بازدید 6137
تشریح اقدامات دیپلماتیک تهران برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار

احتمال اعزام یک هیات ایران به میانمار

سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت تهران در تایلند تلاش کرده تماس‌هایی را با دولت میانمار داشته باشد تا بتواند از طریق جمعیت هلال‌احمر، کمک‌های انسان دوستانه‌ای را برای مسلمانان این منطقه ارسال کند، ولی متاسفانه تاکنون این تماس‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.
کد خبر: ۷۲۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۲ 08 September 2017
سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت تهران در تایلند تلاش کرده تماس‌هایی را با دولت میانمار داشته باشد تا بتواند از طریق جمعیت هلال‌احمر، کمک‌های انسان دوستانه‌ای را برای مسلمانان این منطقه ارسال کند، ولی متاسفانه تاکنون این تماس‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

بهرام قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در طی روزهای اخیر برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار تصریح کرد: تاکنون اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک وسیعی برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار انجام شده و در همین راستا آقای ظریف تماس‌های تلفنی با تعدادی از همتای خود در کشورهای مختلف داشته است.
ارسال دستورالعمل برای نمایندگی ایران درسازمان ملل متحد
این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: در چارچوب این اقدامات دیپلماتیک، دستورالعملی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ارسال شده تا آنها از طریق دیدار و گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل و سفرای کشورهای اسلامی در این نهاد بین‌المللی، وضعیت مسلمانان در میانمار را پیگیری کنند.
تلاش‌های دیپلماتیک برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم میانمار
قاسمی همچنین با بیان اینکه سفارت ایران در تایلند به عنوان سفارت آکردیته در میانمار عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب سفارت ایران در تایلند، تماس‌هایی را با دولت میانمار انجام داده تا این زمینه فراهم شود که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق جمعیت هلال‌احمر به مردم این منطقه ارسال شود اما متاسفانه علی‌رغم تماس‌هایی که با دولت میانمار گرفته شده، تاکنون دولت این کشور مجوزی را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران صادر نکرده است.
وی تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت تا جمعیت هلال‌احمر کشورمان بتواند کمک‌های ایران را به مردم مظلوم این منطقه ارسال کند و در صورتی که چنین مجوزی ارسال شود، هیاتی از نمایندگان وزارت خارجه به همراه این کمک‌ها به میانمار سفر خواهند کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد: براساس دستوری که وزارت خارجه به سفارت ایران در بنگلادش داده است، این سفارت نیز تماس‌هایی با دولت بنگلادش داشته تا زمینه ارسال کمک‌های ایران به آوارگان میانمار فراهم شود.
رایزنی با رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی
بهرام قاسمی همچنین به گفت‌وگوهای ایران با مقامات ترکیه به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: در همین چارچوب رایزنی‌هایی را با دولت آنکارا داشته‌ایم.
یهرام قاسمی در ادامه به بخشی از پیگیریهای پیشین وزارت امور خارجه در مورد وضعیت مسلمانان میانمار اشاره کرد و افزود: آقای ظریف دی ماه ۱۳۹۵ با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آنتونیو گوترش خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده مساله مسلمانان میانمار در مجامع بین المللی و به ویژه سازمان ملل مطرح شود و حساسیت در خصوص شرایط آنها از سطح مسلمانان فراتر رفته و حساسیت تمام مردم جهان و سایر دولت‌ها را نسبت به آن جلب کند.
قاسمی همچنین گفت: وزیر امور خارجه سال گذشته در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.
این دیپلمات ارشد ایران با تاکید بر اینکه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار با جدیت تمام ادامه  خواهد داشت، خاطرنشان کرد: طبق آنچه اعلام شده در روز جمعه بعد از برگزاری نماز جمعه، نمازگزاران در سراسر کشور در حمایت از مسلمانان میانمار و محکومیت کشتارها و جنایت‌های صورت گرفته در آن منطقه راهپیمایی خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، بعداظهر روز پنچ شنبه  نیز وزیر امور خارجه ایران در توییتی با اشاره به ادامه جنایت‌های علیه مسلمانان میانمار تاکید کرد: ما باید اکنون وارد عمل شویم، پیش از آنکه بسیار دیر شود.
محمد جواد ظریف در این ارتباط نوشت: جامعه بین‌الملل هیچ توجیهی برای اجازه دادن به ادامه نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ندارد. ما باید اکنون وارد عمل شویم، پیش از آنکه بسیار دیر شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار