بازدید 10369
۱

خارج کردن سد گتوند از مدار تنها راهکار حل معضل

عضو مجمع نمایندگان خوزستان مجلس گفت: افزایش ورودی آب شیرین کارون به سد گتوند به احتمال زیاد علت کاهش غلظت نمک در مدت اخیر است.
کد خبر: ۷۱۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 15 July 2017
عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص آخرین وضعیت سد گتوند، گفت: در حوزه کشاورزی، آبیاری با آب شور حتی اراضی شیرین را شور کرده و بعد از 5 سال غیر قابل استفاده می‌شود، از همین رو میزان شوری اراضی شیرین استان خوزستان تحت تاثیر سد گتوند افزایش یافته، نخل‌ها خشک و عملکرد کشاورزی در حاشیه سد گتوند به مرحله عدم توجیه اقتصادی رسیده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از افتتاح سد گتوند به دلیل وجود کوه نمکی، مسئولان در صدد برآمدند تا با ساخت دیواری حائل از خاک رس که اصلاحا «پتوی رسی» نامیده می‌شود از برخود آب با نمک‌های سازند جلوگیری کنند، متاسفانه بدون توجه به نظرات کارشناسی این پروژه آغاز و با صرف هزینه‌های کلان انجام شد اما شکاف‌هایی در پتوی رسی ایجاد و نمک‌ وارد دریاچه سد گتوند شد.

وی ادامه داد: پس از آن مطالعاتی در سال‌های گذشته شروع کردند که انتقال نمک سد گتوند از طریق لوله به خلیج فارس یکی از راهکارها بود که به دلیل عدم توجیه اقتصادی عملیاتی نشد، ایجاد حوضچه و انتقال نمک سد به این حوضچه‌ها و برداشت نمک بعد از تبخیر نیز به دلیل عدم توجیه اقتصادی اجرایی نشد، در حقیقت تاکنون اقدام اساسی که بتواند موجب بهبود وضعیت سد گتوند شود، صورت نگرفته است.

پاپی‌زاده یادآور شد: حال در برخی از سال‌ها آورد آب کارون بیشتر می‌شود، به این معنی که آب شیرین بیشتری به سد گتوند وارد می‌شود در این حالت که به صورت موقت اتفاق می‌افتد، غلظت نمک کمتر شده، بنابراین اظهارات اخیر مبنی بر کاهش غلظت نمک، می تواند به دلیل آورد بالای آب شیرین کارون باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در توضیح راهکار اساسی بهبود وضعیت سد گتوند،  گفت: در هیچ صورتی نمی‌توان میزان غلظت نمک آب سد گتوند را کم و یا از بین برد، زیرا به دلیل هزینه بالا صرفه اقتصادی ندارد، در حقیقت تنها راهکار اینکه سد گتوند از مدار خارج و این منطقه را به منطقه توریستی تبدیل کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سدهایی با آب شیرین به دلیل عدم توجیه اقتصادی و زیست محیطی از مدار خارج شده‌اند، حال و وضعیت سد گتوند با آب شور و تخریبات زیست‌محیطی نیز جز خارج کردن از مدار درست نمی‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
آیا در "یافتن توجیه اقتصادی"، به بدبختهای فلک زده پایین دست و محیط زیست در حال نابودی هم ارزشی قایل شدن؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان