بازدید 5000

مقام آمریکایی: نیکی هیلی سندی علیه ایران ندارد

کد خبر: ۷۲۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸ 01 September 2017
به دنبال گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام، مشاور سیاست خارجی ‏سناتور سندرز گفت نماینده آمریکا در سازمان ملل هیچ اطلاعات و سند معتبری علیه ایران ندارد.‏

به گزارش ایرنا «متیو دوس»، مشاور سیاست خارجی «برنی سندرز» روز پنجشنبه درباره اصرار نماینده آمریکا در سازمان ملل ‏برای بازرسی از مراکز نظامی ایران در صفحه توییتر خود نوشت: هر گونه بازرسی قانونی نیازمند اطلاعات معتبر درباره ‏فعالیت های پنهانی است نه اینکه فقط گفته شود «چرا من نمی توانم به آنجا دسترسی داشته باشم؟». ‏
 
وی اضافه کرد: هیلی هیچ اطلاعاتی در دست ندارد که ارائه دهد‎.‎
 
نیکی هیلی امروز و همزمان با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که مهر تاییدی بر پایبندی تهران به تعهدات ‏قید شده در توافق هسته‌ای بود، گفت: اگر آنطور که مقام‌های ایرانی می‌گویند، بازرسی پایگاه‌های نظامی ایران تنها یک آرزو ‏‏(برای آمریکا) باشد، پایبندی تهران به برجام هم یک خیال و آرزوست‎.‎
 
وی مدعی شد: ایران در حال نشان دادن چهره واقعی خود است. تهران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد عضوی از جامعه ملل ‏باشد که می‌توان از آن انتظار پایبندی به تعهدات بین‌المللی را داشت، یا اینکه می‌خواهد نقش رهبر یک جنبش تروریستی را ایفا ‏کند‎.
 
وی ادامه داد: گرچه حمایت ایران از تروریسم موضوع جدیدی نیست، سخنان رهبر حماس که تهران را بزرگ‌ترین حامی خود از ‏لحاظ مالی و نظامی در نبرد با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) خوانده بود، اعتراف شگفت‌انگیزی به شمار می‌رود‎.
 
هیلی در ادامه اظهارات ادعایی خود گفت: بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت که توافق هسته‌ای با ایران را هم شامل می ‏شود، تهران اجازه صادرات هیچگونه سلاحی را مگر با تایید این نهاد ندارد‎.
 
هیلی مدعی شد: همچنین چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز به دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران برای راستی‌آزمایی ‏فعالیت‌های هسته‌ای این کشور داشته باشد، تهران باید مطابق با تعهدات خود در برجام و پروتکل الحاقی، این دسترسی را به ‏سهولت ایجاد کند‎.
 
خبرگزاری‌های بین المللی گزارش دادند که با وجود فشارهای آمریکا، بازرسان هسته‌ای آژانس نیازی به بازرسی از ‏مراکز هسته‌ای ایران نمی‌بینند‎.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در هشتمین گزارش فصلی خود بار دیگر تایید کرده بود که ایران به تمامی تعهدات ‏خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است‎.
 
بر اساس این گزارش، ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران‎ (LEU) ‎تا تاریخ 21 اوت (30 مرداد) 88.4 کیلوگرم، سطح غنی‌سازی حداکثر ‏‏3.67 درصد و میزان ذخایر آب سنگین 111 تن بوده که هر سه پایین‌تر از حد مجاز تعیین شده در توافق است‎.
 
این سومین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا است که پایبندی ایران به توافق را ‏مورد تایید قرار می‌دهد‎.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل