بازدید 8786

اصلاح طلب‌ها همه کابینه را می‌خواستند/ اگر به افراد ضعیف رأی ندهیم، روحانی ضعیف‌تر از آن‌ها را معرفی خواهد کرد!

نگاه دولت به رغم احترامی که برای آن‌ها قائلیم، نگاه جامعی نیست و افراد برگزیده، توانمند نیستند؛ اما تجربه نشان داده که وقتی مجلس به یک ضعیفی رأی نمی‌دهد، روحانی فرد ضعیف تری را می‌آورد. متأسفانه مغز ما در جهت توسعه و پیشرفت کار نمی‌کند و بلافاصله بعد از رد وزیر اول، می‌رویم دنبال لج و لج بازی کردن.
کد خبر: ۷۲۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 12 August 2017
تغییر کابینه و ورود افراد جدید به کابینه، امری معمول در همه دولت‌ها بوده و هر دولتی به تناسب اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده برای خود، تلاش دارد، ترکیب کابینه را به گونه‌ای بچیند که افراد آن، هم پاسخگوی شعارهای داده شده در دوره انتخابات باشند و هم بتوانند در یک مجموعه هماهنگ، نیازها و مطالبات بر زمین مانده مردم در دولت گذشته را برآورده کنند.

به گزارش «تابناک»؛ هنگامی که دوره چهار ساله دولتی به پایان می‌رسد، این انتظار بحق وجود دارد، در صورت استمرار فعالیت دولت قبل، دست کم رئیس دولت با حساسیت خاصی به کابینه خود نگاه کرده و انتخاب‌هایی کند که کمترین چالش و ناهماهنگی را با رئیس‌جمهور داشته و در عین حال، کارآمدترین عناصر برای پیشبرد برنامه‌های کشور باشند.
 
انتقاد نمایندگان از ترکیب وزرای پیشنهادی

سه شنبه گذشته، رئیس‌جمهور، ترکیب کابینه را با ۱۷ عضو، که ۹ عضو آن از دولت یازدهم هستند ـ که در صورت اخذ رأی اعتماد، بار دیگر بر صندلی وزارت خود تکیه خواهند زد ـ به مجلس معرفی کرد که البته در این ترکیب، شاهد هشت عضو جدید هستیم و تکلیف وزارت علوم هم در آخرین لحظات ـ پیش از معرفی به مجلس ـ به روزهای آینده واگذار شد.

اما در این میان، وجود برخی افراد جدید و حتی برخی از اعضای قدیمی کابینه، با موجی از انتقادات از سوی برخی نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی روبه رو شده است. منتقدان بر این باورند که ترکیب انتخاب شده، ترکیب ضعیفی است و می توانست افراد کارآمد بهتری جانشین این افراد شود.

در این باره، سلمان خدادادی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: به نظر، کلیات کابینه خوب است و می توان گفت، تا حدودی نیز قابل دفاع است؛ اما ایده آل نیست. ما ملاحظاتی درباره برخی افراد معرفی شده داریم، ولی خدا را شکر که حدود 50 درصد از کابینه را وزرای قبلی تشکیل می دهند.

وی گفت: زمانی که از وزرای قبلی در کابینه استفاده می شود، نشان از این دارد که وزرا دارای تجربه مدیریتی خوبی هستند و به برنامه هایی که می دهند، تسلط کافی دارند؛ اما در این میان، حدود 50 درصد کابینه تغییر کرده که جای بررسی زیادی دارد!
 
زمانی که یکی حذف می شود، فرد جانشین باید امتیاز بالاتری داشته باشد

این نماینده مجلس افزود: اصلا این را نمی گوییم که این افراد جدید افراد ضعیفی هستند، ولی می توانست بهتر باشد و افراد قوی تری معرفی می شدند. زمانی که قرار است، یکی حذف و فرد دیگری جانشین شود، باید فرد منتخب، از امتیاز بالاتری برخوردار باشد.

وی ادامه داد: توجیه حذف یک فرد به این شکل است که می گوییم، فلان فرد در وزارت خانه نتوانسته است نمره مطلوبی به دست آورد؛ بنابراین، باید جایگزین شود، ولی گذاشتن دستیار فرد حذف شده ـ که در این مدت هم نتوانسته، کاری از پیش ببرد ـ کار درستی نیست و طبیعی است این وزارت خانه ضعیف خواهد شد، زیرا اگر اینها هنری داشتند، با وجود همان وزیر قبلی کار می کردند. حالا یکی پایین تر از قبلی را منصوب کنیم که نمی شود.

وی همچنین یادآور شد: نگاه دولت به رغم احترامی که برای آنها قائلیم، نگاه جامعی نیست و افراد برگزیده، توانمند نیستند؛ اما تجربه نشان داده که وقتی مجلس به یک ضعیفی رأی نمی دهد، روحانی فرد ضعیف تری را می آورد. متأسفانه مغز ما در جهت توسعه و پیشرفت کار نمی کند و بلافاصله بعد از رد وزیر اول، می رویم دنبال لج و لج بازی کردن.

خدادادی گفت: نمایندگان مجلس هم از این قاعده مستثنا نیستند و باید به وزرا کارشناسی شده رأی دهند و به قضیه سیاسی نگاه نکنند، ولی این اتفاق نمی افتد؛ البته رئیس دولت هم در این بخش خوب عمل نکرده است. اگر من جای وی بودم، افراد بهتری را معرفی می کردم.
 
استراتژی روحانی جایگزینی ضعف تر به ضعیف است
 
وی گفت: این گونه نیست که ما با وزیری مخالف باشیم، ولی رأی مثبت به وی ندهیم. به شخصه ممکن است خود من با وزیری مخالف باشم، اما در پایان به وی رأی مثبت بدهم، چون من از پشت پرده خبر دارم و می دانم، اگر به این فرد رأی ندهم، شاید فردای روزی، فرد ضعیف دیگری معرفی شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این استراتژی روحانی است که اگر فرد ضعیف انتخاب نشود، فرد ضعیف تری انتخاب می کند. این را می توان به راحتی در وزارت خانه هایی که وزرای آن عوض شده، دید. بروید و مقایسه کنید، این وزارت خانه هایی که وزرای آنها تغییر کرده، وضعیت قبل و بعد از آنها اصلا قابل مقایسه نیست و گویی این وزارت خانه ها حذف شده اند!

مثلا من یکی را نام می برم؛ شأن آموزش و پرورش ما این نبود، آموزش و پرورش ما یک خانواده بسیار پر اولاد و تأثیرگذاری است، به گونه ای که در تک تک خانواده های ما نمود دارد. این فرد معرفی شده، فرد بسیار خوب و محترمی است، ولی واقعا در سطح وزیر نیست.
این وضعیت زیبنده دوره دوم روحانی نبود و کابینه باید بسیار بهتر از اینها انتخاب می شد؛ اما چیزی که ما انتظار داشتیم، این نبود و امیدواریم، روحانی در روزهای آینده، فکری برای خود و کابینه اش بکند، چون خود او باید با این افراد کار کند.

این نماینده مجلس درباره جناحی بودن کابینه نیز گفت: نگاه جناحی و سیاسی در این کابینه دیده نمی شود. ما در این کابینه اصولگرا، مستقل و اصلاح طلب می بینیم و در کل یک کابینه فراجناحی است. البته اصلاح طلب ها از این موضوع ناراحت هستند، چون فکر می کردند، همه اعضای کابینه را باید به آنها می دادند.
 
قومیت ها در ترکیب کابینه نادیده گرفته شدند
 
وی درباره برخی دیگر از ملاحظات کابینه گفت: متأسفانه دومین موردی که در انتخاب وزرای پیشنهادی نادیده گرفته شده، موضوع اقلیت ها و قومیت هاست؛ برای نمونه، یک زمانی بیش از ده عضو کابینه را ترک ها تشکیل می دادند، ولی این بار یک نفر هم نیست، که این باعث ناراحتی و بدبینی همه ترک زبان ها شده است.
خلاصه آنکه در اینجا کم کاری شده و می توانست همه قومیت ها و استان ها را در این کابینه شرکت دهد تا مردم مناطق مختلف کشور بیشتر احساس مالکیت کنند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر