بازدید 2916

70درصد مواد مخدر ایران از کرمان عبور می کند

کد خبر: ۷۱۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 12 July 2017
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: 70 درصد مواد مخدر تولیدی افغانستان به مقصد کشورهای مختلف جهان، وارد مرزهای ایران شده و از پهنای استان کرمان و محورهای مواصلاتی آن عبور می کند.

به گزارش ایرنا یدالله موحد روز چهارشنبه در نشست ملی همکاری های قضائی بین المللی در زمینه معاضدت قضائی و استرداد مجرمان با حضور 'ژان برنارد اشمید' دادستان کشور سوئیس افزود: مردم، مقامات قضایی، عوامل اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان کرمان با درک صحیح از ابعاد و شدت تهدید مواد مخدر برای جوامع بشری و براساس رسالت انسانی خود در محدوده سیاست ها، راهبردها و مقررات داخلی و اسناد بین المللی طی 38 سال، مبارزه ای فراگیر و جامع با هدف کاهش عرضه و تقاضا و دستیابی به جهانی عاری از سوء مصرف مواد مخدر، روانگردان را داشته اند.
 
وی بیان کرد: استان کرمان در خط مقدم مقابله با باندهای شرارت و قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر قرار گرفته و بدون حمایت های بین المللی، هزینه های سنگین و قابل توجهی متقبل شده است.
 
موحد اضافه کرد: استان کرمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود از شرق و جنوب شرق با استان سیستان و بلوچستان و کشورهای افغانستان و پاکستان به عنوان بزرگترین مرکز مواد مخدر جهان همجوار است و به دلیل ویژگی های طبیعی در استان کرمان و سیستان و بلوچستان، کویری بودن و وجود مسیرهای تردد مختلف و نزدیکی این مسیرها برای دستیابی به بازارهای مصرف بین المللی بویژه کشورهای اروپایی، در کریدور ترانزیت و تردد شبکه ها و باندهای بزرگ قاچاق بین المللی مواد مخدر واقع شده است.
 
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ادامه داد: استان کرمان در حال حاضر پهناورترین استان کشور است و به عنوان قطب جنوب شرق کشور مطرح است.
 
وی گفت: 400 نفر از فرزندان استان کرمان در میدان مبارزه با قاچاقچیان مسلح بین المللی جان خود را از دست داده اند و بیش از یکهزار جانباز نیز تقدیم شده است.
 
موحد اظهار کرد: بیش از یکهزار تن مواد مخدر در 38 سال گذشته کشف شده است و همچنین بیش از 70 درصد جمعیت کیفری زندان های استان کرمان مربوط به مواد مخدر هستندکه موید این واقعیت است که بخش زیادی از ظرفیت ها و توانمندی های امنیتی، انتظامی، قضایی و اجتماعی نهادهای فرهنگی و مدنی به امر مقابله با عرضه و تقاضای مواد مخدر اختصاص یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه جمع قابل توجهی از زندانیان مرتبط با جرایم مواد مخدر از اتباع بیگانه بویژه افغانستان و پاکستان هستند ادامه داد: در حقیقت استان کرمان به لحاظ موقعیت خاص خود در دنیا، در امر مبارزه با جرایم سازمان یافته داخلی و فراملی مواد مخدر جایگاه ویژه ای داشته و تجربیات ارزشمندی دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه ایران از جمله استان کرمان تولید کننده مواد مخدر نیست بیان کرد: کشف متوسط سالیانه بیش از یکصد تن انواع مواد مخدر و روانگردان در استان کرمان دلالت بر اراده قوی عوامل استانی در مبارزه با مواد مخدر دارد.
 
رئیس کل دادگستری کرمان گفت: امروزه امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردها و پیش سازها متوقف بر این است که امکان گردش و تطهیر عوائد حاصل از قاچاق در نظام پولی و بانکی بین المللی از بین رفته و با ضبط وجوه حاصل از درآمدهای نامشروع مواد مخدر به بنیان های تولید و توزیع شبکه ها و باندهای بین المللی مواد مخدر و روانگردها ضربه اساسی وارد شده است.
 
موحد ادامه داد: جامعه جهانی شاهد این است که عوائد حاصل از قاچاق مواد مخدر به طور تصاعدی افزایش یافته و علاوه بر این به عنوان یکی از منابع اصلی تغذیه گروه های تروریستی نیز محسوب می شود.
 
وی محدود سازی تولید و کشت خشخاش و کشت جایگزین در کشورهای تولید کننده را ضروری دانست و گفت: واقعیت این است که در جهت توسعه سطح زیر کشت و مکانیزه کردن آن حمایت هایی به عمل آمده و در زمینه تبدیل و توزیع نیز با مماشات برخورد و ملاحظاتی مورد توجه قرار می گیرد و همین امر باعث افزایش مواد مخدر شده است.
 
موحد بیان کرد: بهره گیری از ظرفیت های مخابراتی و تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی و کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی، ارتکاب جرایم سازمان یافته فراملی از جمله قاچاق مواد مخدر، فساد، تطهیر عوائد نامشروع و هر آنچه در کنوانسیون بین المللی مقابله با جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد به عنوان جرایم سازمان یافته فراملی آمده را تسهیل کرده است.
 
وی تهدیدات جرایم سازمان یافته را نسبت به صلح و امنیت جهانی در مقایسه با گذشته جدی تر و خطرناک توصیف کرد و گفت: در گزارش جهانی مواد مخدر در سال 2017 میلادی، 29.5 میلیون نفر در جهان از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می برند و سال 2015 میلادی حدود 250 میلیون نفر مواد مخدر مصرف کرده اند و 6 درصد از جمعیت بزرگسال جهان درگیر مصرف مشکل ساز مواد مخدر بوده اند.
 
نشست ملی همکاری های قضائی بین المللی در زمینه معاضدت قضائی و استرداد مجرمان که با حضور دادستان کشور سوئیس امروز در کرمان آغاز شد تا فردا (پنجشنبه) ادامه دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار