بازدید 23930
اتفاق عجیبی که سخنگوی قوه قضائیه از آن پرده برداشت؛

عامل قتل «بنیتا» 130 مورد سرقت نداشت، اما رئیس پلیس آگاهی نمی‌دانست!

هر چه ابعاد پرونده بنیتا بیشتر باز می‌شود، بر شگفتی‌های آن افزوده می‌شود؛ آنقدر که یک روز از سابقه‌دار بودن عامل این فاجعه از زبان یکی از مسئولان می‌شنویم و روز دیگر، شاهد تکذیب این موضوع هستیم.
کد خبر: ۷۱۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 01 August 2017
هر چه ابعاد پرونده بنیتا بیشتر باز می‌شود، بر شگفتی‌های آن افزوده می‌شود؛ آنقدر که یک روز از سابقه‌دار بودن عامل این فاجعه از زبان یکی از مسئولان می‌شنویم و روز دیگر، شاهد تکذیب این موضوع هستیم.
 
به گزارش «تابناک»؛ سخنگوی قوه قضائیه در نشست روز گذشته خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به پرسش ایشان در خصوص پرونده بنیتا، مطالبی بیان کرد که به نوعی حکم تکذیب برخی گزارش های رسیده در این خصوص را داشت. آن دسته گزارش هایی که در آنها، عامل سرقت و مرگ دردناک این نوزاد هشت ماهه، فردی سابقه دار، با حدود 130 فقره سرقت معرفی شده بود که به تازگی از زندان رها شده و نقش اول این جنایت را عهده دار شده بود.

ادعاهایی که محسنی اژه‌ای آنها را کذب خواند و درباره شان گفت: «گفته شده یکی از متهمین ١٣٠ سابقه سرقت دارد و با قرار کفالت و با فیش حقوقی آزاد شده که صحت ندارد و خوب است دادستان تهران پیگیری کند که این خبر از کجا نشأت گرفته است. رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش دادند، این متهم که ادعا می شود ١٣٠ فقره سرقت داشته، یک پرونده داشته که ١٢ فقره سرقت داخل ماشین بوده [و بابت آن] ١٤ ماه بازداشت شده است.»

وی افزود: «این فرد بعد با قرار وثیقه١٦٠ میلیونی آزاد شده، در حالی که بابت ١٢ فقره سرقت به ٥٥ ماه حبس محکوم شده و سه سال از این ٥٥ ماه طبق قانون جدید قابل اجرا بوده است. نفر دوم هم با ٤ گرم شیشه دستگیر شده و به دادگاه رفته و به دو سال حبس، جزای نقدی و ٥٠ ضربه شلاق محکوم شده و بعد از سپری شدن محکومیت، آزاد شده است.»

این در حالی است که بررسی شبکه های اجتماعی و دیدگاه های شهروندان در خصوص این پرونده در روزهای گذشته حکایت از آن دارد که بسیاری از مردم از آزاد شدن سارقی با 130 فقره سرقت به شدت ناراحت شده بودند و آزاد شدن وی با سپردن وثیقه ناچیز را یکی از دلایل شکل گیری این فاجعه می‌دانند؛ مواردی که با توجه به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا، مردود هستند.

اما به راستی منشأ این اظهارات اشتباه کجاست و چه کسی این باور را در جامعه به وجود آورده که متهم ردیف اول و عامل اصلی مرگ دردناک بنیتا، متهمی با 130 سرقت بوده که به تازگی آزاد شده است؟ کنکاش در این خصوص به نتایج قابل تأمل و عجیبی منجر می‌شود، آنقدر که جا دارد چشم انتظار تصحیح این گزارش غلط از جانب مسئولی باشیم که این گزارش نادرست را به مردم داده است.

با مرور اخبار این رویداد در روزهای گذشته، پی خواهیم برد که این فرد کسی نیست جز سردار محمدیان؛ رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ. وی که در حاشیه بازسازی صحنه سرقت خودروی حامل بنیتا در محله مشیریه تهران با اصحاب رسانه سخن می‌گفت، در بخشی از سخنان خود گفت: «این فرد ۱۳۰ فقره سرقت داشته و با توجه به این‌که در آخرین مورد، پرونده وی در تهران تشکیل نشده است و در پاکدشت بوده با اتهام سرقت دستگیر شده، اما درباره آزادی وی و جزئیات آن مقام قضایی باید اظهارنظر کند. این فرد کمتر از یک ماه بوده که با اتهام سرقت دستگیر و سپس آزاد شده است.‏»

نکته ای که با توجه به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا، کذب بودن آن مشخص شده و از این روی، بسیار تعجب برانگیز به نظر می‌رسد، اما تنها ابهام این ماجرا نیست. از این روی که می‌بینیم در گزارش اولیه منتشر شده توسط پلیس در خصوص شناسایی و دستگیری متهمان و کشف پیکر بی جان بنیتا، عامل اصلی این فاجعه «فردی كه داراي سوابق متعدد كيفري است و به تازگي از زندان آزادشده» معرفی شده و باوری را در جامعه پدید آورده که حالا تکذیب می‌شود.

گزارش هایی که اگر عامل انتشارشان افراد ناآگاه بودند، چندان عجیب به نظر نمی‌رسید اما در کمال ناباوری، از زبان افرادی بیان شده که هم از کم و کیف پرونده آگاه بوده‌اند و هم به اطلاعات مرتبط با آن دسترسی داشته‌اند؛ نکته قابل تأملی که امید می‌رود با گزارش های تکمیلی پلیس، ابهامات پیرامون آن از بین برود، وگرنه معلوم نیست چه لطمه ای به اعتماد مردم به نیروی انتظامی خواهد زد و میزان باورپذیری گزارش های پلیس را چقدر تنزل خواهد داد!  

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار