بازدید 16020

آیا انتقادها از «ساعت پنج عصر» به دلیل دشمنی با مهران مدیری است؟

بدون تردید اگر فیلم «ساعت پنج عصر» توسط یک کارگردان فیلم اولی ساخته شده بود، بی‌رحمی قلم منتقدان دیدنی بود و برای درک نقدهای واقعی، می‌توان به سوابق نقد کارگردان‌های جوان نگریست.
کد خبر: ۷۲۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 09 August 2017
آیا انتقادها از «ساعت پنج عصر» به دلیل دشمنی با مهران مدیری است؟
پس از آنکه انتقادها به فیلم «ساعت پنج عصر» و همچنین شیوه تبلیغات فریبنده این فیلم سینمایی رو به فزونی گذاشت، مهران مدیری به تازگی در یکی از اکران‌های این فیلم، به مخاطبان گفته که علت این انتقادها، دشمنی پنهان با اوست، ولی به انگیزه این دشمنی‌ها اشاره نکرده است؛ اما آیا واقعاً نخستین فیلم مدیری یک اثر درخشان است که دشمنان این چهره علیه اش سنگر گرفته‌اند؟!
 
به گزارش «تابناک»؛ «یک فضایی راه افتاده علیه فیلم، بعضی از مطبوعات، بعضی از سایت‌ها و بعضی از آدم‌ها... دلایلش را هم من می‌دانم چرا. خیلی هاشون مطمئنم فیلم را ندیدند هنوز و چیز می نویسند. یک دشمنی پنهانی وجود داره راجع به این موضوع.... و دلیل این دشمنی ها را می دانم اما توضیحش چون مفصل است، نمی دهم...»؛ این تعابیر توسط مهران مدیری مطرح شده است.
 
کارگردان فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر»، منتقدان اثرش و رویه‌اش را دشمنان پنهان خطاب کرده و در ادعایی بدون سند گفته که بسیاری‌ از این منتقدان، بدون آنکه فیلمش را دیده باشند، نقد کرده اند. او در عین حال در بخشی از همین نشست ادعا کرده که فیلمش کمدی است؛ اما با کمدی‌های مرسوم تفاوت دارد و باید هرکس با تماشایش به این تجربه برسد که او چه اثر بدی ساخته است.
 
تا به اینجا می‌توان تأکید کرد، بی گمان «ساعت پنج عصر»، یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های سینمایی است که تا این مقطع از سال در سینمای ایران اکران شده است. با این حال به نسبت کیفیت پایین این فیلم سینمایی، کمترین نقدها متوجه این اثر بوده است. در واقع بسیاری از منتقدان یا در قبال این فیلم سکوت کرده‌اند و یا حتی در رفتاری خلاف منافع تماشاگران که این جماعت را مرجع خود برای انتخاب فیلم می‌دانند، نقدهایی مملو از تملق را منتشر کرده‌اند که البته باید از تعبیر مدح به جای نقد برای آنها استفاده کرد.
 آیا انتقادها از «ساعت پنج عصر» به دلیل دشمنی با مهران مدیری است؟
 
شمار نقدهایی که برای این فیلم از سوی منتقدان و ناظران در وب‌سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر شده، به سختی به انگشتان دو دست می‌رسد. علت این وضعیت نیز مشخص است. بسیاری از منتقدان اعتبارشان را از همراهی با فیلمسازان در نشست‌ها نقد فیلم یا عکس‌های یادگاری در دیدارها و اکران‌های خصوصی با ستاره‌ها به دست می‌آورند. بنابراین قید نقد فیلم‌های بد ستاره‌ها را می‌زنند و در مدح فیلم‌های خوب کارگردان‌ها می‌نویسند. البته در مواردی برای چهره‌هایی چون مدیری، حتی برای فیلم بدشان نیز نقد مثبت می‌نویسند.
 
این رویکرد علاوه بر خیانت به تماشاگر، خیانت به کارگردان است، چون این تصور خطا را برای فیلمساز به وجود می‌آورد، راهی که رفته صحیح و قابل دفاع است و کارگردان ممکن است همین مسیر اشتباه را ادامه دهد و بیش از پیش آسیب ببیند؛ بنابراین آیکونی چون مهران مدیری نباید نقدها را با تعبیر دشمنی یاد کند، بلکه باید بکوشد با استفاده از همین نقد ـ ولو آنکه به تعبیر مدیری با انگیزه دشمنی نوشته شده باشد ـ به اشتباهات فاحش خود در اولین فیلمش پی ببرد و فیلم دوم را قابل دفاع‌تر بسازد.
 
البته نقدهای هفته‌های اخیر صرفاً متوجه مضمون و فرم «ساعت پنج عصر» نبوده و دعوت پیاپی عوامل این فیلم به برنامه «دورهمی» که سرمایه گذارش همان سرمایه گذار «ساعت پنج عصر» است، نیز نقدهایی مبنی بر استفاده شخصی از آنتن را پیش کشیده بود. شاید این نقدها به زعم مدیری وارد نباشد و او از قدرتش به نحو احسن و به زعم خود، به شکل مشروع استفاده می‌کند؛ اما طبیعتاً منطقی نیست که منتقدان چنین رویه‌هایی دشمن خطاب شوند.
 
بدون تردید، اگر فیلم «ساعت پنج عصر» توسط یک کارگردان فیلم اولی ساخته شده بود، بی‌رحمی قلم منتقدان دیدنی بود و برای درک نقدهای واقعی می‌توان به سوابق نقد کارگردان‌های جوان نگریست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۶
جوگیر شده ایشون...بخاطر مردم این توجه ایجاد شده و بعضی بازیگران متاسفانه ظرفیت لازم را ندارند
به نظر می رسد تابناک کاملا غرض‌ورزانه نه انتقاد که تخریب می کند. انگیزه نامشخص است.
فیلم رو ندیدم ولی تیزر فیلمش نشون میده باید درحد فیلم های ده نمکی یا سریال های خود مدیریه. شاید مثل ده نمکی فیلمش به سریال تبدیل شه تلویزیون شب عید پخش کنه.
افتضاح بود، حيف وقت
کلا اقتدارگرایی و خفه کردن صدای هر گونه مخالفتی در ذات این به اصطلاح ، اصلاح طلبان می باشد ... حالا فرق نداره طرف کی باشه ، فقط کافیه حرفی بزنه که به مزاق اصلاح طلبان خوش نیاد ، اونوقت امانش نمی دهند ...
دشمنی و کینه شما هم از این تیتر مشخص است
شما در این کار نه تخصصی دارید و نه حقی دارید که بخواید یک کارگردان و اثرش را نقد و به خصوص تخریب کنید
همون اوایل اکران هم یادمه تیتر زدید برای تخریب این فیلم
بهتره که به خبرهای دروغین تون برسید و در کاری که به شما ربطی ندارد دخالت نکنید
من این فیلم رو ندیدم پس راجبش نظر نمیدم اما این کار شما توهین به رسالت خبرنگاریه
با اين شيوه فيلم سازى و حاشه سازى در نهايت در سينما جا پاى آقاى ده نمكى مى گذارى مديرى عزيز٠ خودت قضاوت كن و جاى آقاى ده نمكى را در سينماى ايران ببين٠
حیف به پولی که هزینه این فیلم بی ارزش شده
انقدر حسرت خوردم به وقتم که در این فیلم بدرد نخور تلف کردم
من فیلم را دیدم واقعا در حد کارگردان های معروف ایرانی نیست. در حد سریال های خود مدیری هم نبود.
مگه شما کارتون منتقدی سینماست!!!؟؟؟
وظیفه شما مصاحبه با افراد صاحب نظر است نه انتقاد از فیلم!!!
همین که نظرات رو منتشر نمی کنید نشون می ده مهران مدیری درست می گه یا شما!
فیلم ایشون رو متاسفانه و با اصرار همسرم نو سینما دیدم جزو معدود فیلم هایی بود که حتی به احترام هنرمندانش و زحمتشون هم نمیتونستم تا اخر بشینم و وقتم رو تلف کنم واقعا برای استعداد ایشون متاسفم
تا به اینجا می‌توان تأکید کرد، بی گمان «ساعت پنج عصر»، یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های سینمایی است"؟؟؟؟؟؟؟؟
تابی جان غرض ورزی موج می زنه تو مقالت
زنده باد مهران مدیری
مهران مدیری نگفت کار من خوبه یا بده..گفت فیلم رو نکوبونید و اجازه بدید مخاطب خودش فیلم رو ببینه و نتیجه بگیره..شما مثل کشورهای کومونیستی جای مخاطبان تصمیم نگیرید و دیکتاتوری تفکر راه نندازین بذارین آثار دیده بشن و در فضای سالمی نقد بشن..مدیری حرفش اینه
برای یک نوشته سینمایی نمینویسن : به گزارش تابناک
مگه گزارشه ؟!
نمی گویم که از دیدن فیلم در سینمای فاقد کولر لذت بردم ... نقد اجتماعی هم متاسفانه خیلی محسوس وبه جا بود ... ولی دلم به حال سیامک انصاری خیلی سوخت... گیرم که رفیق چند قرنی مدیری باشد اینهمه توسری برای چه ...
واقعا فیلم مزخرفی بود در حد سریالای آبدوخیاری صداسیما هم نبود
سلام وجدانا خود جنابعالی که طرح موضوع نقد فیلم کردی منتقد و سازنده فیلم را زیر سؤال بردی متوجه حرفهای بی نتیجه و بی پایه اساس خودتان شدی دست مریضا منتقدان هم مثل جنابعالی وجودشان موج میزند از بغض و کینه که ما به آن میگویم آدمهای غیری عادی
تاکنون فیلمی به بی مهتوایی و مزخرفی این فیلم ندیدهام
من خودم فیلمو رفتم دیدم .به نظرم فیلم آبرومندیه.علت این همه تعبیرات ناروا رو رو نمی فهمم !!.البته انتظار از مدیری زیاده.
تابناک خوبه....
حتما بايد بروم اين فيلم را ببينم كنجكاو شدم
مهران مدیری ادم کوچکی است که دوست داره خودشو بزرگ نشون بده .
همین قدر که مدیری بر خلاف جو موجود از ابتذال برای خنداندن استفاده نمی کند بسیار ارزشمند است ارزشی که در سینمای مبتذل و بی هویت ما فراموش شده است.
فیلم اعت 5 مهران مدیری فکر کنم درسطح خیلی پایینی بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر