بازدید 17235
۳

ماجرای آب معدنی‌های آفتاب خورده

کد خبر: ۷۱۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 03 August 2017
«من یکی از ساکنان خیابان توس 95 هستم. مدتی است افرادی، زمینی خالی را که بی شباهت به محل نگهداری دام نیست، به محل نگهداری آب های بسته بندی معدنی تبدیل کرده اند. کارشان شده دپوی آب معدنی در حجم بالا در زمین مذکور آن هم زیر نور مستقیم آفتاب داغ این روزها! مگر قانون نگهداری آب معدنی و آشامیدنی بسته بندی این نیست که باید در فضای سرپوشیده و مسقف نگهداری شود تا نور آفتاب باعث ایجاد آلودگی و سمی شدن آن نشود؟ باورتان نمی شود افراد دخیل در ماجرا اصلا به فکر سلامت مردم نیستند و در گرمای 40 درجه شل های آب آشامیدنی را زیر آفتاب رها می کنند و این موضوع را بارها مشاهده کرده ام. لطفا مسئولان به فکر سلامت شهروندان باشند و با این موضوع برخورد کنند.»

به گزارش خراسان، یکی از شهروندخبرنگاران با ارسال این پیام به سامانه تلگرامی روزنامه «خراسان رضوی» و همچنین ارسال عکسی از دپوی حجم زیادی آب معدنی در زیر نور مستقیم آفتاب، از رعایت نشدن اصول نگهداری آب های بسته بندی گلایه کرد و خواستار پیگیری در این زمینه شد. از همین رو، بعد از اطلاع از جزئیات و محل نگهداری این آب های معدنی، دوشنبه گذشته همراه با کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان راهی محل شدیم که طی بازرسی نامحسوس انجام شده جز 10 یا 15 شل آب معدنی که در گوشه ای از انبار و زیر نور آفتاب رها شده بود، مورد دیگری مشاهده نشد. از همین رو قرار شد طی روزهای آینده، مجدد به محل مراجعه و موضوع را بررسی کنیم.

بازرسی دوم و کشف بیش از 10 هزار آب معدنی دپو شده زیر نورآفتاب
 
برای بار دوم به محل مورد اشاره شهروندخبرنگار مراجعه می کنیم. در این بازرسی کارشناسان شبکه بهداشت هم به گروه پیوسته اند. پس از حضور در محل مشاهده می کنیم که یک تریلی در داخل انبار توقف کرده است و کارگران هم به سرعت درحال تخلیه آب های معدنی هستند.
در حالی که حدود نصف آب های بسته بندی بار تریلی مانند گذشته زیر نور آفتاب دپو شده است، کارگران با مشاهده کارشناسان از تخلیه باقی مانده بار دست می کشند.همان طور که شهروندخبرنگار هم به آن اشاره کرده بود، مقادیر زیادی آب آشامیدنی بسته بندی زیر آفتاب و هوای گرم رها شده و آماده عرضه در شهر برای استفاده شهروندان است.
 
 
 
این مشاهدات در حالی است که دو نیسان وانت هم که مدتی قبل از حضور ما درمحل بارگیری شده بود، آماده حرکت به سوی محل های توزیع بود که قبل از این اقدام، توسط کارشناسان برای آن ها اعمال قانون می شود.

تخلف علنی است، نمونه ها آزمایش می شود
 
در همین زمینه به سراغ نماینده شبکه بهداشت می رویم تا نظر وی را جویا شویم. «عاجزی » درباره دپوی آب های بسته بندی در محل مذکور می گوید: از نظر قانون، نگهداری آب های بسته بندی در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب تخلف محسوب می شود چرا که ظروف پلاستیکی که آب معدنی یا آشامیدنی در آن قرار می گیرد، وقتی مقابل تابش مستقیم نور آفتاب باشد، از خود واکنش نشان می دهد که این واکنش ها برای مصرف کننده خطر آفرین است.وی تصریح می کند: از نظر ما محل نگهداری محموله غیر استاندارد است؛ در همین زمینه از محموله نمونه برداری و مقدار آن هم صورت جلسه شد، هویت و اصالت آب های بسته بندی نیز بررسی و نمونه های گرفته شده آزمایش خواهد شد، چرا که احتمال دارد محموله درمحلی بسته بندی شده باشد که فاقد مجوز های لازم بوده است.

کشف 1700 شل آب معدنی آفتاب خورده
 
در ادامه با مهدی مقدسی، کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت و گو می کنیم. وی در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: با توجه به این که یکی از وظایف اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری تخلفات در مقوله حساس مواد خوردنی و آشامیدنی است، با حساسیت قابل تقدیر یکی از شهروندان و اطلاع رسانی به موقع وی، درجریان وجود انباری در حاشیه شهر مشهد قرار گرفتیم که شرایط نگهداری آب معدنی یا آشامیدنی را رعایت نمی کند و مقادیر زیادی آب معدنی در محل غیر استاندارد نگهداری می شود.وی تصریح می کند: در بازرسی انجام شده، مشخص شد 10 هزار و 200 قوطی آب بسته بندی با هویت آب معدنی در محل وجود دارد که قسمتی از آن در انبار دپو شده بود و بقیه روی تریلی قرار داشت که کارگران درحال تخلیه همزمان کالای مورد اشاره بودند.

تاریخ تولید مشکوک!
 
مقدسی به یک مورد مشکوک در این زمینه اشاره می کند و می گوید: طی بررسی ها مشخص شد، درحالی آب های بسته بندی از یکی از شهرهای شمالی به مشهد منتقل شده که از تاریخ تولید آن یک روز بیشتر نگذشته است، این ماجرا برای ما جای سوال دارد که چطور می شود کالا در این حجم و در این مدت کوتاه از یکی از شهر های دوردست به مشهد رسیده باشد آن هم یک روزه! وی یادآور می شود: این مورد هم در دست بررسی قرار گرفت.کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان می گوید: دپوی آب معدنی و آشامیدنی بدون رعایت استانداردها زیر نور مستقیم آفتاب طبق قانون خلاف است و نباید به این صورت عمل شود.

چراکه این احتمال می رود بر اثر تابش نور مستقیم آفتاب واکنشی شیمیایی بین ظرف بسته بندی و آب موجود در آن رخ دهد که عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده در بر دارد. وی تاکید می کند: در این زمینه ما پرونده تخلف برای عامل دپوی آب های بسته بندی تنظیم خواهیم کرد و منتظر اعلام نتیجه آزمایش های همکاران محترم شبکه بهداشت خواهیم ماند تا پس از آن تصمیم دقیق تری در این باره اتخاذ شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳
بحث آب معدنی که خیلی وقته شروع شده و هیچکس هم رعایت نمیکنه ولی موضوع مهمتر دکور کردن چیپس و پفک جلوی درب مغازه ها است که اون هم با وجود این که جلوی نور مستقیم آفتاب هست بهش بی توجهی میشه . . . . .
خدا به دادمان برسد ، فقط پول پول و پول و منفعت و بی خیال سلامتی مردم عزیز .........!!!!!
مطمئن باشید که خیلی از آب معدنی های موجود در بازار اصلا آب معدنی نیست و از شیر آب معمولی(در بهترین حالت) پر می شوند و با قیمت یک لیتر بنزین به مردم فروخته می شوند .چه تجارتی از این پر سود تر!!!!!؟؟؟ الحمدالله نظارتی هم که نداریم...................
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل