بازدید 7199

احمدخاتمی: «مشائیسم» رواج یافته است

کد خبر: ۷۱۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ 31 July 2017
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بیماری «مشائیسم» شامل خیلی‌ها شده است، گفت:نباید آبروی خود را به دیگران گره زد و همه این موضوعات در جای خود «مشائیسم» است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله سید احمد خاتمی ظهر امروز در جمع روحانیون این شهرستان اظهار داشت: نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و امکان دارد مسؤولیت عوض شود ولی به آن معنی نیست که دولت و نظام عوض شده است.

وی افزود: روزی در تبریز آیات عظام ملکوتی، مشکینی و شبستری نماینده ولی فقیه بودند و حالا حجت‌الاسلام آل هاشم است که نباید دچار تفرقه شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه من نگران وقوع خطری در تبریز هستم که قطعاً با تدبیر روحانیون اتفاق نخواهد افتاد، گفت: نگرانم تعدادی از افرادی که دلسوز نیستند با حمایت‌های پشت پرده به امام جمعه جدید بتازند و یا حالت برعکس اتفاق افتد و بدون شک هر دو حالت خیانت است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کدام چشمی است که زحمات 22 ساله آیت‌الله شبستری را نبیند و موضع ایشان در فتنه 88 را فراموش کند، ادامه داد: حجت‌الاسلام آل هاشم نیز در همه صحبت‌ها از آیت‌الله شبستری یاد کرده و قدردان زحمات ایشان هستند؛ پس مراقب برخی فتنه‌گری ها باشیم.

جابه‌جایی نخبه در تبریز صورت گرفته است و نباید مایع اختلاف باشد

وی با اشاره به اطلاع خود از فرآیند انتخاب نماینده ولی فقیه در استان توسط مقام معظم رهبری و ارزیابی دقیق رهبر فرزانه در راستای انتخاب نماینده ولی فقیه جدید تبریز، بیان داشت: این جابه‌جایی در تبریز صورت گرفته است و نباید مایه اختلاف باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با استناد به فرمایش آیت‌الله بروجردی مبنی براینکه روحانیت شناسنامه دین است و در تبلیغ مراقب باشید شناسنامه را خدشه‌دار نکنید، افزود: مسؤولیت سنگینی بر عهده روحانیون است و اگر یکی پایش بلغزد شکست انقلاب اسلامی به ارمغان خواهد آمد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: یک اشتباه طلبه و روحانی پای همه روحانیون حساب می‌شود و روحانیون باید اهمیت ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی با بیان اینکه روحانیت محبوبیت و مرجعیت دارد و نباید تحت تاثیر القاهای دشمنان در راستای اینکه آخوندها از چشم افتادند قرار گیرید، گفت: مردم با بصیرت‌تر شده‌اند و روحانیون را با مرجعیت امام راحل و رهبر فرزانه مقایسه می‌کنند به طوریکه وقتی می‌بینند روحانی که قبلا آه در بساط نداشت اما اکنون چند ویلا و آپارتمان‌ دارد، دچار سوال می‌شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما قدردان مردم هستیم که به خوبی می‌بینند و مطالبه می‌کنند که چگونه یک روحانی که قبلا چیزی نداشته الان جزو میلیاردرها شده‌ است.

آیت‌الله خاتمی به ریاست آیت‌الله منتظری در مجلس خبرگان در سال 63 اشاره کرد و افزود: دو نفر رای ندادند که یکی از آنها مروج اردبیلی بود که به علت عدم همراهی آیت‌الله منتظری با امام راحل به وی رای نداده بود.

وی در خاطره‌ای از آیت‌الله مروج اردبیلی در راستای اینکه بعد از فوت همسرش ازدواج نکرده بود که مبادا دین دچار خدشه شود و مردم اردبیل ازدواج دوم را بی‌وفایی بدانند،ادامه داد: چنین علمایی را در کشور داریم و حرف‌هایی که آخوندها و روحانیت از چشم افتاده‌اند، واقعیت ندارد ولی قبول می‌کنیم که مردم بابصیرت شده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تحسین مردمی که روحانیونی را قبول ندارند که بدون دلیل دارای ثروت زیادی شده‌اند، گفت: لباس روحانیت را بی‌حساب و کتاب نباید پوشید بلکه باید وقتی آن را بر تن کردیم بتوانیم دین خود نسبت به آن را ادا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوبی‌های روحانیت در سبد خود روحانیت ریخته می‌شود ولی بدی‌هایش علاوه بر اینکه بر سبد خود و روحانیون دیگر ریخته می‌شود موجب دیدگاه منفی دینی نیز می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه بعضا خود روحانی شئونات را رعایت می‌کند ولی اطرافیان از جمله فرزند، همسر، برادر و خواهر رعایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: زیور برای زن در روایت آمده ولی به آن معنی نیست که همسر یک روحانی 20 النگو در دست داشته باشد و لباس‌های مارک‌دار بپوشد.

بیماری «مشائیسم» شامل خیلی‌ها شده است

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه بیماری «مشائیسم» شامل خیلی‌ها شده است و با توجه به اینکه مدام به رئیس جمهور سابق می‌گفتند که این فرد نباید در دفتر تو باشد ولی همچنان گوش نمی‌کرد و توجهی به بیانات و تذکرات رهبری انقلاب اسلامی نداشت، افزود: یک فرد به ناحق معمم می‌شود و کسی پاسخگو نیست و از این رو دستگاه قضایی وارد عمل می‌شود و از او قرائت یک آیه از قرآن کریم را می‌خواهد که نمی‌تواند بخواند و حتی فرصت اینکه هر آیه را که بلد هستی بخوان را نیز داده می‌شود اما نمی‌تواند بخواند، ولی معمم است.

وی بیان کرد: این طور نیست که مشائی آن آقا بد باشد و مشائی ما خوب باشد؛ زیرا  نباید آبروی خود را به دیگران گره زد و همه این موضوعات در جای خود مشائیسم است.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه اگر فرزندی به بیراهه رفت، نباید آبروی خود را فدای فرزند کند، تصریح کرد: باید به فرزندان و تربیت آنها رسیدگی شود و از وضعیت آنها سوال کرد و رشد فرزندان و همسر را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: همسرانمان نیاز به صحبت با ما دارند و ما مسؤولیت نسبت به او داریم زیرا روایت است که یک ساعت نشستن کنار همسر و گوش دادن به درد و دل‌های او از اعتکاف مسجدالحرام هم با ارزش‌تر است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به امام جمعه‌ای در کشور اشاره کرد که به نیروی انتظامی اطلاع داده که دخترش را به خاطر بدحجابی به شهر راه ندهد، گفت: باید پای حرف فرزندان نشست و شبهات آنها را رفع کنیم.

 شبهه‌افکنی در جامعه لحظه‌ای شده است

وی بیان داشت: در حال حاضر شبهه‌افکنی در جامعه لحظه به لحظه شده و کانال‌های تلگرام کانون القای شبهات هستند و گمان نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای شبهه‌افکنی در اندازه این دوره باشد.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در زمان گذشته یک قلم شکسته در مورد حقوق زنان در مجله فاسد مجله روز نوشته شد و جواب آن را علما دادند که تجمیع آن تبدیل به نظام حقوق زنان در اسلام شد، ابراز کرد: در حال حاضر در ایام حج قرار داریم که بیشترین شبهه‌افکنی از قبیل اینکه دعا، سجده و غیره شرک است و کسی پاسخگوی آنها نیست در حالی که این وظیفه سنگین برای روحانیون است تا تقویت دین، اخلاق، نظام سیاسی دین را انجام دهند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به روحانیون و کارشناسان دینی با تاکید به اینکه به جای سخنرانی بعضاً مراسم پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان برپا کنید و اگر توانایی پاسخگویی ندارید از علما بپرسید، گفت: مسؤولیت شبهه‌زدایی بر عهده روحانیون است که نیاز به عنایت ویژه دارد نه اینکه خود را کنار کشید.

سم مباحث سیاسی ما یأس است

وی اذعان داشت: سم مباحث سیاسی ما یأس است زیرا اگر حزب‌الهی‌ها دچار یأس شوند، تداومی برای انقلاب وجود ندارد و از این رو موظف به یأس‌زدایی و امیدافزایی هستیم.

تیمی که برنده انتخابات شده اگر دچار غرور شود بازنده اصلی است

آیت‌الله خاتمی با اشاره به برپایی انتخابات در کشور و انتخاب یک فرد به عنوان رییس جمهور ادامه داد: نباید دچار یأس شد که چون کاندیدای مدنظر انتخاب نشده دیگر کاری به کار کشور نداریم بلکه انتخابات همانند یک میدان فوتبال است و توقع اینکه همیشه وارد زمین شده و گل خواهیم زد، وجود ندارد و تیمی که برنده شده اگر دچار غرور شود بازنده اصلی است.

امام جمعه موقت تهران افزود: نظام ما نظام مردم‌سالاری است و باید تلاش و کوشش کنیم و امیدآفرینی امروز نیاز جامعه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه یأس در کشور موج می‌زند و از من سوال می‌کنند با این اندازه بدحجابی، رانت‌خواری، اختلاس و غیره چگونه از نظام دفاع کنیم، بیان کرد: پاسخ آنها این است که کشور حقوق بشری است و نباید دچار یأس شد و نباید مطلق صفر و صد را خواست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در هفت خطبه مستقیم از حجاب سخن گفته‌ام زیرا اگر بدحجابی را تذکر ندهیم نمایش هنر شیراز خواهد شد که کارهای ناشایست در کشور و جلوی مردم رخ داد.

وی افزود: بشکند دهان افرادی که نظام جمهوری اسلامی را با طاغوت مقایسه می‌کنند که جمهوری اسلامی بدتر از طاغوت شده است زیرا این افراد حتما طاغوت را ندیده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه قدر محراب و منبر را باید دانست و هر دو را سنگر جمهوری اسلامی دید، افزود: برخی از روحانیون گمان می‌کنند که حتما باید پست دولتی بگیریم در حالیکه هویت ما گرفتن منبر و توجه به اهمیت آن است نه اینکه سریع نماز خواند و رفت و به کل منبر را دست‌کم گرفت.

وی متذکر شد: علمای قدیم اینگونه افراد را جذب منبر کرده‌اند نه اینکه حرف‌های کوچه بازاری بزنیم و انتظار غوغا در خطبه‌ها داشته باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر