینیم صداو سیما هم نمیخواهیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس