بازدید 16152

فریدون مناسب ترین گزینه برای ریاست دفتر رئیس جمهور است/ روحانی پایگاه اصولگرایی دارد/ اصولگرایان بزرگان خود را پس زده اند

هرچند کمتر از یک هفته دیگر به تحلیف دوازدهمین رئیس جمهور کشور زمان مانده است، هنوز هیچ نشانه ای از تغییرات کابینه دیده نمی شود و هیچ مرجع رسمی، میزان تغییرات و افراد جانشین را مطرح نکرده و هر آنچه تا به امروز در رسانه ها منتشر شده، همگی حدس و گمان های فردی بوده است.
کد خبر: ۷۱۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 02 August 2017
در حالی که هنوز  تا زمان معرفی اعضای کابینه دولت دوم حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی زمان نسبتا زیادی مانده است، در فضای سیاسی و رسانه ای کشور، چانه زنی و بحث درباره وزرای احتمالی کابینه دولت دوم حسن روحانی رونق داردفریدون مناسب ترین گزینه برای ریاست دفتر رئیس جمهور است/ روحانی پایگاه اصولگرایی دارد/ اصولگرایان بزگان خود را پس زده اند.

به گزارش «تابناک»؛ از روزهای گذشته تا کنون لیست های متفاوتی از وزرای احتمالی کابینه دولت دوم دکتر حسن روحانی منتشر شده است؛ لیست هایی که گاهی نقاط اشتراک فراوانی با هم دارند و در مواردی هم، تفاوت های بسیاری بین آنان دیده می شود؛ فهرست هایی که ظاهرا بیش از آنکه واقعیت داشته باشند، ساخته و پرداخته ذهن آنهایی است که این فهرست را بر اساس تمایلات شخصی خود، درست کرده اند. 

شاید از آگاه ترین منابعی که می توان در مورد فهرست کابینه دولت دوازدهم اطلاعات موثقی به دست آورد، نمایندگان مجلس و به ویژه نماینده های فراکسیون امید مجلس باشند؛ فراکسیونی که قرابت بیشتری با دولت تدبیر و امید دارند.

غلام رضا حیدری از جمله این نمایندگان است که تابناک در این باره با وی گفت و گویی انجام داده است.

 وی درباره تغییرات کابینه در دولت آینده گفت: به عنوان خبر قطعی، هیچ چیز تا کنون مشخص نشده و تا زمان معرفی کابینه به مجلس، احتمال تغییرات همچنان وجود دارد. درباره هماهنگی با دفتر رهبری نیز باید گفت، در برخی از این وزارت خانه ها این کار طبیعی انجام می شود.

این نماینده مجلس گفت: اما این کار ایراداتی دارد. اگر همه اعضای کابینه با هماهنگی بیت رهبری انتخاب شوند، ممکن است اشکالاتی درست کند، چون شاید بر حسب وظیفه نمایندگی و در ارزیابی های خود به برخی از وزرای پیشنهادی رأی منفی دهند و چالش هایی ایجاد کند.
 
نماینده مردم تهران گفت: بنابراین، هم از نظر حقوقی و هم از نظر قانون اساسی و همچنین از لحاظ بازتاب عمومی، انجام این کار وجهه ای نداشت. البته خدا کند منظور از این کار، دور زدن نمایندگان مجلس نباشد، چون باعث تأسف خواهد بود که دولت نمایندگان را از این طریق دور زده باشد.

وی گفت: بنا به هر دلیل، هر یک از ارکان بخواهد رکن دیگری را دور بزند و یا حذف کند یقینا عاقبت خوبی نخواهد داشت و البته مغایر با قانون اساسی نیز هست؛ هرچند شاید مورد پسند برخی نباشد، باید از راه قانونی به فکر تغییر قانون اساسی باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اکنون تکذیبیه دفتر آمده و وضع فرق کرده است؛ اما هر روز شایعه ای درست می شود و برخی شایعات از حضور یا عدم حضور وزرا حکایت دارند، ولی هنوز چیزی قطعی مشخص نیست.

این نماینده مجلس در خصوص برخی ماندن ها یا رفتن برخی اعضای کابینه نیز گفت: به نظر می رسد، مهم ترین قسمت کابینه که نیاز به ترمیم دارد و با اوج به حواشی که ایجاد شد و در روزهای اخیر نیز دردسرهای زیادی برای دولت ایجاد کرد، بانک مرکزی باشد که باید رئیس آن عوض نیز شود.

نماینده مردم تهران افزود: به نظر من، رئیس بانک مرکزی باید تغییر کند. حداقل اینکه به احترام این جماعتی که بانک مرکزی در حق آنها ظلم کرده و باعث سرگردانی آنها شده، باید این کار انجام شود و البته هر که در این جریانات مقصر بوده نیز باید تغییر کند.

وزیر کشور عملکرد قابل قبولی داشته است!

حیدری درباره تغییر رحمانی فضلی نیز گفت: ارزیابی شخصی من بر خلاف نظر برخی دیگر از دوستان بر ماندن وی است. وی دو انتخابات بزرگ برگزار کرده و حاصل آن ورود سی تن از لیست امید تهران به مجلس بود و در انتخابات ریاست جمهوری نیز به رغم همه مسائل ایجاد شده، خروجی مطلوب بود.
البته ما معدل را در نظر می گیریم. این گونه نبوده که در همه موارد کارها خوب پیش رفته است. شاید در برخی جاها مسائل سیاسی هم پیش آمده که باعث برخی مشکلات شده است. ما مخالف حذف حزبی هستیم و اینکه فردی اصولگراست، باید از بدنه دولت خارج شود خیلی حرف خوبی نیست.

وی گفت: آنهایی هم که این کارها را کردند و در دوره صدارت خود، همه اصلاح طلبان را حذف کردند. اکنون صدمات آن را می بینند و مشکلاتشان یکی پس از دیگری بروز می کند. آنان چنان رفتاری را در پیش گرفته اند که گویی در حال مقابله با نظام هستند.
 
در انتخابات 88 اصولگرایان زیادی از موسوی حمایت کردند

این نماینده مجلس گفت: اعتدال در هر کاری خوب است، حتی در انتخابات 88 بسیاری از همین اصولگراها حامی میرحسین بودند. در انتخابات 92 نیز بسیاری از میانه روهای اصولگرایی از حامیان حسن روحانی بودند، اساسا خود روحانی از پایگاه اصولگرایی وارد انتخابات شد و اکنون نیز

هم اکنون اصلاحات محوریتی به نام خاتمی پیدا کرده است. وی در دیداری که به تازگی با برخی  نمایندگان ادوار داشتند، تأکید کردند باید با محوریت رهبری استقلال، توسعه یافتگی و عدم وابستگی را دنبال کنیم. این یک سرمایه است اما برخی ها معلوم نیست، چرا نمی خواهند وی را قبول کنند؛ شاید از روی حسادت باشد.
در پایگاه اصولگرایی است.

وی گفت: اما برخی دوستان اصولگرا توجهی به آن ندارند و به جای اینکه در راستای منافع ملی به آن نگاه شده و از آن به عنوان یک سرمایه استفاده شود، تندروی پیش گرفته اند؛ اما ما به عنوان یک اصلاح طلب به آن افتخار می کنیم که یک فرد اصولگرا همان مواضعی را مطرح می کند که ما به عنوان یک اصلاح طلب در پیش گرفته ایم؛ این نشان از رشد و بلوغ یک جامعه است.

 اصولگراها باید منافع ملی را در نظر بگیرند
 
نماینده مردم تهران گفت: درباره وزارت کشور نیز وضع همین گونه است. ما می دانیم در برخی استان ها بسیار بد عمل شده و بارها هم ما این را شنیده ایم؛ اما در کل برایند عملکرد وزیر کشور خوب بوده و امیدواریم این فرایند تکاملی ادامه دار باشد؛ همان طور که اصلاح طلبان آن را پیموده و به انسجام رسیده اند. هم اکنون اصلاحات، محوریتی به نام خاتمی پیدا کرده است؛ خاتمی نیز وقت خوبی برای این کار می گذارد و واقعا تلاش می کند تا کارها درست انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید در دیداری که به تازگی وی با برخی نماینده های ادوار داشتند، تأکید کردند که باید استقلال، توسعه یافت و عدم وابستگی را با محوریت رهبری دنبال کنیم. این یک سرمایه است، ولی معلوم نیست چرا برخی نمی خواهند وی را قبول کنند، شاید از روی حسادت باشد.

وی اظهار داشت: این یک سرمایه است که فردی با این سطح از محبوبیت اعلام می کند که همه کار باید زیر نظر رهبری باشد. شخصی که ملت با یک کلمه وی به یک جریان اعتماد می کند و با اینکه انتقادهایی نیز دارد اما هماهنگ عمل می می کند، این عملا کار یک حزب را می کند.

امید ما این است که طیف اصولگرای ما نیز به این انسجام برسد و هویتی مانند آن بیابد، ولی می بینیم که خود افراد خود را پس می زنند؛ مثلا آقای ناطق بود اما آن را از دست دادند، ولی اصلاح طلبان با افتخار پیش وی می روند و با حفظ مواضع، نظریات وی را با دقت گوش می کنند.

نماینده مردم تهران درباره سایر اعضای کابینه نیز گفت: به نظر می رسد، یکی از وزارت خانه ها که تغییر پیدا خواهد کرد، وزارت آموزش و پرورش خواهد بود، البته وی بد آورد و با اینکه با سختی، رأی اعتماد گرفته بود، گویا رفتنی است!

وی در ادامه یادآور شد: گزینه بعدی که به احتمال زیاد در جای خود خواهد ماند، ربیعی است؛ هرچند برخی از رفتن وی سخن به میان می آورند. وزیر صنعت و معدن هم جزو وزرایی است که تغییر پیدا خواهد کرد و البته وزارت راه هم به نظر می رسد، بماند؛ هرچند در حوزه مسکن مشکلاتی داشته، فکر می کنم که می ماند.

واعظی برای ریاست دفتر روحانی مناسب نیست

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره رئیس دفتر رئیس جمهور نیز گفت: این مسأله هم هنوز قطعیت آن مشخص نیست، ولی تصور من این است، برای ریاست دفتر افرادی مانند نوبخت خوب است یا عبدالحسین فریدون که از اقوام رئیس جمهور و مناسب ترین گزینه است.

وی درباره واعظی نیز در پایان اظهار داشت: واعظی برای این کار مناسب نیست و قطعا اگر وی باشد، حاشیه های زیادی برای روحانی ایجاد خواهد کرد. وی فرد پر تلاشی است، ولی همشیه حاشیه ساز بوده و امیدواریم حزب اعتدال و توسعه تدبیری کند که وی نباشد. سایر افراد هم ممکن است تغییرات چندانی نداشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار