بازدید 5210

افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا

روز پنجشنبه، قیمت هر دو شاخص نفتی پس از یک هفته کاهش، نهایتا افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت کاهش موجودی آمریکا گزارش شده است. این در حالی ست که در هفته گذشته به دلیل طوفان شدید هاروی و تعطیلی بیش از یک چهارم پالایشگاه های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور، تقاضا برای نفت کاهش یافته بود و در نتیجه قیمت نفت آمریکا به شدت کاهش یافته بود.
کد خبر: ۷۲۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲ 31 August 2017
روز  پنجشنبه، قیمت هر دو شاخص نفتی پس از یک هفته کاهش، نهایتا افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت کاهش موجودی آمریکا گزارش شده است. این در حالی ست که در هفته گذشته به دلیل طوفان شدید هاروی و تعطیلی بیش از یک چهارم پالایشگاه های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور، تقاضا برای نفت کاهش یافته بود و در نتیجه قیمت نفت آمریکا به شدت کاهش یافته بود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۳۶ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۲۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۰۹ دلار صورت گرفت.

این در حالی ست که قیمت آتی بنزین آمریکا از ابتدای طوفان ها تا کنون حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و امروز به گالونی ۲ دلار رسیده است که بیشترین سطح قیمت بنزین از میانه سال ۲۰۱۵ است. در ابتدای طوفان و با تعطیلی بسیاری از پالایشگاه های خلیج مکزیک در روز دوشنبه، شاخص بنزین آمریکا در بازار آسیا ۶.۸ درصد رشد پیدا کرده و گالنی ۱.۷۷۹۹ دلار معامله شده بود.

گلدمن ساکس می گوید که پالایشگاه های آمریکا با ظرفیت تولید روزانه ۴.۱ میلیون بشکه در روز که حدود ۲۳ درصد تولید آمریکا را تشکیل می دهد، به خاطر طوفان هاروی تعطیل شده است. راه اندازی دوباره این پالایشگاه ها در بهترین حالت ۱ هفته یا شاید هم بیشتر زمان می برد.

روز پنجشنبه اداره انرژی آمریکا گفته است که این امکان وجود دارد که ۵۰۰ هزار بشکه از ذخیره نفت استراتژیک این کشور به پالایشگاه ها تخصیص داده شود، تا شاید با این کار بتوان کمبود بنزین را جبران نمود.

طوفان هاروی از شدیدترین طوفان هایی ست که در ۵۰ سال گذشته ایالت تگزاس به خود دیده و این طوفان موجب تعطیلی چندین پالایشگاه و توقف برخی از فعالیت ها در جهت تولید نفت خام شده است. 

در هفته گذشته، طبق آمار رسمی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا که در اواخر چهارشنبه منتشر شد، موجودی نفت آمریکا ۵.۳۹ میلیون بشکه کاهش یافته است و به ۴۵۷.۷۷ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که در روز سه شنبه سازمان نفت آمریکا گزارش داده بود که در هفته گذشته موجودی نفت این کشور ۵.۷۸ میلیون بشکه کاهش یافته است.

ارزیابی خسارات ناشی از این طوفان می تواند منجر به نوسانات بیشتر در قیمت بنزین و نفت شود. بعضی از پالایشگاهها در حال آماده شدن برای از سرگیری فعالیت های خود هستند، اما پیش بینی می شود که باران های شدید تا انتهای روز چهارشنبه ادامه یابد و به خسارات ناشی از سیل فاجعه بار هوستون افزوده شود.

اولیویر جکوب، مدیر عامل شرکت تحلیل نفت PetroMatrix، گفته است: "پالایشگاه های آسیایی باید به شدت فعالیت های خود بیافزایند تا برای پشتیبانی از قیمت برنت، بتوانند کسری براآمده از تعطیل شدن پالایشگاه های آمریکا را جبران کنند."

جکوب اشاره کرده است که هنوز میزان خسارات وارد شده به صنعت نفت ایالات متحده به طور دقیق مشخص نشده است و آسیب های گسترده ای در میدان های نفتی یا خطوط لوله می تواند موجب افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت شود.


منطقه ی طوفان زده، جایی است که پالایشگاه های آن ظرفیت پالایش روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت را داراست و همچنین یکی از مهمترین مراکز برای واردات و صادرات نفت خام می باشد.

انتظار می رود که تولید آمریکا در این هفته کاهش چشمگیری پیدا کند و موجودی این کشور به کمترین حد  خود در سال های اخیر برسد. این امر قطعا برای اوپکی ها نتیجه خوبی خواهد داشت چرا که مدت هاست آن ها در تلاش برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا هستند، اما تا کنون نتوانسته اند آن طور که باید به هدفشان برسند.

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند. اعضای اوضک امیدوارند که با کاهش تولید بتوانند قیمت نفت را افزایش دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی