بازدید 10261

زور قانون به موتورسوارها نمی‌رسد!

کد خبر: ۷۱۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 10 July 2017
مثل یک غول آهنی، غولی بزرگ و پرقدرت، بی‌حریف و بی‌رقیب، در بزرگراه‌ها، خیابان‌ها ، کوچه‌پس‌کوچه‌ها و حتی کنج پیاده‌روها جولان می‌دهند. مثل تافته‌ای جدابافته ، اهالی ایالتی خودمختار، برای خودشان می‌آیند و می‌روند و در روز روشن مقابل چشمان همه ، قانون را می‌شکنند، دور می‌زنند، زیر پا می‌گذارند و زور قانون به آنها نمی‌رسد. در سینه‌کش آفتاب ، حریف می‌طلبند و قانون حریف‌شان نمی‌شود!

به گزارش جام‌جم‌آنلاین نتیجه این اتفاق، نابسامانی خیابان‌های شهرمان است. هرج و مرجی که رد و نشانش، پررنگ‌تر از بقیه عوامل، به موتورسیکلت‌ها و راکبان قانون‌گریزشان می‌رسد. راکبانی که در سایه ضعف قوانین موجود راهنمایی و رانندگی کشورمان ، با همین غول‌های آهنی دوچرخ، امنیت و آرامش یک شهر را بهم می‌زنند و کسی جلودارشان نیست. برنده این رقابت نابرابر، اما تا اینجای کار مرگ بوده است، مرگی که همیشه و همه جا پشت رکاب‌ موتورها می‌نشیند، دست‌هایش را دور کمر موتورسوارها حلقه می‌کند و با آنها از پیچ و خم مسیر‌ می‌گذرد، قانون‌گریزترها را نشان می‌کند و سربزنگاه با خودش می‌برد. تا جایی که در دنیای آمارها، حدود یک چهارم جانباختگان حوادث رانندگی کشور را موتورسواران تشکیل می‌دهند؛ آماری که وقتی با آمار مرگ و میر عابران پیاده براثر حوادث رانندگی جمع می‌شود، رقمی معادل80 درصد جانباختگان را در مجموع به این دو گروه اختصاص می‌دهد.

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام این خبر می‌گوید:« درچند سال اخیر، با افزایش تعداد استفاده‌کنندگان از موتورسیکلت در سطح کلانشهرها و مخصوصا در شهر تهران،ما با افزایش آمار تخلفات موتورسوران مواجهیم.»

سرهنگ حسن عابدی درباره دلایل اقبال شهروندان به استفاده از موتورسیکلت می‌گوید:« دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد، یک بحث ، بحث ورود به طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد است که براحتی با موتور انجام می‌شود ، بحث دیگر موضوع ارزان بودن این وسیله نقلیه است، به این ترتیب موتورسیکلت نسبت به قبل، به آسانی و حتی به صورت قسطی تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

ضرورت ثبت تخلفات در سابقه موتورسوارها


جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تایید افزایش آمار تخلفات موتورسواران می‌گوید:« بازدارنده نبودن قوانین راهنمایی و رانندگی در این موضوع موثر است ، درحقیقت باید در کنار برخوردهای قانونی‌ای که تابحال انجام شده‌اند ، از اهرم ها و ابزارهای دیگر هم برای کاهش آمار تخلفات استفاده کرد برای مثال اگر این تخلفات در سابقه موتورسواران ثبت شود، یا برای آنها تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که آمار تا اندازه ای کاهش پیدا کند، اما مشکل اینجاست که بسیاری از راکبان موتورسیکلت گواهینامه‌ای به ماموران پلیس ارائه نمی‌دهند و در نتیجه نمره منفی هم برایشان ثبت نمی‌شود. »

سرهنگ عابدی با تاکید دوباره بر قیمت پایین موتورسیکلت‌ می‌گوید:« وقتی که موتور ارزان باشد، بصورت قسطی خرید و فروش شود و هر فردی بتواند به هر تعدادی از آن را بخرد و برای مالکیت موتور حداقل در تعداد، منع قانونی وجود نداشته باشد، بسیاری از افراد متخلف ، بعد از توقیف دیگر به دنبال موتورشان نمی‌روند ، درحقیقت اصلا برای مالکان مهم نیست که موتورشان را آزاد کنند، چون یکی دیگر را با هزینه کمتر تهیه می کنند.»

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه از اجرای طرح ضربتی برخورد با موتورسواران متخلف از ابتدای تابستان در سطح شهر تهران خبر می‌دهد و می‌گوید:«درحال حاضر طبق قوانین موجود ، هم جریمه و هم توقیف توسط نیروهای ما انجام می‌شود اما با توجه به دلایلی که مطرح شد، جمع زیادی از شهروندان به استفاده از موتورسیکلت روی آورده‌اند و اکثرا هم با آن مسافرکشی می‌کنند، که حل این موضوع به ساماندهی مسائل اقتصادی و زیرساختی کشور برمی‌گردد.»

سرهنگ عابدی از پیوستن برخی راننده‌تاکسی ها به جمع موتورسواران هم خبر می‌دهد و می‌گوید:« از آنجایی که موتور هزینه کمتری دارد و درآمد بشتری هم دارد، برخی راننده تاکسی‌ها موتورسیکلت خریده‌اند و به جای تاکسی با آن مسافرکشی می‌کنند.»

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به برخورد جدی با راکبانی که با موتور به بزرگراه‌ها وارد می‌شوند می‌گوید:« از آنجایی که ورود موتورسیکلت به بزرگراه‌ها به‌خاطر سرعت بالای سایر وسایل نقلیه حاضر در بزرگرا‌ه خطرساز است، با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.»

با تمام این تفاسیر فهرست تخلفات موتورسواران بلند و طولانی است؛ جمع زیادی از آنها بدون توجه به قوانین موجود راهنمایی و رانندگی ، هیچ حق تقدمی را رعایت نمی‌کنند، بصورت ناگهانی تغییر مسیر می‌دهند، به هر معبری وارد می‌شوند، از هر چراغ قرمزی عبور می‌کنند ،بی توجه به تابلوهای دورزدن ممنوع دور می‌زنند، از کنار تابلوی ورود ممنوع با سرعت زیاد می‌گذرند و درست زیر تابلوی توقف ممنوع پارک می‌کنند! براحتی وارد خطوط ویژه و تندروی اتوبوس‌ها می‌شوند، در بزرگراه‌ها و سایه‌به‌سایه بقیه اتومبیل‌های حاضر دربزرگراه حرکات نمایشی انجام می‌دهند ، بی توجه به معاینه فنی با حجم بالایی از تولید آلودگی ، وارد شهر می‌شوند و هرروز به حجم تخلفات شان اضافه می‌شود؛ طوری که انگار تابحال هیچ طرح ضربتی و کارگروه ویژه‌ای حریف ساماندهی آنها نشده است. دامنه تخلفات موتورسواران گاه آنقدر زیاد می‌شود که این سوال را برای بسیاری از شهروندان بوجود می‌آورد که اصلا پلیس قدرت مهار تخلف‌های گسترده و خطرساز موتورسوارها را در کلانشهرها دارد؟!

ناکارآمدی قوانین؛ عامل تکرار تخلفات


ناکارآمد، ضعیف و نامتناسب با میزان تخلف انجام شده؛ کتابچه قوانین راهنمایی و رانندگی کشورمان را که مرور کنید، وقتی نوبت به برخورد با موتورسواران می‌رسد، این سه مشکل بیشتر از هرچیز دیگری خودشان را نشان می‌دهند. موضوعی که مورد توجه سرهنگ هادی هاشمی، رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت هم قرار می‌گیرد . هاشمی در این رابطه به ما می‌گوید: متاسفانه قوانین و مقررات کارآمد، محکم و بازدارنده‌ای برای برخورد با موتورسواران در کشور ما وجود ندارد.
شاهد این ماجرا به گفته سرهنگ هاشمی، هزار دستگاه موتورسیکلتی هستند که در زمان تصدی او بر مسند ریاست پلیس راهور پایتخت، هر روز در تهران توقیف می‌شدند؛ آماری که اگر امروز بیشتر نشده باشد، کمتر نیست.

 
 
اما چرا با وجود برخوردهای جدی پلیس بازهم تخلفات ریز ودرشت موتور‌سوارها از لایی کشیدن و ویرا‌ژهای پی‌درپی در بزرگراه‌ها، عبور از چراغ قرمز و مسیرهای ممنوعه ، نداشتن کلاه ایمنی و ... ادامه دارد؟ جواب سرهنگ هاشمی به این سوال واضح و مشخص است:« قوانین و مقررات فعلی راهنمایی و رانندگی کشورمان ، اوضاع حاکم بر شرایط حمل و نقلی کشور را ساخته‌اند، قوانینی که ضعیف هستند و خیلی کریمانه و باملایمت نوشته‌ شده‌اند و همین موضوع باعث شده 98 درصد موتورسیلکت سوارها اصلا به قانون توجه نکنند.»

راه حل این کار اما به عقیده این کارشناس ، اصلاح قوانین و مقررات فعلی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا به این ترتیب چاره‌ای برای مهار یکی از مولفه‌های مهارنشدنی حمل و نقلی کشور اندیشیده شود.

هاشمی در همین رابطه می‌گوید:« موتورسیکلت‌ها در همه عرصه‌های ترافیک در کشور، در معابر شهری ، معابر برون شهری، از راه‌های روستایی گرفته تا آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ، همیشه بعنوان یک مولفه حمل و نقلی مهارنشدنی حضور دارند. »

دلیل این اتفاق را که می‌پرسیم، سرهنگ هاشمی روی قدرت مانور موتورسیکلت ، حجم کم آن و عمومیت استفاده از آن در میان اقشار مختلف جامعه دست می‌گذارد؛ دلایلی که باعث شده‌اند افراد مختلفی برای رفع نیازهای روزمره‌ خود به موتورسواری رو بیاورند.

رئیس پلیس پیشین پایتخت می‌افزاید: «باید قبول کنیم که فقط شهروندان عادی از موتورسیکلت استفاده نمی‌کنند و خیلی از بزهکاران سارقین و افراد قانون گریز هم به‌خاطر قدرت مانور بالای موتور از آن استفاه می‌کنند. دلیلی که می‌تواند تاکیدی باشد بر ضرورت اصلاح قوانین برخورد با تخلفات موتورسواران.»

سرهنگ هاشمی بی‌هویتی موتورسیکلت‌ها را هم یکی از مشکلات اساسی آنها در سیستم حمل و نقل می‌داند و می‌گوید: «در کشور ما علی‌رغم اینکه موتورسیکلت‌ها در حجم زیادی تولید ، شماره‌گذاری و پلاک می‌شوند و اما هویت ندارند و همین بی هویتی به تکرار تخلفات توسط آنها کمک می‌کند.»

تکرار تخلفات موتورسوران و به‌خطر افتادن امنیت شهروندان


یک سررشته اصلاح قوانین در هر حوزه و موضوعی همیشه به مجلس شورای اسلامی‌ می‌رسد؛ جایی که نمایندگان منتخب مردم برای رسیدگی به مشکلات دور هم جمع شده‌اند؛ ساماندهی موتورسیکلت‌سواران یکی ازمشکلاتی است که مدت‌هاست حل نشده باقی مانده‌است. ما این موضوع را با محمداسماعیل سعیدی ، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمیان می‌گذاریم و سعیدی با تایید این حقیقت که قوانین فعلی راهنمایی و رانندگی بازدارندگی لازم را برای کاهش آمار تخلفات موتورسیکلت سواران ندارند می‌گوید:«متاسفانه تخلفات موتورسیکلت سواران جدی گرفته نمی‌شود و به همین دلیل بیشترین تلفات و خسارات ناشی از تصادفات مربوط به این وسیله نقلیه است. درحالی که این گروه نقش عمده‌ای در تشدید سایر مشکلات ترافیکی شهرها هم ایفا می‌کنند،برای مثال اگر نظارت ها بر عملکرد راکبان موتورسیلکت ها جدی تر شود،‌ حتی تا اندازه قابل توجهی میتوان آلودگی هوا را هم کنترل کرد. »

این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از به‌خطر افتادن امنیت و آرامش سایر شهروندان با تکرار تخلفات از سوی موتورسواران می‌گوید: «باید بپذیریم که موتورسیکلت جزو وسایل نقلیه پرخطر است و به همین علت به موتورسوارها راکبان مرگ هم می‌گویند، مخصوصا وقتی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و با انجام حرکات پرخطر در خیابان ها، تصادف‌های مرگباری را رقم می‌زنند.اما نکته مهم اینجاست که این گروه با بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی علاوه بر سلامت خودشان، سلامت بقیه شهروندان را هم به خطر می‌اندازند و ضروری است که برخورد جدی‌تری با آنها انجام شود.»

برخورد جدی تر، اما با وضع قوانین قاطعانه و محکم در این رابطه، مورد توجه سعیدی قرار می‌گیرد و با اشاره به آن می‌گوید: «برای ساماندهی اوضاع نابسامانی که موتورسیکلت‌سوارها در جامعه ایجاد کرده‌اند ضروری است که قوانین مناسبتری صرفا برای این گروه، از لحاظ شدت مجازات و سنگینی تخلفات انجام شده، در نظر گرفت. اما پیشنهاد این موضوع باید از طرف دولت و پلیس به مجلس بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۱
تخلف عمدی موتور سواران را جرم محسوب کنند.خواهید دید که مردم عادی رعایت خواهند کرد وانوقت پلیس باید مجرمان واقعی که قصد ارتکاب جرم با موتور دارند وتعدادشان بسیار کمتر از مردم عادی وشناساییشان راحتتر است باید دستگیر کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
شما در اتوبان های اصلی هم نمی تونین با خیال راحت رتدد کنین. در اتوبان همت یا با معتاد شبانه و دستفروش روزانه در وسط اتوبان مواجه هستین یا با عبور موتورسیکلت از فضای بین خوردورهایی که احتمالا در خط خود می رانند. پلیس هم بیخیال و نظاره گر است
مگه قانون برای ماشین سوارها کارآمد هست
که باعث بشه بین خطوط حرکت کنند ؟
، بدون راهنما تغییر مسیر ندن ؟
پشت به پشت تو یک خط وارد خروجی اتوبان یا ورودی بشن ؟
و در آخر باعث بشه مثل انسان و با آرامش و قانون مثل کشوری مثل آلمان رانندگی کنن ؟
آیا بعد از این همه سال به این فکر کردیم ، به اصلاح خیابانها فکر کردیم.
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
به نظر من باید یک بخش کوچکی از خیابان ها را به موتورسیکلت ها اختصاص دهند و اجازه ورود به بخش های دیگر خیابان و یا پیاده رو را ندهند
خیلی لازم است که صف اتومبیل ها از موتورها جدا شود.
موتور یک وسیله مناسب است و فقط نباید به خاطر یک عده خلافکار استفاده از آن را محدود کرد و یا نکوهش کرد.
چهره شهر را خجالت آور کرده اند. در پیاده رو ها هم امنیت نداریم . بسیاری از آنها بسیار بد دهن و مهاجم هستند و به دلایل مختلف آماده درگیری با رانندگان و عابرین می باشند. آیا واقعا راهی برای برخورد با موتورسواران متخلف وجود ندارد ؟ پس جرا چنین معضلی در کشورهای دیگر وجود ندارد ؟
تمام قوانین به نفع موتور سوارهاست از دیه بگیر تا بدون گواهینامه سوار میشن. صدای ناهنجار در میارن کسی هم باهاشون کاری نمیکنه.... والی اخر.
حركت در جهت خلاف خطر آفرين هست بارها هنگام خروج از يك بزرگراه دررمپ خروجي با يك موتور سوار كه در جهت هلاف وارد بزرگراه مي شوند برخورد داشته ام
قانون باید در هر شرطی اجرا شود و همه باید به ان احترام بگزارند وگرنه قانون قانون نیست.
قانون محکم و پر و پا قرص برای موتور فروشان بگذارید تا زورتون به موتور سوارها برسه.
خیلی جالبه .بیشتر به نظر میاد میخوان قیمت موتور رو به بهانه ارزون و در دسترس همه بودن بالا ببرن تا جلوگیری از تخلف متورسوارها. قانون اینقدر هم ناقص نیست ولی وقتی هیچ پلیسی تو هم بهشون نمیگه خب خلاف میکنن دیگه
کسی که بدون گواهینامه یا با موتور بدون پلاک رانندگی می کند، باید مجرم (نه متخلف) شناخته شود و در محل توسط پلیس بازداشت شود.
تضمین می کنم اگر یک ماه (فقط یک ماه) مجرمین را بازداشت کنند، دیگر یک نفر هم چنین تخلفات آشکاری نداشته باشد.
در همه کشورها، راننده را جریمه میکنند، نه وسیله نقلیه را. راننده است که با اختیار خود، تخلف کرده، وگرنه ماشین یا موتور که اختیار ندارند!
با این کارهای قانونی سخت گیرانه برای موتورسوران و ایجاد عدم امنیت برای دوچرخه سواران توسط خودروسوران در خیابانها فردا مسئولان باعث نشوند که هر شخصی با یک دستگاه خودرو بیاید تو خیابان و ما معضل ترافیک و آلودگی هوا و سرطان را داشته باشیم ، اساتید ما تو قاره آسیا هستیم و تو کشورهای همسایه پر موتورسیکلته - ما هرچه قدر در مسیر فرهنگ سازی باشیم برای استفاده از موتور و دوچرخه به نفع ماست و حتما در آینده نزدیک نتیجه خواهد داد. موفق باشید
تردد در پیاده روها جلوی چشم پلیس!!!! به نظر که پلیس بیشتر وظیفه مبارزه با بد حجابی داره تا موتور سوار خلافکار و خطرناک...خب حق بدین!!!
با سلام به گروه وزين تابناك
قوانين راهنمايي و رانندگي كلا در ايران همگام با استاندردهاي جهاني نميباشد و اين متاسفانه باعث شده است كه ما جزو كشورهايي باشيم كه از سطح فرهنگ رانندگي بسيار پايين در جهان و منطقه قرار بگيريم ، متاسفانه در خصوص موتور بايد عرض كنم خود پليس و مسيولين دولتي مقصر ميباشند به طور مثال موتورهاي سنگين ورزشي كه به كشور وارد ميشوند و عوارض و هزينه هاي دولتي پرداخت ميشود بايد پلاك و طبق قانون تردد نمايند تا در صورت تخلف و يا مشكل سريعا مورد پيگيري قرار گيرند ، در صورتي كه پلاك شوند از تخلفات ان كاسته ميشود و راكب به خود اجازه تخلف نميدهد، ولي متاسفانه فقط به خاطر يك بخشنامه پليس و مسيولين هنوز تصميم نگرفته اند و فقط اعلام ميكنند اجازه تردد وجود ندارد يعني پاك كردن صورت مسأله ، و در خصوص موتورهاي داخل شهر انها هم به خاطر مسايل و مشكلات اقتصادي و شرمندگي مجبور به كار با موتور ميشوند و گر نه هيچ ادم عاقلي در صورت تأمين مالي دست به موتور سواري كه خطرناكترين كار دنيا مشخص شده است براي نآن در اوردن نميزند و ان عده خلاف كار هم همه جاي دنيا هستند و پليس بهتر ميداند با انها چه برخوردي نمايد
وقتی بجای راننده خطاکار، خودرو را بازداشت می کنید همین می شود!
همیشه به معضلات نگاه سیاه و سفید کرده ایم. همیشه احساسی و همراه با افراط و تفریط برخورد کرده ایم.
خود موتور به خودی خود که وسیله جرم نیست. همه موتور سواران هم که اهل خلاف نیستند.
من خودم 10 سال موتور داشتم و هیچ وقت خلاف هم نرفتم . حتی یک بار هم حادثه نزدیک به خطر هم برایم اتفاق نیافتاد.
ولی اینقدر برخی مردم فعل جمع به کار بستند . و انقدر برخی راننده های تاکسی فحشهای رکیک با فعل جمع به کار بردند و انقدر برخورد برخی (تاکید می کنم برخی ) مامورین هنگام متوقف کردن بد بود که من از خیرش گذشتم و موتور را فروختم .
پاسخ ها
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
کاملا درسته من خودم موتور ندارم ولی باید ساز و کاری اجرا بشه که دو طرف نسبت به حقوق قانونی هم واقف باشند
همین الان اگر یک موتور سوار با سرعت قانونی و دریک لاین در حال حرکت باشد نه تنها برایش حقی قائل نیستیم بلکه ممکن است که برای راکب آن خطر جانی نیر ایجاد شود
با تعارف چیزی درست نمیشه، کلاس های اجباری بذارید، اونم حالت اردوگاهی! یعنی طرف قشنگ یک هفته از کار و زندگی و نون خوردن بیافته فقط هم کلاس رانندگی و آیین نامه فشرده بذارن براشون ،‌اگر هم نمره قبولی نگرفتن توی اردوگاه بمونن، دست آخر هم خرج خورد و خوراکشون رو ازشون بگیرید تا به آغوش جامعه بازگردند، بعد ببینم کسی خلاف میکنه یا نه؟؟!؟
بعضی جاهای دنیا به خاطر مرتکب شدن یکی از خلاف های کوچیک راننده علاوه بر نابود کردن ماشین خلافکار، گواهینامه راننده خلافکار مادام العمر باطل میشه!
تعویض موتورهای بنزینی با برقی که هم بی صدا هستند و هم سرعتشان پایینتر است و نمی توان با آنها خلاف کرد و فرار کرد.
لطفا به نقص قانون در حمایت از موتور سواران هم بپردازید بعنوان مثال چند تا امداد خودرو در سطح شهر ویا جاده ها داریم؟جواب مشخصه خیلی زیاد ولی آیا تا بحال کسی امداد موتور مشاهده کرده؟آیا تا بحال ندیدین که موتورسواری بخاطر یه پنچری یا نقص فنی کیلومتر ها بعضا با زن وبچه زیر آفتاب یا برف وبارون باید موتورش رو هل بده تا شاید یه تعمیرگاهی پیدا کنه؟یا مثلا هیچ کارخانه ای همراه با موتورسیکلت تولیدی کلاه ایمنی تحویل نمیده درصورتی که کلاه ایمنی هم مثل کمربند خودرو جزو ملزومات اجباریه ولی متاسفانه کلا به این مسئله توجه نمیشه وبخاطر عدم استفاده از کلاه ایمنی موتور سیکلت توقیف میشه /کدوم خودرویی بخاطر عدم استفاده از کمربند توقیف شده؟متاسفانه هرمسئولی در راس راهنمایی ورانندگی قرار گرفته فقط به قوانین توقیفی موتور سیکلت ها چندتا مورد اضافه فرموده ولی هیچکدوم از این بزرگواران خودشون پشت موتور سیکلت نبودن تا مشکلات موتورسواران رو هم متوجه بشن/همین خط کشی های رنگارنگ که توسط شهرداری وراهنمایی روی آسفالت انجام میشه در مواقع بارندگی بزرگترین قاتل موتورسوارهاست .با هرسرعتی حتی کمترین سرعت دچار لغزندگی میشه/ یه مورد دیگه هم خود امتحان گواهی نامه موتورسیکلت هست که حرکت مارپیچ رو امتحان میگیرن جالبه که خود حرکت مارپیچ جزو تخلفاته اونوقت راهنمایی ورانندگی به کسیی که بتونه تخلف کنه گواهینامه میده والبته مسائل ومشکلاتی از این دست خیلی هست ...........
تولید وفروش موتور سیکلت را متوقف کنید به همین راحتی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر