بازدید 3344

مطالبه خسارت بر هم خوردن نامزدي

کد خبر: ۷۰۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 01 July 2017
انصراف از يك تصميم نسنجيده، هر چند از نظر اخلاق مذموم باشد، ولي بهتر از آن است كه خانواده‌اي متزلزل تشكيل شود...

به گزارش جوان، انصراف از يك تصميم نسنجيده، هر چند از نظر اخلاق مذموم باشد، ولي بهتر از آن است كه خانواده‌اي متزلزل تشكيل شود، بنابراين هيچ يك از نامزدها نمي‌توانند از طريق قضايي نامزد ديگر را مجبور به ازدواج كنند و خودداري از ازدواج به تنهايي، مجوز مطالبه خسارت نيست. 

بنابراين وعده ازدواج الزام‌آور نيست. اما اين مطلب به اين معنا نيست كه قانون فرد زيان‌ده را كه متحمل خساراتي شده به حال خود رها كند و هر كس در اثر تقصير خود سبب ورود زيان به ديگري شود، بايد آن را جبران كند. نامزدي هم كه طرف خود را فريب داده يا در فسخ پيمان مرتكب تقصير شده، مسئول جبران خسارت كار خويش است.
 
بنابر‌اين بر هم زدن نامزدي اگرچه جايز است، اما اگر موجب سوءاستفاده و ضرر به نامزد شود، موجب مسئوليت مي‌شود و نامزد مقصر، ملزم به جبران خسارت است، چون از حقي كه قانون نسبت به بر هم زدن نامزدي به او داده، سوءاستفاده كرده است. به عنوان مثال اگر يكي از نامزدها بدون علت موجه،‌ وصلت را بر هم زند، در حالي كه طرف مقابل به خاطر اعتماد به وقوع ازدواج مخارجي كرده باشد، طرفي كه وصلت را به هم زده، بايد خسارت وارده را جبران كند، ولي خسارت مزبور فقط مربوط به مخارج متعارف است. 

خسارت قابل مطالبه فقط محدود به خسارت مادي نيست. يعني اينكه صدمه به احساسات و عواطف شايد بزرگ‌ترين شكست روحي را براي فرد به همراه دارد و اين مطلب چيزي نيست كه عدالت از آن چشم‌پوشي كند و بر اين اساس فرد مي‌تواند مطالبه خسارت معنوي نيز بكند.
 
نكته ديگر اينكه بر هم خوردن نامزدي طرفين را ملزم به پس دادن هدايا مي‌كند و اگر هدايايي كه به طور معمول نگهداري از آن امكان‌پذير است، تلف شود. هديه‌دهنده مي‌تواند مثل يا قيمت آن را مطالبه كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار