بازدید 10491
۱

شب ها آسمان مریخ برفی می شود

کد خبر: ۷۲۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 29 August 2017
اگر قرار باشد انسان ها در آينده مريخ را به عنوان سکونتگاه دوم خود انتخاب کنند، احتمالاً بايد هر شب منتظر طوفان هاي برفي باشند؛ البته به گفته دانشمندان اين طوفان هاي برفي (بر خلاف اسمشان) چندان خطرناک نبوده و با طوفان هاي برفي زمين قابل مقايسه نيستند.
به گزارش نییوزویک بر اساس پژوهشي که اخيراً توسط جمعي از دانشمندان فرانسوي و با استفاده از شبيه سازي هاي کامپيوتري انجام شده، به نظر مي رسد در سياره سرخ افت دماي سريع و وزش تندباد هر شب باعث بروز پديده «طوفان برفي» مي شود.

به گفته دکتر «آيمريک اسپايگا» از دانشگاه پيِر و ماري کوري پاريس، برفي که در مريخ مي بارد با برف زمين بسيار متفاوت بوده، و مانند طوفان هاي برفي زمين انباشته نخواهد شد. وي در اين باره مي گويد:
طوفان هاي برفي مريخ بسيار کم خطرتر از طوفان هاي برفي زميني هستند، و مقدار برفي که در اين طوفان ها تشکيل مي شود بسيار اندک است؛ در نتيجه اگر برف به سطح سياره برسد (که ممکن است چنين اتفاقي رخ ندهد) بر خلاف بارش هاي برف در زمين، بيشتر شبيه لايه بسيار نازکي از يخ خواهد بود.
در ضمن برف مريخي در واقع از کريستال هاي بسيار کوچک يخي در ابعاد ميکرومتري تشکيل شده در حالي که روي زمين، دانه هاي برف ابعاد بسيار بزرگتر و شکل هاي پيچيده تري دارند.
البته نکته مهم در پژوهش اخير، محدوديت بارش برف مريخي به شب هاست؛ چرا که در اين زمان ابرهاي مريخي از خود نور فروسرخ ساطع کرده (گرما از دست مي دهند) و اتمسفر سياره را سردتر مي کنند.
کاهش دماي جو نيز با تشکيل لايه هواي سرد روي لايه هواي گرم، جريان همرفتي ايجاد کرده و به همراه بادهاي مريخي، موجب بروز طوفان هاي برفي مي شود که چنين شرايطي در طول روز و با تابش خورشيد به وجود نخواهد آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یعنی یروز میشه رفت پیست مریخ اسکی کرد؟ خدایا ما را از جمله آنها قرار بده. هیچی اسکی نمیشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها