بازدید 20206
۹

واکنش رئیس دانشگاه استنفورد به فوت میرزاخانی

کد خبر: ۷۱۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰ 16 July 2017
رئیس دانشگاه استنفورد در واکنش به درگذشت نابغه ریاضی ایران و جهان گفت: مریم بسیار زود از پیش ما رفت اما تاثیر وی بر زندگی هزاران زنی که برای دنبال کردن ریاضی و علمی که او منبع الهامشان بود، زنده خواهد ماند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای دانشگاه استنفورد آمریکا، درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان، برنده مدال فیلدز و استاد ریاضی دانشکاه استنفورد واکنش رئیس این دانشگاه مطرح دنیا را برانگیخت.
 
 
 
مارک تسیر لاویگنه رئیس دانشگاه استنفورد گفت که مریم بسیار زود از پیش ما رفت اما تاثیر وی بر زندگی هزاران زنی که برای به دنبال کردن ریاضی و علم که او منبع الهامشان بود زنده خواهد ماند.
 
وی در ادامه اذعان داشت که مریم تئوریزیسین برجسته ریاضیات و فردی فروتن بود که افتخارات(مدال هایش) را فقط به جهت اینکه ممکن است دیگران را تشویق به پیروی از مسیر خود کند، قبول می کرد. همکاری وی هم به عنوان نقش نمونه و هم به عنوان یک محقق مهم و پایدار است و احساس فقدان وی عزتمندانه در اینجا یعنی استنفورد و در سرتاسر جهان وجود خواهد داشت.
 
همچنین همکاران میرزاخانی وی را بلند همت، مصمم و بی باک در مقابل مشکلاتی خواندند که دیگران قادر به انجام آنها نبودند. آن ها اذعان داشتند که مریم به جای انتخاب راه آسانتر، مسیر سخت را انتخاب کرده بود. دختر جوان این بانوی فرهیخته ایرانی نیز مادر خود را در حال کار به یک نقاش تشبیه کرده است.
 
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران است.
 
وی در سال‌های 1373و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
 
وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
 
وی بعد از دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه استنفورد به عنوان استادیار وارد دانشگاه پرینستون شد و سپس بعد از مدتی تدریس در آن دانشگاه وارد دانشگاه استنفورد شد. مریم میرزاخانی پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری سرطان، روز گذشته دار فانی را وداع گفت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹
روحش شاد ، خدا بیامرزدش حیف شد
روحشون شاد
روحش شاد و خداوند ایشان را مورد آمرزش و رحمت قرار دهد
ابن بدترین خبری بود که به تازگی شنیده بودم واقعا و واقعا جای تأسف فراوان داره از دست دادن این بانوی ارزشمند و عزیز غم بزرگی برای خانواده اش ،ایران و جهان بود روحش شاد!
آن يار کزو خانه ما جاي پري بود / تا سر قدمش چون پري از عيب بري بود
خوش لب آب و گل و سبزه و نسرين / افسوس که آن گنج روان رهگذري بود
دکتراش رو از هاروارد گرفته بود نه استنفورد
خداوند رحمت فراوانش را نثار این زن فرهیخته و فرزانه کند. خدایش بیامرزد"آمین"
خدا رحمتش كند
حیف شده که انقدر زود رفت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار