بازدید 10962
۶

تأثیر گرمای بی‌سابقه جنوب بر خطوط ریلی

کد خبر: ۷۱۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 15 July 2017
مدیر کل راه آهن جنوب گفت : موج ایجاد شده در ریل خط خوزستان به دلیل گرمای این منطقه باعث خروج قطار شد که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش جام جم، عبد الکریم درویش زاده در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی با توجه به وضعیت گرمایشی زمین باید چه اقداماتی انجام داد گفت: در هر جسمی به دلیل شدت گرما انبساط اتفاق می افتد و در ریل راه آهن این انبساط به صورت طولی است که به اصطلاح به آن فرار خط می گویند که باعث ایجاد موج هایی در ریل می شود و اگر این موجها شدید باشد قطار نمی تواند از آن عبور کند.

به گفته وی برای جلوگیری از ایجاد چنین موج هایی می توان برشهایی را در خطوط ایجاد کرد تا ازدیاد طول آن گرفته شود،‌ علاوه بر آن برای جلوگیری از بروز حوادث می توان با استفاده از ماشین های درزین وحرکت آن جلوتر از قطارهای مسافرتی خطوط را کنترل کرد تا مشکلی برای مسافران بوجود نیاید. همچنین علاوه بر تثبیت خطوط ،‌سرعت قطارها هم مهم است و باید این سرعت به گونه ای در این شرایط تنظیم شود که تلفات جانی نداشته باشد.

وی افزود: در مناطق جنوب به دلیل دمای بالا همواره موجهایی در خطوط ریلی ایجاد می شود اما چون این موجها ریز است مشکلی ایجاد نمی کند اما در دو روز گذشته افزایش دما در این منطقه بی سابقه بود و حدود 53 درجه بود که مطمئنا این دما روی ریل بالاتر است و شاید به حدود 60 -70 درجه نیز برسد این دمای شدید حرارت که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است موجهای بزرگی را در ریل ایجاد کرد که در اثر آن یک سالن به صورت کامل از خط خارج و 2 سالن دیگر فقط از یک خط خارج شدند.

درویش زاده افزود: خوشبختانه این رویداد تلفاتی نداشت و پس از این اتفاق مسافران به سالن های دیگر منتقل شدند و قطار به راه خود ادامه داد که هنگام رسیدن به ایستگاه هفت تپه سه سالن به آن اضافه شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
بنظرم این ها همه بهانه است ! یعنی چه که گرما باعث کج شدن ریل ها شد ! از عدم اگاهی مردم سو استفاده نکنید ! اگر قرار باشه که با گرم شدن ریلها کج و کوله شوند نقاطی به مراتب گرمتر در افریقا و اسیا و امریکا و استارلیا داریم که بمراتب گرمتر هستند ! قرن بیست و یکم و این همه پیشرفت تلنولوژِ ی و این همه ادعایی که مهندسی ما دارد و اونوقت به همین راحتی گرما را مقصر میدانیم و حتما در زمستان سرما مقصر است خب انتظار داریم در تابستان هوا سرد باشد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
در مهندسي براي طراحي هرچيزي با توجه به سابقه شرايط آب و هوا يي و با برآورد تمام شرايط ، تمهيدات لازم سنجيده مي شود مثلا بين ريل ها فاصله گذاشته مي شود تا حد دماي مثلا 50 درجه براي خوزستان اگر دما بيش از 50 در جه شود ديگر اين فاصله جوابگو نيست همين مسئله ممكن است براي آذربايجان 40 دزجه باشد يا سيم هاي خطوط انتقال برق با گرما بيشتر آويزان مي شوند و با سرما كشيده مي شوند آگر اين حدود رعايت نشود ممكن است در زمستان بعلت كشيدگي خط برق قطع شود يا در زمستان فاصله ريل هاآنقدر زياد شود كه قطار از ريل خارج شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
به نظر میرسد در سالیان اخیر به علت کمبود بودجه نگهداری خطوط با مشکل مواجه بوده است. و گر نه چنین عذری پذیرفته نیست که دمای بالا منجر به چنین موجهای بزرگی شود...
آقای محترم، شما که با مشکل اشنا هستید راه حل رو هم می دونید ایا اجراش کردید؟
محاسبه خطوط ریلی در زمان طراحی ،از مواردی است که در مبحث انبساط فلزات در مدارس تدریس میشود . حالا چطور ممکن است این ریلها برای افزایش دما محاسبه نشده باشند. راه اهن پاسخ بدهد.
خوب شما که راه حل را میدانید عمل کنید چرا درس میدهید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار