بازدید 10709

تولید و دفن سموم غیرقانونی در گلستان و واکنش عجیب سازمان محیط زیست!

بنا بر اسنادی که در اختیار «تابناک» قرار گرفته، در دو شرکت تولیدکننده سم در دو نقطه از استان گلستان، بسیاری از انواع سمومِ ناکارآمد، به جای امحا و خنثی سازی، در خاک دفن می‌شوند. اتفاقی در ابعاد بزرگ که به باور برخی کارشناسان، آلودگی خاک و آب های زیرزمینی در مناطق مجاور این دو شرکت را در پی داشته و معلوم نیست ابعاد شوم تا کجا گسترش یافته و خواهد یافت.
کد خبر: ۷۰۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 05 July 2017
به فاصله کوتاهی از انتشار خبر سرازیر کردن پساب اسیدی توسط شرکت تولید کننده ید به تالاب اینچه در استان گلستان، اخبار شوم دیگری درباره محیط زیست این استان مخابره می‌شود که حکایت از کوتاهی و مماشات مسئولان با یکی دیگر از صنایع آلاینده دارد.
 
به گزارش «تابناک»، هرچند سال های زیادی از پیوستن کشورمان به کنوانسیون استکهلم 2002 و تدارک قانون های لازم در مجلس شورای اسلامی برای ممنوعیت استفاده از سموم بسیار خطرناکی مانند د.د.ت می‌گذرد، اخباری از استان گلستان به دست می‌رسد که حکایت از تولید و دفن این سم دارد؛ اتفاقی که نه توسط افراد یا مجموعه ای ناآگاه، که در قلب شرکت های تولیدکننده سم رخ داده است.

بر اساس اسنادی که در اختیارمان قرار گرفته (این اسناد نزد «تابناک» محفوظ است)، در دو شرکت تولیدکننده محصولات شیمیایی که با یکدیگر در ارتباطند و در دو نقطه از استان گلستان، به تولید سم اشتغال دارند، بسیاری از انواع سمومِ ناکارآمد ـ که باید با رعایت اصول و قواعدی، خنثی و بی اثر شوند ـ در خاک دفن می‌شوند. اتفاقی در ابعاد بزرگ که به باور برخی کارشناسان، آلودگی خاک و آب های زیرزمینی در مناطق مجاور این دو شرکت را در پی داشته و معلوم نیست، ابعاد شوم تا کجا گسترش یافته و خواهد یافت.

این در حالی است که بر اساس گزارش های کارشناسی، این اتفاق مدت زیادی است در این مجموعه ها در استان گلستان در حال وقوع است؛ اما زمان زیادی از کشف ماجرا نگذشته است. حکایتی تلخ که اگر شکایت یک شهروند مسئول نبود، چه بسا هرگز کشف نمی‌شد تا روز به روز بر ابعاد شوم آن افزوده شده و چه بسا با رقم خوردن فاجعه ای بزرگ، بر همگان آشکار شود.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که در پی شکایت یکی از شهروندان از یک شرکت تولید کننده سم (نام این شرکت و دیگر شرکت همکار با آن نزد «تابناک» محفوظ است)، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستان شهرستان گرگان دستور به بررسی ادعاهای مطرح داد و پیرو آن، اداره کل محیط زیست گرگان، اکیپی را مأمور نمونه برداری از محل دفن سموم کرد؛ نمونه هایی که پس از ارسال به آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست، به شکلی بسیار عجیب، عاری از هر گونه سم شناخته شدند، در حالی که به گفته شاهدان، بوی سم از آنها استشمام می‌شد.

این در حالی بود که مسئولان آزمایشگاه از ارسال نمونه‌های مشابه به آزمایشگاه دیگر مورد وثوق سازمان بی اطلاع بودند و در نتایج بررسی‌های صورت گرفته بر نمونه ها در آزمایشگاه معتمد دوم، نتایجی به دست آمد که حکایت از وجود سیزده نوع سم مختلف، آن هم در غلظت‌های بسیار بالا داشت؛ انواع سموم پایدار کلره که به دلیل نیمه عمر بالایی که دارند، آثارشان تا مدت ها در خاک دیده می‌شود.

این گزارش علاوه بر اینکه نشان می‌داد، دیگر آزمایشگاه معتمد سازمان در این خطه، به شدت غیر قابل اعتماد است و احتمالا در پس پرده گزارش‌هایش، مسائل قابل پیگیری زیادی وجود دارد، حکایت از دفن سموم ممنوعه‌ای مانند د.د.ت، آن هم در حجم انبوه داشت؛ سمی مهلک که در بدن حالت تجمیعی دارد و در نمونه های برداشته شده از شرکت های استان گلستان، غلظتی چند هزار برابر حد مجاز نشان می‌داد. بماند که به گفته کارشناسان، کشف نشدن سموم فسفره در محل های نمونه برداری می‌تواند ناشی از نیمه عمر پایین این سموم باشد.

پیرو مشخص شدن این وضعیت دردناک و در حالی که انتظار می‌رفت عواقب سنگینی متوجه شرکت های متخلف، آزمایشگاه دروغگو و حتی مسئولان قصور کننده در کنترل این صنایع آلاینده شود، مسئولان محیط زیست استان، «تنها» رأی به پاکسازی محل های آلوده شده توسط شرکت آلاینده داد، بی آنکه حتی مجازاتی برای این شرکت ها در نظر بگیرد؛ حکمی عجیب که به نوعی دست قاضی پرونده را در اعمال مجازات های شدیدتر بست.

این در حالی است که نمونه‌های فراوانی از احکام صادره برای پرونده های مشابه وجود دارد که به رغم آلایندگی های کمتر و دفن سموم کم خطرتر (از سموم کشف شده در این شرکت‌ها)، با جرایم بسیار سنگین تری همراه شده و به مجازات مسئولان کارخانه نیز گره خورده است. اتفاقی که برخی بر این باورند، ممکن است ناشی از اعمال فشار برخی مسئولان سیاسی استان در این پرونده یا دلایل مشابه باشد اما دلیلش هرچه باشد، قطعا پیام ناخوشایندی برای دوستداران محیط زیست و اهالی استان مخابره می‌کند.

پیامی که می‌گوید هر اندازه تعرض به خاک و آلوده کردن آن به سموم مختلف و خطرناک، هیچ عقوبتی برای خطاکاران به دنبال ندارد و تنها به دستور پاکسازی منجر می‌شود؛ رأیی که ظاهرا در این پرونده هنوز به اجرا درنیامده و با توجه به قصورهای فراوان مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ـ که به رقم خوردن این فاجعه منجر شده ـ بعید نیست به زودی به اجرا درنیاید یا به پاکسازی کامل سموم منجر نشود؛ بماند که هنوز معلوم نیست، تکلیف سمومی که به جان زمین نفوذ کرده و احتمالا آب های زیرزمینی را منجر شده و آینده عده ای را تهدید می‌کند، چه خواهد شد.

در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان مرتبط را جهت روشن شدن ابعاد ماجرا منتشر نماید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۷
همه جا درهمه
پاسخ ها
سروش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
همه جا گل و بلبل است، در امریکا که حتما باید کلت کمری همراه داشته باشی، در اروپا که برای اینکه نگویند متحجر مجبور هر کار احمقانه ای انجام دهی و...
طبق معمول اینجا ایران است .
خدايا خودت كمك كن
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
خخخخخخخخخخخخخ
خخخخخخخخخخ
خخخخخخخخخ
خخخخخخخ
خخخخخ
خ
خ
خخ
خ
خ
خ
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
اولا از تابناک تشکر میکنیم که پیگیر این موضوعات دردسر ساز هست دوما از مسئولان تابناک تقاضا دارم خیلی از خودشون مراقبت کنند چون مطمئنا همونطور که مسئولان ازمایشکاه معتمد تطمیع شدند قطعا به سراغ مسئولان این سایت پرطرفدار هم خواهند امد و بسیار سخت خواهد بود مقاومت در مقابل این وسوسه های شیطانی و در آخر هم تقاضا دارم موارد این چنینی که کم هم نیست مثل زمین خواری ، تخریب تالابها و چاههای غیر مجاز که هنوز هم بسیار هستند تا انتها توسط این سایت پیگیری شود و تنها به یک گزارش بسنده نگردد. ممنون
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هرآنچه هست گیرند
بسیار ی از سموم و مواد اولیه اونها که از خارج وارد میشود اجازه استفاده در کشور های تولید کننده را ندارند و فقط به کشورهایی شبیه ایران و ... صادر میشوند
حتما و مسلما دست های پشت پرده در کار است. وگرنه مردم عادی و کارخانه دارهای معمولی که توان و اجازه چنین جرایمی ندارند و مجازاتهایشان بسیار سنگین است. باید دید از قبل این کارخانه و شرکتها چه کسانی به منفعت رسیده اند.
ajab
خانه از پایبست ویران است .....
احسنت تابناک تازه داری به گرد پای امد نیوز می رسی
تشکر از تابناک بخاطر بدردسر انداختن خودش
تابناک عزیز وقتی در داخل خود سازمان آزمایشگاه غیر استاندارد فعالیت میکند چه انتظاری باید داشت
ما شهروندان، از دادستان محترم تقاضا داریم با قاطعیت و اقتدار تمام و خارج از نوبت و بدون کمترین اغماض، به این موضوع رسیدگی فرمایند.
تا کی بایدبا خلافکاران مماشات کرد؟
ایا ایندگان از اینکه ما نسلی بودیم که طبیعت چندین هزار ساله را نابود کردیم ما را خواهند بخشید؟
نابود کردن محیط زیست بزرگترین جنایت در حق یک ملت است زیرا عواقب ان با ایجاد انواع بیماریهای صعب العلاج نه تنها به نسل حاضر زیان میرساند بلکه نسلهای اینده را نیز با مشکلات عجیب و نقص عضو و... مواجه خواهد کرد.
این مواد شیمیایی از طریق با الوده کردن اب و خاک به گیاهان و حیوانات منتقل و از ان طریق به انسان منتقل خواهد شد حتی اگر مستقیم به انسان منتقل نشود
تا کی مشتی بی مسئولیت و زیاده طلب برای منافع شخصی زیانهای جبران ناپذیر ایجاد و کسی پیگیر نباشد
باید در هر منطقه گروهای مردمی غیردولتی با ایجاد تشکل ناظران جامعه شوند و این تخلف ها را اشکار و تا مجازات عاملان پیگیری نمایند و در این ارتباط رسانه ها برای رساندن صدای انان از خود شجاعت و مسئولیت نشان دهند.
ممنون از تابناک برای مسولیت پذیریش در این ارتباط
یک نفر "مرد" پیدا نمیشه محیط زیست این مملکت را تحویل بگیره؟؟؟...
اصولا دفن سم و بازگرداندن ظروف سم پس از مصرف به شركت توليد كننده در دنيا قوانين سفت و سختي دارد
قبلا فقط اشتباهات دکترها و لوله کش ها را خاک می پوشاند اما این روزها خیلی ها هستند که از پوشش خاک به عنوان سرپوش اشتباهات و ایرادات خودشان یا دیگران استفاده کرده و یا از آن به عنوان حافظ منافع خود مدد می گیرند!
باید دید دختر یا پسر بیکار کدام وزیر یا وکیل و ... جهت کسب حلال سهامدار این شرکت ها می باشد.
من کارمند وزارت نفتم خودم مستقیم با سازمان محیط زیست گلستان برای یکی از پروژه هامون ارتباط داشتم و از بی توجهی این سازمان به محیط زیست واقعا متاثر شدم یه نمونه مشهودش شمال غربی شهرستان گنبد کاووس هست جاده نفت که تبدیل به زباله های شهری شده زباله ها در سطح وسیعی از دشت پراکنده شده نه دفنی نه مدیریتی و نه نظارتی واقعا اندوهگین میشیم از این همه بی توجهی به محیطی که مهد پرورش ما و فرزندانمونه
متاسفانه در ادارات گرگان سطح تخلفات زیاد هست
یه جوری میگن تابناک خودشو تو دردسر انداخته انگار تابناک با یه مافیای بزرگ خودش رو درگیر کرده.
هر کاری که به نفع تشیع نباشد محکوم است
اداره مركزى محيط زيست بايد با بازرسى هاى مكرر از كارخانجات و يا محيط هايي كه احتمال الودگى از هر نوع را دارند بازديد هفتگى و حتى روزانه به عمل اورد ان هم گروهى نه تنها . بسيار تاسف آور است كه عده ايي به خاطر پول جان و مال مردم را به خطر مى اندازند . بايد تبليغات گسترده صورت گيرد تا سطح آگاهى مردم بالا برده شود . اگر از دبستان و دبيرستان و دانشگاه شروع شود و رسانه ها هم كمك كنند بسيار مفيد خواهد بود .
من این شرکت را می شناسم و می دانم تمام موضوعات مطروحه کذب محض است و برای کسانی که در اشاعه اخبار کذب تلاش می کنند متاسفم امیدوارم بعد از مطلع شدن از حقیقت ماجرا بتوانیید خودتان را ببخشید
به عنوان یکی ازاهالی گرگان ازتابناک سپاسگزارم.ولی ایکاش نام این شرکتها را می گفتید.شاید ما مردم خواب زده کاری می توانستیم بکنیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار