بازدید 16545

کاش به جای اظهارنظرهای وزیر، حکم جالب این قاضی به گوش همه برسد

قاضی شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان مرزی مراوه تپه در شرق گلستان، پس از رسیدگی به پرونده یک بهره‌بردار غیرمجاز آب، وی را به تهیه «مقاله پژوهشی درباره آثار منفی برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی» محکوم کرد. با این ملاحظه که قاضی برای آشنایی متهم با آثار شوم برداشت آب های زیرزمینی، وی را به بهره بردن از نظریات پرفسور کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران مکلف و شیوه ارائه این مقاله را نیز مشخص کرده است.
کد خبر: ۷۱۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ 06 August 2017
در شرایطی که اوضاع آب در کشورمان روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و بر نگرانی‌ها می‌افزاید، برخی مسئولان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی فاصله زیادی تا درک ریشه واقعی بی آبی دارند.
 
به گزارش «تابناک»؛ از جمله این مسئولان، وزیر نیروست که مدتی است، بر افزایش نرخ آب اصرار دارد و در هر فرصتی، بر الزام این کار برای مقابله با کم آبی تأکید می‌کند؛ افزایشی که در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده و دستمایه کافی برای طرح و پیشبرد آن برای وزیر فراهم است، ولی همه به خوبی می‌دانیم تأثیری در مصرف آب در کشورمان ندارد.

از این روی که می‌دانیم مصرف آب در کشورمان در بخش خانگی، کمتر از 5 درصد است و الزام مردم به کاهش مصرف با اقداماتی مانند افزایش آب بها، در حالی که 90 درصد آب مصرفی در کشورمان در بخش کشاورزی صرف می‌شود، جز آدرس غلط دادن چیزی نیست. اتفاقی که اگر با موفقیت به سرانجام برسد و به فرض محال مصرف آب در بخش خانگی در کشورمان را نصف کند، هنوز هیچ تأثیری در کاهش مصرف آب در کشورمان ندارد.

بدین ترتیب، جای شگفتی دارد که چرا امثال وزیر نیرو آن همه حیف و میل آب در بخش کشاورزی را ندید گرفته و به جای بهینه سازی مصرف آب در این بخش، بر بالا بودن میزان مصرف آب در بخش خانگی تأکید دارد و تنها راه مقابله با این مصرف بالا را، افزایش آب بها ذکر می‌کند. نسخه ای که به باور برخی برای افزایش پولی است که به جیب این وزارت خانه سرازیر می‌شود.

این در حالی است به نظر می‌رسد، طرح موضوع خشکسالی و کم آبی و عوامل موثر بر آن در سال های اخیر و بروز نشانه های آن موجب شده بسیاری از مردم به درستی با این معضل و علل و عوامل منجر به بروز آن آشنا شده باشند. مثل این قاضی در مراوه تپه که با آگاهی از این موضوع، برای یکی از دست درازی کنندگان به منابع آب های زیرزمینی حکمی صادر کرده که بسیار جالب توجه است.

قاضی شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان مرزی مراوه تپه در شرق گلستان، پس از رسیدگی به پرونده یک بهره‌بردار غیرمجاز آب، وی را به تهیه «مقاله پژوهشی درباره آثار منفی برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی» محکوم کرد. به این صورت که متهم می‌بایست «وضعیت آب های زیرزمینی ایران در یکصد سال گذشته، وضعیت کنونی آب های زیرزمینی و چاه های غیرمجاز، تأثیر روند کنونی برداشت آب از سفره های زیرزمینی بر زندگی مردم و پیشنهادهای کاربردی» را در پژوهشی علمی بررسی کرده و نتایج را در مقاله ای بیاورد.

مقاله‌ای که فرد محکوم به آن، دارای مدرک کارشناسی است و قاضی این موضوع را برای تنبیه وی مد نظر قرار داده و برای آشنایی وی با آثار شوم برداشت آب های زیرزمینی، وی را به بهره بردن از نظرات پرفسور کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران مکلف کرده است. با این ملاحظه که این فرد باید یافته های پژوهشی و راهکارهای کاهش آسیب های حوزه سفره های زیرزمینی را با اعضای شورای اسلامی، دهیار و اهالی روستای محل زندگی خود طرح کرده و نیز نسخه دست نویس و چاپی مقاله و فیلم کنفرانس مقاله را به واحد اجرای احکام کیفری شهرستان مراوه تپه ارائه نماید.

اقدامی که اگر به قدر سخنان وزیر نیرو درباره افزایش آب بها مورد توجه رسانه عمومی قرار گرفته و بازنشر شود، می‌توان امیدوار بود اطلاعات عمومی در خصوص چرایی بحرانی شدن بی آبی در کشورمان افزایش یافته و تدابیری اساسی تر برای مقابله با آن به کار بسته شود؛ تدابیری از جنس راهکارهای علمی برای کاهش مصرف آب، نه گران کردن قیمت آن برای مصرف کنندگان خرد آب.

تدبیری که ظاهرا امثال قاضی ساکن مراوه تپه به تأثیرات آن پی برده اند؛ اما برای مقامات عالی رتبه هنوز شفاف نشده است؛ آنقدر که شاید با خواندن سطرهای فوق، آرزو کنیم فردی زمامدار امور آب در کشور شود که راه مقابله با بحران آب در کشور را تکیه بر پژوهش های علمی و مستند و به کارگیری راهکارهای اصولی بداند، نه گران کردن نرخ آب خانگی! 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۵
با سلام
من دکتری تخصصی آب های زیرزمینی (هیدروژئولوژی ) دارم و استاد دانشگاهم. تا جاییکه میدانم در وزارت نیرو به تنها تخصصی که بها داده نمیشود هیدروژئولوژی. جدیدا هم جهت پاک کردن صورت مسئله بحران آب و حل موضوع با روشهای کارشناسی و زیربنایی در مدیریت مصرف آب در کشاورزی، بحث آبهای ژرف را پیش گرفته اند که تیشه به ریشه این سرمایه ملی بزنن
کاری نداره که این! میتونه بره پول بده به اینایی که مدرک و مقاله ISI می فروشن براش انجام میدن!!!
در دامغان هنوز برای آبیاری باغات پسته از روش غرقآبی استفاده می شود؛ یعنی در هر نوبت برای هر 10 درخت که در وسط یک استخر به عمق 75 سانت و عرض شش متر و طول 30 متر قرار دارند آب بسیاری مصرف می شود. روش کار به این صورت است که با پر شدن این استخر ها، آب به استخر بعدی وارد می شود. در این شرایط ادارات جهاد کشاورزی هیچ اقدامی برای علمی کردن روش آبیاری انجام نمی دهند. در ادارات یاد شده مانند تمامی ادارات، همه مشغول رسیدگی به امور تلگرام موبایل های خود هستند.
سلام و درود
درود بر این قاضی عالم و متدین قرن 21
تو این مملکت فکر مسئولین فقط نقاطی را که بشه از مردم پول گرفت براحتی تشخیص می دهند ولی اگر قرار باشد نوآوری در راستای حل مشکلات بصورت ریشه ای انجام شود مغزشان منجمد شده و هیچی ازش تراوش نمی کند.
نمره ی حکمِ قاضی: ۲۰
وزیر نیرو دولت یازدهم ، در حد وزارت نبود.
چه حکم خوبی
آفرين به اين قاضي
محص اطلاع شما بگم که اگه قرار باشه از بخش کشاورزی شروع کنن بیشترش بر می گرده به هدر رفت آب در بخش انتقال این یعنی اینکه باید شبکه ترمیم بشه. یعنی اینکه باید از جیب بدن.
در حالی که اگه بحث اسراف در بحث آب شرب رو مطرح کنند نه تنها نباید پول خرج کنند بلکه با افزایش آب بها و گران کردن آب یه پولیم تو جیبشون می ره اینجوری ژن مرغوب تکثیر می شه و بچه صفدرم به اوغات فراغتش می رسه.
از این ان شاء نتیجه می گیریم اینا به فکر جیب خودشونن نه کمبود آب
نميدونم كجا نوشته بود آب فروشي و گرانفروشي گناه كبيره حساب ميشه
حالا که اینگونه احکام را هم می توان صادر نمود بهتر بود قضات حکم می کردند افرادی که غیر مجار اب برداشت می کنند به ازاء هر ابنچ اب اضافی باید از 100 بهره بردار پایین دست حلالیت بطلبند وبه مدت 6 ماه هر روز روزی 20 مترمکعب اب را به وحوش بینوا و درختان صحرا اب برسانند
حکم بسیار خوبی است.امید وارم در سایر بزه های اجتماعی نیز از این احکام استفاده شود.
اینگونه میتوان جامعه را ساخت.
خدا کنه یک زمانی سطح روشنفگری مردم به این حد برسد... مطمینم این قاصی برای صدور این حکم یک مشاور اکادمیک داشته...
امیدوارم رای این قاضی محترم به جشنواره آراء قوه قضاییه راه یابد رای جالب و قابل تاملی صادر نموده اند .
یک زمانی با همین بهانه که گران شدن قیمت بنزین باعث کاهش مصرف خواهد شد قیمت بنزین را از 80 تومان به 1000 تومان الان رساندند و باز هنوز هم آمار مصرف بالای بنزین را میدهند که در تابستان امسال رکورد زده
کاش شما هم خبرهای کهنه بخورد مردم ندهید مگه مجبورید صفحه را پر کنید؟
قبلآ در مورد مشابه این مقاله 3 بار کامنت مناسب و خوبی(خالی ازتوهین و افتراء ) گذاشته بودم متاسفانه تابناک در مقام ادعا و حرف پیشتاز آزادی بیان و قلم و انتقاد است ولی در عمل بهترین پیشتاز سانسور است .شما فقط کامنت هائی که همسو با نگرش و سیاست خودتان باشد انتشار می دهید
چرا امسال پیاز گران شد؟ چون تقاضا از عرضه پیشی گرفت. چرا ما مدعی هستیم آب بشدت کم شده اما قیمت آن گران نمی شود؟ چرا تابناک با این سیاست به مقابله برمی خیزد؟ حتما بسیاری از ما افرادی را با آب لوله کشی خیابان جلوی منزل یا مغازه خود را می شویند دیده ایم. چرا بایستی آب برای این افراد ارزان باشد. هر چیز یک قیمت واقعی دارد. تصور کنید در آینده نزدیک بایستی آب را از خلیج فارس یا دریای شمال شیرین کرده به تهران بیاوریم. حال بگویید قیمت آب چند است. آیا در آن زمان می خواهیم سوبسید وحشتناک برآب بدهیم و مردم با آن کوچه را بشویند؟ بایستی آب در سظح شهرها گران شده تا مصرف کم شود. در این صورت سطح حساسیت جامعه بالا رفته و اعمال سیاستهایی که مصرف آب را کاهش می دهد به یک خواسته عمومی تبدیل می گردد. عموما مسئولین هم این کار را نمی کنند چون نمی خواهند پاسخگوی این خواسته باشند. بایستی یک مقدار کم مصرف با سوبسید ارزان باشد سپس به یک باره قیمت افزایش یابد. همچنین بایستی آب کشاورزی هم مدیریت هزینه گردد. تمام مزارع می توانند دارای کنتور باشند چه چاه مجاز چه غیر مجاز. براحتی می توان معضل آب را مدیریت کرد. تنها یک همت در مسئولین و یک همراهی در رسانه ها لازم است
حکم قاضی در شان منطقه وجرم ومحکوم علیه هست نمرش ۲۰
در وزارت نیرو تا دلت بخواد مدیر و مدیر کل و مشاور وزیر با حقوق نجومی و جود دارد
نتیجه انتخاب سیاسی وزیر یعنی همین
کردوانی خود یکی از افراد موثر در تخریب منابع آبی است که به اسم تخصص و با پشتیبانی از سدسازیها و انتقال آب بین حوضه ای در تغییر اقلیم کشور مسئول است
درسته که اکثر مصرف آب تو بخش کشاورزیه ولی در نظر داشته باشید که منابع آب شرب از باکیفیت ترین آبهای کشور هستند و استحصال و انتقال و تصفیه و توزیع آن هزینه زیادی داره.
قاضی آنلاین وبروزبه این میگن ،یکی از دوستان تعریف میکرد که دریکی از کشورهای خارجی از چراغ قرمز عبورکرده بود پلیس آن کشور بجای آنکه وی را جریمه نقدی کند بمدت یکساعت خودش وماشینش را بعنوان جریمه در خیابان نگه داشته بود.بنظر من همیشه جریمه پولی کارساز نبوده ونخواهدبود.درود به شرف این قاضی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار