بازدید 9129
گزارشی از سوابق و برنامه‌های سرتیب حاتمی

وزیر پیشنهادی دفاع کیست و برنامه‌اش چیست؟

در کارنامه سرتیپ «حاتمی» در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال و موثری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۱۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 09 August 2017
سرتیپ «امیر حاتمی» متولد سال ۱۳۴۵ استان زنجان است. وی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به عضویت فعال بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس توانست در عملیات مختلف «جنگ تحمیلی» به‌ویژه عملیات غرورآفرین «مرصاد» حضور فعال داشته باشد. او دانش‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش است و مدرک کارشناسی مدیریت علوم دفاعی را کسب کرده است. او همچنین دانش‌آموخته دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در مقطع کارشناسی ارشد نیز است.
وزیر پیشنهادی دفاع کیست  برنامه هایش چیست؟
به گزارش تابناک، در کارنامه سرتیپ «حاتمی» در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال و موثری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود که در همین راستا به جهت نقش‌آفرینی چشمگیر در تأمین امنیت کشور موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی فرمانده معظم کل قوا شده است.
همچنین در سوابق خدمتی وی فرماندهی یگان‌های مستقر در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور موجود است. وی در سال ۱۳۷۷ به دلیل خدمات، شایستگی‌های خدمتی و لیاقت پس از ارتقاء دو درجه ارشدیت با تصویب فرمانده معظم کل قوا به ترفیع درجه سرتیپ دومی نائل و به سمت معاون اطلاعات فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

از مسئولیت‌های مهم امیر حاتمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فرمانده یگان‌های ارتش در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور به مدت حدود ۷۰ ماه‌
معاون اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت حدود ۷ سال
رئیس دفتر روا‌بط بین‌ا‌لملل و رئیس گروه مشاورین عالی فرماندهی کل ارتش ج. ا. ا‌
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح به مدت حدود ۵ سال
جانشین سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری رئیس وقت ارکان و امور مشترک نیرو‌های مسلح به مدت حدود ۲. ۵ سال
مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح سردار سرلشکر دکتر فیروز آبادی رئیس وقت ستاد کل نیرو‌های مسلح در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء ص. (جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دولت یازدهم)
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دولت یازدهم

برنامه و رویکرد‌ها امیر حاتمی برای وزارت دفاع
دولت دوازدهم محصول حماسه آفرینی دیگری از ملت آگاه ایران و حضور ده‌ها میلیونی آن‌ها در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی، در حالی شکل می‌گیرد که دشمنی و مخالفت دشمنان ملت ایران و انقلاب اسلامی با منافع و آرمانهای آن با وجود ناکامی‌های پی در پی به حدی گسترده و آشکار شده که ایرانیان را با هر اعتقاد و موقعیتی در مقابله با آن بسیج کرده است. در دیگر سو، جمهوری اسلامی ایران در مدتی نزدیک به چهار دهه عمر با افتخار خود، توطئه‌های مختلف دشمنان را خنثی کرده و به امنیت مستحکمی دست یافته است.

نگاه به روند دفاعی - امنیتی محیط راهبردی جمهوری اسلامی ایران بیانگر ظهور شکل جدیدی از تهدیدات منطقه‌ای و تروریستی هماهنگ با دشمنان فرا منطقه‌ای است. الزام وضعیت جدید، تحول در مأموریت‌ها و باز آرایی قابلیت‌های دفاعی است که منجر به بروز نیازهای جدید دفاعی شده است. متناسب با چنین تحوالتی، سیاست دفاعی کشور بر بازدارندگی فعال «استوار گردیده تا ثبات امنیتی را که از ضرورت‌های توسعه و پیشرفت کشور است، تضمین نماید. در چارچوب بازدارندگی فعال باید از منظری پیشگیرانه با تهدیدات امنیت ملی در نقطه شروع و گسترش آن مقابله نمود تا عمق راهبردی کشور حفظ گردد. بر این اساس تدبیرجمهوری اسالمی ایران بر مقابله قاطعانه با تهدیدات در نقاط شکل گیری آن حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی خود قرار گرفته است. بی شک نیروهای مسلح به پشتوانه ملت و حمایت همه ارکان نظام به ویژه دولت، با اتکا به ایمان الهی و تحت رهبری و فرماندهی داهیانه مقام معظم رهبری مدظله العالی نقش بی بدیلی در این حرکت پیش رونده و پیش برنده داشته اند، لکن باید با توجه به راهبرد دفاع همه جانبه تلاش کرد تا از تمامی مولفه‌های قدرت ملی در امر تأمین حداکثری منافع ملی و امنیت استفاده نمود.

در این وضعیت، وزارت دفاع و پشتیبانی ن. م. رسالت و وظیفه خطیری دارد که لازم است با درک عمیق از این شرایط و تجزیه و تحلیل آن با تدوین راهبرد و برنامه‌ای جامع در مرحله یکم حلقه‌ی وصل مولفه‌های مذکور بین نیروهای مسلح از یک سو و دستگاههای کشوری از سوی دیگر باشد، همچنین برای تأمین نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی و پشتیبانی نیروهای مسلح و
مأموریت آن‌ها در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و سیاست‌های دولت تدبیر و امیدو با حمایت‌های بی دریغ آن وارد عمل شده و به نحو مطلوبی ادای وظیفه و مأموریت نماید. خوشبختانه هم زمانی دولت دوازدهم با سالهای اجرای برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) موجب استحکام این برنامه خواهد بود.

وزارت دفاع و پشتیبانی ن. م. از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره به اتکای نیروی ایمان و نیروهای متخصص وخبره و مدیران متعهد و شایسته خود، توفیقات روزافزونی در تولید قدرت از طریق دستیابی به فناوری‌های قدرت ساز کسب کرده است.
شرایط متحول و پیچیده منطقه، سرعت پیشرفت علم و فناوری در دنیا به ویژه در حوزه تسلیحاتی که معموال در لبه دانش و فناوری برتر قرار دارد، انگیزه قوی دشمنان و رقبا برای خنثی سازی یا کاهش توان بازدارندگی تسلیحاتی ج. ا. ا. و ...، برخورداری از صنعت پویا، انعطاف پذیر و پیش رونده با پشتوانه قوی خالقیت و نوآوری در دستیابی به برتری و حفظ آن را ایجاب می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان بر پیشرفت‌های گذشته تکیه کرده و از آینده نگری غفلت کرد و این مهم نیازمند پایش و پویش مستمر محیطی، آینده پژوهی، جذب و حفظ استعدادهای نخبه و برتر و بکارگیری آنها، کارآمدسازی مدیریت، ارتقای بهره وری، چابک سازی سازمان و استفاده از ظرفیت‌های کشور به ویژه دانشگاه ها، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان بعنوان همکار می‌باشد که در جهت گیری‌های برنامه و در ادامه تشریح گردیده است.

مبانی مورد استفاده در این برنامه شامل تدابیر مقام معظم رهبری، قانون اساسی، اهداف و راهبرد‌ها و اولویت‌های دولت، محورهای چشم انداز ۲۰ ساله کشور و نیروهای مسلح، سیاست‌های کلی نظام، قانون وزارت دفاع، قانون برنامه پنج ساله ششم، اسناد راهبردی نیروهای مسلح و وزارت دفاع، نقشه جامع علمی کشور بوده که با تجربیات سازمانهای تابعه وزارت دفاع و تجزیه و تحلیل‌های محیطی، آینده پژوهی، ارزیابی نیازهای امروز و آینده نیروهای مسلح و نقد و بررسی روندهای موجود ادغام و تدوین گردیده است و امید است برنامه حاضر در یک بستر الزم و فرصت مناسب با هماهنگی دولت و همکاری ستاد کل ن. م. موجبات هم افزایی در برنامه‌های جامع کشور را فراهم آورد. 

او در بخشی از برنامه خود با زیر عنوان جهت گیری، اهداف و اولویت‌ها نوشته است:
 ۱ -دستیابی به اولویت‌های راهبردی موثر در اقتدار دفاعی در حوزه های فناوری، سامانه های دفاعی از جمله:هواپیماهای جنگنده سنگین، نسل جدید پهپاد‌ها، جنگنده اموزشی، افزایش قابلیت و رادار گریزی موشک ها، توسعه سامانه‌های پدافندی، طراحی و تولید شناورهای سنگین و نیمه سنگین، تقویت حوزههای راداری، مخابراتی، الکترو اپتیکی، سایبری و جنگال، تجهیزات و تسلیحات ضد عملیات تروریستی و جنگ‌های شهری، بومی سازی مواد و رفع گلوگاه‌های فناورانه و...
 ۲ -معماری شبکه صنعت دفاع و مدیریت فعالانه شراکت راهبردی آن از طریق هدفگذاری و تعریف برنامه حول زنجیره ارزش دفاعی در کل ظرفیت‌های ملی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان و همکار
 ۳ -شفاف سازی فضای اقتصادی شرکت‌های تولید کننده تجهیزات دفاعی و نظامی
 ۴ -ایجاد، نوسازی و متناسب سازی زیرساختهای صنعتی و تحقیقاتی صنعت دفاعی با رویکرد شبکه محور در پاسخ دهی به نیاز نیروهای مسلح
 ۵ -بکارگیری ظرفیتهای صنعت دفاعی در توسعه ملی و ایجاد قطب صنعت راهبردی ملی با اتکا بر شایستگی‌های کلیدی صنعت دفاعی در حوزههایی مانند انرژی، حمل و نقل و ارتباطات
 ۶ -سامان دهی فعالیتهای اقتصادی غیردفاعی در چارچوب برنامه اجرایی اقتصاد مقاومتی کشور
 ۷ -تدوین نقشه راه برای مشارکت پذیر کردن جامعه علمی کشور در طراحی و تولید نیازهای دفاعی و امنیتی
 ۸ -توسعه صادرات فناوری، خدمات فنی و مهندسی و محصولات دفاعی با محوریت شناسایی و تامین نیازهای تسلیحاتی
و فناوری کشور‌ها و گروههای هم پیمان و دوست
 ۹ -ارائه خدمات تامین اجتماعی مؤثر به منظور ارتقا سطح معیشت و سلامت نیروهای مسلح اعم از شاغل و بازنشسته
 ۱۰ -مدیریت هوشمندانه روابط دفاعی در راستای سیاست دفاعی ج. ا. ا. بر محور ایجاد بازدارندگی فعال و حمایت از متحدان.
مشارکت راهبردی با دوستان و شرکای بین المللی در تحقق منافع مشترک و مقاومت در برابر تنش‌ها و تهدیدهای رقبا و دشمنان
 ۱۱ -پایش مستمر و اقدام فعاالنه و پیشگیرانه در فضای بین الملل در جهت کاهش چالشهای پیش روی حرکت دفاعی کشوردرسطح بین المللی و جلوگیری ازشکل گیری محدودیتهای حقوقی در قالب معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی  و ارتقاء قابلیتهای دیپلماسی عمومی در جهت تبیین مشروعیت حرکت دفاعی ج. ا. ا. 
۱۲ -پشتیبانی الزم به منظور استقرار مطلوب نیروهای مسلح مطابق با طرح آمایش دفاعی  
 ۱۴ -نیل به سازمان پایدار، نوآور و پاسخگو در جهت کمک به تامین دفاع و امنیت کشور با حداقل هزینه در چارچوب اقتصاد مقاومتی
 ۱۵ -توسعه تعامالت نیروهای مسلح با قوای سه گانه و افزایش هماهنگی و همدلی در جهت تولید قدرت دفاعی
 ۱۶ -ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح در بین مردم


متن کامل برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را از اینجا دانلود کنید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل