بازدید 3246

برخی کشاورزان 2 برابر حد مجاز سم می زنند

کد خبر: ۷۱۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ 08 July 2017
رئیس سازمان غذا ودارو گفت: استفاده از سموم کشاورزی در کشور نابسامان است، کشاورزان آموزش کافی ندیده‌اند، از سموم قاچاق و غیر مجاز استفاده می‌کنند، گاهی دو برابر حد مجاز سم می‌زنند و حتی گاهی بعد از چیدن محصول باز هم به آن سم می‌زنند تا ماندگاری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند درباره آلودگی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی توضیح داد: استفاده نادرست از سموم کشاورزی همچنان در کشور یک معضل اساسی است که سلامت مردم را خطر می‌اندازد. متاسفانه این حوزه همچنان نابسامان است. 

به گفته وی، استفاده از سموم کشاورزی قاچاق در کشور رواج دارد، کشاورزان نیز آ‌موزش کافی برای استفاده به موقع و به اندازه از سموم و استفاده از سموم مجاز را ندیده‌اند و حتی در مواردی بعد از برداشت محصول برای اینکه ماندگاری بیشتری داشته باشد، به آن سم می‌زنند که بسیار خطرناک است.

با هم گفت‌و‌گوی خبرنگار سلامت ایرنا را با رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو می‌خوانیم:

ایرنا: ظاهرا همچنان نابسامانی در زمینه استفاده از سموم کشاورزی وجود دارد، هنوز سموم کشاورزی به طور کامل شناسنامه دار نشده اند و سموم قاچاق هم در بازار وجود دارد و استفاده می‌شود و استفاده از سموم کشاورزی به صورت علمی، به اندازه و به موقع انجام نمی‌شود و چرخه توزیع و مصرف سموم نظارت کافی ندارد. چه تهدیدهایی از ناحیه سموم کشاورزی و باقیمانده آن سلامت مردم را تهدید می‌کند؟

دیناروند: این نوع آلودگی همچنان در ایران یک تهدید جدی است چون متاسفانه کنترل و نظارت بر استفاده از سموم کشاورزی در کشور کامل نیست 

وزارت جهاد کشاورزی خیلی در این زمینه تلاش می‌کند ولی واقعا هنوز نتوانسته‌است ساماندهی کاملی در این حوزه ایجاد کند. مشکل دیگر این است که کشاورزان نیز آموزش‌دیده نیستند و سم را به میزان کافی یا به میزانی که کافی است، استفاده نمی‌کنند و گاهی بیش از دو برابر استفاده می‌کنند.

‌سموم غیر مجاز هم در کشور وجود دارد که از طریق قاچاق می‌آیند و کشاورزان از آنها استفاده می‌کنند. سمومی که از دید کشاورز خیلی موثر است ولی برای انسانها خطرناک است.

ایرنا: مانند چه سمومی؟

دیناروند: زیاد استفاده می‌شود. ما سموم غیر مجاز داریم و در آزمایشگاه‌ها مشخص می‌شود.

ایرنا: چند درصد کشاورزان از این سموم استفاده می‌کنند؟

دیناروند: واقعا نمی‌شود آمار دارد که چند درصد است ولی خیلی زیاد است و مثلا در یک منطقه‌ای کشاورزی بیشتر صیفی‌جات است که سم مخصوص آن قاچاق است و یک جایی هست که مرکبات می‌کارند و هر کدام سم مخصوص خود را دارد که به صورت قاچاق وارد می‌کنند.

ایرنا: پس سموم قاچاق در کشاورزی ایران وجود دارد؟

دیناروند: بله معضل دیگر این است که کشاورزان زمان مناسب سمپاشی را هم رعایت نمی‌کنند. برخی از سموم دوره‌ ماندگاری دارند یعنی می‌گویند شما وقتی سم را زدید تا هشت روز نباید برداشت‌کنید ولی از روز هشتم به بعد برداشتش هیچ خطری ندارد. 

ایرنا: ‌یعنی امشب سم می‌زنند و فردا برداشت می‌کنند؟

دیناروند: بله این بسیار خطرناک‌ است.

ایرنا: بیشتر در صیفی جات است؟

دیناروند: بله حتی گاهی دیده‌شده است که کشاورزان میوه چیده شده را سمپاشی می‌کنند برای اینکه در راه مشکلی پیدا نکند که بسیار خطرناک است و اینها را متاسفانه داریم. از روی آزمایش‌هایی که انجام دادیم مشخص است که وجود دارد. آمار و ارقام را هم به جهاد کشاورزی داده ایم. مردم نباید انتظار داشته باشند که ما در مورد میوه ها و فرآورده های کشاورزی مکانیزیم نظارتی را که در واردات اجرا می‌کنیم انجام دهیم چون امکانش نیست. 

البته به وزارت جهاد کشاورزی گفتیم که راه حل این نیست که مجوز دهیم که شما چه تولید کنید و در کجا عرضه کنید. این نمی شود. ولی به راحتی با آموزش و ترویج کشاورزی علمی می‌توان این کار را انجام داد.

ایرنا: راه حل چیست؟

دیناروند: راه حل در مدیریت سمپاشی است. راه حل این است که در مورد سمپاشی دولت خودش مشارکت کند و کمک کند و حتی سم‌های سالم رابه صورت سوبسید بدهد برای اینکه کشاورزان استفاده کنند.

ایرنا: چرا این کار انجام نمی‌شود؟

دیناروند: این قدر دوستان در وزارت جهاد کشاورزی گرفتاری دارند که نمی‌شود.

ایرنا: تاکنون اقدامی در این زمینه انجام شده است؟

دیناروند: بله . در این دولت جلسات متعددی در این زمینه داشته ایم و تلاش‌ها برای ساماندهی سموم کشاورزی شروع شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها