بازدید 3815

آغاز مبارزه جدید بین ترامپ و کنگره آمریکا

کد خبر: ۷۲۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 08 September 2017
با آغاز فصل سیاسی جدید در آمریکا، نبرد تازه‌ای بین کاخ سفید و کنگره در مورد سه موضوع مهم سیاست داخلی آغاز شده که نتیجه آن سیاست خارجی واشنگتن در قبال بحران کره شمالی و روابط با روسیه را رقم خواهد زد.

به گزارش تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: آغاز به کار مجدد فعالیت کنگره بعد از بازگشت از تعطیلات تابستانی، با رویارویی جدیدی بین قانونگذاران آمریکایی و کاخ سفید همراه شده است. "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا باید بلافاصله سه تصمیم گیری مهم مربوط به افزایش سطح بدهی دولتی، اصلاحات مالیاتی و مهاجرین غیرقانونی و در رابطه با آن، تامین مالی ساخت دیوار در مرز با مزیک را مطرح کند. با توجه به آنکه رئیس کاخ سفید برای بدست آوردن حمایت در مورد هر یک از این سه موضوع، مجبور خواهد بود تا دست به معامله سختی با کنگره  بزند، اقدامات بعدی دولت آمریکا در رابطه با حل و فصل بحران کره شمالی و چگونگی توسعه روابط با روسیه در بسیاری از موارد به نتیجه این معاملات و تقسیم بندی نیروهای سیاسی در واشنگتن بستگی خواهد داشت.

نخستین هفته کاری کنگره آمریکا که روز سه شنبه آغاز شد، قانونگذاران آمریکایی و قوه مجریه آمریکا را به حل و فصل برخی مشکلات حل و فصل نشده بین آنها بازگرداند که اوضاع داخلی در این کشور و همچنین برخورد واشنگتن در عرصه سیاست خارجی طی چند ماه آینده به نتیجه آن بستگی خواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری نامحبوب و آسیب دیده


در طول تعطیلات تابستانی آسیب جدی به تیم رهبری دونالد ترامپ وارد شده که بزرگترین تلفات آن، برکناری "استیون بنون" مشاور ارشد رئیس جمهوری بود. ضمن اینکه بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر، میزان محبوبیت چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اوایل ماه سپتامبر به کمترین میزان خود رسیده و تنها 39 درصد است، در حالیکه بیش از 56  درصد از سئوال شوندگان آمریکایی عملکرد ترامپ در مقام ریاست جمهوری را مورد تایید قرار نمی دهند. با این وجود کاخ سفید همچنان امید خود را از دست نداده و تلاش می کند شکستهای خود طی چند ماه اخیر را با دستیابی به موفقیت در چند جهت گیری که برای دونالد ترامپ اهمیت اصولی دارد، جبران کند.

ترامپ خود شخصا اعلام کرده که زمان آن رسیده که کنگره کار خود را آغاز کرده و از تلاشهای کاخ سفید برای تغییر فرمان "باراک اوباما" در مورد دفاع از برخی گروههای مهاجرین (افرادی که در آمریکا به «آرزومندان» (dreamers) شهرت یافته اند، حمایت کند. فرمان اوباما در این رابطه در سال 2012 که خارج از چارچوب  کنگره اعمال شد، «اقدامات معلق برای دوران کودکی واردشدگان» (Deferred Action for Childhood Arrivals) یا بطور مخفف «DACA» نام گرفت که بر اساس آن مهاجرین غیرقانونی که در دوران کودکی به آمریکا آمده اند، بطور رسمی این حق را یافتند تا حضورشان در خاک ایالات متحده هر دو سال یکبار تمدید شود.

این در حالی است که به عقیده ترامپ، این فرمان موقعیتهای شغلی صدها هزار شهروند آمریکایی را از بین برده و باید لغو شود. ولی نمایندگان دموکرات حزب کنگره قصد دارند در مقابل این خواسته ترامپ مقاومت کرده و با او مبارزه کنند. بسیاری از جمهوری خواهان نیز هنوز حاضر نیستند فرمان «DACA» را به خاک بسپارند و معتقدند که این مسئله می تواند روی نتیجه انتخابات سال 2018 کنگره تاثیر منفی بگذارد.

باراک اوباما این قصد رئیس جمهوری جدید آمریکا را «شکست خورده و سخت گیرانه» نامیده است. خود مهاجرین «آرزومند» هم در نیویورک تظاهرات گسترده ای در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ براه انداختند.

سرنوشت مسائل به امکان سازش ترامپ و کنگره بستگی دارد


"ویکتوریا ژوراولیوا" کارشناس ارشد بخش سیاست داخلی و خارجی آمریکا در موسسه روابط بین الملل و اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه  معتقد است که ابتکارعمل ترامپ در مورد این فرمان، دقیقا مانند ابتکارعملهای قبلی وی در مورد مهاجرین خارجی، در میان سیاستمداران آمریکایی مورد حمایت زیادی قرار نگرفته است. ضمن اینکه نبرد اصلی در کنگره در حال حاضر بر سر بودجه است و همه چیز بستگی به آن دارد که آیا ترامپ موفق به یافتن زبان مشترکی با کنگره خواهد شد یا خیر.»

آینده این فرمان، تنها موضوع داغ در دستورکار عرصه سیاسی آمریکا بعد از تعطیلات نیست. یکی دیگر از وظایف کنگره لزوم تصمیم در مورد افزایش جریان بدهی دولتی طی چند ماه آینده است که این امکان را به دولت آمریکا خواهد داد تا از کسری بودجه فنی مانعت کند. لازم به یادآوری است که بدهی دولتی آمریکا با آهنگ رشد زیادی در حال افزایش بوده و در آینده نزدیک ممکن است به بیش از 20 تریلیون دلار برسد.

کمتر کسی در واشنگتن تردید دارد که در نهایت تصمیم مثبتی در این رابطه گرفته خواهد شد، ولی این موضوع می تواند بهانه دیگری برای معامله بین کاخ سفید و کنگره آمریکا شده و به اهرم تازه ای برای اعمال فشار بر رئیس جمهور تبدیل شود.   

مسئله تامین بودجه برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک  و اصلاحات مالیاتی نیز همین وضعیت را دارند. هیچیک از این دو موضوع فعلا حمایت مورد نظر ترامپ را در میان نمایندگان کنگره بدست نیاورده اند.

ترامپ قدرت مانور در مسائل مهم بین‌المللی را ندارد


"آندری فدوروف" مدیر مرکز تحقیقات سیاسی در باره آغاز فصل جدید سیاسی در آمریکا به این روزنامه گفته است: «ازسر گیری رویارویی کاخ سفید و کنگره در شرایطی است که آمریکا با بحران جدی کره شمالی و همچنین ادامه تیرگی روابط با روسیه مواجه است و این مسئله سیاست خارجی آمریکا را بیش از پیش به نتیجه مبارزات سیاسی داخلی این کشور و چگونگی تقسیم بندی نیروها در این کشور وابسته کرده است.»

به گفته این کارشناس، اکنون بیش از هر زمان دیگر مشخص شده که دونالد ترامپ عرصه لازم برای مانور دادن در تصمیم گیریها در خصوص مسائل مهم بین المللی را ندارد. هرچند بعید است خود وی هنوز این مسئله را درک کرده باشد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان