سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آنها بین سالهای 80 تا 89 است، تا پایان امسال کارتشان اعتبار دارد و باید به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارت هوشمند ملی مراجعه کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سیفالله ابوترابی در نشست خبری گفت: تاکنون 24 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دادهایم و کارت هوشمند ملی برایشان صادر کردهایم.
وی ادامه داد: کارتهای ملی صادره قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد، بنابراین بر اساس مصوبه هیأت دولت درباره کارتهای ملی نمونه قدیم به طور رسمی اعلام میشود که فاقد اعتبار است و باید برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام شود.
وی گفت: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آنها بین سالهای 80 تا 89 است، از ابتدای سال 97 کارتشان فاقد اعتبار است و باید به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارتهای هوشمند ملی مراجعه کنند.
ابوترابی گفت: در گذشته زمان صدور کارت ملی طولانی بود و اکنون با ایجاد ظرفیت جدید به سمت و سویی رفتهایم که به حداکثر یک ماه زمان صدور کارت رسیده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: به عبارتی 15 روز تا یک ماه زمانی است که از مرحله اخذ درخواست تا صدور کارت هوشمند ملی پیشبینی شده است.
افرادی که از محل کارت ملی هوشمند خود بیاطلاع هستند به دفاتر پیشخوان بروند
وی ادامه داد: افرادی هم که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کردهاند اما اکنون از محل کارت خود بیاطلاع هستند، میتوانند به دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنند و با ارائه شماره ملی خود و بر اساس نرم افزاری که پیشبینی شده به آنها اطلاع داده میشود که به کدام دفتر مراجعه کنند.
هزینه کارت هوشمند ملی چقدر است؟
ابوترابی در مورد هزینه اخذ مدارکها تا صدور کارت هوشمند ملی گفت: 7 تا 9 هزار تومان هزینه اخذ درخواست مدارک و صدور کارت است و 2 هزار تومان هزینه تحویل کارت و 20 هزار تومان براساس مصوبه مجلس باید به خزانه واریز شود، بنابراین در مجموع، 31 هزار تومان هزینهای است که افراد بابت دریافت کارت هوشمند ملی خود باید بپردازند.
وی افزود: پرداخت هر رقمی خارج از 31 هزار تومان خلاف است و چنانچه متقاضیان بیشتر از این پرداخت کردند میتوانند به دفاتر پست، پیشخوان یا اداره کل بازرسی ثبت احوال مراجعه کنند.
کارتهای ملی با تاریخ صدور 90 و 91 اعتبار دارند
ابوترابی تصریح کرد: بنابراین طبق فراخوانی که انجام شده، کارت ملی نمونه قدیم که تاریخ صدورش مربوط به سالهای 80 تا 89 است باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند و به تدریج از فردا به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و کارتهای خود را بگیرند، البته افرادی که تاریخ صدور کارت ملیشان بین 90 تا 96 است همچنان دارای اعتبار است.
40 میلیون ایرانی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی
وی گفت: 40 میلیون نفر جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که بخش عظیمی از آنها کارت قدیمی دارند و بنا داریم پایان سال 97 را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کنیم.
وی گفت: برای ایرانیان خارج از کشور هنوز به دلیل اینکه هماهنگیهای لازم با وزارت امورخارجه انجام نشده، کارت هوشمند ملی صادر نمیشود و همچنان کارت ملی برای این افراد صدور خواهد شد.
ابوترابی گفت: 20 تا 25 میلیون کارت ظرفیت پایگاههای ثبت احوال است که میتواند در سال اقدام به صدور کارت کند.
وی ادامه داد: 20 میلیون نفر را امسال پوشش خواهیم داد و به این سمت میرویم که مردم با اطمینان بیشتری مراجعه کرده و تا پایان سال آینده پروژه کارت هوشمند ملی را به اتمام رسانیم و به سمت کسانی میرویم که فاقد کارت ملی هستند.
ورود 5 دستگاه وارداتی برای صدور کارت
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: پس از تحریم که صدور کارت هوشمند را با مشکل مواجه کرده بود و ورود دستگاهها در تحریم بود، با رایزنیهای انجام شده، دستگاههای لازم را وارد کردهایم که حداقل 5 دستگاه با ظرفیت صدور کارت هوشمند ملی بین 2 تا 2.5 میلیون کارت را دارد.
کاربرد تراشه کارت هوشمند ملی
ابوترابی گفت: تراشهای که در کارت هوشمند ملی پیشبینی شده، در آیندهای نزدیک که دستگاههای کارتخوان خاصی نصب شود، اطلاعات این تراشه قابل استفاده خواهد بود، البته اطلاعات فردی محرمانه است و در این تراشه قابل بازخوانی نیست. 2 کد در آن پیشبینی شده به همراه اثرانگشت و قرار است به عنوان کارت حساب بانکی و کارت سلامت از آن استفاده شود و ظرفیتهای متعددی برای آن پیشبینی شده که امسال سازوکار قانونی و مصوبات اداری آن را پیش خواهیم برد تا کاربردی شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر فردی معلول حرکتی است و نمیتواند برای دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کند، با اعلام شرایط خود به سازمان ثبت احوال، مأموران این سازمان با دستگاههای سیار برای درخواست و تحویل کارت به منازل آنها میروند.
افراد پشت نوبتی نداریم
وی در مورد افراد پشت نوبت برای دریافت کارت هوشمند ملی گفت: در 15 روز مهلتی که قبل از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری برای دریافت این کارت لحاظ شد، تمام افراد پشت نوبتی را تخلیه کردهایم.
ابوترابی در مورد اینکه برخی از متقاضیان اعلام کردهاند که صدور کارت هوشمند ملی آنها بسیار طولانی شده و ظرف یک ماه انجام نشده، گفت: دفاتر پیشخوان دولت و ثبتاحوال، درخواست متقاضیان را اخذ کرده، اما در کنترل مدارک برای صدور مشکلی وجود داشته، به عنوان مثال مدارک ناقص بوده و یا عکس مشکلی داشته است که این مدارک برگشت داده شده به دفاتر، اما به متقاضی اعلام نشده است.
قصور دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوال در اطلاع رسانی
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این زمینه، کوتاهی از سوی دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوال انجام گرفته که باید به متقاضیان اطلاعرسانی میکردند، البته مواردی این چنینی بسیار محدود بوده، اما باید پیگیر این مسائل میبودیم، اکنون نمیتوانیم مدعی باشیم که میتوانیم ظرف یک ماه کارتها را صادر کنیم.
وی گفت: به دلیل عدم تجمع متقاضیان، گسترش مراکز صدور و تحویل کارت را در برنامه داریم، به همین دلیل ممکن است فردی در منطقهای درخواست خود را داده باشد، اما برای تحویل کارت به جای دیگری مراجعه کند.
صدور شناسنامه المثنی ظرف یک روز
وی در مورد صدور شناسنامه جدید نیز گفت: در حال حاضر شناسنامه جدید در تمام استانهای کشور ظرف یک روز صادر میشود و اکنون شناسنامه المثنی تا زمان انتخابات ریاستجمهوری باقی نمانده بود که صادر نشود، البته به جز کلانشهر تهران که موارد نقض قانونی داشته که آن هم رفع شده است. قبلاً نگارشها دستی بود، اما الان با دستگاه انجام میشود و این دستگاهها ظرفیت محدودی دارند.
فرآیند صدور کارت ملی بسیار بی نظم و آزاد دهنده است. من برای کارت ملی جدید در دفتر پیشخوان درخواست دادم (که خود این کار نصف روز طول کشید) اما پس از 4 ماه از یک دفتر پیشخوان دیگر تماس گرفتند و گفتند کارت شما اینجاست بیاید بگیرید. یعنی واقعا اینقدر سخت است که هرکس هر جا درخواست داده بود کارتش را همانجا بفرستید؟ اگر دولت الکترونیکی این است، نخواستیم. هیچ کس هم پاسخگو نیست.
من خودم سال قبل در سامانه ثبت احوال ثبت نام و نوبت گرفتم. زمانیکه مراجعه کردم، اداره پست برای عکس مبلغی را درخواست کردند (اگر اشتباه نکنم هفت هزار تومان). وقتی گفتم من عکس دارم و تصویر اسکن شده آنرا نیز همراهم است گفتند نه ما قبول ندارم و ما را به سویی فردی در همانجا فرستادند تا عکس بگیریم. اون شخص هم با یک دوربین عکس میگرفت و فایل را برای کاربر ارسال میکرد. وقتی گفتم دریافت این هزینه غیرقانونی است قبول نکردند. حتی این مبلغ از گرفتن و چاپ شش قطعه عکس در عکاسی ها نیز بیشتر بود. در قسمت شکایات سایت ثبت احوال کشور نیز شکایت کردم. از تهران با من تماس گرفته و همین موارد را با فرد تماس گیرنده در میان گذاشتم. ایشان نیز به دریافت غیرقانونی بودن این وجه اعتراف کردند. ولی اتفاقی نیافتد و پست همچنان این مبلغ را اخذ میکند. ممکن است بگویید هفت هزار تومان که مبلغی نیست ولی وقتی در یک میلیون و دویست هزار نفر جمعت یک شهر ضرب کنید آنوقت مبلغ هنگفتی است. تا زمانیکه این پول زور را اخذ کنند من یکی تعویض نمیکنم.
با سلام
احتراما" خواهشمند است به اطلاع سخنگوي محترم سازمان ثبت و احوال برسانيد :
1- دليل اينكه صدور كارتهاي ملي جديد يكسال زمان برد چيست؟
2- بنده و چندين نفر اقدام به ثبت نام و تعويض كارت ملي خود در محدوده محل سكونت ( دفتر پست منطقه 13 پستي - چهارراه لشكر ) اقدام كرديم ولي متاسفانه پس از يكسال انتظار و بي خبري پس از پيگيريهاي فراوان مطلع شدم كارت صادر و به پيشخوان امين حضور ارسال شده است . پس از تماس و دريافت آدرس دفتر و مراجعه با تاكسي دربستي ( به دليل عدم آشنايي به آدرس ) و مراجعه به دفتر، به دليل عدم اطلاع رساني دقيق و نياز به اصل شناسنامه و همراه نداشتن اصل شناسنامه دست خالي به منزل برگشتم و به مسئول دفتر پيشخوان توضيح دادم كه كارت را به همان محل ثبت نام ارسال كنند در غير اينصورت كارت جديد را تحويل نخواهم گرفت يك كارت ملي كه دولت محترم بايد به افتخار ايراني بودن به هموطنان خود رايگان تحويل دهد تاكنون براي بنده 200 هزار تومان هزينه دربر داشته و كارت هم تاكنون تحويل نگرفتم. دليل تغيير و ارسال كارت ها به ساير مناطق تهران چيست؟ مگر مردم بيكار هستند از غرب تهران به شرق و يا جنوب تهران سفر كنند تا به دليل عدم اطلاع رساني دقيق موفق به دريافت نشوند.
سوال :
چرا مردم بايد هزينه بالا بردن ضريب امنيت كارت هاي ملي را پرداخت نمايند ؟ ( در خصوص كارت پايان خدمت هم اينگونه بود و است!!! )
اگر دولت ميخواهد كارت هايي با ضريب ايمني بالاتر و غير قابل جعل كردن طراحي و عرضه كند
چرا مردم هزينه انرا پرداخت كنند؟؟؟
حالا در اين ميان
يه پول بي حساب 20 هزار توماني كه مستقيم به خزانه داري واريز خواهد شد چرا؟؟؟؟؟؟...............................................................
سلام . لطفا دليل ارسال كارتهاي صادر شده جديد به ساير آدرس دفاتر پيشخوان را سوال فرماييد . متاسفانه كارت ملي بنده به جنوب تهران - كارت همسرم به دفاتر مركز تهران و براي فرزندم به دفاتر پيشخوان شرق تهران ارسال شده با آدرس هاي متفاوت در حال كه بنده ساكن منطقه 11 شهرداري تهران هستم . و يك روز با مرخصي و كلي تهران گردي به دنبال كارت ملي بايد بگرديم.
طبق قانون ، شرع و عرف هرکس باید هزینه آنچه که درخواست دارد پرداخت کند، عوض کردن کارت ملی و کارت پایان خدمت درخواست مردم نیست بلکه خواهان آن دولت است وپولی که بابت تعویض از مردم گرفته میشود شرعاً حرام است