بازدید 5383

رئیس جدید مجلس اعلای اسلامی عراق کیست؟

کد خبر: ۷۱۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 31 July 2017
اعضای حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، «همام حمودی» یکی از رهبران قدیمی و با تجربه این حزب را، رئیس جدید خود معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «همام باقر حمودی» متولد اول ژوئیه 1952، در بغداد و به طور مشخص محله «الکرادة» شرقی است.

وی عضو فراکسیون همپیمانی ملی در پارلمان عراق است و در زمان ریاست «سید عمار الحکیم» در حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، شخصیت شماره دو این حزب به شمار می‌رود و معاون اول رئیس پارلمان عراق که در سال 2014 انتخاب شد، است.

پس از خروج حکیم از این حزب و تاسیس حزب جدید «جریان حکمت ملی»، اعضای باقی مانده در حزب مجلس اعلا، حمودی را به عنوان دبیرکل و رئیس جدید این حزب انتخاب کردند.

البته  پس از درگذشت سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در آگوست 2009، نیز مسئله ریاست حمودی، جلال‌الدین صغیر و عادل عبدالمهدی از رهبران باتجربه این حزب، مطرح شده بود و برخی معتقد بودند که این افراد به دلیل تجربه و سابقه طولانی در حزب، شایسته جانشینی سید عبدالعزیز هستند اما در نهایت هوشیاری، زیرکی و فصاحت عمار حکیم باعث شد که وی ریاست مجلس اعلا عراق را بر عهده گیرد.

همام باقر حمودی فارغ التحصیل کارشناسی روانشناسی در سال 1975 از دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد، کارشناسی ارشد همین رشته در سال 1978 از همین دانشگاه است.

در تدوین قانون اساسی عراق، حمودی رئیس کمیته تدوین قانون اساسی در سال 2005 بود و از قانون فدرالی دفاع می‌کرد.

از جمله پستهای وی در عراق عبارتند از : عضویت شورای موقت ملی عراق در سال 2004، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی در سالهای 2005 و 2006، رئیس کمیته بازبینی قانون اساسی در سال 2007 تاکنون، رئیس کمیسیون پارلمانی ارتباطات از سال 2006 تاکنون بوده است.

برخی مواضع رئیس جدید مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه ذکر می‌شود:

جنگ با داعش

وی نیز مانند سید عمار الحکیم، بارها اعلام کرده که اگر فتوای مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف درباره جهاد با داعش نبود این گروه تروریستی هم‌اکنون به مرزهای عربستان سعودی رسیده بود.

بر اساس یکی از بیانیه‌‌های دفتر حمودی، او معتقد است که ائتلاف بین المللی در جنگ با داعش از خود جدیت نشان نمی‌دهد.

 

رئیس جدید مجلس اعلای اسلامی که تلاش‌ها و مذاکرات متعددی با دولت عراق برای پرداخت حقوق نیروهای «الحشد الشعبی» کرده و در جمع این نیروها قرار گرفته، می‌گوید برای جلوگیری از پیشروی تروریسم لازم است جلوی کمک رسانی به گروههای تروریستی در منطقه گرفته شود.

توافق ایران و 1+5

وی به عنوان معاون اول رئیس پارلمان عراق، توافق هسته ای بین ایران و گروه1+5 را موجب تقویت نقش ایران در بحث توازن قوا در منطقه دانسته بود و گفته بود که لغو تحریمها علیه ایران موجب خواهد شد تا این کشور نقش سیاسی بیشتری در معادلات خاورمیانه ایفا کند.

وی همچنین گفته بود: توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 باید آغازی برای عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح هسته ای و کشتار جمعی باشد.

عراق

رئیس جدید مجلس اعلای اسلامی عراق، سیاستها و راهبردهای عراق در خصوص روابط منطقه ای را بر پایه همکاری و توافق با همه کشورهای همسایه می داند و معتقد است که روابط ایران و عراق در اوضاع جاری منطقه، بویژه در جنگ علیه تروریسم و افراط گرایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی، در خصوص تاثیر روابط ایران و عراق بویژه در حل مسایل و بحران های منطقه ای نیز، گفته است: طبیعی است که ایران و عراق نقش بارز و مهمی در حل بحران های منطقه بویژه سوریه داشته باشند.

بحران سوریه

عضو هیأت رئیسه پارلمان عراق، با بیان اینکه عراق بارها تاکید کرده که گفت وگوهای سوری – سوری تنها راه حل بحران این کشور است می‌گوید: مسئولان عراقی همواره دیدگاههای خود را درخصوص مسایل منطقه بویژه بحران سوریه، با مقامات ایرانی در میان گذاشته‌اند.

حمودی با اشاره به تجربه‌ها و حضور عراق در بحرانها گفت: عراق می تواند واسطه ای موفق و مثبت برای ورود به حل بحران های باقی مانده ای که منطقه را طوفانی کرده، تلقی شود.

ایران و جهان

حمودی با اشاره به اهمیت و ضرورت همکاری‌های جمعی دولتهای منطقه و جهان برای جلوگیری از گسترش افراط گرایی، می‌گوید: همکاری های ایران و عراق در این خصوص باید شامل همه کشورهای همسایه عراق باشد.

وی همکاری های ایران و عراق در مقابله با تروریسم را کاملا روشن و شفاف توصیف می‌کند و می‌گوید: حمایتها و پشتیبانی ایران از عراق در جنگ علیه تروریسم تاکنون منجر به شکست گروهک تروریستی داعش در عراق شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان