بازدید 19833
۸
بازخوانی نگرانی بزرگ بهار سال 93 به بهانه زایش شایعه‌ای جدید؛

نگران تغییر ریال به تومان نباشید، به ویژه در امور بانکی و کارت به کارت کردن!

برخی از هم اکنون همه تلاششان را برای به اشتباه انداختن مردم به کار گرفته و نگرانی هایی را پدید می‌آورند که ممکن است به کل بحث جایگزینی ریال با تومان را دچار مشکلات جدی کند؛ مثل این نگرانی که به زودی واحد پول عوض خواهد شد و برای حفظ مال باید تدابیر خاصی را به کار بست.
کد خبر: ۷۱۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱ 25 July 2017
باز هم قرار است تغییری از راه برسد و بازار شایعات پیرامون آن داغ شده؛ اتفاقی به شدت تکراری در کشورمان که هنوز برای برخی هموطنان‌مان ترسناک جلوه می‌کند و کسی به فکر رفعش نیست.
 
به گزارش «تابناک»؛ اواخر پاییز سال گذشته، دولتمردان تصمیمی گرفتند که به نظر می‌رسید همزمان به چند داستان پایان دهد؛ تصویب تغییر واحد پول رسمی کشورمان از ریال به تومان؛ یعنی برچیده شدن واحد پولی که در عمل هیچ کس آن را به رسمیت نمی‌شناخت و خیلی پیشتر در جامعه‌مان مرده بود.

اتفاقی که اگر رخ دهد، به نوعی پایان بخش داستان دیگری نیز هست؛ داستان تکراری و دنباله دار ضرورت حذف صفر از پول کشور و پدید آوردن پول جدیدی که برای خرید یک قرص نان بربری کنجدی، لازم به خرج کردن مبلغی از آن که چهار صفر دارد (10000 ریال)، نباشیم. یک تیر و دو نشانی که به نظر می‌رسد دولتمردان دنبال تحققش باشند.

این در حالی است که همه به خوبی می‌دانیم داستان های ایرانی هرگز به این سرعت به فرجام نمی‌رسند و از تصویب تا اجرای یک طرح و لایحه، معمولا باید زمان خیلی زیادی صرف شود. اتفاقی که تقریبا برای خداحافظی با ریال هم افتاده، چراکه عمر دولت یازدهم به آخرین روزها رسیده و هنوز «تُمَن» جز در محاورات و معاملات روزمره، جایگاهی نیافته است.

با این ملاحظه که به تازگی هیأت وزیران لایحه اصلاح قانون پولی بانکی را بررسی و تصویب کرده که در قسمتی از آن، «واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل ده ریال تعیین شد». مصوبه‌ای که نمی‌دانیم چه زمانی اجرایی شود و از آن مهم‌تر، به تغییر اسکناس ها و سکه های موجود در جامعه رسیده و شکل و فرم پیدا کند.

این ابهامات در حالی مطرح هستند که برخی از هم اکنون همه تلاششان را برای به اشتباه انداختن مردم به کار گرفته و نگرانی هایی را پدید می‌آورند که ممکن است به کل بحث جایگزینی ریال با تومان را دچار مشکلات جدی کند؛ مثل این نگرانی که به زودی واحد پول عوض خواهد شد و برای حفظ مال باید تدابیر خاصی را به کار بست.

شایعاتی که برخی شان به برکت گسترش فضای مجازی در جامعه ایرانی به شدت در حال تکثیر هستند و خدا می‌داند تا کنون بذر نگرانی را در دل چند تن از هموطنانمان کاشته است. از جمله این شایعه که از ساعت 12 امشب (چه تاریخی مشخص نیست!) واحد پول عوض خواهد شد و [احتمالا به دلیل مشکل در نرم افزارهای بانکی] باید در تراکنش های بانکی از نوع کارت به کارت، یک صفر کمتر استفاده کرد تا دستگاه از حساب مورد نظر به تومان مبلغ کسر نکند!

شایعه ای که شاید برای خیلی ها کذب بودنش مشخص باشد؛ اما بی شک برای برخی محل تردید و نگرانی خواهد بود. درست مثل بهار سه سال پیش که قرار بود نرخ بنزین ده هزار ریال به ازای هر لیتر شود و چون کنتور مبلغ بنزین در پمپ های موجود برای گنجاندن قیمت جدید جایی نداشت، برخی شایعات پدید آمده و نگرانی های جدی را موجب شده بود.

شایعاتی که برخی شان مردم را از بنزین زدن با نرخ جدید می‌ترساند و در نوع خود مشکلی بزرگ به حساب می‌آمد. آنقدر بزرگ که برای رفعش رسانه ملی پا به میدان گذاشت و با تهیه گزارش ها و گفت‌وگوهای مختلف با کارشناسان و پخش آن در بخش های مختلف خبری، کوشید شایعات را بی اثر کند. اتفاقی که ظاهرا نیازمند تکرارش هستیم؛ با این ملاحظه که بهتر است تا بازار شایعات داغ تر نشده و طرح تغییر واحد پول ملی را دستخوش مشکلاتی نکرده، همه چیز در این باره، از جمله زمان و نحوه دقیق اجرای این مصوبه شفاف سازی شده و به اطلاع عموم ایرانیان برسد.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
خوب وقتی خود مقامات میگن حذف صفر تاثیری رو مردم نداره ( که دروغه) و حدود 3000 ملیارد تومن هزینه داره خوبه چه کاریه اون پول رو وام بدن به مردم یا یک کارخونه ای چیزی ایجاد کنن.
مگه میشه نگران نبود باز همه چیز بهم میریزه.
چرا الان که باید واحد پول تبدیل شود یک اسم ایرانی انتخاب نمیکنند تا کی باید با فرهنگ ایرانی مشکل داشته باشند
تمام راههاي شهري جاده هاي كشور داخل شهرها آنقدر آسفالت خراب شده به قدري چاله هاي بزرگ وكوچك وجود دارد كه منجر به تصادفات سنگين م منجر به قتل ميشود آنوقت شما داريد در باره يك صفر در پول كشور كه هيچ مشگلي براي مردم ندارد جز استرس به قول خودتان صحبت ميكنيد بايتا متاسفم
نه تنها نگران هستیم بلکه چنین کار احمقانه ای را به رسمیت نمیشناسیم.
هر گاه نظام پولی و مالی کشور از ربا تهی شد و سروسمان گرفت آنوقت است که می توان به چنین چیزهایی مثل تغییر در نام پول ملی که آنهم باید و باید فارسی درست باشد نه ترکی و مغولی. این حرف آخر بود.
اگر به جای عوام زایی عوام زدایی میشد مردم با هر چیزی فریب نمیخوردند. وقتی زمان انتخابات به مردم میگن هرکی رای نده یارانه اش قطع میشه الان هم این حرفو میزنند
شعور مردم را بالا ببرید
چنانچه نظر به مقامات ذیربط تصمیم گیر داده میشود اقدام فرمایید.
وقتی چنین مصوبه ای دولت میدهد بنظر می اید که بررسیهای کاملی صورت پذیرفته باشد وصرفن گفتن هیچ اتفاقی نیفتاده است وهمان چیزی است که مردم عمل می کنند که نشد حرف .قیمتهای برابری ارز را چک می فرمایید یورو از 45000 ریال ودلار از38000 ریال عبور کرد واگر با نرخ های یکماه قبل از شایعه تغییر ریال به تومان مقایسه کنید بیش از ده در صد افزایش دارد واین افزایش بااقتصاد واردات محور درعمده فروشی ودر خورده فروشی چه خواهد کرد واگر جلوی افزایش نرخ ارز را هم دستوری بگیرید فقط زمان تورم را با شدت بیشتر عقب انداخته اید اگر مصوبه شما چیزی نیست پس این عوارض چیست لطفن مجددن تابیش از این خراب نشده فکری بکنید ضمنن اسم ایرانی فرا قومییتی که قحط نیست چرا تومان مغولی ایران که در بین فارسی زبانان باید درستر عمل کند وپیشرو باشد .
برای چی باید این همه هزینه کینم که یه اسم پول عوض بشه که هیچ فایده ای هم برای اقتصاد و کشور نداشته باشه؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار