بازدید 8566
به بهانه بازدید نمایندگان از سفارتخانه‌های «سوئیس، فرانسه و چک»؛

نمایندگان محترم! نقاط محروم ایران را دریابید، سرکشی به سفارتخانه‌هایمان در اروپا پیشکش!

مگر محرومیت به خصوص در مناطق مرزی، باعث ایجاد مشکلات امنیتی نمی شود؟ و مگر تلاش برای رفع محرومیت و ایجاد امنیت از طریق قانونگذاری و الزام دولت به رفع مشکلات و محرومیت ها از وظایف قوه مقننه و به طریق اولی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیست؟ چرا به مناطق صفر مرزی نمی روید؟ تا کنون چه تعداد از جوانان مردم در مناطق مرز کشته شده اند و اعضای کمیسیون امنیت ملی چند بار به این مناطق رفته اند؟ چه اندازه مشکلاتشان را حل کرده اند که اکنون فکر سرکشی به سفارتخانه های ایران در فرانسه، سوئیس و جمهوری چک هستند؟
کد خبر: ۷۲۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 04 September 2017
چند سال پیش (سال 1391) و در جریان مجلس نهم یکی از نمایندگان در گفت و گویی صادقانه با یکی از رسانه ها از دلایل تمایل اعضای قوه مقننه برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی و برخی کمیسیون های اقتصادی سخن گفته بود و همین تمایل زیاد اعضای خانه ملت به عضویت در این کمیسیون ها را باعث پرشدن کمیسیون های مذکور و انتخاب ناچارانه دیگر کمیسیون ها توسط نمایندگانی دانسته بود که نتوانسته اند به عضویت کمیسیون امنیت ملی و برخی کمیسیون های اقتصادی درآیند.

به گزارش «تابناک»، هرچند گفت و گوی مذکور با یکی از نمایندگان مجلس نهم بلافاصله از روی خروجی رسانه ای که با او مصاحبه انجام داده بود، حذف و با اصلاح صورت گرفته شده، مجددا منتشر شد، حتی اصلاح برخی نکات این گفت و گو هم به پنهان کردن دلایل تمایل نمایندگان به عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و برخی کمیسیون های اقتصادی مجلس نظیر عمران و صنایع نشد.

چرا نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی علاقه‌مند هستند!

نماینده مذکور در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون فرهنگی گزینه اول شما بود، گفته بود: «گزینه اول من کمیسیون امنیت بود. من دو گزینه داشتم و هر دوی آن‌ها پر شده بود، به همین دلیل به این کمیسیون آمدم.» وی در پاسخ به اینکه چرا کمیسیون فرهنگی در مجلس مشتری نداشت، عنوان کرده بود: «زیرا این کمیسیون هم مانند دیگر کار‌های فرهنگی در مظلومیت است و دستوراتش اجرا و یا اهمیت خاصی به آن داده نمی‌شود و افراد هم می‌گویند برای چه به این کمیسیون برویم وقتی این کمیسیون مورد حمایت رئیس مجلس و مجموعه قرار نمی‌گیرد.»

البته مأموریت ها و سفرهای خارجی و همچنین ایجاد ارتباطات اقتصادی بسیار با مجموعه های صنعتی و اقتصادی هم از دیگر دلایل علاقه مندی نمایندگان به عضویت در کمیسیون های مذکور است. نگاه بخشی و صرف توجه به حوزه انتخابیه، شاید یکی از دلایل اصلی خواسته های نمایندگان به عضویت در این کمیسیون ها باشد، چون نماینده مجلس حتما بخشی از فکر خود را معطوف به این می کند که اگر بتواند فلان اقدام را برای حوزه انتخابیه اش انجام بدهد، می تواند دوره نمایندگی خود را برای یک چهار سال دیگر هم تمدید کند.

همین نگاه شاید باعث این شد که برخی نمایندگان طرحی را آماده کنند که انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی برگزار شود و نگاه نمایندگان از صرف توجه به موضوع حوزه انتخابیه به سطح کلان تر برسد؛ یعنی با نگاه ملی و حداقل استانی خواسته، طرح ها و موضوعات را دنبال کنند.

سفر سه نماینده به سه کشور اروپایی...

مسأله بازدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از «سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مستقر ایران در خارج از کشور» نخست در جریان مجلس نهم مطرح و دنبال شد، اما تا پایان دوره نهم این موضوع عملی نشد تا اینکه اکنون خبرهایی در ارتباط با سفر اروپایی برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شنیده شده است و گفته می شود، بازدید برخی نمایندگان مجلس از سفارتخانه‌ها از کشورهای «سوئیس»، «فرانسه» و «چک» آغاز خواهد شد.

نمایندگان محترم!نقاط محروم ایران را دریابید،سرکشی به سفارتخانه‌هایمان در اروپا پیشکش!

در همین رابطه «سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سسلسله سفر‌های این کمیسیون برای بازدید از برخی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور خبر داد.

وی افزود: برنامه ریزی برای بازدید از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور، مطابق وظایف نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام شده است تا همکاران در این بازدید‌ها حضور پیدا کنند و روند فعالیت سفارتخانه‌ها را بررسی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بازدید از سفارتخانه‌ها امری مهم است تصریح کرد: با این حال، گزارش هایی هم از روند فعالیت سفارتخانه‌ها به این کمیسیون ارسال شده که بر اساس آنها، ما مجموعه‌ای از این سفر‌های نظارتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

می‌خواهیم بر سفارتخانه‌ها نظارت کنیم

نقوی حسینی با بیان اینکه فعالیت‌های تجاری سفارتخانه‌ها به ویژه بعد توافق برجام، امری مهم است بیان داشت: راحتی مردم نسبت به مراوداتشان، توجه به ساختار و انسجام داخلی سفارتخانه‌ها و نحوه فعالیت دیپلماتیک ما از جمله موضوعاتی است که در این سلسله سفر‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این نماینده با بیان اینکه درگام اول از تعداد محدودی سفارتخانه بازدید خواهیم کرد، اظهار داشت: در حال حاضر، یک فهرستی در این زمینه در دست داریم که مطابق آن بازدید از سفارتخانه‌ها را آغاز می‌کنیم.

وی گفت: در صورتی که این سفر‌ها موثر واقع شد، این کمیسیون بازدید از سایر سفارتخانه‌ها را در دستور قرار می‌دهد.

نقوی حسینی تأکید کرد: همچنین پیرامون بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، فهرستی ده صفحه‌ای مشتمل بر آیتم‌های فعالیت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های وزارت امور خارجه تهیه شده است.

فهرست ده صفحه ای سفارتخانه‌ها برای سفر نمایندگان

نقوی‌حسینی در توضیح این فهرست ده صفحه‌ای بیان داشت: این فهرست به جهت ارزیابی از نوع فعالیت سفارتخانه‌ها تدوین شده است و وقتی نماینده‌ای برای بازدید از سفارتخانه‌ای به خارج از کشور مراجعه می‌کند آن را بر اساس اطلاعات دریافتی، تکمیل خواهد کرد.

در همین زمینه، «مرتضی صفاری نطنزی» نماینده مردم نطنز امروز از سفر دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کشور‌های سوئیس و فرانسه در قالب سلسله سفر‌های این کمیسیون جهت بازدید از برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، خبر داد.

وی افزود: این سفر در دو تا سه هفته تعطیلات مجلس انجام خواهد شد. این نماینده مجلس تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بنده و آقای نقوی حسینی قرار است از سفارتخانه‌های سوئیس و فرانسه بازدید کنیم.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تصریح کرد: سفر اعضای این کمیسیون به برخی سفارتخانه‌های خارجی پیرامون وظایف نظارتی و ذاتی کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام می‌شود.

همچنین «اردشیر نوریان»، نماینده مردم شهرکرد و رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از برنامه‌ریزی برای سفر خود به کشور چک در قالب سلسله سفر‌های اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بازدید از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، خبر داد. وی افزود: سفر بنده به کشور چک به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است و فکر می‌کنم در مهرماه انجام خواهد شد.

به چند منطقه محروم حوزه انتخابیه‌تان سر زده‌اید؟

همانطور که در سخنان این سه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ملاحظه می شود، سفر به کشورهای دیگر و بازدید از سفارتخانه‌های خارجی پیرامون وظایف نظارتی و ذاتی کمیسیون مذبور دانسته شده است و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی به طور جدی هم پیگیر انجام این وظیفه نظارتی شان هستند، حال آنکه بهتر است آقایان توضیح بدهند در راستای انجام وظایف نمایندگی شان تاکنون چند بار به محلات مستضعف و فقیرنشین حوزه انتخابیه خودشان سر زده اند؟

نمایندگان محترمی که به دنبال انجام وظایف نظارتی خودشان در خارج از کشور و سفارتخانه و کنسولگری ها و نمایندگی ها ایران در بیرون از مرزهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هستند و اتفاقا مقاصد سفرهای خود را هم از نقاط خوش آب و هوا و دیدنی اروپایی نظیر «فرانسه، سوئیس و چک» انتخاب کرده اند، توضیح بدهند که برای یپیگری عقب ماندگی ها و محرومیت های نقاط محروم و آسیب پذیر کشور تاکنون چندبار متقاضی سفر به این مناطق شده و یا احیانا به این مناطق سفر کرده اند؟

مگر محرومیت به خصوص در مناطق مرزی، باعث ایجاد مشکلات امنیتی نمی شود؟ و مگر تلاش برای رفع محرومیت و ایجاد امنیت از طریق قانونگذاری و الزام دولت به رفع مشکلات و محرومیت ها از وظایف قوه مقننه و به طریق اولی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیست؟ اگر سفر به کشورهای خارجی و بازدید از سفارتخانه ها از وظایف ذاتی کمیسیون و نمایندگان مذبور است بهتر است، اول مشکلات داخلی را رفع کنیم، بعدا اگر به فکر رفع مشکلات در خارج از مرزها افتادیم هم خوب است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۲
سرکشی و بازدید دیگه کدامست !
برای استراحت تشریف میبرند اینها . واقعا جی تاسف هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
و البته با خانواده های مکرمشان
دمت گرم تابناک گل گفتی
حالا حتما باید به سفارت سوئیس و فرانسه سر بزنند؟ سفارت های ما در کشورهای همسایه مثل ترکیه پاکستان، افغانستان عراق که بیشترین حجم مبادلات اقتصادی و مسافرت ایرانی ها رو پوشش می ده، چی؟
چرا نماینده های محترم سفرهای خود را از نمایندگی های ایران در جاهایی مانند نیجر-مالی- گابن گینه، مزار شریف، دمشق، صنعا یا کشورهای آمریکای لاتین شروع نمی کنند؟
دلواپسان سفارتند!!!!!!!!!!!!!!!!!
سفر خارجی برای نماینده ها خوبه، دیدشون بازتر میشه و تاثیرات مثبتی داره.
اما درمورد مناطق محروم آنها بی اطلاع نیستن ولی بنا به دلایل مختلف ،اقدام موثر و قابل توجهی صورت نمی گیرد.
به هر حال بازدید از سفارتهای اروپایی خیلی مهم و حیاتی هست. داخل کشور را که هر کسی می تواند ببیند و مشکلی نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وقتی منافع شخصی مطرح باشد، فرقی نمیکند که اصولگرا باشی. یا اصلاح طلب، یا جز فراکسیون دیگر دم غنیمت است.
یک ریال از پول بیت‌المال که منم توش حق دارم و برای کار افرینی هزینه نمیشه تا منم بتونم شغلی داشته باشم و بتونم باهاش زندگی بگذرانم و بتونم ازدواج کنم ، رو توی اینجور قانون‌ها هزینه کنن راضی نیستم و تابناک خواهشا بگین چطور میشه از این نمایندگان شکایت کرد
من خسته شدم
اگر واقعا دنبال نظارت هستند یک هفته تشریف ببرند وزارت خارجه با الفبای دیپلماسی و ساختار و کارکد سفارت ها آشنا شوند تا بتوانند بازرسی و نظارت کنند. بدون آشنایی که بازرسی و نظارت مفهومی ندارد.
سردبیر و نویسنده ی محترم از موضع گیری و مقاله تان صمیمانه تشکر می کنم . آرمان های انقلاب و تشیع از اشرافیت و خوشگذرانی های دولتی فاصله ی بسیار دارد .
ياد ويزا گرفتن رسايي افتادم!
متاسفم
این جانب بر این باورم که مسافرت نمایندگان مجلس به کشورهای پیشرفته برای کشور نه اینکه ضرر ندارد بلکه بسیار مفید خواهد بود زیرا آنان با دنیایی جدید روبرو میگردند که برای آنان آموزنده است و این آموزش آنان را در رابطه با تصمیم گیری های بهتر و سازنده تر با هدف پیشرفت هر چه بهتر و سریع تر کشور ترقیب می نماید.
باعث تاسفه. دچار دوگانگی شخصیت در سطح ملی شدیم. آقایون سوییس میرید هواشناسی رو چک کنید.
چرا از افغانستان و پاکستان و ...شروع نمیکنن؟؟؟؟
واقعا شرم آوره! ملت در زیر بار فقر و فساد کمر خم کرده
,واقعا جای تاسف دارد کشور و مردمان کشور در جای جای این کشور از مصیبت و نداری و فقر جوانهایش از بیکاری علاف و ویلان و شاید نمایندگان ما سفر به اروپا با بهانه سرکشی به سفارتخانه ها،بعضی از نماینده شورش درآوردند نمیدانند یا خدوشان را زدنند به کوچه علی چپ،به داد مردم برسیر بیشتر مردم گرفتار هستند انهم از نوع سختش چرا شما نظارت بر بازار نمیکنید چرا به به این همه وضعیت اسفبار جامعه رسیدگی نمیکنید رفتید مشکل سفارت حل کنید این که کار وزارت خارجه است چرا شما کار های با اولویت دار کنار گذاشتید
حتما موثر است و حتما جوری برنامه‌ریزی کنند که به هر نماینده چند سفر مناسب به نقاط خوش آب و هوا برسد. ما هم از ناچاری راضی هستیم.
سفارتخانه در عصر ارتباطات ضرورتی نداره. همه ی کارها رو میشه با تلفن و ایمیل و تلگرام و پیامک انجام داد. دیگه چه نیازی به سفیر هست؟
اینها نماینده خودشون و ژن های برتر موجود در خانواده شون هستند!
متاسفانه سمت و سویی که مسولین در سیاست کشور در دست گرفتند همگی در هر سازمان و ارگان فقط منافع شخصی را در بر دارد و بنظر بنده این یک فاجعه هست
چرا به جیبوتی و کونگو و بولکینافاسو و ونزوئلا و ... که با ما روابط دیپلماتیک دارند و دوست و برادر ! هستند نمیروند. چرا به افقانستان و پاکستان و تاجیکستان نمیروند . اصلا چرا میروند؟؟!!
خوب چرا از کشورهای اروپایی شروع کرده اند.لطفا از سفارت کشورهای افریقایی مثل جیبوتی و سومالی و غنا و روآندا شروع کنید.
بنام خدا- واقعا این قبیل اقدامات موجب سرافکندگی ما مردمی است که به این ها رای دادیم.
شما هم زرنکی . چزا به سفارتخانه های افریقا یا افغانستان سر نمی زنید . در ضمن خواب و آرامش کاردارها و سفرا را به میز نید ها
اصلا کار اقای نقوی حسینی نظارت هستش
اما کجاش را خودش انتخاب میکنه
مگه سفارت خانه ها زیر نظر وزارت امورخارجه فعالیت نمیکنن پس چه ربطی به نمایندگان داره .
از راي كه دادم ناراحتم .......
ديگه هيچوقت راي نمي دم
مناطق محروم چی داره که برن؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی