بازدید 12196

خبرنگاری که به دستور آیت‌الله خلخالی از اعدام رهید

کد خبر: ۷۱۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ 27 July 2017
یکی از رویدادهای ناگفته عملیات مرصاد روایت جالب نجات جان خبرنگار کرمانشاهی حاضر در این عملیات به دستور مرحوم خلخالی است
 
به گزارش مهر از کرمانشاه، عباس کشمیری تنها خبرنگار ورزشی استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس که برای روزنامه کیهان مطلب می نوشت و به صورت افتخاری با خبرگزاری پارس آن زمان و جمهوری اسلامی فعلی همکاری می کرد در عملیات شکوهمند مرصاد حاضر بود و به ضبط و ثبت تصاویر پرداخت.

این روزنامه نگار قدیمی استان کرمانشاه خاطرات بی شماری از دوران دفاع مقدس خصوصا عملیات مرصاد دارد، عملیاتی که به قول خودش نزدیک بوده در آن به جای نیروهای منافق جانش را از دست بدهد.

کشمیری در گفت و گو با خبرنگار مهر، به شرح ماجرای خود در عملیات مرصاد در تاریخ پنجم مرداد سال ۶۷ پرداخت.

وی گفت: در عملیات حساس و مهم مرصاد که پیروزی برای سپاه اسلام در مقابل منافقین کوردل اهمیت بسزایی داشت در بین خبرنگاران استان کرمانشاه تنها من و مرحوم محمدباقر احمدی که آن زمان رئیس خبرگزاری پارس (جمهوری اسلامی) بود حضور داشتیم.

کشمیری خاطرنشان کرد: با اینکه من غالبا خبرنگار ورزشی بودم اما به دلیل کمبود خبرنگار در آن روزگار همراه با یکی دو نفر دیگر از روزنامه نگاران از جمله مرحوم آقای احمدی در جبهه ها برای تهیه گزارش و البته بیشتر عکس حضور می یافتم.

این پیشکسوت عرصه خبر افزود: روز چهارم مرداد و یک روز قبل از اجرای عملیات مرصاد، جلسه ای اضطراری با حضور برخی مقامات کشوری از جمله مرحوم آیت الله خلخالی که آن زمان رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی بود در کرمانشاه برگزار شد.

کشمیری ادامه داد: بنده هم به همراه مرحوم آقای احمدی در آن جلسه حضور داشتیم و خبرهای جلسه را که حالت غیرمحرمانه داشت برای مرکز از طریق تله فکس هایی که وجود داشت ارسال می کردیم.

وی ادامه داد: در آن جلسه آقای خلخالی ضمن تمجید از ایستادگی و پایمردی مردم کرد در برابر دشمنان، جمله ای حضرت امام(ره) به این مضمون که "مردم کرد زبان هیچگاه صحنه جنگ و نبرد با دشمنان اسلام را ترک نکردند" بیان کرد.

این خبرنگار ورزشی افزود: آن جلسه گذشت و علی رغم اینکه در آن تاکید شده بود که بهتر است خبرنگاری در عملیات مرصاد حضور پیدا نکند ولی من به خاطر اهمیت کار و تهیه گزارش های مستند به همراه عکس، هرطوری شد خودم را به منطقه رساندم.

کشمیری افزود: ساعت ۵ صبح روز عملیات (پنج مرداد) در گردنه حسن آباد حضور داشتم و چند ساعتی را مشغول تهیه گزارش و گرفتن عکس بودم که توسط رزمندگان اسلام به گمان اینکه جزو نیروهای منافق بوده و در حال جمع آوری اطلاعات و عکس برای منافقین هستم دستگیر شدم.

وی گفت: شرایط آن عملیات به گونه ای که بود برخی از منافقین در لباس رزمندگان در حال پیش روی به سمت کرمانشاه برای کشتن مردم بی گناه بودند و همین باعث شده بود کار بسیار سخت و شناسایی دوست از دشمن کار دشواری باشد.

 این خبرنگار رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: پس از دستگیری دوربین من را نیز گرفتند و از آن جایی که در ابتدا کار من را جاسوسی برای دشمن تشخیص داده بودند حکم اعدام من را صادر کردند.

کشمیری خاطرنشان کرد: با اصرارهای فراوان موفق شدم در آن وضعیت اضطراری آقای خلخالی که آن زمان حاکم شرع بود را ملاقات کنم که وی نیز ابتدا حکم اعدام من را تائید کرد.

وی گفت: من در آن موقع خیلی اصرار و تاکید کردم که بنده از نیروهای خودی و خبرنگار روزنامه کیهان و خبرگزاری پارس (جمهوری اسلامی) هستم و حتی در جلسه روز گذشته شما نیز حضور داشته ام.

این روزنامه نگار پیشکسوت کرمانشاهی ادامه داد: در آن زمان بود که آقای خلخالی نشانه ای برای اثبات درست بودن ادعایم که در جلسه حضور داشته ام مطالبه کرد و من هم نقل قول ایشان از حضرت امام (ره) که فرموده بودند "مردم کرد زبان هیچگاه صحنه جنگ و نبرد با دشمنان اسلام را ترک نکردند" را به زبان آوردم.

کشمیری گفت: پس از آن اطلاعات دیگری از جلسه و مکان و زمان برگزاری آن را هم اعلام کردم تا به آن ها ثابت شد که من از نیروهای خودی بوده و برای تهیه گزارش و عکس در منطقه حضور پیدا کرده ام و به دنبال آن بود که با دستور آقای خلخالی آزاد شدم.

وی در پایان اظهار کرد: در عملیات مرصاد مردمان بسیاری از اقصی نقاط کشور برای کمک به رزمندگان آمده بودند تا در نهایت عده ای از منافقین با خفت و خواری پا به فرار گذاشتند و یا دستگیر شدند و عده ای هم به درک واصل شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر