بازدید 1719

آنکارا: قبرس یونانی نشین مقصر شکست مذاکرات صلح است

به دنبال پایان بی‌نتیجه مذاکرات صلح قبرس، نخست وزیر ترکیه گفت: متاسفانه قبرس یونانی نشین موضع سازنده قابل انتظاری در روند مذاکرات صلح اتخاذ نکرده بود.
کد خبر: ۷۱۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 08 July 2017
به دنبال پایان بی‌نتیجه مذاکرات صلح قبرس، نخست وزیر ترکیه گفت: متاسفانه قبرس یونانی نشین موضع سازنده قابل انتظاری در روند مذاکرات صلح اتخاذ نکرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در واکنش به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صلح قبرس اعلام کرد: متاسفانه قبرس یونانی نشین هنوز احساس راحتی می‌کند که به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا رفتار کند. این در حالی است که قبرس ترک نشین تلاش دارد از همان آغاز مذاکرات سازنده رفتار کند.

قبرس ترک نشین طرف مقابل را به دلیل عضویت کامل در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ متهم می‌کند که این اقدام نتیجه منفی بر روند مذاکرات داشته است.

ییلدیریم اضافه کرد: ترکیه همه کاری را در چارچوب قوانین بین‌المللی برای دفاع از قبرس ترک نشین انجام می‌دهد.

همچنین مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: قبرس ترک نشین تمام وظایف خود را برای دستیابی به یک راه حل منصفانه و دائمی انجام داده است.

وی ادامه داد: این نتیجه نشان از امکان ناپذیر بودن دستیابی به راه حل با پارامترهای موجود دارد.

از سوی دیگر مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین طرف مقابل را مقصر ناکامی در مذاکرات دانست و گفت: فرصتی را که ما از دست داده‌ایم دیگر بعید به نظر می‌رسد دوباره به وجود آید. در حال حاضر هر دو طرف شکست خورده‌اند زیرا متاسفانه مذاکرات ناکام مانده است. طرف ترکیه حاضر بود که تعداد سربازان خود را در شبه‌ جزیره قبرس کاهش دهد اما طرف مقابل بحث رفتن تمام سربازان را مطرح کرد. همچنین حضور سربازان ترکیه در شبه جزیره تنها دلیل شکست مذاکرات نبود.

وی ادامه داد: به طور کلی ناکام ماندن مذاکرات به معنای پایان جهان نیست. ما راه جدیدی را برای زندگی با عزت پیدا خواهیم کرد. ما این مساله را مدیریت خواهیم کرد.

آکینجی در پاسخ به سوالی درباره ایده ریاست جمهوری دوره‌ای گفت: طرف قبرس یونانی نشین در ابتدا مخالف این مساله بود اما سپس اعلام کرد که اگر قبرس ترک نشین تمام سربازان ترکیه‌ای را از خاکش خارج کند در این صورت این پیشنهاد را خواهد پذیرفت.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان ناکامی در مذاکرات صلح از بیان جزئیات درباره دلیل این ناکامی خودداری کرد اما وی خاطر نشان کرد که هنوز اختلافات بسیاری میان هر دو طرف وجود دارد.

همچنین سخنگوی دولت قبرس یونانی نشین اعلام کرد: ترکیه با رد درخواست خروج سربازان ترکیه باعث شکست مذاکرات شد.

در مقابل نماینده انگلیس در مذاکرات صلح قبرس گفت: این نتیجه ناامید کننده بوده است. انگلیس به حمایت‌های محکمش از هرگونه راه حل احتمالی میان دو طرف ادامه خواهد داد. اکنون زمان خویشتن داری و در نظر گرفتن گام‌های آتی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار