بازدید 3049

تشریح فراز و فرود بی نیازی ایران از واردات گاز ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، فراز و فرود بی نیازی ایران از واردات گاز ترکمنستان را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۱۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 02 August 2017
اسدالله قره خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افتتاح خط لوله انتقال گاز از دامغان به نکا، گفت:در سال 86 که ترکمنستان صادرات گاز به ایران را قطع کرد و سبب ایجاد بحران انرژی در بخش مصارف گاز خانگی در زمستان شد، شرکت ملی گاز ایران درصدد این برآمد که خط لوله ای را احداث کند و کشور را از واردات گاز از ترکمنستان بی نیاز کند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه طرح افتتاح این خط لوله به تاخیر افتاد، افزود: در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سال 92 تصمیم گرفت که حتما این خط لوله انتقال گاز را بکشد، که یک بار شرکت چینی برای فاینانس این خط داوطلب شد، اما نهایتا کار را به اتمام نرساند و شرکت ملی گاز ایران تصمیم گرفت که از محل درآمد خود این پروژه را برای بی نیازی از گاز ترکمنستان و بداخلاقی ترکمنستان در اولویت قرار دهد.

ایستادگی ایران در برابر زیاده خواهی های ترکمنستان

قره خانی با اشاره به اینکه در مرحله بعدی شرکت ملی گاز ایران پیمانکار را برای این کار انتخاب کرد و اقدامات عملیاتی آغاز شد، ادامه داد: در سال 86 بار دیگر ترکمنستان در فصل سرما بار دیگر ایران را تهدید به قطع گاز کرد که این نیز در واقع نوعی باج خواهی از ایران بود که وزیر نفت و نمایندگان در استان حضور پیدا کردند و اظهار داشتند که ایران تصمیم به ایستادگی در برابر خواسته های ترکمنستان دارد و زیربار باج خواهی این کشور برای امتیازات ویژه همااند سال 86 نرود.

وی یادآور شد: مردم استان های شمالی در برابر باج خواهی ترکمنستان ایستادگی کردند و نمایندگان قول دادند که هر چه سریعتر پروژه انتقال گاز از دامغان به نکا افتتاح شود که خوشبختانه این وعده روز گذشته عملیاتی شد و از این خط لوله بهره برداری شد.

گاز عسلویه به شهرهای شمالی انتقال یافته است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هم اکنون گاز عسلویه به شهرهای شمالی انتقال یافته است، افزود:در حال حاضر عملا خط لوله 42 اینچی به خط لوله سراسری وصل شد و شهروندان سمالی از گاز عسلویه بهره مند می شوند و می توان ادعا کرد که دیگر برای مصارف استان های شمالی دیگر نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نیست.

وی با اشاره به اینکه دیگر چیزی به عنوان افت فشار و قطعی گاز در شهرهای شمالی وجود ندارد، ادامه داد:چنانچه این استان ها بخواهند در بخش بخش صنایع توسعه داشته باشند گازی مورد نیاز آنها باشد، گاز مورد نیاز آنها تامین می شود و همچنین سوخت فسیلی گاز نکا که آلودگی هوا ایجاد می کند، به گاز تبدیل می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:اکنون ترکمنستان باید به سبب قطعی یکطرفه در اوج سرما جریمه پرداخت کند و چنانچه که می خواهد گاز خود را به ایران صادر کند باید در قیمت فروش گاز خود به ایران تجدیدنظر کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر