بازدید 4702
۶

آیا زنان برای کار مشابه، کمتر از مردان مزد می‌گیرند؟

کد خبر: ۷۱۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 06 August 2017
زمانی که تفاوت تمام مشاغل را وارد محاسبه کنیم، شکاف پرداخت تقریبا از بین می‌رود.

به گزارش خبرآنلاین از اتاق تهران، کارکرد رسانه‌های جمعی پوشش اخبار است نه ساختن آن. با این همه بی‌بی‌سی، رسانه خبری عمومی بریتانیا، از نوزدهم جولای سال جاری که اسامی آن دسته از کارکنانش را که حداقل 150هزار یورو (195 هزار دلار) در سال  درآمد دارند، منتشر کرد، خود در مرکز اخباری قرار گرفت که البته برایش ناراحت‌کننده بود. خشمی که پس از انتشار این فهرست شکل گرفت به دلیل تفاوت دستمزد مردان و زنان بود؛ چون برخی از مجریان زن بی‌بی‌سی متوجه شدند که دستمزدی بسیار کمتر از همکاران مرد هم‌رده خود دریافت می‌کنند. حدود نیمی از کارکنان بی‌بی‌سی مرد هستند اما در فهرست 96 نفره افرادی که بالاترین دریافتی را از این بنگاه دارند، سهم مردان دو‌سوم است.

کارکنان زن در نامه‌ای سرگشاده اعتراض کرده‌اند که اکنون آشکار و مستند است که به زنان در بی‌بی‌سی برای انجام کار یکسان، کمتر از مردان حقوق پرداخت می‌شود. اگر مساله تبعیض حقوقی برای تمام بنگاه بی‌بی‌سی صادق باشد، این بنگاه خارج از قواعد رفتار کرده است. اگرچه متوسط دستمزد پرداختی به زنان در بریتانیا 29 درصد کمتر از دستمزد مردان است اما بخش عمده این شکاف ناشی از  تفاوت سطح شغلی مردان و زنان در درون بنگاه‌ها و وظایف ذاتی ایفای یک شغل است.

برابر داده‌های موجود از 8.7 میلیون نفر از کارکنان بنگاه‌های مختلف در سطح جهان، دستمزد زنان در بریتانیا برای ایفای شغلی هم‌سطح، با وظایف یکسان و تحت نظارت یک کارفرما، تنها یک درصد است. در اغلب کشورهای اروپایی نیز وضعیت مشابه است. البته باید تاکید شود که این آمار به معنای فقدان تبعیض جنسیتی در بازار کار نیست. بلکه این داده‌ها به ما نشان می‌دهد که امروزه مشکل اصلی در پرداخت نابرابر دستمزد نیست بلکه  مساله به‌کارگیری زنان برای شغل‌هایی با سطح پایین‌تر و در بنگاه‌ها و سازمان‌هایی است که دستمزد کمتری پرداخت می‌کنند.

انتشار فهرست افرادی که در بی‌بی‌سی حقوق بالا دریافت می‌کنند شاید دلیل خوبی برای رسیدن به این نتیجه نباشد که بگوییم تمام ۹هزار کارمند زن این نهاد نسبت به مردان همکار خود دستمزد کمتری دریافت می‌کنند اما می‌توان به این نتیجه رسید که مشکل در مورد افرادی است که قادر هستند به این گروه ارشد شغلی با دستمزد بالا راه پیدا کنند. این الگو نسبتا در بازار هم معمول است. براساس مطالعات انجام شده در ۱۵ سطح از ۱۶ سطح شغلی در اروپا، شکاف درآمدی بین مردان و زنان برای ایفای شغل مشابه تحت نظر یک کارفرما، اندک است. اما در همان یک سطح باقیمانده، بالاترین سطح شغلی، تفاوت قابل توجه است. در اسپانیا و آلمان، زنانی که در بالاترین سطح شغلی مشغول به کار هستند ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از همتایان مرد خود دستمزد دریافت می‌کنند.

برابر قانون جدیدی در بریتانیا تمامی بنگاه‌های متوسط و بزرگ ملزم به انتشار داده‌هایی در مرود شکاف درآمدی بین کارکنان زن و مرد خود تا آوریل 2018 شده‌اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶
تبعیض در ادارات دولتی هم وجود داره مثلا اتاق کار خانم کارمند یک اداره کوچکتر با امکانات کمتر هست
ولی در مشاغل غیر دولتی و غیر اداری معمولا خانمها کار کمتر و سبک تر انجام میدهند و حقوق کمتر میگیرند
مطمئنا کیفیت کار یک حسابدار مرد بالاتر از حسابدار زن هست من توی بازار مغازه دارم تفاوتهاشو دیدم
متأسفانه خانمها با اشغال يك پست كه در آن يك مرد براي زندگي خرجي يك خانواده را مي دهد باعث نگرانيهاي زيادي براي جامعه هستند مضافأ به اينكه در همان پستي كه قبول كرده نيز كار خود را درست انجام نمي دهند دائمأ يا با تلفن صحبت مي كنند يا دنبال حاشيه و جو سازي هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
آخی که چقدر بهره وری کاری شما آقایون بالاست...بگو اگر تقصیر اون چهار کارمند زن هست که ایران داره از جهان سوم به جهان چهارم تبدیل میشه
ناش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
شما به جای بهانه های واهی مهارت های شغلی خودتونو بالا ببرید، برای یک نیروی کار حاذق همیشه کاری برای انجام دادن هست.
من نمیدونم این شعار برابری مرد و زن از کجا اومده؟ اخر اگر برابر بودند که خدا دو جنس متفاوت را خلق نمیکرد
در ادارات دولتی تفاوتی نیست.
ولی در اغلب جاها در بخش خصوصی تفاوت فاحش است و به شدت از خانم ها بیگاری می کشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها