بازدید 5831

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وتوی تحریم‌های ضد‌ایرانی

طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که پس از تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا برای رئیس‌جمهور این کشور ارسال شده در صورتی که حداکثر تا سه‌شنبه هفته آینده توسط وی امضا نشود به صورت خودکار «وتو» خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ 02 August 2017
فارس نوشت: طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که پس از تصویب در هر دو مجلس کنگره آمریکا برای رئیس‌جمهور این کشور ارسال شده در صورتی که حداکثر تا سه‌شنبه هفته آینده توسط وی امضا نشود به صورت خودکار «وتو» خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای هفته گذشته اعلام کرده که این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل خواهد کرد. «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم روز دوشنبه و سه‌شنبه گفته که «دونالد ترامپ» به زودی آن را امضا خواهد کرد.

«بن کاردین» عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز امروز، سه‌شنبه گفت که «فکر می‌کند» «ترامپ» این طرح را امضا خواهد کرد. وی علی‌رغم این گفت که ترامپ، «کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی» است و باید منتظر ماند و دید که او چه تصمیمی می‌گیرد.

غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ترامپ در تصمیم‌گیری‌های قبلی موجب شده دورترین احتمالات هم در پیش‌بینی‌ها درباره تصمیم‌گیری او در نظر گرفته شوند. بر همین اساس، برخی از خبرنگاران آمریکایی امروز گمانه‌زنی‌هایی تئوریک درباره امکان استفاده ترامپ از فرصت تعطیلات تابستانی کنگره برای «وتوی خودکار» (Pocket Veto) طرح تحریم‌های ایران و روسیه را مطرح کرده‌اند.

مطابق قانون اساسی آمریکا، بعد از آنکه یک مصوبه کنگره برای امضا و تبدیل شدن به قانون روی میز رئیس‌جمهور این کشور قرار می‌گیرد، وی 10 روز کاری برای تصمیم‌گیری درباره «وتو» یا امضای آن طرح فرصت خواهد داشت. در صورتی که رئیس‌جمهور بعد از این دوره، طرحی را امضا نکند، آن طرح به صورت خودکار به قانون تبدیل خواهد شد و به کنگره بازخواهد گشت.

اما در صورتی که اتمام این دوره 10 روزه با تعطیلات کنگره یا اعلام پایان دوره آن همزمان شده باشد، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند از یکی از اختیارات خود در قانون اساسی به نام «وتوی خودکار» برای باطل کردن طرح استفاده کند، بدین صورت که وی مصوبه کنگره را نه وتو کرده و نه آن را امضا می‌کند.

با توجه به اینکه تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا از امروز، اول آگوست آغاز شده و این طرح هم بعد از تصویب در مجلس سنا روز سه‌شنبه 25 جولای برای ترامپ ارسال شده، در صورتی که او تا روز 8 آگوست (17 مرداد) آن را امضا نکند، این مصوبه به طور خودکار باطل می‌شود.

دولت ترامپ قبلاً به دلیل یکی از بندهای طرح تحریم‌های ایران و روسیه که اختیار رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند با آن مخالفت کرده بود. علی‌رغم این، حمایت گسترده نمایندگان هر دو مجلس آمریکا موجب شد کاخ سفید اعلام کند که ترامپ این طرح را امضا خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر